Wat is een goede drafactie?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:51

ceasario schreef:
maar landt erop
Ja kan zijn,maar is tevens zijn opgaande vertrekpunt (hefboom) Haha!


Voor de goede orde: Foto's van achterbeenlanders hebben we genoeg, foto's van "voorbeensteunpilaren" (zoals jij het ooit hebt genoemd) ook. In middels hebben we ook al (slechts) 1 foto van een voorbeenlander, en nog geen van een "achterbeensteunpilaar".

fokfanaat

Berichten: 20722
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:57

Remember schreef:
[image]

[image]

[image]

Dit zijn zo'n beetje de enige foto's die ik heb kunnen vinden waarbij het LIJKT alsof het afzettende achterbeen langer aan de grond blijft/bleef dan het voorbeen...


Nou doe mij maar eentje die met zijn voorbeen als laatste aan de grond komt dan!!
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 10-06-04 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 17:57

GertJan schreef:
Voor de goede orde: Foto's van achterbeenlanders hebben we genoeg, foto's van "voorbeensteunpilaren" (zoals jij het ooit hebt genoemd) ook. In middels hebben we ook al (slechts) 1 foto van een voorbeenlander, en nog geen van een "achterbeensteunpilaar".


Bedoel je dan zoiets.


[FA] L'Invasion en hoefkatrol

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:01

In dat topic kan ik geen foto vinden.
Die foto's van Remember lijken er aardig op.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:34

GertJan schreef:
Voor de goede orde: Foto's van achterbeenlanders hebben we genoeg, foto's van "voorbeensteunpilaren" (zoals jij het ooit hebt genoemd) ook. In middels hebben we ook al (slechts) 1 foto van een voorbeenlander, en nog geen van een "achterbeensteunpilaar".



Afbeelding

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:40

ceasario schreef:
Weet je nog waar je het over hebt. Huilen


Ach gut

Ik wel, jij ook?

Adriana, het gaat er nog steeds vriendelijk aan toe volgens mij hoor Verward ?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 18:43

Anoukie schreef:
:(:)

Ik wel, jij ook?


Ieder zijn "kerk".

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:17

ceasario schreef:
Ieder zijn "kerk".



Sorry mods, maar wat is dit dan weer voor bijdrage van Ceasario?

Als IK iets geks heb gezegd, mag mij haarfijn uitgelegd worden wat dan. Maar om dan sarcastisch te gaan doen??? Ik dacht dat we dat hadden afgezworen bij F&A?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 19:23

ceasario schreef:
Ieder zijn "kerk".


Zal ik het iets duidelijker voor je maken.
t.a.v. deze topic ieder zijn "geloof"dan.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 20:48

ceasario schreef:
[image]


Deze zet (voor zover ik door het zand en stof heen kan kijken) af met zijn achterbeen (misschien is het ook gelijk met het voorbeen, moeilijk te zien). Maar deze heeft zijn voorste achterbeen al weer aan de grond. Dus dit paard heeft geen zweefmoment. Dat is ook niet de ideale manier van draven.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:05

GertJan schreef:
Deze zet (voor zover ik door het zand en stof heen kan kijken) af met zijn achterbeen (misschien is het ook gelijk met het voorbeen, moeilijk te zien). Maar deze heeft zijn voorste achterbeen al weer aan de grond. Dus dit paard heeft geen zweefmoment. Dat is ook niet de ideale manier van draven.


Hoe verklaar je dat opstuivende stof als hij zijn hoef nog aan de grond heeft en in weze nog met de afwikkeling bezig is? Die hoef is al van de grond af, al is het maar een klein stukje en heeft dus zeer waarschijnlijk wel een (klein) zweefmoment gehad...

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:07

Hoe sneller achterbeen aan grond hoe minder zweef

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:08

Puur uit nieuwsgierigheid, wat is mijn paard dan?

Afbeelding

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:12

Remember schreef:
Hoe verklaar je dat opstuivende stof als hij zijn hoef nog aan de grond heeft en in weze nog met de afwikkeling bezig is? Die hoef is al van de grond af, al is het maar een klein stukje en heeft dus zeer waarschijnlijk wel een (klein) zweefmoment gehad...


Ja maar als het zo klein moet ... doe mij dan maar zo een met een voorbeentje aan de grond.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:14

Miss_Petit schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, wat is mijn paard dan?

[image]


Hij lijkt zijn voorbeen als laatste op te tillen en zijn achterbeen als eerste neer te zetten, zoals de meesten dus.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:15

Miss_Petit schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, wat is mijn paard dan?

[image]


Jouw paard is 'normaal', zulke foto's zijn volop te vinden. Hij 'steunt' na dit moment heel even op het voorbeen (het achterbeen is iets eerder van de grond, is nu al te zien dat dat gaat gebeuren) en hij gaat landen op het achterbeen.

En ik heb liever ook zo'n paard met een voorbeentje op de grond hoor!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:44

De reden dat ik dit vraag, dit is echt een springpaard Knipoog

In principe moet hij instappen en galopperen, zn draf was/is "niet" interessant.

Hij heeft een mooie galop, erg op de achterhand, tegenwoordig zijn we ook wat meer met zn draf bezig.

Ik vraag mij af of 1 goede gang "garant staat" zodat de andere gangen wel goed "horen" te zijn?

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:46

En dit is dan dus een voorbeenganger?

Afbeelding

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:51

Remember schreef:
En ik heb liever ook zo'n paard met een voorbeentje op de grond hoor!


Als dat inkomend achterbeen het dan maar eerder overneemt, het gewicht, dan het aankomend voorbeen.

Wanneer je dit paard iets meer opgericht had gehad ,dan was het resultaat van deze foto nooit zo geweest.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:53

Miss_Petit schreef:
En dit is dan dus een voorbeenganger?


In tegendeel in mijn ogen.
Het is een paard dat van achteren uit tot dragen komt.
Terwijl je hem toch iets laat vallen.
Voor mij een best paard met de juiste lendenen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 23:03

We hebben het hier over de draf met betrekking tot de fokkerij.
Rijtechnisch hoort op RT.
Probeer de scheiding een beetje in de gaten te houden bij reacties plaatsen.
En Anoukie mijn opmerking was niet specifiek voor 1 persoon, maar voor allemaal.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:11

GertJan schreef:
Volgens de theorie van Anna is dat wel de bedoeling, ik heb het alleen nog niet gezien.

Gesteld dat het zo zou zijn dat een paard dat op zijn voorbeen landt met het achterbeen als laatste zou afzetten. Dan heb ik liever een paard dat als laatste het voorbeentje optilt, maar dan wel als eerste op zijn achterbeen landt.


GertJan als je nagedacht over mijn vraag waarom de het paard in de beweging altijd in de bovenlijn horizontaal moet zijn, zou je wellcht tot de volgende conclusie gekomen zijn.

De drafactie kent 5 fases:

- de landingsfase
- de dragende fase
- de heffingsfase
- de afzetfase (stuwing)
- de zweeffase

Om een maximum aan evenwicht in de voortbewegende massa te generen, moet het paard in alle fases in de bovenlijn volstrekt horizontaal zjn. Voor alle duidelijkheid nog even de draf (arbeidsdraf, middendraf, uitgestrekte draf, de passage en de piaffe zonder zweefmoment) is een twee tempi gang. De beweging in elke drafvorm is voor en achter tot een eenheid versmolten.

De landingsfase
Zoals we inmiddels duidelijk hebben gezien, brengt het paard het achterbeen tijdens de landing midden onder massa en landt een fractie van een seconde voor het landende voorbeen.om een volstrekt voorwaarts vloeiende beweging te realiseren.
Ook het landende voorbeen landt in het midden voor de borst. Als het voorbeen de grond raakt, staan het achter-en voorbeen precies in elkaars verlengde. Anders kan het paard nooit in de landingsfase het evenwicht bewaren.

De dragende fase
Op het moment dat het achter-en voorbeen op de grond staan, schuift de romp naar voren en komt het voorbeen verticaal langs het lichaam te staan. Het achterbeen moet op dat moment eveneens precies verticaal onder de masa staan. Dit proces valt het best middels een getekende rechthoek te volgen.
Het sportpaard is aan de onderkant een rechthoek. Deze rechthoek heeft in de dragende fase twee steunpunten. Als we allemaal even dezelfde volgorde bij de steunpunten hanteren, onstaat er ook geen verwarring. Linksvoor en rechtsachter staan nu aan de grond. Trek je nu de diagonaal van rechtsachter naar linksvoor dan krijgen we precies even grote vlakken aan weerszijden van de diagonaal. In stilstand kan wanneer het gewicht aan beide zijden absoluut gelijk is de rechthoek precies in evenwicht blijven staan. Omdat we echter maken met een voorbewegende massa moet het voortbewegende gewicht van rechtsvoor en linksachter in balans gehouden worden. Door de voortbeweging van de massa en de zwaartekrachtwetten zal immers het rechter gedeelte van de diagonaal gaan zakken (kantelen) Er moet dus een tegengewicht gevormd worden om dit te voorkomen. Middels het heffende rechtervoorbeen (knieactie) en het heffende, buigende linkerachterbeen vormt het paard een tegengewicht om het rechter gedeelte en het linker gedeelte van de diagonaal zonder steunpuntren aan de grond in balans te houden. Het zal duidlelijk zijn dat de actie van het heffende linkerachterbeen en rechtervoorbeen precies symmetrisch moet verlopen om het bewegende lichaam aan weerszijden van de diagonaal precies in balans te houden.
Op het moment dat het linkervoorbeen en het rechterachterbeen precies verticaal ten opzichte van het lichaam staan, heeft het lichaam het laagste punt bereikt.
Op dat moment begint de heffingsfase.

De heffingsfase
In de afzetfase zijn de hoeken van het darmbeengewricht, het kniegewricht, het spronggewricht en het kootgewricht van het achterbeen het kleinst. En van het voorbeen in deze fase het boeggewricht, het ellebooggewricht en het kootgewricht. Doordat de hoeken van de genoemde gewrichten geopend worden, is het paard in staat om het lichaam verticaal te heffen. De rechthoek komt dus nu omhoog. Het voor-en achterbeen dienen dus in gelijke verhouding tot elkaar te staan om dit heffingsproces exact in balans te doen verlopen.
Op het hoogste punt van de heffingsfase vindt de afzet plaats.

De afzetfase
Op het moment dat de massa het hoogste punt bereikt heeft, moet het lichaam voorwaarts gebracht worden. Deze benodigde stuwkracht wordt alleen via het achterbeen uitgeoefend middels het naar boven gekantelde bekken (lendenmechanisme). Daarbij zijn de hoeken van de eerder genoemde gewrichten maximaal geopend. Het licht hellende kruis is nu volledig recht en op dat moment vindt de afzet van het achterbeen en het voorbeen gelijktijdig plaats.
Wij zetten immers in draf ook op een been af als ons lichaam op het hoogste punt belandt is.
De hoeken in de gewrichten van het afzettende rechterachterbeen zijn nu bijna recht en aangezien het achterbeen met het skelet verbonden is, wordt het lichaam naar voren gestuwd. De verbinding met het darmbeen en het skelet en het functioneren valt min of meer te vergelijken met de aandrijvingsmechaniek van de wielen van de ouderwetse stoomlocomotieven.
De bovenpunt van de schouder staat in deze fase naar voren en moet in een optimale situatie verticaal boven het voorbeen staan. De schouder bereikt deze stand omdat de romp middels de ondersteunende rugspieren de schouder aan de bovenkant naar voren duwt. Omdat de afzet van het achterbeen in deze fase niet precies vanuit het midden maar vanuit de dragende hoek begint, wordt het lichaam niet precies recht naar voren maar diagonaalsgewijs naar voren gestuwd. Als er nu niets gebeurt, zou de massa min of meer in een schuine lijn worden voortbewogen.
Op dat moment wordt gelijktijdig het heffende linkerachterbeen naar binnen gebracht en onder het lichaam gebracht waardoor de schuine voorwaarts bewegende lijn gelijktijg wordt gecorrigeerd. Het heffende linkerachterbeen trekt nu de rechterschouder aan en zo wordt het rechtervoorbeen gestrekt naar voren en middels de blokkerende borstspier precies in het midden voor het lichaam geplaatst. De hals gaat in deze fase heel lichtelijk mee naar voren. Met dit proces van het corrigerende oppositionele achter-en voorbeen wordt bewerkstelligd dat de diagonale stuwing wordt voorkomen en wordt de romp precies in een rechte lijn voorbewogen. Op het moment van de afzet wordt de zweeffase in gang gezet.

De zweeffase
Aan het begin van de zweeffase gaat de knieactie over in een gestrekte fase om zicht te prepareren voor de landing. Het linkerachterbeen is naar binnen en naar voren gebogen om de reden zoals in de afzetfase in omschreven.
Het onderbeen van het linkervoorbeen en het afzettende rechterachterbeen staan in een gelijke lijn. Het onderbeen van het heffende linkerachterbeen en strekkende rechtervoorbeen staan eveneens in een gelijke lijn.
Op het moment dat de zwaartekracht een einde maakt aan het zweefmoment worden nu het linkerachterbeen en het rechtervoorbeen geprepareerd voor de landing. Hoofd en hals komen daarbij iets omhoog om de romp in horizontale stand te houden en tegelijkertijd druk op de achterhand uit te oefenen Het linkerbeenachterbeen wordt nu midden (zowel in de breedte als lengte) onder het lichaam geplaatst en landt een fractie van een seconde voor het landende linkervoorbeen. En begint het harmonische proces tussen de achter- en voorbenen van landen, dragen, afzetten en zweven opnieuw.
Des te krachtiger de heffing en de afzet bij een optimale balans in het lichaam des te langer is het zweefmoment. De voortgang (meters) op zijn grootst en de slijtage het laagst.

Ik hoop dat het nu eindelijk duidelijk wordt waarom je niet zo maar een dressuurpaard met lange voorbenen kunt opzadelen. Omdat men dat gezwaai met die voorbenen zo mooi vindt maar catastrofaal voor het paard is. Uiteindelijlk hebben we ons er zelf mee. Het rijden van deze paarden wordt fysiek en mentaal voor het paaqrd en onszelf steeds moeilijker en we zullen nooit in staat zijn om de dressuuroefeningen van dit unieke wezen om te zetten in een gracieus ballet.

Hetzelfde geldt voor de springpaarden. Om de springpaarden uit te rusten met korte voorbenen en onharmonische hopeloze bewegingen gaat ten koste van de balans, vermogen en de snelheid en veroorzaakt onnoemelijk veel schade aan het skelet.

Als we precies weten hoe het paard anatomisch moet en optimaal kan functioneren, maken we het fokken aanmerkelijk doelgerichter, het beoordelen voor een ieder inzichtelijk en begrijpelijk en het rijden en presteren gemakkelijker en aanmerkelijk plezieriger voor de mens (amateur en profi ) en het paard.
Dan pas wordt rijden een kunst en mogen we ons ruiters noemen.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 11-06-04 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20722
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:20

Anna42 schreef:
Ik hoop dat het nu eindelijk duidelijk wordt waarom je niet zo maar een dressuurpaard met lange voorbenen kunt opzadelen. Omdat men dat gezwaai met die voorbenen zo mooi vindt maar we zullen nooit in staat zijn om de dressuuroefeningen van dit unieke wezen om te zetten in een gracieus ballet. .


Dat wordt niet duidelijk, want is geen feit alleen JOUW mening, er zijn zat mensen die bv Jazz, Krack, lingh wel super dressuurpaarden vinden!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:24

Anna42 schreef:
Hetzelfde geldt voor de springpaarden. Om de springpaarden uit te rusten met korte voorbenen en onharmonische hopeloze bewegingen gaat ten koste van de balans, vermogen en de snelheid en veroorzaakt onnoemelijk veel schade aan het skelet.


Zo, dat is wel heeeeeeeel erg kort door de bocht weer Anna!!!

Citaat:
Als we precies weten hoe het paard anatomisch moet en optimaal kan functioneren, maken we het fokken aanmerkelijk doelgerichter, het beoordelen voor een ieder inzichtelijk en begrijpelijk en het rijden en presteren gemakkelijker en aanmerkelijk plezieriger voor de mens (amateur en profi ) en het paard.
Dan pas wordt rijden een kunst en mogen we ons ruiters noemen.


En blijkbaar weet dus NIEMAND dat precies???

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:43

Citaat:
Op het moment dat de massa het hoogste punt bereikt heeft, moet het lichaam voorwaarts gebracht worden. Deze benodigde stuwkracht wordt alleen via het achterbeen uitgeoefend middels het naar boven gekantelde bekken (lendenmechanisme). Daarbij zijn de hoeken van de eerder genoemde gewrichten maximaal geopend. Het licht hellende kruis is nu volledig recht en op dat moment vindt de afzet van het achterbeen en het voorbeen gelijktijdig plaats.
Wij zetten immers in draf ook op een been af als ons lichaam op het hoogste punt belandt is.
De hoeken in de gewrichten van het afzettende rechterachterbeen zijn nu bijna recht en aangezien het achterbeen met het skelet verbonden is, wordt het lichaam naar voren gestuwd.


Wat ik zie bij zowel een mens als een paard, is dat het hoogste punt tijdens het zweefmoment wordt bereikt. Dat zou er op duiden dat het paard niet alleen voorwaarts, maar ook omhoog wordt gestuwd.