Hengstenkeuring KWPN 25/26 kletstopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 20:15

Elisa2 schreef:
Ja ik snap het, dan zou het ook nog wel interessant zijn om de kwaliteit van de merries te weten waar ze mee aan gepaard zijn. O:)

Dankjewel! En DD is niet eens KWPN goedgekeurd dus wel een goede prestatie.

Zat een bekende fokker achter mij die zei: 'iedereen heeft het maar over Dynamic Dream maar wij hebben hier gewoon Dutch Dream'. :D

Heb zo,n vermoeden dat die nu iets populairder gaat worden.

En dan te bedenken dat hij er bij de 1e bezichtiging uitgegaan is.

misterA

Re: Hengstenkeuring KWPN 25/26 kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 22:12

Degenen die de hengsten zelf volgen in de sport weten meer. Dan kan ik een flink aantal al wegstrepen vanwege een slecht tegenwerkend karakter. In de eerste ronde wordt daar nog geen rekening mee gehouden. Dus de echte selectie komt nog. En ik ben heel blij dat met name de laatste jaargang flink op aanleg en meewerkend karakter is geselecteerd. Het geeft me weer wat moed. Een alk eerder door mij genoemde hengst heeft niet alleen hengsten, dus vrijwel toekomstige ruinen gebracht maar ook evenveel merries. En als het merendeel niet is te rijden dan verdwijnen ze helaas vaak in de fokkerij met alle gevolgen van dien.

Dynamic Dream geeft prachtige modellen maar is zelf een lamzak. Letterlijk lam. Hij is amper onder het zadel geweest en is al een paar jaar met pensioen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 22:40

Geblesseerd toch?

Dutch Dream is zelf ook behoorlijk scherp, iets wat Dream Boy meer door schijnt te geven.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 23:04

Ik dacht dat dream boy heel slome paarden gaf.

Wat uiteindelijk in de sport loopt is natuurlijk ook belangrijk. Veel goedgekeurde hengsten gaat nergens.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:05

misterA schreef:
Degenen die de hengsten zelf volgen in de sport weten meer. Dan kan ik een flink aantal al wegstrepen vanwege een slecht tegenwerkend karakter. In de eerste ronde wordt daar nog geen rekening mee gehouden. Dus de echte selectie komt nog. En ik ben heel blij dat met name de laatste jaargang flink op aanleg en meewerkend karakter is geselecteerd. Het geeft me weer wat moed. Een alk eerder door mij genoemde hengst heeft niet alleen hengsten, dus vrijwel toekomstige ruinen gebracht maar ook evenveel merries. En als het merendeel niet is te rijden dan verdwijnen ze helaas vaak in de fokkerij met alle gevolgen van dien.

Dynamic Dream geeft prachtige modellen maar is zelf een lamzak. Letterlijk lam. Hij is amper onder het zadel geweest en is al een paar jaar met pensioen.

Hij fokt alleen wel ontzettend goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

Phonix schreef:
Ik dacht dat dream boy heel slome paarden gaf.

Wat uiteindelijk in de sport loopt is natuurlijk ook belangrijk. Veel goedgekeurde hengsten gaat nergens.

Volgens Brinkman niet..

Ben het er wel mee eens dat karakter belangrijk is, uiteindelijk is.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

Jan zegt over Dynamic Dream, "Hij fokt wel ontzettend goed". In de overtreffende trap dus.

Soms probeer ik wat kennis en ervaring te delen maar dan komt er altijd wel weer iemand die er heel anders over denkt. Dat mag natuurlijk. Dan denk ik, joh, ga er lekker mee fokken, het maakt me ook niks uit. En dat terwijl Jan meestal wel goed geïnformeerd is.
Terwijl de fokkers in Dl. al een paar jaar geleden op de hoogte waren dat hij krampentrekkers geeft. En niet een hele enkele. En ik onlangs nog werd benaderd door een goede kennis die een D.D. heeft gekocht maar bij aflevering bleek..... Ik vroeg, mag ik raden naar de afstamming?

En over karaktereigenschappen gesproken. Vrijwel iedere hoefsmid of zadelmakmaker kan een betere rapportage geven dan ...rustig op stal en eerlijk in het werk. Of....geen bijzonderheden. Of info over stalgebreken van met name bij andere stamboeken gekeurde hengsten.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:30

Inderdaad MisterA.. Zo krijg ik van mijn osteopaat altijd namen door die ik niet moet gebruiken. Zij ziet veel problemen met ruggen maar ook kwa karakters. Een lieve hengst zegt niks over hoe hij in het werk is.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

Vermoed dat Jan bedoeld; uniforme knappe keuringsmodellen die idd aan de hand/kooi goed scoren...

Maar, dank voor t delen van informatie. Goed fokken is voor mij; goed onder t zadel zich laten bewerken en hoewel ik zelf wel in een 17 inch pas... ook een 18 inch zadel zou moeten kunnen ;-). Zie teveel omgekeerde rechthoeken. We hoeven zeker geen lange trage slagschepen, maar kortere pootjes heeft mijn voorkeur tov hoogbenige barbies.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:45

Dat is waar. Pjethro is ontzettend lief, maar met dat beest kan niet veel mensen overweg als je er op zit…

Vindt het wel jammer dat er geen overzicht is met meer details. Soms moet je door het pijnlijk punt met veranderingen, maar zoals MisterA uitlegt. Als een paard zo veel rotzooi fokt, dan kan je dat echt beter niet gebruiken. Komt de consument niet ten goede.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

De paarden zelf uiteindelijk ook niet, niet fijne, brave en moeilijke paarden zullen sneller verkocht worden. En ongezond en/ of met gebreken zoals krampen trekken komen sneller in de (snelle)handel.

Het lastige is dat er wel een tendens is in de wedstrijd sport dat vooral de knappe en heel goed bewegende paarden scoren. Dus iedere fokker wil zo,n paard fokken. Wat dan dus weleens ten koste gaat van andere belangrijke zaken.

En het helpt ook niet als erfelijke gebreken niet genoemd mogen worden. Dus dank voor het uitspreken Mister A.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:35

Phonix schreef:
Dat is waar. Pjethro is ontzettend lief, maar met dat beest kan niet veel mensen overweg als je er op zit…

Vindt het wel jammer dat er geen overzicht is met meer details. Soms moet je door het pijnlijk punt met veranderingen, maar zoals MisterA uitlegt. Als een paard zo veel rotzooi fokt, dan kan je dat echt beter niet gebruiken. Komt de consument niet ten goede.

Je moet niet vergeten dat die "lastige" hengsten als ruin helemaal vaak helemaal niet meer lastig zijn. Dus is het karakter of zit hun hengst zijn ze gewoon in de weg?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:13

Denk dat het belangrijk is om te kijken of de nafok lastig is of niet, inderdaad de zadelmakmakers vragen naar hun ervaringen. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:26