Mogelijk drachtig, waar op te letten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Mogelijk drachtig, waar op te letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 07:05

Dat ze ander gedrag vertonen is ook normaal. Meer liggen, minder liggen, ander eetpatroon. Je weet alleen van te voren niet precies wat en hoe het verandert
Icm het warme weer momenteel maakt het ook zeker niet lekkerder. Ik zou me daar meer op richten. Koelen, verplicht schaduw, waaiers.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 07:35

Opvoelen kan prima, hier Shetlanders en die worden ook zonder problemen opgevoeld en gescand indien nodig.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 07:40

Mijn mini(78cm) had jaren geleden koliek en werd ook niet opgevoeld omdat het allemaal te klein en nauw is, hooguit 2 vingers maar absoluut geen hele hand.
Dat sommigen het wel doen prima, maar ik zou het bij zo'n kleintje niet eens willen ivm de schade die aangericht kan worden(gescheurde endeldarm bijvoorbeeld)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:42

Als het veulen verkeerd zou liggen en merrie zou een actieve bevalling hebben was de merrie al lang dood. Paarden wachten niet, paarden persen zich letterlijk dood.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:28

en veulen gaat pas "goed" liggen tijdens de bevalling, dus zolang die nog niet is begonnen heeft opvoelen ook geen enkel nut.

Enige dat je kan doen is haar goed monitoren (om het uur de wekker en alleen snachts is eigenlijk niet voldoende) Zo laat in het seizoen kan je vast ook wel ergens een birthalarm lenen en een camera regelen.

Het kan elk minuut gebeuren, maar het kan ook echt nog meerdere weken duren, en gezien het uier lijkt me dat zelfs aannemelijk.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:37

Anders haal je even ph strips op, dan kun je heel makkelijk een drupje melk testen om te kijken of er verandering is.

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 09:39

fokfanaat schreef:
en veulen gaat pas "goed" liggen tijdens de bevalling, dus zolang die nog niet is begonnen heeft opvoelen ook geen enkel nut.

Enige dat je kan doen is haar goed monitoren (om het uur de wekker en alleen snachts is eigenlijk niet voldoende) Zo laat in het seizoen kan je vast ook wel ergens een birthalarm lenen en een camera regelen.

Het kan elk minuut gebeuren, maar het kan ook echt nog meerdere weken duren, en gezien het uier lijkt me dat zelfs aannemelijk.

Snachts kijk ik idd elke uur en overdags ben ik erbij heel de dag. Als we weg moeten kijken we continue op de camera en we gaan enkel weg als mijn moeder in de buurt is.

Het is gewoon zo balen dat we geen dekdatum hebben.
Het is nu denk ik gewoon een kwestie van afwachten.

Ze eet en poept de laatste dagen trouwens wel minder en plast meer.

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 09:39

HorseChica schreef:
Anders haal je even ph strips op, dan kun je heel makkelijk een drupje melk testen om te kijken of er verandering is.

Die heb ik liggen, maar er is geen melk helaas

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:48

Zelfs met dekdatum heb je een gigantische range kan ik uit ervaring zeggen. Van 3 maand, soms weet je als een merrie meer veulens heeft gehad of deze vroeg of laat is. Maar allemaal geen garanties..

Ik duim mee voor jullie!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 10:39

Chica12 schreef:
HorseChica schreef:

Die heb ik liggen, maar er is geen melk helaas

Ietsjes aan de spenen 'trekken' dan melk je als ware. Dat drupje op de teststrip. Wat ook kan is proeven. Als t zoeter word dan komt baby

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:40

Het blijft spannend..

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:48

Vergeet niet dat het ook gewoon mega benauwd warm is ..ook minder eten meer liggen, suf doen hoort bij deze tijd .

Voor haar is het zwaarder,maar als ik die lege shet van mij zie zou ze ook zomaar kunnen bevallen ( puf steun kreun )

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 15:26

Hoe is het nu inmiddels?

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 17:19

Vanacht was ze heel onrustig. Ze draafde meerdere keren door de wei heen en zelfs galopperen. Dat heb ik haar nog nooit zien doen.
Nog geen melk of hars in ieder geval.

Ik had echt gehoopt dat het in de vakantie kwam, maar helaas…

Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 19:07

Ach gut t arme ding met der puntbuik

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 19:08

Mooie drachtige pony

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 20:19

Hoop zeker voor de as mama dat haar baby snel komt. Ook voor jou TS!
Het is wel een plaatje hoor

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 20:53

Die puntbuik merkte ik bij mijn mini op ruim anderhalve maand voor ze ging bevallen.

Uier is nooit gezwollen.
Pas na de geboorte.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 01:39

Ik lees geen gekke dingen hoor, dat onrustige hoort er echt bij. Ze hebben ongemak van het veulen en kunnen zelfs wat koliekerig worden (ook al weken van tevoren). De ene merrie heeft daar meer last van dan de andere. En ik zag dat de uier weer leeg was. Het is haar eerste veulen las ik? Allemaal heel normaal, ook die lege uier nu. Alles is mogelijk. Ze kan er nog weken over doen maar ook vannacht al bevallen. Ook al heb je een dekdatum, dat maakt heel weinig uit. Ze bevallen tussen de 320 en 365 dagen, dus van een dekdatum wordt je ook niet heel veel wijzer. Het is een kwestie van geduld.:D

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 04:08

Chica12 schreef:
Muronia schreef:
Heb je nog een uier-uppdate-foto van vandaag?

De gaatjes zijn ineens heel duidelijk en groter?

[ Afbeelding ]

Ik wil je niet ontmoedigen maar...
Zoals dit uier, had onze merrie in mei, nog net iets meer als op jouw foto zelfs:
Afbeelding

22 juli:
Afbeelding

24 juli:

Afbeelding

En toen dachten we nu zal t wel snel gaan!
Helaas..
Gisteren:
Afbeelding

En nog steeds geen veulen :+

Wij weten ook geen dekdatum. Enige informatie die we hebben is dat ze half augustus vorig jaar een veulen heeft gehad. Daarna gewoon bij de hengst in de wei gelopen. En wij hebben haar in februari gekocht. Dus we wisten wel dat mei ook veel te vroeg was om al te bevallen. Maar inmiddels hadden we toch wel al een veulen verwacht :')

Wij doen normaal ook ph van de melk testen en is bij ons tot nu toe altijd een betrouwbare methode geweest, maar bij haar komt er nog steeds amper iets uit de uiers het kost echt moeite om 1 druppeltje te krijgen dus ik heb het idee dat het veulen nu ook nog niet snel komt. Als ze nu nog 2 weken zo door loopt word het nog een race wie als eerst bevalt want ikzelf ben inmiddels ook 35 weken zwanger _O-

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 05:30

Je kan haar ook gaan temperaturen. Temperatuur zakt een graad voor de bevalling. Als dit nog 4 weken duurt kan je jou opvegen met elk uur de wekker zetten.
Ik zou temperaturen en een birthalarm. Dat slaapt net wat rustiger.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 08:43

Ben gelukkig niet alleen met waken :D ik dacht dat die temperatuur dip alleen bij honden was en heb er bij paarden eigenlijk niet eerder over gehoord!

Chica12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 08:46

Donderdag had ze in de ochtend 38,3. In de avond 37,9 en gisteren ochtend 37,3. Maar vanacht totaal geen actie haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 09:08

Met een hete buitentemperatuur is de lichaamstemperatuur ook wat hoger, dus daar is ook nu geen peil op te trekken.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 09:23

Staar je niet stuk op de uier. Onze merrie heeft nooit een hele dikke uier gehad. En soms vult de uier pas na de bevalling.