Onverwachte baby on the way!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Onverwachte baby on the way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:14

Vorm klopt niet, van achteruit lijkt 1 helft gewoon niks te doen, "middenstreep" loopt ook niet recht. Dat 1 helft minder snel vult tot veulen komt is normaal, maar hier is er meer scheef dan gelijkmatig dunner.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:18

Moet dat dan Tamary? En wat kan dan de oorzaak zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:22

Niks moet, maar deze uierfoto valt mij op omdat van alles wat ik over de jaren tegengekomen ben dit de eerste is waarbij een uierhelft niet gelijkmatig ontwikkeld. En ik heb eerder een ooi gehad met uierontsteking en die had ellende vanaf moment lammeren er naast, dat kan enkel met geschiedenis van en dus schade aan melkklieren in die uierhelft.
Deze foto voor mij is dus er klopt iets niet foto.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 13:27

Ik heb het veulen van vorig jaar gezien, dat was toen net afgespeend. Dat was een sterk, gezond hengstje, ik zou willen zeggen Hollands Glorie, maar het was in België ;)
Direct daarna is ze naar ons gekomen en hier heeft ze voor zover ik weet nooit problemen gehad.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:28

Tamary ik zag het ook. Maar als ik naar het DBT kijk is geen enkele uier gelijk. Bij ons vrouwen ook niet :P

Gerliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:35

Stille meelezer, maar hier ook een merrie gehad met een ongelijk uier en 1 speen dikker als de ander. Had ookal meerdere veulens gehad en geen problemen ermee :)! Ik ben heel benieuwd en gun je het beste!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:46

Blue_Eyes schreef:
Ik heb het veulen van vorig jaar gezien, dat was toen net afgespeend. Dat was een sterk, gezond hengstje, ik zou willen zeggen Hollands Glorie, maar het was in België ;)
Direct daarna is ze naar ons gekomen en hier heeft ze voor zover ik weet nooit problemen gehad.

Betreffende ooi heeft 2 kerngezonde lammeren groot getrokken, maar wel lammeren die met 3 weken oud nog op mijn vingers wilden zuigen, wel genoeg melk qua voeding, geen vervulling zuigbehoefte qua emoties. Kan dus best dat andere uierhelft groot deel compenseerd en veulen er goed op groeit, maar dat is geen garantie op uier in orde.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:48

Zit vooral niet aan het uier.
Het voegt niets toe, alleen maar kans dat de beste biest weg gaat lekken.
Ik snap die grillen van ph waarden testen niet.

Ze heeft een onkant uier, maar dat hoeft zeer zeker niet te betekenen dat ze onvoldoende melk zal hebben.
Er zijn genoeg merries die om wat voor reden dan ook maar met 1 helft melk geven.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 13:53

Ze heeft inderdaad een vreemde vorm uier vond ik ook al, haha. Lijkt alsof er een stuk mist. Maar hey, geen tieten zijn gelijk!

Ik vind hem vandaag wel veel voller ja!

Eerste biest wordt pas in gang gezet bij de bevalling. En van dat drupje ga je geen verschil maken. Een geboorte missen kan veel erger aflopen en ph kan een hele goede indicator zijn.

Waar je je zelf het beste bij voelt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 13:54

tienus63 schreef:

Dat wordt gestimuleerd en uitgelegd door mensen als Iris van Gulik in haar online veulencursus. Onder andere bij haar kun je ook die pH strips kopen.
Ik was er ook al even mee gestopt, want ik had niet het idee dat het veel verschil maakte, maar het is wel handig als je er eraan mág zitten mocht er iets zijn, daar heeft Iris dan wel weer gelijk in. Nu is deze merrie zo lief dat ze bijna alles wel goed vindt.
Verder: dank. Ik begon me al bijna nog meer zorgen te maken. ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:02

Wij molken de merries zodra veulen geboren was. En dan kregen de veulens meteen wat biest.
Ze konden dan veel gemakkelijker zelf de speen vinden en de merrie was verlost van druk van het uier.

Zo zie je maar weer, iedereen bewandelt zijn eigen weg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:04

tienus63 schreef:

Ze heeft een onkant uier, maar dat hoeft zeer zeker niet te betekenen dat ze onvoldoende melk zal hebben.
Er zijn genoeg merries die om wat voor reden dan ook maar met 1 helft melk geven.

Er is een groot verschil tussen controleren of uier gelijkmatig is in warmte, spanning, etc. en merrie gewoon maken dat er iemand aan zit en melken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:12

Ik zou ook zeker niet melken voor ph. Wat slecht dat dat wordt aangeraden in zo'n populaire cursus :=
Als er een druppel aan hangt, kun je testen. Niet stimuleren.
Wat iris zegt: bij de meeste kom je er echt wel aan als het nodig is. Hoef je niet op voorhand voor te melken. Gewoon eens een veeg er overheen geven werkt ook. En in nood, kom je er op andere manieren wel bij. Dus staar je daar niet blind op.

Ik vind de vorm ook gek. Maar ja, soms is gek gewoon prima!

Veel succes met de laatste loodjes!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 14:16

Nou heb ik op geen enkel punt nog hoeven melken. Het aanraken van de uier is genoeg om te gaan lopen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:19

Dit is vrij zeker een uier met litteken weefsel in achterste kwartier, dus een kwart van het uier doet het niet meer. Kan door (onbehandelde) ontsteking komen of door trauma (klap er tegen bijvoorbeeld).

Ik heb een merrie die dit ook heeft, maar dan in voorste kwartier (uier bestaat uit 4 delen), heb eventueel wel foto's van bij interesse. Veulens doen het allemaal top (vanochtend weer een geboren) en ze heeft meer dan genoeg melk (slagroom :+ ). Alleen als ze net geboren zijn zorg ik dat ze aan de linker kant staan, dan kunnen ze goed bij beide spenen. De andere kant is lastiger voor ze om bij te komen. Lukt ze uiteindelijk ook prima, maar de eerste keren is het al lastig genoeg voor ze om te vinden.

Maar deze stille meelezer hoopt heel hard op een gezond veulentje. <3

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:32

Met redelijk weinig kennis van zaken :+ zou ik zeggen dat de spenen nog te "puntig" zijn. Pas als ze goed 'driehoek' zijn is het echt vol.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:36

Wat een verrassing. Ik hoop heel hard op een gezond veulentje. Hopenlijk hoef je niet te lang meer in onzekerheid door te brengen. Kan me voorstellen dat dat moeilijk is.

(PS Volgens mij heb je ratten in de stal. Zie gezellige snurkfoto)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 14:44

I know. Stalhouder doet zijn best maar er zitten een paar hele slimme bij.

5Muzketiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 14:51

Wat spannend, hopelijk een gezond veulen en komt hij/zij snel

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 15:04

Spannend, ik kom het volgen!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 20:58

Spannend, je begon een berichtje met ‘helaas’ en ik schrok gelijk omdat ik dacht dat je ging zeggen helaas was het niet goed.
Maar het was ‘helaas is er nog geen veulen’.

Geduld is soms moeilijk, de tijd zal leren hoe dit verhaal afloopt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 21:04

Blue_Eyes schreef:
tienus63 schreef:

Dat wordt gestimuleerd en uitgelegd door mensen als Iris van Gulik in haar online veulencursus. Onder andere bij haar kun je ook die pH strips kopen.
Ik was er ook al even mee gestopt, want ik had niet het idee dat het veel verschil maakte, maar het is wel handig als je er eraan mág zitten mocht er iets zijn, daar heeft Iris dan wel weer gelijk in. Nu is deze merrie zo lief dat ze bijna alles wel goed vindt.
Verder: dank. Ik begon me al bijna nog meer zorgen te maken. ;)

Ik ben sowieso voorstander van niet aan die spenen trekken maar bij dit paard zou ik er sowieso vanaf blijven gezien de staat van het uier. Zometeen krijgt ze ook een ontsteking in de andere kant.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 22:36

Het mag ietsje positiever hè? We zijn hier met een drachtige merrie voor een voldongen feit gesteld, dan blijkt er ook nog een stevige risicofactor aan te hangen. We hebben genoeg aan ons hoofd en doen ons best.
Vandaag zijn er onafhankelijk van elkaar twee mensen bij geweest met een enorme berg fok-ervaring (in de categorie tientallen jaren een aantal veulens per jaar), die zeggen allebei bij het IRL zien: het valt nogal mee en dat schiet nog wel vol. En anders komt het ook wel goed.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 22:54

Marigold schreef:
Spannend, je begon een berichtje met ‘helaas’ en ik schrok gelijk omdat ik dacht dat je ging zeggen helaas was het niet goed.
Maar het was ‘helaas is er nog geen veulen’.

Haha dat snap ik! Achteraf dacht ik dat ook, dat had handiger gekund :=

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 08:57

Blue_Eyes schreef:
Het mag ietsje positiever hè? We zijn hier met een drachtige merrie voor een voldongen feit gesteld, dan blijkt er ook nog een stevige risicofactor aan te hangen. We hebben genoeg aan ons hoofd en doen ons best.
Vandaag zijn er onafhankelijk van elkaar twee mensen bij geweest met een enorme berg fok-ervaring (in de categorie tientallen jaren een aantal veulens per jaar), die zeggen allebei bij het IRL zien: het valt nogal mee en dat schiet nog wel vol. En anders komt het ook wel goed.

Als stille meelezer , dus even iets positiefs. ik vind het super hoe jullie dit oppakken. Voor een voldongen fiet komen te staan en dan alles inzetten om zo snel mogelijk volledig voorbereid te zijn.
Met de karmapunten zit het wel goed.