[VOLG] Goud en gevlekte Friese kruisingen verwacht!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Welke kleur en geslacht krijgen de veulens?

Zwartbonte merrie
50 (20%)
Zwartbonte hengst
52 (20%)
Zwarte hengst
11 (4%)
Zwarte merrie
5 (2%)
Amber champagne merrie
46 (18%)
Amber champagne hengst
22 (8%)
Classic champagne merrie
36 (14%)
Classic champagne hengst
27 (10%)

Totaal aantal stemmen: 249

pien_2010

Re: [VOLG] Goud en gevlekte Friese kruisingen verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 16:34

Jongetje is ook leuk. Beiden zijn leuk . En proficiat met Minthe.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 17:18

PineApple schreef:
Gaat al snel zeg! De helft!

Jaa! Vliegt ook wel weer om. Helemaal met 2. Moet wel zeggen dat ik voor deze baby’s echt wel zenuwachtiger ben dan ‘simpele Friezen’ veulens haha. Dan weet je dat ze toch zwart zijn. Met wat pech hebben die een beetje wit. Maar deze veulens hebben kleur. Ik verwacht die van zilver zonder aftekeningen. De hengst heeft een witte kroonrand achter en verder ook geen wit.
En die van Minthe is natuurlijk helemaal een verassing qua patroon (of niks :+)

pien_2010 schreef:
Jongetje is ook leuk. Beiden zijn leuk . En proficiat met Minthe.

Zeker waar! Dankjewel! Het gaat dan ook wel weer snel. Minthe moet nog 159 dagen tot veilig en zilver nog 177. Dus die moet nog een paar dagen tot de helft

En nog leuk nieuws. Morgen komt de zoon van Zilver weer bij ons op stal (en Minthes broertje). We halen hem op van de opfok en zullen hem wat dingen leren zodat de eigenaar straks zelf lekker met hem bezig kan. Begin oktober gaat hij naar de kliniek om te castreren en ook gelijk even bekappen. Ik zal wat met hem gaan wandelen over straat en in het bos, wat schriktraining doen, grondwerk en ook wellicht wat leren longeren etc. Erg leuk! Waarschijnlijk zal hij begin maart vertrekken. Omdat het hier dan wel heel hectisch is met alle baby’s. Ik zal hem dus niet beleren maar wel alvast wat wegwijs maken in de wereld. Verwacht wel dat hij nog wat weet van vroeger

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 23:14

Leuk dat een van de jongens tijdelijk terugkomt! Gaat het om Yke of Silverster? (Er van uitgaande dat Ashwin nog te jong is?)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 15:24

La_Lune schreef:
Leuk dat een van de jongens tijdelijk terugkomt! Gaat het om Yke of Silverster? (Er van uitgaande dat Ashwin nog te jong is?)

Yke inderdaad! Silvester staat dik 8 uren in Duitsland dus die verwacht ik nog niet zo snel terug thuis haha. Yke is nu 2,5 jaar :j

Hij is vanochtend gearriveerd. Liep gelijk de trailer op en stond hartstikke braaf stil. Qua grondwerk zit er nog wel wat werk aan haha. Maar komt wel goed
Afbeelding

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 15:51

Wat leuk dit topic, ik ga ook volgen. Ben heel benieuwd naar het veulen van Zilver!! Ik heb zelf een amber champagne merrie, dus extra leuk om te volgen!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 16:12

BrechtCarlos schreef:
Wat leuk dit topic, ik ga ook volgen. Ben heel benieuwd naar het veulen van Zilver!! Ik heb zelf een amber champagne merrie, dus extra leuk om te volgen!

Wat leuk! Welkom!
Ik heb even gespiekt maar wat een prachtige merrie heb je. Wat is dat voor een? Lijkt ook wel groot?

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 16:36

Kabayo schreef:
BrechtCarlos schreef:

Wat leuk! Welkom!
Ik heb even gespiekt maar wat een prachtige merrie heb je. Wat is dat voor een? Lijkt ook wel groot?

Hihi, ze ziet er nu een stuk beter uit dan op die foto’s gelukkig. Zij is van Cream on top (Kwpn) en heeft een champagne moeder ingeschreven bij het AES. Ze is maar 163 maar heel lang, dekenmaat 205
Hoe groot verwacht je dat het veulen van Zilver gaat worden? Hoop je een paard of pony te fokken?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 21:26

Oh ik had haar groter geschat. Weet je zo wat de moeder voor een is?
Ik verwacht het veulen van zilver rond de 160. Ze heeft 2 redelijk grote veulens. Minthe is 167 en Ashwin zit precies op dezelfde groeicurve. Misschien dat die twee de 170 ook wel halen. Laventhe is op 165 gemeten als 3 jarige en Silvester schatten ze 163. Yke gaan we een deze dagen meten om te zien hoe groot hij is. Dus ze fokt normaliter rond de 165 gemiddeld. Zilver is zelf 163

Nog meer foto’s gekregen van baby’s <3

Ashwin, 1,5 jaar oud
Grote reus, echt het hoofdje van Zilver
Afbeelding
Afbeelding

Laventhe is zo braaf. Ze kan er alles mee. Ik ben zo trots op haar. Ze is ook alweer 6.
Afbeelding

Minthe had net lekker spa. Even poetsen, scheren en opnieuw vlechten. Ze is zo lief. Scheren zonder hulpmiddelen, zo braaf. Net een prinsessen paard
Afbeelding

Yke ook geschoren, staat gewoon stil. Ook geen hulpmiddelen hoeven te gebruiken. Zo wil je ze toch? Allemaal enorm braaf, houden allemaal van aandacht, geen een is gemeen, ze vinden alles leuk, alles loopt de trailer op.
Yke ook, 2 jaar in het land gelopen, stond binnen 2 minuten op de trailer. Scheren zonder problemen. Vastzetten en poetsen geen enkel probleem. Karakter is zo belangrijk en momenteel glunder ik helemaal van trots hoe veel baat het ook heeft om als veulen al wat met ze te ondernemen en natuurlijk wat voor karakter ze allemaal stuk voor stuk hebben. Allemaal familie paarden <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 22:58

En dan zijn het ook nog plaatjes om te zien.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 10:10

pien_2010 schreef:
En dan zijn het ook nog plaatjes om te zien.

Inderdaad en zulke lieve hoofdjes, echt mooi <3

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 11:58

Dankjewel <3

Enzo is ook echt gaaf <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Foto’s van insta (berber starkenburg fotografie)

Vanochtend Minthe haar baby voor het eerst voelen schoppen <3 Ik ben zo benieuwd!!
Zilver over 8 dagen ook alweer 5 maanden drachtig!

Edit oké vooruit nog 1 van Yke. Hij was ongeveer 161,163 cm. Moet het eens beter meten
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 12:33

Enzo is heel gaaf. Heel mooi hoofdje en prachtige kleur.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 13:21

Enzo is knap :j en hij weet het :')

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 13:23

Zo belangrijk dat karakter. Je fokt mooie maar ook gebruiksvriendelijke paarden! Benieuwd of dat fijne karakter zich ook verder verankerd in je lijn bij bv het veulen van minthe!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-25 12:48

Pien2010 en Chanika knap is hij he! Ik vind het toch wel een bijzondere kleur dat champagne :j Ik denk ook dat hij het zeker wel weet hoe knap hij is

Riviera87 ik vind dat zo belangrijk! Het totaalplaatje. Je kan wel een wereldbeweger fokken maar als zijn karakter alles behalve plezierig is heb je er ook weinig aan. Ik wil graag gezonde, goed gebouwde, goed bewegende en lieve gezinspaarden fokken. Of dit op latere leeftijd extreem goede keuring of wedstrijd paarden zullen zijn, dat weet ik (nog) niet. Op de veulenkeuringen doen ze het tenminste niet onverdienstelijk. Maar wat ze allemaal wel laten zien is dat ze stuk voor stuk brave lieve gezinspaarden zijn met een hart van goud

Ik had even een domper. Ze hebben Enzo opnieuw gemeten en ze komen op 146cm, terwijl mij in het voorjaar is verteld dat hij wel 150 is (en ik hoop had op eindmaat van 155). Ik denk dat het nu wel erg lastig wordt voor het veulen om de 160 te halen. We gaan het zien… gelukkig ben ik zelf ook niet zo groot haha

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 14:13

Kabayo schreef:
Pien2010 en Chanika knap is hij he! Ik vind het toch wel een bijzondere kleur dat champagne :j Ik denk ook dat hij het zeker wel weet hoe knap hij is

Riviera87 ik vind dat zo belangrijk! Het totaalplaatje. Je kan wel een wereldbeweger fokken maar als zijn karakter alles behalve plezierig is heb je er ook weinig aan. Ik wil graag gezonde, goed gebouwde, goed bewegende en lieve gezinspaarden fokken. Of dit op latere leeftijd extreem goede keuring of wedstrijd paarden zullen zijn, dat weet ik (nog) niet. Op de veulenkeuringen doen ze het tenminste niet onverdienstelijk. Maar wat ze allemaal wel laten zien is dat ze stuk voor stuk brave lieve gezinspaarden zijn met een hart van goud

Ik had even een domper. Ze hebben Enzo opnieuw gemeten en ze komen op 146cm, terwijl mij in het voorjaar is verteld dat hij wel 150 is (en ik hoop had op eindmaat van 155). Ik denk dat het nu wel erg lastig wordt voor het veulen om de 160 te halen. We gaan het zien… gelukkig ben ik zelf ook niet zo groot haha

Dat glansje wat er bij champagne overheen zit is heel erg fraai. Beetje zoals het pearl bij de spanjaarden (en tinkers geloof ik). Maar ik heb een grote voorkeur voor classic champagne. Zit in mijn top 3 met zilverappelzwart en valk.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:04

En anders heb je alvast een kinderpony voor je dochter :P

Maar je merrie is een Pier, dus misschien gooit ze opa zijn genen even goed mee en krijg je een knappe grote.

Wat leuk dat je nog met alle kopers van je fokproducten contact hebt.

Hoe ben je aan de kopers gekomen, ik zoek dat ook :Y)

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 17:28

Kabayo schreef:
Oh ik had haar groter geschat. Weet je zo wat de moeder voor een is?
Ik verwacht het veulen van zilver rond de 160. Ze heeft 2 redelijk grote veulens. Minthe is 167 en Ashwin zit precies op dezelfde groeicurve. Misschien dat die twee de 170 ook wel halen. Laventhe is op 165 gemeten als 3 jarige en Silvester schatten ze 163. Yke gaan we een deze dagen meten om te zien hoe groot hij is. Dus ze fokt normaliter rond de 165 gemiddeld. Zilver is zelf 163

Nog meer foto’s gekregen van baby’s <3

Ashwin, 1,5 jaar oud
Grote reus, echt het hoofdje van Zilver
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Laventhe is zo braaf. Ze kan er alles mee. Ik ben zo trots op haar. Ze is ook alweer 6.
[ Afbeelding ]

Minthe had net lekker spa. Even poetsen, scheren en opnieuw vlechten. Ze is zo lief. Scheren zonder hulpmiddelen, zo braaf. Net een prinsessen paard
[ Afbeelding ]

Yke ook geschoren, staat gewoon stil. Ook geen hulpmiddelen hoeven te gebruiken. Zo wil je ze toch? Allemaal enorm braaf, houden allemaal van aandacht, geen een is gemeen, ze vinden alles leuk, alles loopt de trailer op.
Yke ook, 2 jaar in het land gelopen, stond binnen 2 minuten op de trailer. Scheren zonder problemen. Vastzetten en poetsen geen enkel probleem. Karakter is zo belangrijk en momenteel glunder ik helemaal van trots hoe veel baat het ook heeft om als veulen al wat met ze te ondernemen en natuurlijk wat voor karakter ze allemaal stuk voor stuk hebben. Allemaal familie paarden <3

Sorry moest het even uitzoeken voor je!
Ze heet bronswina ( dit is dus stamboom van haar zoon, kan haar eigen even niet zo snel vinden online)

Afbeelding

En dit is dan haar zoon
https://www.colored-stallions.com/shinegro-ch

Wel balen dat hij maar 146 is. Maar je weet het nooit, kan zomaar toch een paard worden. En anders heb je een hele bijzondere pony met zoveel Fries bloed en tóch zo’n kleurtje!!

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:06

je zult het maar weten eenmaal het veulen uitgegroeid is. Al zeg ik het zelf. hier een 4 jarige die zeker 1.65 is terwijl moeder maar 1.56 is en vader 1.58.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 08:20

Spannend wat voor moois eruit gaat komen Kabayo.

Staan jouw merries ingeschreven bij het KFPS en het BP? En bij welk stamboek kun je de 2026 veulens inschrijven?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 11:04

Barb Zilver is inderdaad bij KFPS en Barock Pinto ingeschreven. Ze hebben 3 types bij Barock Pinto (BP,XX en FB). Type BP: Paarden met minder dan 62.5 % vreemd bloed. Zwartbont en minimaal een vlek van 10cm op het lichaam. Type XX: Paarden met meer dan 62,5 % vreemd bloed. Type FB: Paarden die niet zwartbont zijn en minder dan 62.5% vreemd bloed hebben.
Zilver is gekeurd en ze is 1e premie ster sport bij het Barock Pinto stamboek. Tevens heeft ze haar IBOP behaald. Het KFPS wil haar ondanks haar sport predikaat en haar AAA IBOP score niet ster maken. Ze was in april 3e premie stamboek geworden (dit was mijn 3e poging, ik probeer het niet nog een keer).
Het veulen van Minthe wordt ingeschreven in type BP als het bont is of type FB als die zwart is. Die van Zilver wordt ingeschreven in type FB. Dus beide naar het barock pinto. Minthe is daar overigens ook 1e premie ster. Die zal volgend jaar (of later) een Ibop lopen en nog proberen voor elite.

AnsoDM ja dat is ook zo. Oh dat geeft hoop! Is er ergens een opa of oma die groot is? De vader van Zilver is bijna 180. Ze zeggen dat het wel eens een generatie wil overslaan. Alle veulens van Zilver zijn 165 of hoger, behalve 2 jarige Yke. Ik zei eerder in dit topic dat Silvester kleiner was maar die is afgelopen jaar behoorlijk gegroeid.

Brechtcarlos oh wat gaaf! Ik heb haar zoon dan wel wel een paar keer op Facebook voorbij zien komen. Heel mooi. Vind het ook leuk om te zien dat ze wit heeft, dat zie je niet heel vaak bij champagnes. Wil je ook met haar fokken?
Ja dat is zeker waar! En dan kan er altijd wel een grote hengst op, als het een merrie is. We gaan het zien. Maar die 158 hoop ik wel op, dan kan ze voor ster op de keuring

Gettymaan ik hou van je positieve instelling :P Wel een leuke pony dan :D Jaa ik hoop dat Pier zn invloed een beetje gaat meehelpen
Ja die kopers, het is geluk hebben en zelf kritische vragen stellen denk ik haha! Van Laventhe had mij benaderd nadat ik in mijn eigen volgtopic had benoemd dat ik toch een plekje voor haar ging zoeken. Ze was verliefd op haar geworden en wou graag meer info. Eerst veel app contact en ze is vanuit puntje van Limburg hier helemaal heengereden en ze wou haar graag overnemen. Met Silvester liep het wat anders, ik had een familie in Nederland gevonden die hem wel wou kopen maar ze wisten pas einde zomer/herfst of ze bij hun huis een weide konden kopen. Als ze de weide toch niet konden kopen zouden ze Silvester ook niet kopen. Ik hoefde hem niet voor ze vast te houden want ze wisten zelf ook nog niks zeker. Maar toen berichtte Chris mij vanuit Duitsland of het veulen al was geboren (echt 4 maanden later ofzo :+ ) en ik zei ja, maar is eigenlijk al gereserveerd. Ja en dan ben je ook zakelijk… want hij bood mij 2000 euro meer dan de familie in Nederland en hij was dan verkocht, ipv misschien verkocht. Duidelijke afspraken gemaakt en hij zou het meest fantastische en sociale plekje krijgen (wat zeker waar is). Moest helaas wat mensen teleurstellen maar voor het paard was dit misschien wel beter. De eigenaren van Yke was verliefd geworden op Laventhe en wou graag een ruin uit Zilver kopen. Dus we hadden al even contact en nadat het met champagne Perry niet lukte had ik haar geappt dat Zilver naar Markus ging en ze het veulen mocht kopen. Dus voor de inseminatie was die al verkocht. Ashwin is de eerste die op sporthorses stond. Die was heel vlot verkocht aan een wat ouder stel nabij Rotterdam. Ze waren gek van hem en vooral op de foto’s bij de spartelvijver en dat hij al zoveel had gezien. Hij staat samen met 2 oudere ruinen en ze hadden er nog een veulen bijgekocht ( van Kees). Ze zijn nu allemaal ruin en hun dochter wil er straks wedstrijden mee rijden en ze gaan naar de ruinenkeuring.
Ik wil de veulens wel verkopen maar wel als voorwaarde dat ze naar de keuring gaan. Zoals het nu lijkt wil ook iedereen dat wel doen. En anders heb ik pech, verkocht is natuurlijk ook verkocht. Maar voor zilver (en evt preferentschap) zou ik het wel graag willen :j

Crazycat ja het is een hele bijzondere kleur. Valk en zilverappel is ook erg gaaf. Jij houdt van zwartbasis zo te horen :D

De dames zijn zo lief <3 Minthe haar buik gaat al behoorlijk heen en weer
Afbeelding
Afbeelding

Ook een update van Silvester gekregen. Hij is flink gegroeid!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laventhe is ook zo knap he <3
Afbeelding

Yke doet het ook super. Zo braaf en rustig. En dat na 2 jaar in de weide gelopen te hebben
Afbeelding
Afbeelding

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:15

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik ben aan het overwegen om mijn Friese merrie in te schrijven bij het BP maar wil haar het liefst ook bij het KFPS ingeschreven laten staan. Na weer een achterlijke ibop van de week ben ik er wel klaar mee, vanwege de stap maken ze haar ook geen Ster.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:19

opa en oma zijn in theorie langs beide ouders onbekend. Maar kennen ze wel. Gewoon nooit officieel gemaakt helaas. Ik weet dat de opa langs moeders kant wel zeker 1.60 en de 1.65 moet geweest zijn. Die heb ik zelf nog gereden maar was ook wel een hele brede. Langs vaderkant waren het ook wel nog grote paarden exacte grote weet ik niet. Is maar van horen zeggen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 20:03

Barb leuk! Wil je graag barock pinto veulens fokken? Friezen eigenaren hechten weinig waarde aan een barock pinto keuring en qua waarde gaan ze er ook niet op vooruit als je met een gekeurde of ongekeurde KFPS hengst fokt. Opzich zijn bonte veulens wel wat waard. Zilver is naar de barock pinto gegaan omdat ze toen drachtig was van Minthe. Minthe heeft nu mooi vol papier bij barock pinto stamboek

AnsoDM oh ja dus wel nog wat grote paarden in de lijn. Dan heb ik wel hoop :D

Als eerste even een kaarsje voor Faline. Vandaag is haar verjaardag. We missen je Y;(
Afbeelding
Van de week is haar ‘gouden’ fries ook verkocht. Haar oogappel. Zuur… vind het moeilijk om te zien dat haar toppers weg gaan. Maar fijn, hoort er bij

Zilver is vandaag 5 maanden drachtig! *\o/* En bijna op de helft. Dus bijna (eindelijk) aftellen!
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik zie dubbel :P
Afbeelding
Vanochtend in de mist, kleine wereld was het. Zag de andere kant van het erf niet eens :=
Afbeelding
Minthe heb ik zaterdag nog even aan de longe gehad. Ze had er zin in! Ik heb ook steeds meer energie waar ik heel blij mee ben
Afbeelding
Zilver had even een gesprek met haar zoon na 2 jaar
Afbeelding
We hebben vrijdag ook even gereden, met z’n 5en :D Genieten toch?
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 20:47

Faline ik ken je niet maar er wordt altijd met zoveel liefde over je geachreven. Dus voor jou Y;(

Mooi die twee kopjes en fijn Zilver bijna halverwege. Wederom hele mooie fotos

En hoe gaat het met jouw zwangerschap?