Zijn dit schopjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Re: Zijn dit schopjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:41

Tja en er zijn ook talloze mensen die fokken en het niet in de gaten houden. En erop vertrouwen dat het goed komt. En dat komt het dan bijna ook altijd. Het is gewoon een lastige discussie, zeker als je afhankelijk bent van ouders.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:44

Earth schreef:
Tja en er zijn ook talloze mensen die fokken en het niet in de gaten houden. En erop vertrouwen dat het goed komt. En dat komt het dan bijna ook altijd. Het is gewoon een lastige discussie, zeker als je afhankelijk bent van ouders.

Klopt en als je er zo over denkt ben je t fokken van een veulen niet waard.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 14:45

corinadrenth schreef:
Earth schreef:

Goh als het aan mij lag had ik er een camera bij. En cookie kwam bij mij drachtig

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:48

Ik snap de voorstanders van een camera wel, maar TS heeft een pony gekregen van haar ouders, niemand van hun wist dat die pony drachtig was. Ik persoonlijk vindt dat je TS ( en haar ouders) dan geen fokker kunnen noemen. Als die ouders geen camera willen, kan TS daar ook weinig aan doen op haar leeftijd. Duimen dan maar dat het goed gaat!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:49

corinadrenth schreef:
Earth schreef:

Wauw, dat is wel heel hard gezegd. Laten we het er op houden dat dat jouw mening is en niet de waarheid ;)

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 14:50

Jet schreef:
Ik snap de voorstanders van een camera wel, maar TS heeft een pony gekregen van haar ouders, niemand van hun wist dat die pony drachtig was. Ik persoonlijk vindt dat je TS ( en haar ouders) dan geen fokker kunnen noemen. Als die ouders geen camera willen, kan TS daar ook weinig aan doen op haar leeftijd. Duimen dan maar dat het goed gaat!

Ik heb haar zelf gekocht en betaald, hun weten niks van paarden dus kan ze het eigenlijk ook niet kwalijk nemen. Ik heb alles verteld en proffesionals hebben het zelfde gezegd, maar ja we gaan elkaar aflossen. Ik zal jullie iig op de hoogte houden.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:51

Zo jeetje, laten we de sfeer in dit topic even neerhalen...

Ben heel benieuwd naar het verrassingsveulen!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:52

corinadrenth schreef:
Earth schreef:

Maar ts geeft aan dat ze het juist wel goed in de gaten houdt en het afwisseld. Lijkt me prima geregeld! Ook een camera is niet heilig, wel makkelijk ;) je kunt ook dan ergens mee bezig zijn waardoor je net niet kijkt.

Wij fokken ook ons allereerste veulentje, super spannend en ik zou graag een camera ophangen, maar helaas geen wifi bereik en ook niet te maken. Ik ga dus op stal slapen (5g kan natuurlijk wel maar is duur in aanschaf voor die ene keer) overdag de luxe om alleen maar uit het raam te kijken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:53

Jet schreef:

Dat snap ik maar op het moment dat je een drachtige pony koopt,ook al kom je daar later achter, dan is vanaf dat moment jouw verantwoordelijkheid dat je er alles aan doet om het goed te laten verlopen. En als mensen het belang er niet van weten om bij een bevalling te zijn dan is het alleen maar goed om ze daarop te wijzen. Dat vind ik zeker geen drammen.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 14:53

Het feit dat dit 1x eerder is gebeurd en we het niet wisten totdat ze begon te kegelen.. maar in dat geval gebeurde het bij mijn oom thuis (de bevalling, dit gaat over een andere pony btw) en nu is het bij ons thuis. Heb wel ervaring met de bevallingen van koeien bij ons thuis, dus hopen dat het zo gaat als bij de koeien, veilig en goed dus

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:57

TS, zorg in iedergeval dat je telefoonnummers bij de hand hebt van mensen die je kunnen helpen. Vraag het ze, dat je ook 'snachts mag bellen.

En zorg dat je weet welke dierenarts je kan bereiken want dat scheelt nogal in de nachten of het weekend.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 14:57

Nyaleti schreef:
TS, zorg in iedergeval dat je telefoonnummers bij de hand hebt van mensen die je kunnen helpen. Vraag het ze, dat je ook 'snachts mag bellen.

En zorg dat je weet welke dierenarts je kan bereiken want dat scheelt nogal in de nachten of het weekend.

Geen zorgen, nummer staan klaar inclusief die van de dierenarts :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:04

Als jullie koeien thuis hebben dan zal het wel goed komen! Meeste koeienboeren zijn meer ervaren in bevallingen dan dierenartsen.

Spannend TS en succes met in de gaten houden :D

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 15:05

MarjanB schreef:
Als jullie koeien thuis hebben dan zal het wel goed komen! Meeste koeienboeren zijn meer ervaren in bevallingen dan dierenartsen.

Spannend TS en succes met in de gaten houden :D

We hebben meestal 1x in het jaar een aantal koeien in ons weiland om ze hier te laten bevallen(koeien zijn van mijn oom), maar tot nu toe zijn alle bevallingen goed gedaan dus hopen dat dat ook met Cookie gebeurd :)!
Afbeelding

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:21

Sorry dat ik dacht dat je ouders haar gekocht hadden, gaaf dat je het zelf kon doen! Veel succes hoor en ik verwacht dat het hoe dan ook wel goed komt!

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 15:21

Jet schreef:
Sorry dat ik dacht dat je ouders haar gekocht hadden, gaaf dat je het zelf kon doen! Veel succes hoor en ik verwacht dat het hoe dan ook wel goed komt!

Jaa ik zal jullie op de hoogte houden!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:28

Ik vraag me oprecht af hoe vroeger al die veulens ter wereld zijn gekomen want toen waren die camera's er helemaal nog niet. En dat waren toch echt serieuze fokkers. De keren dat het goed ging waren er gelukkig meer dan de keren dat het fout ging. En ja, nachten waken heb ik ook wel gedaan maar meestal werd het veulen toch geboren als je net even weg was. Tegenwoordig vaak een hoop gestress om niets, laat de natuur gewoon het werk doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:33

Dreamboy schreef:
Ik vraag me oprecht af hoe vroeger al die veulens ter wereld zijn gekomen want toen waren die camera's er helemaal nog niet. En dat waren toch echt serieuze fokkers. De keren dat het goed ging waren er gelukkig meer dan de keren dat het fout ging. En ja, nachten waken heb ik ook wel gedaan maar meestal werd het veulen toch geboren als je net even weg was. Tegenwoordig vaak een hoop gestress om niets, laat de natuur gewoon het werk doen.

Mijn oom Ben heeft die ervaring ook toen hij in de stal was. Alleen voor de grote boodschap ging hij naar binnen en toen hij terug kwam stond het veulen er al naast. Tja.......

Mee eens dus.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:36

Dreamboy schreef:

Toen was er geen Facebook dat je kon zien hoeveel ellende er was
Tegenwoordig word alles gedeeld. Daarnaast hebben de meeste mensen die hierover vallen van dichtbij het leed meegemaakt. Zoals ik al zei, fokken wordt te vaak rooskleurig ingezien

@jet
Ts is gewoon 18. (Als profiel klopt) Niet 12. En aangezien ze de pony zelf gekocht heeft kan ze vast zelf keuzes maken voor haar dier. Je hebt geen ouder nodig om iets op internet te bestellen

Verder zal ik verder niet TS haar keuze neerhalen. Als dit haar keuze is is dat zo. Ik kan alleen maar hopen dat alles goed gaat en dat wens ik haar ook toe !

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 15:43

Kabayo schreef:
Dreamboy schreef:

Toen was er geen Facebook dat je kon zien hoeveel ellende er was
Tegenwoordig word alles gedeeld. Daarnaast hebben de meeste mensen die hierover vallen van dichtbij het leed meegemaakt. Zoals ik al zei, fokken wordt te vaak rooskleurig ingezien

@jet
Ts is gewoon 18. (Als profiel klopt) Niet 12. En aangezien ze de pony zelf gekocht heeft kan ze vast zelf keuzes maken voor haar dier. Je hebt geen ouder nodig om iets op internet te bestellen

Verder zal ik verder niet TS haar keuze neerhalen. Als dit haar keuze is is dat zo. Ik kan alleen maar hopen dat alles goed gaat en dat wens ik haar ook toe !

Ik ben van 2006 dus leeftijd klopt :D bedankt voor je adviezen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:45

angelpam schreef:
Dus je blijft nu dag en nacht bij haar?

Word je afgelost als je even naar het toilet moet of toch je ogen niet meer kan open houden?

Camera is het minste wat je kan doen voor haar.

Even een vraag: dan heb je een camera, geeft die een signaal als het zover is, of moet je het beeld ook gewoon continu observeren?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:57

CharleyT schreef:
Even een vraag: dan heb je een camera, geeft die een signaal als het zover is, of moet je het beeld ook gewoon continu observeren?

Dat zou wel een nieuwe uitvinding zijn denk ik :P :))

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:58

Persoonlijk vind ik dat mensen tegenwoordig veel te veel controle willen hebben i.p.v. te vertrouwen op de natuur. Natuurlijk is het heel vervelend als het fout gaat maar dat is ook lang niet altijd te voorkomen met een camera of ingrijpen van een dierenarts. Dus om dan te zeggen dat mensen die geen camera willen aanschaffen het fokken van een veulen niet waard zijn, slaat echt helemaal nergens op.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:12

Dreamboy schreef:
Persoonlijk vind ik dat mensen tegenwoordig veel te veel controle willen hebben i.p.v. te vertrouwen op de natuur. Natuurlijk is het heel vervelend als het fout gaat maar dat is ook lang niet altijd te voorkomen met een camera of ingrijpen van een dierenarts. Dus om dan te zeggen dat mensen die geen camera willen aanschaffen het fokken van een veulen niet waard zijn, slaat echt helemaal nergens op.

Fok jij ook veulens?
Zo ja, ben je wel eens een veulen of merrie verloren?

Heeft imo niks met ‘controle willen’ te maken. Wij mensen mogen ook niet bevallen zonder hulp ;) En das niet om je te pesten, maar dat heeft een reden

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:21

Jongens, ik ben wel een beetje klaar met deze discussie. We verbeiden de blijde geboorte van een veulentje en mensen zitten eindeloos te mieren over te veel of te weinig controle. Dat zijn geen adviezen meer, dit is bekvechten over de rug van TS. Geen mens of paard is daarmee geholpen.

Spannende updates sallinara! Ik word met de dag benieuwder wie eruit komt!