Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:01

Ja gescand en mag morgen bij de hengst. Meteen vers proberen, hopelijk brengt dit goed nieuws _/-\o_ na twee jaar kunnen we dit wel eens gebruiken

Janinevv

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:04

Leeeuk, ik ben weer aanwezig maar eerst even dit veulentje nog afwachten.

Ze zit op 300 dagen vandaag *\o/*

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 06:29

Mijn merrie is gisteren ook geïnsemineerd. Nu duimen. Ze staat weer op de kliniek, kunnen ze goed op haar letten. Mijn vader deed gisteren een ritje kliniek - hengstenhouder met haar, voor een verse dosis. Hopelijk pakt het nu

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:38

Retlaw. Spannend!

Janine. Voor welke hengst ga je deze keer?

Boelles. Wat goed. Duimen draaien

Nieky. Spannend! Lizzy was vlot. Balen van verwerpen van Amy. Hopelijk nu gelijk terug drachtig

Brittdekroon. Dat is balen. Mag er ook geen dierenarts komen voor het scannen?

Butengeweun. Mooie sportieve hengst heb je gekozen. Wat leuk <3 kuikentjes

Kabayo. Hoe was Silver?

Ik verwacht hier met een week dat alles weer hengstig staat. Hopelijk mijn merrie ook. Als het goed is zijn de rietjes nu in Nederland. Nou ik ben benieuwd

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:34

Succes Boelles :D

Hier nog steeds wachten op defintieve datum start seizoen. :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:14

Al een paar lekker bezig :)

Retlaw je bedoeld zonder sperma te verwerken? Hopelijk slaagt het :j

Boelles spannend! Welke is het geworden? Martzen? Ik duim voor je dat het lukt!

Mirjamalvaro hopelijk heb je snel duidelijkheid :j

Brittdekroon jammer. Misschien staan onze paarden dan toch samen bij Ieme!

Amhorses! Spannend! Lopen ze aardig gelijk?

Janinevv gezellig :)

Nieky ze gaat 12 april naar de keuring. Ik denk dat ik haar daarna bij de hengst aflever. Dat is het plan tenminste
Ben je niet bang voor rhesus na 4x dezelfde hengst? Goed bezig al! Nu al een op het wachtbankje

Butengeweun gezellig dat je hier ook bent :)

Zilver maandag ei van 2,5. Vandaag ei van 3,5. Vrijdag weer scannen..

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:18

Am_horse ik heb nog geen idee Nouja heb wel een paar in gedachten voor haar :D eigenlijk (2) kandidaten _O-

Heb jij al hengsten keuze?

Spannend Kabayo! Welke hengst had je? Die champagne hengst?

Ik twijfel een beetje m’n 5 jarige weer proberen, vorige maand gescand ze zei anders wachten tot april want er was echt niks geen activiteit te zien.

Mijn andere merrie stond van laatst super hengstig en ik denk wel dat ik met haar naar de hensgt ook ga, onze vos welsh merrie Goldy.

Dan gaan we voor 2 veulens, misschien 3

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:48

Ik meld me ook weer. Alleen nog niet veel te melden. De enige merrie die leeg is en gedekt mag ben ik sinds vorige week beginnen schouwen. Maar nog geen hengstigheid gezien.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:40

seven: nieuwe ronde nieuwe kansen, dus hopelijk nu wel snel raak.

Jij ook al aan het dekken Nieky! mooie combinaties!

Leuke combinaties Mirjamalvaro.

Leuk Kabayo! Balen dat ze van nu een kleiner ei heeft..

Butegeweun leuke combinatie is dat,

Brittdekroon, ah wat balen, gelukkig zijn we nog vroeg in het jaar!

Boelles: gelukkig goed nieuws!

Afbeelding
De hengst heb ik al, nu de merrie nog :+
Ik vermoed dat ik Mees ermee ga combineren. Mijn Champagne merrie wil ik leeg laten dit jaar en heb verder dus geen amha merrie voor een combinatie.

Dit is mees:
Afbeelding

Ze is niet de meest luxe merrie dus ik hoop op wat dekkingen van buitenaf om te kijken hoe hij fokt. Hij heeft afgelopen weekend een 1A premie behaald.

De andere combinatie doen we pas in Juni beginnen met dekken, zodat ze het showseizoen nog mee kan.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 15:30

BRittedekroon, jammer van rhino hopelijk snel onder controlle en kan in april het wel doorgaan.

Nieky, leuke merrie hopelijk blijft ze dit jaar dragend, voor foto's even op geplaats drukken heb ze voorgesteld.

Boelles, hopelijk is alles goed gegaan gisteren en pakt het mooi meteen.

Retlaw, succes en afwachten tot over 2,5 week om te scannen

AM_Horses, Hopelijk het sperma er dit keer wel altijd een nadeel als het van zover weg moet komen.

Janinevv, altijd lastig, succes met de lastige keuze

Luna, leuke hengst hopelijk gaat hij verbeteren wat jij wil zien.

Hier net gescand, cookie is volgende week opletten eitje van 2,5 cm en Odessa mooi geel lichaam dus net hengstig geweest en wij hebben er niets van gezien dus over 3 weken even goed opletten.

Ze waren beiden braaf en lieten alles heerlijk over zich heen komen.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:11

Kabayo, ik heb Martzen aangegeven maar voornamelijk gezegt "als er maar een veulen komt". Dus als er uiteindelijk een Jehannes veulen komt is dat ook prima :')
Morgen scannen dus ff spannend :o

Luna, hoezo niet luxe? Toch best een knap koppie??

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 13:02

Ei is weg, dus nu all we can do is wait.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 19:59

Knoop doorgehakt ik ga er 2 scannen :o
M’n vos Welsh a merrie Goldy en m’n 5 jarige ga ik nog 1 keer proberen.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 21:45

Ook al uit de hengsten?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:58

Boelles oh je weet nu niet welke hengst Age gaat pakken? Of doe je een cocktail? Hoe dan ook, duim dat het slaagt! Succes op het wachtbankje :D

Janinevv leuk! Ben benieuwd naar je combinaties. Ik heb inderdaad de homozygoot champagne hengst Esperidion Doux Lorenzo :D

Butengeweun wat fijn dat ze zo braaf waren. Jammer de ene net te laat. Gelukkig is het nog maar april

Luna2006 ja was even balen, normaal is ze wat sneller met haar eitjes. Mooie hengst! Ik snap wat je bedoeld met Mees maar alsnog een mooie merrie hoor :j

Knolselder hopelijk laat ze snel iets zien

Zilver is vanochtend gedekt *\o/* Dinsdag weer scannen
Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 16:12

kabayo: hopelijk lukt het met deze champagne hengst wel Zilver drachtig te krijgen!

Verder iedereen succes dit jaar!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:12

Kabayo: Inderdaad onbewerkt sperma, vers van de pers. We rijden naar de hengstenhouder toe, deze laat de hengst springen en dan gaat het vrijwel direct de merrie in. Spannend jouw merrie nu gedekt, hopelijk pakt het snel!

Luna wat een leuke hengst! Ben erg benieuwd of je nog meer merries voor hem krijgt, interessant om te volgen lijkt mij, de meesten van ons zitten natuurlijk aan de kant van de merrie. Je merrie vind ik zo op de foto wel erg luxe en chique tonen hoor!

Butengeweun fijn dat je merries braaf waren scheelt toch weer een hoop gedoe. Odessa stiekem hengstig? Dat vind ik altijd lastig bij een merrie haha.

Boelles op het wachtbankje dus, duimen! Martzen vind ik ook een bloedmooie hengst. Jehannes is natuurlijk super. Ik heb nu 1 nakomeling van hem en mijn ouders ook nog 1. Hij vererft sterk!

Janinevv, dat is leuk nieuws, hoe ver is je merrie nu? Al bijna een veulen in zicht?

Mijn merrie is dus afgelopen dinsdag geïnsemineerd, daarna is ze nog 2 keer nagespoeld. De dierenarts zei al, het is dat je weet dat het een probleemmerrie is, maar het zag er super uit en mooi schoon. Ze is ook preventief dichtgezet, alles sluit wel mooi, maar met deze historie inderdaad gewoon doen. Tevens aan de regumate, dus we doen en deden er allen aan.
Nu op het wachtbankje, vind het enorm spannend, want als het nu niet wil lukken, wat dan nog meer? (Tuurlijk nog een tweede keer zo proberen.) Ze is momenteel ook erg blij, fris en zit vol actie, dat ik dacht, misschien voelt ze zich ook beter nu ze echt schoon is! (waarschijnlijk sjouwt ze al 2 jaar met verschillende bacteriën rond telkens).

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:24

Wat spannend zeg! Ik ga duimen. Moet ze standaard op regumate?

Ik heb de 5 jarige “probleem “ merrie nou gaan we dit jaar dus andere hengst proberen en duimen dat dit pakt. Ik twijfel, of ik haar hengstig moet gaan spuiten als ik deze week met scannen geen cyclus te vinden is. En of dan gelijk aan regumate moet.

Mijn merrie is vandaag 307 dagen drachtig. Welsh a merrie dus denk meestal vanaf 310 veilig. Aangezien welshjes wel eens voor die 320 gezonde veulens geven

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 09:26

Ik kom mij hier voorzichtig melden. We gaan dit jaar weer proberen om Celien drachtig te krijgen.
Vorig jaar bleef ze helaas gust. Door een vervelend bacterië. Hopelijk hebben we dit jaar meer geluk. O:)

Afbeelding

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:11

Retlaw, welke hengst heb je nu gekozen?

Kabayo, geen cocktail. Ga wel van Martzen uit hoor, maar ze hebben bij insemineren niets meer gezegt.
Ben benieuwd of het dit jaar lukt met je champagne combo!

Hier een mega chaggo merrie.. zou dat zo snel kunnen of?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 20:38

21 april mogen wij ook beginnen :):)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:30

Boelles schreef:
Retlaw, welke hengst heb je nu gekozen?

Kabayo, geen cocktail. Ga wel van Martzen uit hoor, maar ze hebben bij insemineren niets meer gezegt.
Ben benieuwd of het dit jaar lukt met je champagne combo!

Hier een mega chaggo merrie.. zou dat zo snel kunnen of?

Het is Manno geworden!

Dat zou vlot zijn, maar kan natuurlijk!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 23:13

Elina spannend, morgen ei controle? Zou toch mooi zijn als het in 1x raak is.

Retlaw voor jou ook spannend. Je doet er echt alles aan. Zo herkenbaar, deze hele riedel hebben we destijds ook met Wainonia gedaan/beleefd. Ik hoop dat ze mooi drachtig wordt.

Mirjam kijk aan, dat duurt niet meer lang!

Boelles sommige merries laten al heel snel ander gedrag zien, ik hoop het voor je.

Kevinsky vervelend is dat. Hebben jullie die bacterie behandeld vorig jaar? En laat je haar er nu eerst weer op checken voordat je begint?

Janine ik zou het nog even aankijken eerst. Maar ik heb ook geen hele goede ervaringen met hengstig spuiten. Heeft mij nooit wat opgeleverd.

Butengeweun in ieder geval fijn dat ze beide braaf zijn. Volgende week van start dus, spannend!

Luna hoeveel wil je laten dekken dit jaar?

Knolselder mooi dat je er ook weer bij bent.

AM ga je 2 laten dekken dit jaar? Welke hengst wil je gebruiken?

Hier niks te melden, duurt nog lang tot juni. Het kriebelt wel een beetje als ik lees dat jullie allemaal al bezig zijn.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:24

Boelles hopelijk pakt het deze x wel met vers, duimen maar.

Retlaw zo te horen zitten jullie er goed bovenop en wordt het goed begeleid in de kliniek. Hopelijk pakt het deze x wel.

Am_horse Fijn dat het sperma al in Nederland is. Nu wachten tot ze hengstig is. Ga je alleen je jonge merrie dekken?

Kabayo spannend binnenkort dus beginnen met je jonge merrie ook. Heb je natuurlijk gedekt of insemineren?

Ik heb geen schrik voor een rhesus veulen. Dat gebeurt als de bloedgroep van merrie en hengst niet matched. Dit merk je dan al direct bij het 2de veulen van dezelfde combi. Het is dus niet omdat je vaak dezelfde combinatie maakt dat je meer kans hebt op een rhesus veulen

Janinevv leuk dat je mogelijks met meerdere merries gaat dekken. Hopelijk pakt je 5 jarige merrie dit jaar.

Knolselder leuk je erbij te hebben. Hoeveel merries ga je dekken?

Luna2006 hoeveel ga jij er dekken dit jaar?

Butengeweun Fijn dat ze allebei braaf waren. Nu wachten tot ze gedekt kunnen.

Kevinsky welkom en hopelijk heb je dit jaar meer geluk.

Muronia juni duurt idd nog even. Maar dan heb je nog tijd om lekker te genieten en volgend jaar een veulen met mooi weer.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:39

Muronia, ja we hebben haar vorige jaar er voor behandeld. En de laatste swab was helemaal schoon.
Als ze eind deze maand weer hengstig word, wil ik idd beginnen met een swab om te zien of ze nu nog steeds schoon is. Voordat we haar gaan insemineren.

Ik word ook helemaal jaloers en hebberig als ik alle veulentjes nu voorbij zie komen. := Sommige zeggen vrouwen hebben rammelende eierstokken a.k.a baby fever.. Ik heb Foal fever! _O- _O-

Dit was mijn eerste, en tevens laatst gefokte veulentje. The one and only Piet! :D :+

Afbeelding