Volg Vienna (Shetlander) haar dracht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BelgenGek

Re: Volg Vienna (Shetlander) haar dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 11:58

Hebben ze al gekeken naar PPID?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 13:19

Even een snelle update. DA is een kwartier geleden net weggegaan.

DA is zeer tevreden. Omdat Asfaloth zo snel herstelt is stellen we EMS en IR wel uit qua onderzoek.
Wel algemeen bloedonderzoek en onderzoek voor Cushing gedaan. Komt daar niks uit laat ik het verder rusten.
Met bloedonderzoek gelijk praam er op gedaan en zo hadden we direct bloed. De eerste keer bloed onderzoek aantal jaar terug eindigde de naald in mijn hand :') . Asfaloth kwam telkens omhoog op moment dat de naald er in ging en blijkbaar was die opgegeven moment per ongeluk in mijn hand terecht gekomen :') _O- .
DA toen de tijd deed niks verkeerd. Deed alles netjes. Heeft het ook super afgehandeld en die keer niks in rekening gebracht, maar zei tegen de DA van nu van: doe maar gelijk praam er op. Daardoor hadden we gelijk heel mooi bloed. Ongelooflijk trots op Asfaloth die onwijs eenkennig is en echt niet iedereen aan zijn lijf laat.

De wei zoals die nu is is prima.
Evt 's ochtends op de korte wei en dan 's middags op de wei met graasmasker en voorlopig 's nachts op stal tot het gras stabiel is en Asfaloth weer goed op gewicht is.

Ben ook nog steeds op zoek naar een nieuwe topic titel voor dit topic. Ik kom alleen niet verder dan: Volg de avonturen van de shetland pony's
Of: Volg de avonturen van de bende van ellende of of. Suggesties hoor ik graag!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-25 19:08

Terug reageren op iedereen word morgen. Even bijkomen van alle stress van de afgelopen dagen.
En dan hopen dat de uitslag van bloed onderzoek en de cushing er snel is.

Maar.... Vienna heeft besloten dat het nu toch echt tijd word om wat met haar uier te doen *\o/* .
Die ziet Daisy natuurlijk rond lopen en wilt nu ook haar eigen baby _O- .

Afbeelding

Afbeelding

En Daisy heeft besloten dat ik toch wel leuk ben en mocht haar voor het eerst echt aaien :D .
Daarna moest er wel even melk gedronken worden:

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:20

Je foto's zijn erg fijn en leuk.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-25 19:29

Fijn dat het beter gaat met Asfaloth het is toch een zorgenkindje zo. Kort gras is inderdaad funest. Balen dat je gewoon 2 pony's hebt met beiden een totaal andere zorg behoefte...

Verder leuke foto update, wat is Daisy een scheeeeeetje om te zien.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 18:53

Reageer straks even uitgebreid, maar... Vienna maakt er werk van *\o/* . Uier is nu ook achter rustig aan aan het vullen :D .
We staan op scherp. Vanaf morgenochtend fiets ik 's ochtends langs de wei. Je weet het nooit met die maiden merries.
Een verzorgpony van mij op een ander adres had vorige week maandag een half vol uier en dag later in de avond bevallen van een gezond veulen. Overigens is deze merrie wel ervaren.

Voor nu Vienna vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren:

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 18:56

Succes!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 18:58

Het lijkt eindelijk een beetje ergens op

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 22:30

Karuna: Eindelijk he! Lang wachten en geduld hebben word langzamerhand beloond! Zo benieuwd wat Vienna aan het bakken is daar binnen. Het kan alle kanten op met kleur van het veulen. Als het maar gezond is. Dat vind ik het aller belangrijkst!

Marigold: Sorry voor de late reactie! Nu pas even tijd om uitgebreid te reageren. Ja Eowyn is echt gek met haar kind <3 . Zo mooi om te zien!
Gelukkig kent de buurt bij mij goed en de mensen in de omgeving weten ook dat ik er elke dag ben om voor ze te zorgen. Zo ben ik ooit eens in een stad een half uur met de auto verderop op het trein station herkend als het meisje/de vrouw uit de wei. Dat vond ik wel heel bijzonder :D . Word je zomaar even herkent!
Maar deze vrouw was wel echt te overbezorgd ja. En ik hoop ook dat het bij kijken blijft. We hadden jaren terug mensen in de koeienwei gehad die dachten dat een koe hulp nodig had met de bevalling terwijl ik en Asfaloth's fokker niet aanwezig waren (koe was begonnen toen er niemand was). Koe liep logisch continue weg van die vreemde mensen. Ons kennen ze en als we in moeten grijpen dan laat de bevallende koe ons zonder problemen toe.
Stomste wat je kunt doen dus ook om zomaar een wei met koeien in te lopen. 1. Ivm het de koe stress geeft en in dit geval het kalf door de stress uiteindelijk helaas is dood geboren.
2. Wij hebben standaard een stier in de wei lopen. Toen de tijd ook. Die mensen hebben ontiegelijk veel geluk gehad dat die stier ze niet heeft aangevallen.
Vanmiddag ook. Twee jonge kinderen (rond de 10 jaar denk ik) die zonder ouders aan het fietsen waren. Zagen het veulen en gingen gewoon bewust bij de poort zitten om Daisy te proberen aaien. Zonder het überhaupt al even te vragen (ik was in de wei bezig). Jammer genoeg besloot Eowyn het te belonen. Had liever gehoopt dat ze nog even beschermend deed naar vreemden toe.
Aaien vind ik opzicht niet erg, maar zonder ouderlijk toezicht vind ik wel weer wat. Eowyn kan nog beschermend zijn. Nu was ze dat niet, maar zul je net zien dat ze dan toch wel net waarschuwend hapt omdat Bella er ook bij stond.
Ik heb het in de gaten gehouden. Het is gelukkig goed gegaan, maar toch. Kreeg later nog wel een compliment van ze dat het een mooi veulen was toen ze weg fietste en ik in de buurt van het draad stond. Dat was dan wel weer lief.
Alleen mis ik dan wel echt ouderlijk toezicht in dit verhaal en ook genoeg kinderen die trouwens wel netjes op afstand blijven en die ik uiteindelijk vraag: Goh wil je de pony aaien? Dat mag hoor.
Daar staan de ouders dan vaak gewoon bij. Maak ik even een praatje.
Ook wel eens gehad dat ik met een pony aan het werk was en een meisje heel bewust bleef kijken door in de berm te zitten en praten. Denk dat ze het prachtig mooi vond wat ik deed, maar het besef even miste dat ik op dat moment bezig was met een pony en dan de concentratie nodig heb (wel rustig gezegd dat ik er mee bezig was).
Alleen dat bewust voor de poort zitten en contact zoeken zonder ouderlijk toezicht daar vind ik wel weer wat van. Het komt denk ik ook doordat ik nooit zomaar andermans paarden en zeker niet de veulens aai. Wetende dat niet iedereen dat waardeert.
Heb wat dat betreft al wel het nodige mee gemaakt zeg maar in de wei :j . Gelukkig hebben we een slot aan de pin van de poort waardoor er gelukkig sowieso nooit zomaar pony's gepakt kunnen worden om mee buiten te wandelen.

Swift: Mogelijkheid om een andere plek te zoeken/creeëren is er niet. De stal waar ik nu sta is ook echt een hele fijne stal waar heel goed mee gedacht word. Een hele hoop ook mogelijk is in overleg, waar ze mee denken en waarin ik in mijn management echt heel vrij kan zijn wat voor Asfaloth echt nodig is.
Die vrijheid vind je helaas niet snel op andere plekken. Ik moet bij Asfaloth per direct het management om kunnen gooien en daar kan dat.
Het is gewoon even puzzelen hoe ik het nu aan ga pakken, maar dat komt wel goed :j .
Bloedzuigers heb ik naar gekeken, maar dat tikt opgegeven moment wel aan qua prijs kwam ik al snel achter toen ik dat in 2023 ook wilde voor Asfaloth en het toen maar gelaten. Wel onwijs fijn dat het voor jouw pony zo goed werkte!

Acupunctuur kan ik wel eens met Asfaloth zijn osteopaat overleggen. Dat doet zij ook. Waar is het vooral goed voor?
Stuur haar morgen sowieso even een appje voor overleg. Asfaloth moet sowieso na dit hele gebeuren weer even los gemaakt worden omdat meneer zijn lichaam heeft gecompenseerd tijdens de HB. Zal denk ik wel ergens vast zitten weer. Gebeurt bij hem redelijk snel.

Belgengek: PPID is cushing toch als ik het goed heb? Daar word nu inderdaad naar gekeken :j .

Pien: Dank je wel voor je compliment en dat je zo geniet van de foto's!

Mer: Ja Asfaloth is zeker een zorgenkindje. Al jaren. Laat ik het zo zeggen. Hij weet mij altijd weer uit te dagen met zijn gezondheid waardoor ik weer verder moet zoeken.
Al zou het ook eens fijn zijn dat het rustig blijft bij hem :D .

Asfaloth is helemaal blij dat die overdag weer bij zijn vriendjes kan. Vandaag voor 1x zonder graasmasker. Vond dat ik hem wel weer genoeg gepest had afgelopen week. Vanaf morgen in ieder geval in de ochtend met graasmasker.
Qua gras ik ken het hele verhaal, maar voor nu laat ik het even zo. Het gras in het stuk er achter laten we ook groeien (kom maar op met die regen). Weet dat ik Asfaloth onwijs goed in de gaten houd en ingrijp zodra ik denk dat het nodig is.
'S avonds op stal staat die vrijwel gelijk op rust samen met Gimli. Ergens hebben ze de stal rust 's nachts toch ook wel weer nodig.
Vind Arwen niet zo tof, maar die gaat als het goed is deze week terug naar de kudde want die mag ook weer op date met Thorin en samen met hem een knappe 2026 baby maken :D . Dan heeft ze weer 24/7 vriendjes om haar heen ipv 's nachts alleen op de wei.
Ik verdenk Asfaloth ook nog eens van nachtblindheid (appaloosa) en hoewel hij eigenlijk altijd rustig oogt als ik 's ochtends op stal kom en ze regelmatig samen zag liggen in de wei weet ik natuurlijk niet hoe hij midden in de nacht is. De stal geeft hem echter wel duidelijk rust.
Voorlopig moet hij sowieso 's nachts op stal. Dus dan kan die de rust weer goed pakken.
Zit er ook over te denken om Asfaloth met pensioen te doen. Merk dat die het trainen niet echt meer tof vind ondanks dat we voor de HB heerlijk aan het lessen waren en hij er toen nog zin in had. Nu merk ik aan hem van dat ik mij af vraag van: Vind je het nog wel leuk?
Aan de ene kant is bewegen heel goed voor hem, maar ik moet het er echt uit zien te krijgen. Dat is voor hem minder leuk. Dus daar ga ik nog eens goed over nadenken.
Alleen de glucose support er in krijgen dat lukt echt voor geen meter -O- . Niet met de slueslimix en ook niet met zijn balancer. Ik probeer het nog net zolang tot de pot is, maar anders moet ik wat anders uit proberen. Hij zal het mij eens makkelijk maken he _O- .
De Gluco Balance van Phytonics wellicht en zag ergens op bokt ook al die van triphala voorbij komen. De suikerbalans van Vitalstyle valt ook nog te proberen. Vind ik alleen wat prijzig.

Afbeelding

Daisy heeft nu toch wel echt door dat knuffelen met mij onwijs leuk is en krijgt er echt vertrouwen in en alles is echt nog steeds zoooo klein bij haar! Haar hals is nog steeds ong. even groot als mijn hand. Hopelijk besluit Vienna snel dat ze wilt moederen zodat Daisy een speelmaatje heeft want ik zie ze al tegen Eowyn aan steigeren als die weg loopt wanneer ze net wilt drinken, oeps. Ik vermoed trouwens dat ze toch eerder valkbont is dan bruinbont:

Afbeelding

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-25 22:54

Veel bij te lezen! Succes met Vienna, spannend! Ik zou een tentje neerzetten en daar slapen ;)

Tip voor de gluco balance: ik gaf dit met suikervrije appelmoes.. anders lukt me dit ook niet.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-25 23:17

sumic schreef:
Veel bij te lezen! Succes met Vienna, spannend! Ik zou een tentje neerzetten en daar slapen ;)

Tip voor de gluco balance: ik gaf dit met suikervrije appelmoes.. anders lukt me dit ook niet.

Gelukkig waakt Asfaloth's fokker :D . Die woont er tegenover en ziet ze vanuit hun slaapkamerraam.
We grappen er al wel al jaren over dat ik dat eens moet gaan doen. Een tentje in de wei zetten, maar het is echt platteland dus dat vind ik wel spannend zo open en bloot. Ooit ga ik het vast doen.

Goeie! Hoe gaf jij het met de appelmoes? Dan ga ik dat morgen even halen in de supermarkt. Maakt het merk nog uit?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 07:28

Heeft hij licht op het weiland zodat hij ook wat ziet? Of loopt hij er met de zaklamp naar toe? Mijn shetlander mini ook maiden beviel op 349 dagen met half uier.. voor mij eerste en laatste keer want hij lag verkeerd en ze hadden dit samen nooit overleefd als ik er niet bij was en de DA kon inschakelen :o maar ik hoop echt dat er een gezond veulen naast Vienna staat nu!

Over de appelmoes, ik denk niet dat dit uitmaakt. Alleen de de suikers zijn natuurlijk wel belangrijk.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 20:50

We doen altijd ons best om er bij te zijn en grijpen in zodra het nodig is. Dat zit wel goed hier. Asfaloth's fokker heeft ook jaren ervaring en kan over het algemeen een veulen of kalf zelf op de wereld brengen.
Hebben in al die jaren dat ik rond loop daar maar 2x de dierenarts nodig gehad * klopt het gelijk af *
Wel fijn te horen dat je een goede afloop had door snel handelen! Maar met een half vol uier kan het gelukkig ook goed gaan.
Appelmoes bij Asfaloth was geen succes. Zucht -O- . Heb de glucose support maar opgegeven en heb de triphala van healthie horse besteld. Goedkoper ook voor mij. Hopelijk wilt hij die wel.
Zo leuk zo'n kieskeurige eter, not. Aan de slobber ligt het niet, maar Asfaloth heeft gewoon een hele goede neus helaas.

Vienna maakt ieder geval mooi werk van haar uier :D . Wilde zich in eerste instantie ook niet laten vangen. Heeft wat overtuiging nodig gehad zodat ik toch even mocht kijken.
Weer wat voller dan gisteren *\o/* .

Edit: Bij nader in zien lijkt het toch wat leger dan gisteren volgens mij na even vergeleken te hebben, maar niet heel veel leger.

Go Vienna go *\o/* . Daisy wilt een speelmaatje!
En Daisy heeft al een hele duidelijke mening _O- . Stopte opgegeven moment met kriebelen. Loopt ze zo naar achteren. Naar mij toe. Parkeert haar kont tegen mij aan van: Zo en nu door kriebelen graag _O- Dat heeft ze van haar moeder.

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-25 22:34

Kont kriebels zijn hier ook favoriet! Maar zo'n klein veulen is dat nog schattiger.

Je kan asfaloth ook het toedienen in een spuit van de wormen kuur. Even een lege schoonmaken en hoppa.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-25 22:49

Mer1980 schreef:
Kont kriebels zijn hier ook favoriet! Maar zo'n klein veulen is dat nog schattiger.

Je kan asfaloth ook het toedienen in een spuit van de wormen kuur. Even een lege schoonmaken en hoppa.

Zeg dat wel! Ze laat zich pas 2 dagen echt knuffelen, maar nu al besloten dat kont kriebels de beste kriebels zijn.

Wormenkuurspuiten zijn een ramp bij Asfaloth -O- . Toen ik hem vorige week probeerde te ontwormen kwam die flink omhoog en viel bijna om. Het is dat ik hem op tijd kon corrigeren...
Houd zijn mond ook stijf op elkaar. Beweegt hoofd weg van de spuit.
Het is een portret hoor :D :') .
Heb de triphala van healthiehorse besteld. Ben benieuwd of die dat wilt hebben.
Wel super lief dat jullie zo mee denken! Waardeer ik echt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 07:07

Oeh spannend Vienna! *\o/*

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 17:23

Uitslag van Asfaloth is binnen *\o/* .
Even het algemene bericht dat ik naar iedereen heb gestuurd:
Asfaloth heeft gelukkig geen cushing *\o/* . Die kunnen we afstrepen.
Wel weer iets verhoogde lever waardes. Vorige keer in 2022 zat die toen rond de 200 en nu rond de 80.
Voor de zekerheid gooien we daar toch weer een kuurtje in.

Met witte bloedcellen en eiwit zat die op het randje, maar daar hoeven we voor nu even niks te doen.
DA was over het algemeen weer tevreden en ziet er verder ook geen noodzaak in om verder onderzoek te doen.
Over 2 weken weer even contact opnemen wanneer de kuur voorbij is.
Ben wel in contact met een holistisch therapeut om te kijken of ze mij kan helpen Asfaloth weer wat meer in balans te brengen zodat die hopelijk de suikers beter kan gaan verwerken.
Acupunctuur staat ook op het lijstje.
Voor nu ben ik heel opgelucht en blij!

Tarzan: Vienna maakt het nu helaas weer niet spannend -O- . Uier is weer terug gelopen -O- .
Ik zweer het jullie. Zodra ik niet kijk vult ze en zodra ik dagelijks kijk zie ik het uier weer leger worden. Alsof ze weet dat ik ze in de gaten houd :') .
Maidens. Zucht.

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 18:31

Oh wat fijn dat Asfaloth geen cushing heeft en de dierenarts tevreden is.

En ik heb ook zo'n fopmerrie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:26

Mer1980 schreef:
Oh wat fijn dat Asfaloth geen cushing heeft en de dierenarts tevreden is.

En ik heb ook zo'n fopmerrie.

Heel erg fijn zo mee eens!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 17:14

Mer en pien: wat lief! Ben ook zo blij! Supplement voor de lever is vandaag binnen gekomen.
Zag alleen dat de triphala ook geschikt is voor de lever (die ga ik geven voor de suiker), dus weet niet of ik ze allebei kan geven, maar kan vast geen kwaad.

Leuk he die fopmerries mer _O- .

Daisy heeft vandaag voor het eerst een halstertje om gehad <3 . Nog niet dicht dicht, maar wel geoefend met over de neus en achter de oren en ze is zo makkelijk. Vind het allemaal wel best. Soms een beetje spannend, maar herstelt snel weer. Heerlijk zo'n ongecompliceerd veulen!

Vienna maakt er een potje van. Nu is het uier weer verder gevuld _O-

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:12

De plooi is nog wat te groot maar er zit beweging richting gaan bevallen in.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 20:52

Pien: en die beweging willen we graag zien :D .

Heeft iemand een witte pony gezien? Ik zou toch echt zweren dat meneer vanmorgen nog wit was _O- .
De triphala en zijn lever supplement krijg ik met appelmoes er gelukkig in *\o/*
Ondanks er geen vliegen zijn heeft Asfaloth een vliegenmasker op. In het wit van zijn rechteroog zag ik wat rood dus even de ogen tegen het stof beschermen zodat het niet gaat ontsteken en de DA weg kan blijven ipv opnieuw komen.

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 15:13

Nog geen melk, maar uier van Vienna kan ook ineens vol schieten nu. Ik zeg binnen nu en een week *\o/* .
Denk dat ik ondanks de regen vanavond wel even opnieuw langs ga om te kijken.
Trok net een sprintje door de wei en Bella is mij ook iets te enthousiast.
Asfaloth's fokker is op de hoogte.

Afbeelding

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-25 22:05

Net nog geweest rond 9uur. Duurt niet lang meer. Vienna Stond helemaal afgezonderd in een hoekje van de wei.
Even wat geknuffeld.
Vienna haar blik vind ik ook veranderd. Is zachter lijkt het wel.
Kwestie van dagen nu *\o/* . Kom maar op met de baby :D . Zoooooo benieuwd.
Merrie naam ligt al klaar. Hengstennaam kom ik er niet uit. Dus wie weet een merrie veulen :D .

Afbeelding

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-25 09:38

Net bericht gehad dat Vienna is bevallen *\o/* . Ik had al zo'n vermoeden gisteravond.
Hoe en wat weet ik nog niet. Zet eerst mijn pony's buiten en dan ga ik naar de kudde.