Ik hoop ook dat ze doorzet, vooral voor Gen zelf zal het fijn zijn dat ze van haar dracht is verlost. Ik heb het niet op internet gedeeld, maar Gen loopt de laatste twee weken een stuk slechter met haar achterbenen. Het vocht rond haar kogels achter neemt ook toe, vooral links en die kogel is en blijft ook warm. Ik had gehoopt dat ze zich slechts verstapt zou hebben, maar het wordt niet beter. Het lijkt erop dat dit van haar tussenpezen komt en ze laat duidelijk zien dat ze er last van heeft. Het fokken is daarom vanaf nu klaar met Gen.
Ik vind het erg moeilijk om weer een stapje terug te doen, ze is al zo jong arbeidsongeschikt geworden en ook het fokken kan lichamelijk dus niet meer. In mijn hoofd zag ik altijd voor me hoe ik later als een oud, gerimpeld besje achter een rollator zou schuifelen met een onsterfelijke, stokoude en grijze Gen vitaal naast me, maar je hebt het niet niet zelf voor het zeggen in het leven.
De manier waarop Gen nu stapt vind ik voor de langere termijn zelfs al niet verenigbaar met een acceptabel leven als totale pensionada. Ik heb gelukkig een grote voorraad pijnstillers zodat ze de periode met veulen aan de voet pijnvrij kan doorkomen, maar er komt een punt dat leven lijden wordt voor haar en dan is het helemaal klaar. Als ik nu al nadenk over een leven zonder koningin Gen, heb ik het gevoel dat mijn keel wordt dichtgeknepen. Maar stapje voor stapje, voor nu heb ik in ieder geval wel het besluit genomen dat ik Gen niet meer ga teisteren met nog een dracht.
Een beetje zuur is het dat ik het eventuele verkopen van één van haar nakomelingen met een jaar had kunnen uitstellen, omdat meerdere mensen mij hebben benaderd met hun interesse om een veulen uit Gen te fokken op hun kosten inclusief stalgeld, maar Gen haar welzijn is voor mij veel belangrijker. Ik merk wel dat mijn hoop verschuift van de hoop dat dit veulen een hengst zou zijn om makkelijker de keuze te kunnen maken om te kunnen verkopen en wellicht later nog een merrie te fokken, naar de hoop dat dit veulen een merrie is om hopelijk ooit weer verder te kunnen fokken. Ook dat heb je niet voor het zeggen, ik zal al dolblij zijn als er een gezond veulentje naast dartelt en als Gen hopelijk weer een stuk beter beweegt zonder haar extra massa.