Ons erfgoed (Paardachtigen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:07

Alane schreef:
Het zou een verklaring kunnen zijn dat men 50 jaar geleden ook minder reisde met de paarden en men dekte bij de hengst die in de buurt stond...Waardoor je natuurlijk ook al meer uniformiteit ziet....

Het gebruik en de vraag was ook niet zo divers. Kan en wil ie voor de ploeg lopen, zo niet dan naar de slager.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:38

joostvangestel schreef:
2) Zijn we belangrijke eigenschappen kwijtgeraakt? Een heel goeie vraag op zichzelf. Ik denk dat dat moeilijk is. Goede eigenschappen zijn zelfs moeilijker weg te fokken dan slechte Knipoog .

Dit ben ik niet met je eens Joost.
Het gebeurt vaak genoeg dat er elementen verdwijnen die we later toch belangrijk vinden.
Het is de mens die bepaalt wat belangrijk is en die maakt ook wel eens een fout.
Hiervan moeten we leren en niet direct alles over boord gooien van wat er geweest is.
Niet iedere verandering is een verbetering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:44

Jaantsje, welke elementen en eigenschappen bedoel je dan precies?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:47

sarabande schreef:

Het gebruik en de vraag was ook niet zo divers. Kan en wil ie voor de ploeg lopen, zo niet dan naar de slager.

Met alle respect:
Werd die visie nu ook maar doorgetrokken naar deze tijd.
Kan ie wel of niet tot nut dienen waarvoor hij/zij gefokt is, anders naar de slager.

Maar we leven in een tijd van ,op elke potje past nog wel een dekseltje.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:48

Pipo schreef:
Voornamelijk zijn karakter en moed kreeg hem over die hindernissen heen.

Hoe staat het dan met het atletisch vermogen? Is dat nu ondergeschikt aan de prestatie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 10:59

even off-topic....Nu zitten we al 7 pagina's te bedenken hoe of wat...maar waar is Yootha?

on-topic:
Er wordt er telkens vanuit gegaan dat de gewenste eigenschappen goede eigenschappen zijn...
Ik denk dat zolang de mens zich bemoeit met de selectie goed en verkeerd het niet is de sterkste zal overwinnen..maar de gewenste zal overwinnen maar is dat ook de beste en de sterkste...

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:05

Alane schreef:
Maar Anna42 hoe kunnen we dan het geheel inpassen in de vraag/stelling van Yootha?
En was/is het wel Polydor en niet Pilatus? [denkt daarbij aan oa Pilot]

Hockey voert fenotypisch en genotypisch eigenschappen die naar alle waarschijnlijkheid al een paar duizend jaar oud zijn en praktisch niet zijn veranderd. Oude en bevestigde waarden dus.

Polydor voert de lijst aan. Pilatus en Pilot hebben wel hetzelfde type en voeren ook dezelfde genen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:06

Je kunt lang en kort praten over goed, slecht, gewenst en ongewenst, maar als je nog niet eens helder hebt over welke eigenschappen het dan gaat, kom je natuurlijk helemaal nergens toe.

Anna42, ik denk niet dat een paard zulke prestaties levert op karakter alleen, hij moet lichamelijk toch ook het talent hebben om telkens weer over die hindernissen te kruipen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:04

ceasario schreef:
Met alle respect:
Werd die visie nu ook maar doorgetrokken naar deze tijd.
Kan ie wel of niet tot nut dienen waarvoor hij/zij gefokt is, anders naar de slager.

Maar we leven in een tijd van ,op elke potje past nog wel een dekseltje.

Als je alle topics hier volgt wordt ons eerder kwalijk genomen dat we te weinig in plaats van teveel recreatiepaarden fokken. Dat is te zien aan de enorme aantallen andere rassen die binnenkomen. Je vraagt je soms alleen af waarom je de moeite neemt om een fijn dressuurpaard te fokken als je iemand op een koudbloed in de ring ziet.

Maar het enige dat je kan doen is je eigen doel zo goed mogelijk benaderen. Wanneer voor en na de 2e wereldoorlog niet bijna alle luxe en koetspaarden verdwenen waren had de omschakeling niet zo rigoureus hoeven te zijn. Voorbeelden aanhalen van dieren die door de komst van auto, motor, trein en fiets zijn afgeschaft is derhalve niet erg to the piont.
De meeste huidige sportpaarden zijn ontstaan met behulp van de toen nog aanwezige landbouwpaarden, de rest was bijna niet meer voorhanden.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:14

De dieren werden niet afgeschaft maar werden ergens anders voor gebruikt.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:19

Bucephalus schreef:
Als ik naar dit Russische paard kijk dan zie ik een paard dat voor wat betreft Nederland niet bodenständig oogt. Het lijkt een fijngebouwd, wat exotisch aandoend paard. Naar mijn mening past het allemaal niet zo goed bij elkaar. Geen paard waar mijn voorkeur naar uitgaat. In een moderne warmbloedfokkerij maak je ter veredeling weliswaar gebruik van bloed, maar het doel is niet om een soort van kopie, Engels-of Arabisch volbloed te fokken.

Hockey is een paard met een bijna perfekt evenwichtige bouw. Deze hengst meet 1.67m en dat zou door die evenwichtige verhoudingen helemaal niet zeggen. Hij oogt dus kleiner. Gezichtsbedrog dus. Dat geldt ook voor het over veel bodem staan. Zet het rechterachterbeen maar eens wat naar achteren en het voorbeen iets naar voren, dan zie je dat hij wel over veel bodem staat. Het achterbeen van Hockey staat echter precies onder de massa en daar zijn we niet meer aan gewend.
Ook hier zie je weer dat jouw smaak (het oog) een veel grotere rol speelt dan de feitelijk fenotypische en genotypische eigenschappen van dit paard. En wat je met dit paard en het oude "Gleichgewicht" zou kunnen fokken want daar gaat het uiteindelijk om.
Hockey leverde aan zijn kinderen die evenwichtige verhoudingen en een zeer handelbaar en werklustig karakter en produceerde daarmee Olympische paarden zoals Almox Prints en Podchod.

[img][img][img]http://members.lycos.nl/hippics05/files/Almoxprints.jpg[img] [/img]
Afbeelding[/img]

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:20

jaantsje schreef:
De dieren werden niet afgeschaft maar werden ergens anders voor gebruikt.

waarvoor dan?????

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:21

Almox prints 2x keer deelnemer aan de OS. Kijk eens waar de ruiter zit precies boven het zwaartepunt.

Afbeelding

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:27

o.a, recreatie en in de sport, degenen die met het paard waren opgegroeid wilden het niet kwijt.
Liefde voor het dier!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:28

Jazz en Krack en Bonfire waren ook OS deelnemers, maar dat sprak toch niet in hun voordeel?
Wat voor waarde moeten we hier dan aan geven, of tellen die andere gegevens dan toch mee Verward

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 12:29

jaantsje schreef:
o.a, recreatie en in de sport, degenen die met het paard waren opgegroeid wilden het niet kwijt.
Liefde voor het dier!

Voor en in de oorlog?????

Alleen de heel rijken konden zich dat veroorloven. Bij de werkende stand en de boeren bleven die dieren niet onbenut op stal staan en de remonte paarden waren helemaal verdwenen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:08

sarabande schreef:

Alleen de heel rijken konden zich dat veroorloven. Bij de werkende stand en de boeren bleven die dieren niet onbenut op stal staan en de remonte paarden waren helemaal verdwenen.

Hoi Sarabande, je gaat wat lichtelijk voorbij aan het feit dat 50 jaar geleden een veel groter deel van de bevolking boer was dan nu. Mijn eigen vader is een duidelijk voorbeeld. Hij is opgegroeid met het paard dat alles thuis moest doen. Mijn opa had geen geld voor een dure tractor.

Anekdote: in de oorlog lag de boerderij van mijn vader in de vuurlijn tussen de nazi's en de geallieerden. Als manneke van 13 moest hij paard en wagen uit de boerderij gaan redden.

60 jaar later: we spannen een pony van ons in. Mijn broer valt bijna van zijn stoel af als hij ziet met welk gemak die man van inmiddels alweer 71 gewoon op de bok gaat zitten en wegrijdt.

Die generatie bestaat wel degelijk. Boerenzonen die het nog meegemaakt hebben dat het paard van alles deed. Daar ben jij echter nog iets te jong voor Knipoog

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:12

Zijn we het er wel over eens dat als er geen vroeger was geweest er ook geen nu zou zijn?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:22

joostvangestel"]
[quote="sarabande schreef:

Hoi Sarabande, je gaat wat lichtelijk voorbij aan het feit dat 50 jaar geleden een veel groter deel van de bevolking boer was dan nu. Mijn eigen vader is een duidelijk voorbeeld. Hij is opgegroeid met het paard dat alles thuis moest doen. Mijn opa had geen geld voor een dure tractor.
[/quote]

Dat is het soort paard waar ik het over heb. Daarvoor waren de militairy, de koets en de rijpaarden grotendeels verdwenen.

Theun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:26

Joost je hebt het bij het goede eind. Ik ben zelf ook een boerenzoon die altijd met paarden heeft gewerkt. Ze werden overal voor gebruikt, voor het maaien, zaaien,etc. Je had aparte paarden om met het schoffeltuig door de bieten en aardappelen te gaan. Deze paarden waren nog eens echte allrounders en waren overal voor inzetbaar. Naast het werken werd ermee gemend, gereden en gesprongen. Ze waren nooit ziek, brachten ieder jaar een veulen. Merries werden praktisch maar 1 keer gedekt en waren direct drachtig. Ik kan mij dus ontzettend ergeren aan die betweters die vroegere paarden afkraken en zeggen dat alles nu beter is. Als ik de huidige populatie bekijk met al hun ellende en beengebreken vraag ik mij dus wel af waar dit heen gaat en zou vele bokkers eens aanraden om mijn onderschrift eens te lezen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 14:45

Theun schreef:
Naast het werken werd ermee gemend, gereden en gesprongen.

Precies en omdat men daar lol in begon te krijgen en daar zich een markt voor ontwikkelde, met name door de Landelijke rijverenigingen waar de leden vaak les kregen van Cavalerie officieren die uit vroegere tijden andere paarden gewend waren, begon de veredeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:05

Het is toch vrij logisch dat wanneer het gebruiksdoel van het paard verandert, de eigenschappen van het paard daarop aangepast worden?

Volgens mij is bij iedereen het doel van het fokken hetzelfde, namelijk het op de wereld (laten) zetten van een paard met een mooi exterieur, een gezond lijf, goed op de benen en die nog knap meekan in zijn tak van sport ook, of dat nou mooi lopen of goed springen is.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:07

We zijn dus terug op mijn eerdere post:

[FA] Ons erfgoed (Paardachtigen)

Tja, ik denk dat het paard van mijn opa geweldig was, maar of het nu nog mee zou kunnen met een grand prix springen, weet ik even niet zo gauw Knipoog

Waar het om gaat dat we bepaalde dingen proberen te verbeteren zonder teveel toe te geven op het goede van bepaalde voorouders.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:30

Ik ben het met Theun eens. kijk eens naar de stamboom van Libero H, dan zie je daar al in de eesrte generaties paarden van rond 1960, later in de pedigree nog ouderen. Er wordt nu teveel gepropangandeerd dat je interval zo kort mogelijk moet zijn en je vooral niet naar paarden van rond die tijd terug moet kruizen. Voor mij is dat een verkwisting van een zeer waardevolle genenpot en ik wens daar dan ook niet aan mee te doen.
heb bijvoorbeeld in een ander topic Acord II aanbevolen, die net als Burggraaf, oerholsteiners als Marabu en Mandarin vlakbij heeft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:35

Excuseme schreef:
Ik ben het met Theun eens. kijk eens naar de stamboom van Libero H, dan zie je daar al in de eesrte generaties paarden van rond 1960, later in de pedigree nog ouderen.

Dat kan toch niet anders er was niks anders

Met die basis van landbouwpaarden hebben de diverse Europeese stamboeken een sportpaard gecreeerd. De duitsers en Fransen hadden het wat gemakkelijker.
Op de staatsstoeterijen werden nog remonte paarden doorgefokt en zij ondersteunden de boeren bij de omvorming. De Nederlandse boeren hebben het helemaal zelf gedaan, met behulp van andere rassen o.a. de volbloed.
En ik ben trots op het resultaat als ik weer 3 dagen naar Den Bosch geweest ben.