Bucephalus schreef:Als ik naar dit Russische paard kijk dan zie ik een paard dat voor wat betreft Nederland niet bodenständig oogt. Het lijkt een fijngebouwd, wat exotisch aandoend paard. Naar mijn mening past het allemaal niet zo goed bij elkaar. Geen paard waar mijn voorkeur naar uitgaat. In een moderne warmbloedfokkerij maak je ter veredeling weliswaar gebruik van bloed, maar het doel is niet om een soort van kopie, Engels-of Arabisch volbloed te fokken.
Hockey is een paard met een bijna perfekt evenwichtige bouw. Deze hengst meet 1.67m en dat zou door die evenwichtige verhoudingen helemaal niet zeggen. Hij oogt dus kleiner. Gezichtsbedrog dus. Dat geldt ook voor het over veel bodem staan. Zet het rechterachterbeen maar eens wat naar achteren en het voorbeen iets naar voren, dan zie je dat hij wel over veel bodem staat. Het achterbeen van Hockey staat echter precies onder de massa en daar zijn we niet meer aan gewend.
Ook hier zie je weer dat jouw smaak (het oog) een veel grotere rol speelt dan de feitelijk fenotypische en genotypische eigenschappen van dit paard. En wat je met dit paard en het oude "Gleichgewicht" zou kunnen fokken want daar gaat het uiteindelijk om.
Hockey leverde aan zijn kinderen die evenwichtige verhoudingen en een zeer handelbaar en werklustig karakter en produceerde daarmee Olympische paarden zoals Almox Prints en Podchod.
[img][img][img]http://members.lycos.nl/hippics05/files/Almoxprints.jpg[img] [/img]
[/img]