Drachtig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:41

Spenen ga je denk ik veel verschillende meningen over horen. 4 maanden is toch wel het minimum. Kijk naar je merrie ook hoe zij het doet, je kunt advies vragen aan je dierenarts. Ik zelf vind 8-10 maanden fijn. Is het nodig zo lang? Nee waarschijnlijk niet. Ik heb vandaag mijn jonge ruin een week voor zn 2de verjaardag gespeend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:50

Veulens hebben in het begin moeite met van licht naar donker en omgekeerd. Staan ze op stal, durven ze niet naar buiten (ze zien niets in het felle licht), staan ze buiten, willen ze niet naar binnen (donker gat, zien ze ook niets). De eerste dagen heb ik ze dus apart, tot hun ogen wat beter accommoderen op licht.

Dat is ook in een paddock wel zo handig. Ook moeten ze even leren wat schrikdraad ed is, en dat doe ik ook liever in een (kleine) paddock met alleen de moeder erbij, dan dat er ook nog andere paarden bij lopen.

De eerste dagen staan ze bij mij bij slecht weer (regen of juist heel warm) regelmatig een tijdje binnen, gewoon, omdat hun temperatuurregulatie ook nog niet optimaal is.

Ik 'sjouw' ze de eerste dagen in een zgn 'veulentasje' (een touw in een 8 om de romp gewikkeld) van en naar de wei. Je houdt ze dan vast bij de kruising in de 8, op de schoft. De voorste lus van de 8 stuurt de voorkant, de achterste lus om de kont zorgt voor de voorwaartse stimulans.
Halster komt later wel, waarbij je dat veulentasje gebruikt om ze te leren wat een halster is/druk op het hoofdje betekent. Ik begin daar na 1-2 weken wel al mee. Jong geleerd is oud gedaan, je wilt niet met een veulen van 3 maanden met een halster gaan klooien als ze dat nog helemaal niet kennen. Dan zijn ze al veel te sterk.

Veulens leren van hun moeder wat ze kunnen eten, gras en hooi gaan ze dus al heel snel meeëten met hun moeder, net als krachtvoer. Voer de moeder dus in een ondiepe tub trug op de grond, dan kan het veulen makkelijk meeproeven. Doen ze vanaf 1-2 weken al en kan geen kwaad. En als ze een keer dwars door zo'n flexibele tub trug heen lopen beschadigen ze niks.

Afspenen doe ik geleidelijk, meestal begin ik met 5-6 maanden met het veulen 's nachts apart van de moeder op stal (tegen die tijd is het toch herfst), en overdag nog bij elkaar, en dan vanaf 7-8 maanden gewoon een maand of 2-3 volledig apart, tot de uier is opgedroogd en de merrie bij opnieuw bij elkaar zetten ook daadwerkelijk haar veulen niet meer laat drinken. Er zijn er die dat gewoon ook na 3 maanden nog steeds prima vinden en dan begint de melkproductie ook weer en dat wil je niet.

friesiszwart

Re: Drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:46

toen ik mijn paarden aan huis had. gingen de hengstveulens in het najaar de opfok in of werden in het komende voorjaar geruind. De merrieveulens gingen in het najaar in een box naast de merrie en overdag weer mee in de koppel.

1e veulen had ik weggebracht naar een andere stalling en na een jaar dook zij gewoon weer onder de merrie.. Sindsdien speen ik niet meer, onnodige stres.

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 08:30

Thanks iedereen voor het meedenken!

Wanneer geef je het veulen dan krachtvoer en supplements?

Onze 1,5 jaar oude “veulens” kregen bijvoorbeeld
- chaff
- glucosamine
- MSM
- Copra
- practi-cal

Etc..

Afbeelding
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 08:54

Tegen dat ze 4 maanden zijn ga je wat serieuzer bijvoeren, in voorbereiding op afspenen. Ik geef meestal 1x per dag een halve kilo veulenbrok in de ' halve' afspeenmaanden (maw, als ze overdag nog bij de merrie lopen), en bouw op naar een kilo na afspenen. Heb zelden meer nodig. De basis is je ruwvoer.

Supplementen geven aan veulens doe ik nooit, waarom zou je? Glucosamine is onzin om preventief te geven, dat doet niks preventief, het doet hooguit wat bij beginnen artrose (en zelfs daar is niet iedereen het over eens), MSM idem.

Als je groeiende veulens chaff (zemelen dus) geeft, moet je er echt voor zorgen ook een goede calciumbron te geven. De Ca/P verhouding in zemelen in nl veel te laag. Juist in de groei is calcium belangrijk. Ik zou dus helemaal geen zemelen geven, maar alleen een goede brok evt aangevuld met een goede balancer/vitaminebrok, als je ruwvoer daar onvoldoende in voorziet.

Copra is prima als eiwitbron - vermoedelijk bij jullie goed verkrijgbaar, hier niet, hier voeren we erwten oid bij als eiwitbron - maar bij een goede brok en vooral goed ruwvoer imo ook overbodig.

Wat practi-cal is (calciumbron, als ik op de naam moet afgaan?) weet ik niet. Als het een calciumbron is, snap ik 'm in de combi met zemelen, maar ik zou beide sowieso niet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 08:58

Een skippybal en de tietjes gaan wat worden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:01

Ibbel schreef:
Als je groeiende veulens chaff (zemelen dus)

Chaff zijn geen zemelen maar gehakseld ruwvoer ;) bijv luzerne of gras mix.

In veel landen waar hooi extreem arm is voert men luzerne in die vorm bij als bron van eiwit, denk dat TS zoiets bedoelt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:03

Ik heb altijd gewoon veulenbrok gevoerd.

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 10:08

Fly_high schreef:
Ibbel schreef:
Als je groeiende veulens chaff (zemelen dus)

Chaff zijn geen zemelen maar gehakseld ruwvoer ;) bijv luzerne of gras mix.

In veel landen waar hooi extreem arm is voert men luzerne in die vorm bij als bron van eiwit, denk dat TS zoiets bedoelt?

Yes, gehakseld lucern of idd gras mix.

Het is hier meestal de basis van wat je als krachtvoer geeft. ze krijgen hier ook goede kwaliteit hooi (lucern).

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 10:09

Oh en heeft iemand nog naam suggesties? De moeder is Teddy. De andere heten Moose, Boots, Bunny, Kash en Kumo.

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:11

Red_ottb schreef:
Oh en heeft iemand nog naam suggesties? De moeder is Teddy. De andere heten Moose, Boots, Bunny, Kash en Kumo.

Bear?

Past goed bij moose en bunny

En heel eerlijk teddy&bear horsen gewoon bij elkaar haha

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:14

Red_ottb schreef:

Clyde

Omdat de merrie volgens de advertentie Bonnie heet.

En het past ook prima in het rijtje andere namen.

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 10:16

Gerardyolo schreef:
Red_ottb schreef:

Bear?

Past goed bij moose en bunny

En heel eerlijk teddy&bear horsen gewoon bij elkaar haha

I like !! <3

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:27

Je bent in Queensland en high oxalate gras? Dan zou ik de practiCal wel bijvoeren met bv chaff als je dat wilt verder niet te veel supplementen. Gewoon een veulenbrok of balancer brok is verder voldoende.

Als ze gras en hooi hebben is in principe chaff ook niet nodig. Kost alleen meer.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:33

Ja iets wat bij Teddy past.
Dus idd Bear.

Of Rocks …
:+

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 07:29

Hier weer een update Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:16

Nog niet heel veel veranderd zo te zien. Probeer altijd vanuit de zelfde hoek te fotograferen om een duidelijk verschil te kunnen zien :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:17

Femke_Tweety schreef:
Red_ottb schreef:

Clyde

Omdat de merrie volgens de advertentie Bonnie heet.

En het past ook prima in het rijtje andere namen.

Be carefull what you wish for.....
}>

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 04:19

Vandaag lag Teddy ineens in de wei voor een minuut of 5... Ik dacht dat het tijd was maar helaas, ze stond weer op. Ik kan ook geen activiteit zien in de uier. Ze ligt trouwens echt nooit dus het is wel opvallend. Is dit een voorteken dat ze wellicht vannacht bevalt?

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 05:37

Ze lijkt ook rusteloos. Veel zwaaien met haar staart

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 05:39

Ben benieuwd!
Succes in iedergeval voor als het echt door gaat zetten.

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 06:35

Dankjewel!

Nog een andere vraag.. wat voor kleur veulen kan ik verwachten? Ik weet natuurlijk niks van de Vader en of ze homozygoot bont is. Wat zijn de opties?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 06:41

Red_ottb schreef:

Ah wat spannend. Ik lees nu pas dit topic. Veel kleine mesten kan ook een voorteken van een naderende bevalling zijn.

Red_ottb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 06:43

imaudy schreef:
Red_ottb schreef:

Ah wat spannend. Ik lees nu pas dit topic. Veel kleine mesten kan ook een voorteken van een naderende bevalling zijn.

Oh dat doet ze ook nu.. that being said, dat doet ze anders ook wel eens.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 06:53

Nou volgens mij komt het veulen binnen een paar uur :D