Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 15:44

Welkom Prinero en wat een leukerd ! Veel plezier samen.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 16:19

Oh leuk ik meld me hier ook!

Aantal namen en veulens heb ik ook in het dikke buiken topic voorbij zien komen, ik lees vaak wel mee maar reageer niet continu.

Ik zie allemaal maten van rond de 1.30-1.40! Ik zal die van mij ook is op meten maar gok dat die wel groot gaat worden.

Maak iig kennis met Umay, of May als roepnaam, geboren 2 mei en is EdmundoxMcjonnas. Moeders is weer drachtig.

Dit was ze met 3 weken
Afbeelding

Afgelopen maandagochtend met mijn friese ruin (1.60 hoog), moeders staat buiten beeld te eten
Afbeelding

Volgende week vrijdag komt er een veulen bij, een PRExOldenburger kruising aangezien ik May niet naar opfok wilde doen maar haar wel een vriendinnetje van eigen leeftijd gunde. Erg benieuwd hoe dat gaat. Meer mensen ervaring met een nieuw veulen inscharen?

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 17:58

Ik niet, maar ik ga het meemaken, ik ga de 27e mijn aangekochte veulen ophalen en Roosje spenen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:13

Ik heb de veulens eerst op stal (allebei aparte stal met tralies) naast elkaar gezet zodat ze aan elkaar konden wennen. Toen daar de rust was zijn ze samen de bak ingegaan. Ging heel goed samen. Of dat de juiste manier is kan ik niet zeggen maar zo heb ik het gedaan. Die van mij blijft ook thuis. Zou in het voorjaar naar de opfok gaan maar gaat niet door dus hij blijft lekker thuis!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 20:21

Ik heb vorig jaar een veulen gekocht voor mij mijn toen 2 jarige hengst. Die heb ik eerst in de stal aan elkaar laten wennen, maar mijn 2 jarige vond het wel leuk om er boven op te springen. Toen ik dat op stal goed vond gaan naar buiten gedaan. Ging hartstikke goed en deelde ook een stal.

Ik wil hier komende week mijn 2 2024 veulens ook bij gaan zetten. 1 hengstje en 1 merrietje.
Ook al op stal laten wennen (mijn nu 3 jarige hengst was wel een stuk beleefder. := )

Afbeelding

Afbeelding

De 2 zijn nu 2 weken gespeend en dat gaat super. Hengstje is wat dramatisch soms maar merrietje is een kopie van moeder en maakt zich niet druk :Y)
Afbeelding

Zo trof ik ze vanmorgen aan <3
Afbeelding

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:31

Hier is hij gisterenmiddag aangekomen in de opfok bij mij in de buurt. En dus officieel van mij geworden. Gelukkig verhuisde zijn maatje toevallig naar dezelfde opfok dus hebben ze elkaar als steun. Morgen weer langs om te kijken hoe het gaat <3
Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:23

Zo mooi als ze een maatje hebben!

Ons veulen staat nu een maand in de opfok en hij en zijn maatje wijken ook in de grotere groep niet van elkaar :) Ze hebben echt steun aan elkaar!

Hij doet het gelukkig heel goed. Zijn moeder kreeg alleen nog uierontsteking deze week.. pff... Gelukkig lijkt het nu wel echt op te knappen maar dan schrik je toch even. Na een maand toch nog ontstoken, die zag ik even niet aan komen.

NikkivdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 22:44

Ik kom ook onder mijn “meelees steen” vandaan, nu ze vanaf vandaag officieel van mij is: Umbrella *\o/* :D

Een geweldig lief merrieveulen van San Remo x MCjonnas (leuk @Eclare, Umay is ook prachtig!)

Hier was ze precies een week oud <3

Afbeelding

Ze is inmiddels een stukje gegroeid *D

Afbeelding

Ze gaat volgend weekend naar een heel fijn opfok plekje, helaas wel wat verder rijden voor mij. Ben van plan haar iedere week te gaan bezoeken :j

Leuk om hier gezellig mee te kletsen en al onze mooie veulentjes te zien opgroeien!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 07:18

kiko schreef:
Toushie dat veulen is niet van mij maar toen hij hem kocht wist hij wel dat hij een overbeet had alleen wisten we niet dat het zo erg was. Dus de prijs was er ook naar. Hij heeft een leuk papier en kan leuk lopen. Alleen kan hij nu niet goed eten en je ziet hem nu terugvallen. Heb al geprobeerd zijn brok te weken maar dat hoeft hij niet en zemelen wil hij ook niet. Dus dat is nog wel een dingetje.
Ja Cover is net een langpootmug en kan heel hard rennen en bokken met die benen..

Arme Lootah.. gelukkig staan ze nog samen!

bergwiesenmash van marstall? die ruikt heel lekker als die is klaargemaakt. Evt dwangvoeren met een grote spuit tot hij doorheeft dat hij gewoon kan eten maar dat het wel raar/anders voelt. Heeft hij pijnstilling gekregen?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 07:24

Voor de nieuwelingen welkom en gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinsten. Lekker genieten nu.

Gister geoefend met trailerladen. Hij vond het best spannend dus ik zei tegen hem als je met 1 voetje erop gaat ben je voor vandaag klaar. Snel daarna kwam 1 voetje en het volgende voetje ook. Hij was helemaal blij dat ik zo enthousiast was dus eigenlijk wilde hij niet stoppen maar had gezegd dat hij dan klaar zou zijn dus binnenkort maar weer oefenen. Wil hem spelenderwijs eraan laten wennen zodat als je in nood weg moet dat hij er uiteindelijk zo oploopt.
Best wel trots op mijn ventje!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 07:46

Welkom nieuwkomers!! Ik zie prachtige foto’s voorbij komen!

kiko schreef:
Wil hem spelenderwijs eraan laten wennen zodat als je in nood weg moet dat hij er uiteindelijk zo oploopt.
Best wel trots op mijn ventje!

Ja, dat soort dingen zijn wel heel fijn dat je dat in geval van nood of stress niet dan nog moet leren..

Het gaat nog steeds niet heel soepel hier met mijn jongens. Ik heb ze afgelopen week niet samen gehad. Hele drukke week op het werk gehad en echt niet de energie om daar dan tijd in te gaan steken.
Maar gister meer tijd en ruimte daarvoor. Ik heb zo’n 1,5 uur bij ze in de stal gezeten. Maar zodra de één net iets te fel opzij kijkt of een stap te snel opzij doet, is die ander aan het rennen. We hebben nog wel een lange weg te gaan.. maar gebeurde nu 3x ofzo.
Buiten als ik er tussen sta, dan durft die andere wat meer..

Afbeelding

We houden nog maar even vol, ik hoop echt dat ik over een (niet al te lang) poosje twee dikke vrienden heb. Maar ik had dit niet gedacht, dat dit een optie zou zijn…
Gelukkig hoeft de druktemaker nog niet perse gespeend. Moeders trekt het nog goed. Maar hij is over een week ook alweer 6 maanden oud. Maar zal toch eens moeten, want ik heb 4 stallen en 5 paarden. Dus ergens moeten er 2 in 1 stal.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 08:13

OK ik ben best laat maar toch even vlug kletsen!

10 maart is deze schoonheid geboren.
Spierwit, blauwe oogen en 2 bruine oortjes.

Afbeelding

Ze was geboren 25 minuten nadat ik net weg was van de manege. En ik was smoorverliefd. Ik was nog niet direct op zoek naar een veulen maar het was al te laat.

Afbeelding

Afbeelding

Ze is zo een schatje, super lief en nieuwschierig. Ze leert snel bij. Ze Kent het veulen abc al, en ik ben zo blij dat ze het halster al zo goed kent. Qwa gezondheid gaat het iets minder. Maar ik heb mijn vermoedens hoe dit komt. (Koliek gehad, maar daar is een ander topic voor)

Momenteel stelt ze het wel goed. Ze is geen stamboek, maar is wel deals quarter (paint)

Ondertussen zijn de oortjes wat vervaagd.

Afbeelding

Haar naam is Milkyway, zoals het snoepje. Haar mama's naam in Bounty en de papa Smarty. Dus wou ik in het thema blijven. Haar chipnaam is Dolly.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 11:11

Wat een leuke veulens komen er voorbij! <3

Sentir, wat leuk die oortjes! Zal die kleur weer terug komen in de zomer?

5 november wordt Fioor ook alweer 6 maanden. Ik laat haar bij d'r mama en derest van de kudde staan, ben wel aan het twijfelen of ik haar komend voorjaar naar een andere plek ga brengen. In een gemengde kudde met een hele grote schuilstal en een hele grote wei waar je wel een half uur kan lopen om je paard te zoeken. Maar dat ligt er denk ik aan hoe ze zich zo bij mij thuis verder ontwikkeld tot het voorjaar. Hier staat ze ook met 7 andere paarden maar haar moeder is wel een beetje de baas en ik merk dat zij dat ook aan het overnemen is :=

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:00

Het zijn net papegaaien hè.. Cover zijn moeder gaat met haar voorbeen maaien als ze brok krijgen en hij doet het ook en zelfs tijdens het eten.
Hopelijk ontwikkelt ze zich goed en hoeft ze niet weg. Ik houd die van mij ook thuis. Ivm toch wel blij mee dat hij niet naar de opfok gaat in het voorjaar.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:11

Wat heerlijk om alle veulens zo te zien (op)groeien :D .

Truffel blijft ook thuis :) . Ze groeit echt onwijs hard, over iets meer dan een week is ze 6 maanden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 14:57

Wat een leukerd! Welke hengst heb je erop gehad? Mijn shet wil ik ook een keer laten dekken. Holland vind ik mooi maar twijfel of ik zwart of bont erop ga doen.

Net even foto’s gemaakt en filmpjes van Cover.
Afbeelding
Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 19:43

Welkom aan de nieuwe. Wat een knappe veulentjes zijn het toch. En zoo snel dat ze veranderden

Ik ga vanaf nu weer wat proberen mee te praten.

Zag dat iemand zei ivm een bazige merrie en dat het veulen het na doet. Wel Nova is de voortrekker in de opfok. Van de 4 veulens (er komt volgende week nog eentje bij) is zij echt wel ‘de baas’ en dat is haar moeder ook wel haha. Dus ja ze hebben toch wel wat mee van hun ouders.

Van Nova krijg ik echt regelmatig updates maar eten blijft het belangrijkste van de dag. Ze doen namelijk niets anders dan dat of slapen.
Moeder doet het ondertussen ook heel goed. Ze komt weer mooi aan en komt weer goed in het werk om der spieren weer aan te maken en ze in form te krijgen tegen volgendjaar het wedstrijdseizoen. Ze heeft nu echt we weer haar maatje gevonden onder ander haar eerste veulen. Sinds het overlijden van haar beste vriendin 6/7 jaar terug had ik ze nooit meer zien kriebelen met een ander paard. En nu dus wel weer. Heel blij mee.

Ps: de foto’s zijn idd voornamelijk binnen maar ze kunnen ook naar buiten. Blijkbaar staan ze toch liever binnen dan buiten met al de regen die hier gevallen al is.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 19:54

kiko schreef:
Het zijn net papegaaien hè.. Cover zijn moeder gaat met haar voorbeen maaien als ze brok krijgen en hij doet het ook en zelfs tijdens het eten.
Hopelijk ontwikkelt ze zich goed en hoeft ze niet weg. Ik houd die van mij ook thuis. Ivm toch wel blij mee dat hij niet naar de opfok gaat in het voorjaar.

O god hier ook. Moeders maait met voorbeen voor brok. Veulen ook.
Moeder wil persé in de stal plassen, veulen ook.

Maar veulen is dominanter dan moeder. Die laat zich niet wegduwen van het hooi door pony.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 20:09

Draakjes zijn het soms! Moeders is de baas dus als zij iets niet wil gebeurde het niet. Hij had dan toch wel ontzag voor haar als ze boos was. Merk nu wel dat hij de baas is over het andere veulen maar scheelt misschien ook dat hij hier geboren is.. maar ik zie weinig onenigheid tussen die 2 gelukkig.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:10

Ik hoop ergens wel dat de oortjes terug komen.

Maar ze is ingeschreven als Cremello volgend de dierenartsen. Mama is ook vervaagd zwart (de vlekken) dus ik vermoed dat ze niet meer zo fel terug gaan komen.

Hier eventjes fototjes van hoe ze vervaagd zijn met de maanden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:25

Jammer dat die oortjes vervaagt zijn.

Cremello is ze niet, die worden niet met zo'n gekleurde vlekken geboren.

Tovero bont waarschijnlijk of maximaal sabino. Maar durf niet zeggen wat haar basiskleur is.

Moeders lijkt ook te schimmelen in haar vlekken. Dus mss schimmelvosgeboren tovero bont.
Is wat moeilijker dan cremello wel :+ .

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 21:31

Ah die oortjes waren wel heel schattig!

Cremello is ze zeker niet. Lijken bijna vos oortjes, maar lastig zeggen. Denk dat ze ook schimmel is.

Deze speelt voor varken. :+
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 22:00

Ik moet toch nodig eens weer nieuwe foto's van Syl gaan maken. Volgende week wordt ze ook alweer 6 maanden. Het kleine veulentje is er wel vanaf. Ik zie hier al een aantal in de opfok en een paar nieuwe mensen met hun nieuwe aanwinsten, wat leuk!

Ik ben Syl langzaam aan het afwennen van moeder. We begonnen met 20 minuutjes in haar eigen stal (naast moeder) in de avond en inmiddels zit ze op 3 uur. Nog even, dan kan ze de nacht over apart staan en dat is al een mooie stap naar een stukje zelfstandigheid.

Mevrouw had kriebels
Afbeelding

In haar eigen stal, met haar nieuwe halster (maat pony..en die is niks te groot haha)
Afbeelding

Vergeten jullie niet om je veulen op te geven voor de bokt-veulenverkiezing? De opgave-topics zijn geopend.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 22:13

Syl is echt groooooot.
Is er een maximale stokmaat voor Geldersen? :')

Goh die veulenverkiezing. Mijnes is niet heel in het oog springend en profileer haar verder ook niet op bokt maar mss idd wel leuk voor de lol (laatsten zullen eersten zijn, zoiets :+ ).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 22:23

*kuch* tis een Groninger, geen Gelderse _O- , maar voor een Groninger is ze ook absoluut erg groot :+

Ach joh, meedoen is gewoon leuk. Hoe meer baby's hoe meer vreugde. Mijn hengstje van vorig jaar was gouden boktveulen, dat gebeurt ook geen tweede keer :')