Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marigold schreef:Gefeliciteerd met je merrieveulen!
Ik vraag me af, heeft deze dan niet alsnog wel in zich om zelf weer bont te geven tzt als fokmerrie?
Waardoor je haar wellicht toch kan aanhouden, wie weet geeft ze juist bont door.
Kan een paard ook bont zijn, maar dan zonder vlekken? Dus alsof de vlekken er geen plek op hebben gekregen terwijl ze genetisch bont zijn?
Zoals een appaloosa zonder stippen?
Maar vooreerst: genietze!
Kabayo schreef:Marigold schreef:Gefeliciteerd met je merrieveulen!
Ik vraag me af, heeft deze dan niet alsnog wel in zich om zelf weer bont te geven tzt als fokmerrie?
Waardoor je haar wellicht toch kan aanhouden, wie weet geeft ze juist bont door.
Kan een paard ook bont zijn, maar dan zonder vlekken? Dus alsof de vlekken er geen plek op hebben gekregen terwijl ze genetisch bont zijn?
Zoals een appaloosa zonder stippen?
Maar vooreerst: genietze!
Ze kunnen inderdaad minimaal bont zijn, wat er soms uit ziet als gewone aftekeningen. Zoals een bles, witte voeten, een vlekje op de lip of onder de kin. De kans acht ik wel klein, maar het komt wel voor
Suzanne F. schreef:Dus een bontgen kan nooit sluimerend of recessief aanwezig zijn? Ze kunnen alleen bont geven als ze zelf ook bont zijn? Net als schimmel? Is schimmel niet dominanter dan bont? Ik heb het gevoel (maar kan onterecht zijn) dat een schimmelouder vaker een schimmelveulen krijgt dan bij bont.
Suzanne F. schreef:Dus een bontgen kan nooit sluimerend of recessief aanwezig zijn? Ze kunnen alleen bont geven als ze zelf ook bont zijn? Net als schimmel? Is schimmel niet dominanter dan bont? Ik heb het gevoel (maar kan onterecht zijn) dat een schimmelouder vaker een schimmelveulen krijgt dan bij bont.
OutOfTheWood schreef:Tobiano heeft helemaal niet altijd 4 witte benen.Je hebt ook paarden met N/TO die maar 1 voetje of kroonrand hebben - of een kol, oid. Die kunnen alsnog mega veel expressie wit doorgeven. Niet elk paard is mega wit of heeft direct 4 hoge witte benen.
Heeft allemaal met een hoop achterliggende genen te maken.
Dit veulen kan alsnog N/TO drager zijn, dan welliswaar zelf niet veel tonen maar wel gewoon TO meedragen en dit ook doorgeven.
En bonte schimmels kunnen ook gewoon. Schimmel (gray gene) is dominant over elk ander gen en erft 50%. Dus een Schimmel (1x Gray) x Non-gray is gewoon 50% kans op Gray en 50% kans op een niet-schimmel.