eerste bezichtiging en tweede bezichtiging Hengstenkeuring 2023/2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 21:39

Ik heb vanmiddag alles opgeschreven, maar dacht misschien dat TS een verslag uitbrengt en laat ik mijne achterwege. Maar omdat er nog niks is, ga ik nog even achter de pc zitten.

Ik weet niet of het op volgorde is, maar maakt vast niet uit :D

429 Kjento x Rousseau
Hoogbenig, mooi type, zou meer mogen ondertreden.
Jury: tweede bezichtiging

431 Kjento x Ampere
Langgelijnd, op voorhand, moet achter meer ondertreden, weinig sprong in galop, redelijke stap.

Niet door. Jury: moet meer houding maken, achter meer ondertreden.

433 Kjento x OOseven
Langgelijnd, kortbenig, korte hals, blijft vlak in beweging, weinig sprong in galop, achterbeen zou actiever en meer moeten ondertreden.

Niet door. Jury: moeder heeft veel sport in lijn, maar zou meer moeten overtuigen in beweging.

434 Kjento x Sir Sinclair
Langgelijnd, op voorhand, vlak in beweging, weinig sprong in galop, zou achter actiever moeten en meer moeten ondertreden, stap redelijk.

Niet door. Jury: zou meer souplesse moeten hebben en in beweging meer tot dragen moeten komen.

435 Kjento x Governor !!
Mooi type, langgelijnd, mooie nek/ronding, schwung, souplesse, goed ondertredend achterbeen, mooi voorbeen, voldoende sprong in galop., stap ruim voldoende, Voor perfecte zou achterbeen nog iets actiever mogen.

428 Kjento x Furst Heinrich
Langgelijnd, weinig nek, erg gestrest, achterbeen zou meer ondergebracht moeten worden, weinig sprong in galop en vrij recht achtrebeen in galop.

Jury: tweede bezichtiging (geen idee waarom).

311 Bordeaux x San Remo
Vrij groot hoofd, mist nek, blijft vlak in beweging, moet achterbeen meer ondertreden, galop weinig sprong. Redelijke stap.

Niet door. Jury: zou meer souplesse moeten tonen en meer gedragenheid.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
509 So perfect x Geniaal
Mooi type, langgelijnd, mooie schouderpartij, hals lijkt diep uit de borst te komen, in draf actief en ondertredend achterbeen, galop weinig sprong .

Jury: tweede bezichtiging.

511 So perfect x Negro
Hoogbenig, blijft vlak in beweging, actief achterbeen maar mag meer ondertreden, moeite met balans, voldoende sprong in galop maar blijft vlak, stap goed.

Niet door. Jury: zou meer tot dragen moeten komen en correcter fundament.

513 So perfect x Johnson
Hoogbenig, actief ondertredend achterbeen. Galop voldoende sprong. hals diep uit de borst.

Niet door. Zou meer vermogen tot schakelen moeten hebben.

339 Dynamic Dream x Vitalis
Mooi type, mooie nekronding, schwung, mooi voorbeen met schoudervrijheid, mooie takt, beweegt met schoft omhoog, stapt vrij goed, in galop mist balans en kracht, zou in draf meer mogen ondertreden met achterbeen.

522 Total Mc Laren x Vivaldi
Mooi type, mist hals/nek, hals diep uit borts, mooie schoft/schouderartij, actief achterbeen maar moet meer ondergebracht worden, mooi voorbeen, stap voldoende, In galop wat recht achterbeen, houdt zich wat vast in lichaam.

Niet door. Jury: meer ruggebruik in draf en galop.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

504 So Perfect x De Niro
Lanngelijnde ranke en hoogbenige hengst, vlak in beweging, strak in lichaam, goed ondertredend achterbeen, voldoende sprong in galop, stap vrij goed. Lijkt soms onderhals eruit te drukken.

Jury: tweede bezichtiging (snapte ik niet).

345 So perfect x Trafalgar
Vlak in beweging, achterbeen zou actiever mogen en meer moeten ondertreden, weinig sprong in galop, drukt soms iets onderhals eruit.

Niet door.

506 So perfect x Glamourdale
Hoogbenig, wat op voorhand, actief achterbeen dat vrij goed ondertreedt, goede sprong in galop, manier van bewegen wisselend, soms erg vlak, soms lijkt schoft wel omhoog (vooral even bij vertrekken of komt het door de aanjagers?) Erg gespannen.

Jury: tweede bezichtiging, moet zich volgende keer meer ontspannen laten zien.

507 So perfect x Negro
Langgelijnd, mooie ronding nek, fijne takt en balans, ruim voldoende ondertredend achterbeen, voldoende sprong in galop, blijft wat vlak in beweging, matige stap.

Niet door. Jury: zou meer houding moeten maken en een meer ondertredend achtrebeen (ik had deze hengst wel doorgelaten)

508 So Perfect x Gribaldi
Hoogbenig, slungelig, korte hals, minder mooi hoofd, lang achterbeen, voldoende actief en ondertredend achterbeen, vlak in beweging, stapt goed,

Niet door. Jury: meer ras, meer kracht vanuit achtrebeen.

510 So Perfect x Everdale
Hoogbenig, korte hals, vreemde keeluitsnijding (hadden meer So Perfects), langgelijnd, goed actief ondertredend achterbeen, wel lang achterbeen, galop zou achterbeen actiever mogen en meer sprong.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
432 Kjento x Andretti
Korte hals/nek, wisselend actief achterbeen, blijft horizontaal in beweging, stap slecht.

Niet door. Jury: zou in stap meer moeten overtuigen.

475 Lloyd x Silvano

Langelijnd, op voorhand, galop voldoende sprong, mag meer met schogft omhoog bewegen, zou meer moeten ondertreden, slechte stap.

Niet door. Jury: moet met meer ruggebruik bewegen en achtrebeen meer tot dragen komen.

439 Kjento x Don Romantic
Niet door. Jury: zou meer takt en zweefmoment, beter lichaamsgebruik.

430 Kjento x Rousseau

432 Kjento x Andretti
Niet door. Jury: stap zou meer moeten overtuigen.

436 Kjento x Governor
Niet door. Jury: meer souplesse en ruggebruik.

438 Kjento x Bordeaux
Niet door. Jury: meer takt , achterbeen beter onderbrengen.

Laatste heb ik alleen jury commentaar, want ik moest even mijn paardjes binnen zetten :o

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:10

Heb Lantanas even opgezocht, maar vond zijn nakomelingen beter dan hemzelf als ik het zo snel kan beoordelen. Lantanas zou voor mij wat actiever/scherper in het achterbeen mogen zijn. Maar ga zijn nakomelingen nu wel extra in de gaten houden :D

https://youtu.be/yA6tLnRgR-4?si=g7XvwYiF2OYc1Llm

Ben benieuwd maandag naar de Le Formidables (hebben vaak een scherp achterbeen) en Las Vegassen.

Earth

Re: Eerste bezichtiging 2023 hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-23 22:15

Fijn dat jij het wilde doen, ik had er vanmiddag geen tijd voor :D
Ik vond de Kjento's bijna allemaal een kort voorbeen hebben met een neerwaartse romp. Ik heb er weinig van in beweging gezien dus ik kan daar niks van zeggen. Ze waren ook opvallend stouter dan de meeste andere hengsten.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:25

Earth schreef:
Fijn dat jij het wilde doen, ik had er vanmiddag geen tijd voor :D
Ik vond de Kjento's bijna allemaal een kort voorbeen hebben met een neerwaartse romp. Ik heb er weinig van in beweging gezien dus ik kan daar niks van zeggen. Ze waren ook opvallend stouter dan de meeste andere hengsten.

Graag gedaan! Ja, dat stoute zag je in de kooi ook wel terug...

Nog even correctie van mijn verslag: Sambuka = Zambuka :D

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 00:41

Die 430 kjento x Rousseau is hier in het dorp geboren. Bij een klant van ons.
Vorig jaar ging een volle broer ook door naar de 2e bezichtiging maar werd daar niet getoond en is wel goedgekeurd bij het nrps.
Ik heb hem alleen op stand gezien op het straatje en die neerwaartse romp richting viel erg op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 08:56

Super bedankt Manubres!

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar die So Perfects. :D

Lantanas vond ik al 2,5 jarige ookal een fijne hengst. Maar vind het jammer dat hij zo weinig ohz te zien is.

Jammer dat de Kjento,s zo tegen vielen.

De Dynamic Dream ben ik ook wel benieuwd naar.

michaz81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:12

M.b.t. Lantanas vond ik dat als jong paard ook best n interessante hengst,maar onder hetzadel heeft ie me tot nog toe niet echt kunnen overtuigen. In de beginjaren leek ie me ook niet heel makkelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 09:36

Daar staat mij ook wat van bij, ben benieuwd hoe het karakter van zijn nakomelingen is.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 20:01

1ste bezichtiging. (Lijstje aangevuld tot zaterdagavond)
Ik heb eens wat rekenwerk gedaan en heb het aantal doorverwezen hengsten afgezet tgo.het aantal hengstveulens bij kwpn van 2021.
In bekeek alleen de vaderdieren met 2 of meer zonen doorverwezen

Furst Dior 2/28 of 2,3 %
Kjento 4/148 of 3 %
Jameson rs2 5/146 of 3 %
Just Wimphof 2/40 of 5 %
Glamourdale 4/83 of 5 %
Ferguson 3/45 of 7 %
For Romance 3/45 of 7 %
Dream Boy 2/28 of 7 %
Dynamic Dream 2 door, 1 ervan kwpn geboren; 1/11 of 9 %
Lantanas 3/30 of 10 %
Vaderland 2/21 of 10 %
Secret 2/21 of 10 %
Bordeaux 3/25 of 12 %
Sir Donnerhall 2/11 of 18 %
Total Hope 2/7 of 28 %

Je moet natuurlijk een en ander relativeren want:
- ik heb hier en daar in mijn % wat afgerond
- gemakshalve heb ik verondersteld dat alle R-namen kwpn geboren zijn
- met een flutmerrie kies je sneller voor een jongere (goedkopere) hengst.
- Minder doordachte fokkers kiezen sneller voor een modehengst

Dit in aanmerking genomen vergelijk ik vooral de jonge hengsten met elkaar en dan vallen de goede cijfers van Vaderland en Lantanas mij op

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:18

Elisa2 schreef:
Super bedankt Manubres!

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar die So Perfects. :D

Lantanas vond ik al 2,5 jarige ookal een fijne hengst. Maar vind het jammer dat hij zo weinig ohz te zien is.

Jammer dat de Kjento,s zo tegen vielen.

De Dynamic Dream ben ik ook wel benieuwd naar.

Ik ben zelf nooit echt een fan van Kjento geweest. Vond het een paard dat 'in twee stukken' loopt, met een weinig ondertredend achterbeen.

Koend...wat interessant!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:41

Ah kijk hier is het topic ! Ik volg ook weer mee :j voornamelijk geïnteresseerd in de gelderse hengsten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:27

Ik zal voor jullie weer een verslagje schrijven. Het viel niet mee vanochtend. De jury was er blijkbaar ook snel klaar mee, want de hengsten waren allemaal maar kort in de baan. De jury en ik waren het niet helemaal eens vandaag...

Eerste paar alleen uitslag omdat ik te laat terug kwam van mijn eigen paardjes.|

303 Blue Horse Monte Carlo x Florencio

305 Blue Horse Monte Carlo x Daily Diamond

365 Franziskus x Ferdinand

Niet door. Jury: in galop meer lichaamsgebruik en ruimte.

473 Livius x Kansas
Langgelijnd, mooie takt, goed en actief ondertredend achterbeen, voldoende sprong in galop, stap voldoende, zou meer opwaarts mogen bewegen.

Niet door (ik had wel). Jury: fijne manier van bewegen, maar moet in stap en galop meer overtuigen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
476 Lord Europe x Democraat
Neerwaartse bouw, op voorhand, actief achterbeen wat meer mag ondertreden, vlak in galop, stap voldoende.

Jury: zou in beweging meer tot dragen moeten komen.

464 Le Formidable x Jazz (Renson Texel)
Mooi gebouwd, doet wel iets tuigpaard achtig aan, mooie lange opwaartse hals en nek, actief achterbeen, wel hakkentrekker, mooi voorbeen, souplesse, schwung, goede sprong in galop, goede stap, maakt houding maar lijkt wel wat overbouwd daardoor wat hol in de rug.

Niet door (ik had wel, vond het de beste van de ochtend!). Jury: meer ondertreden in galop meer ruggebruik en souplesse en achterbeen.

467 Le Formidable x Jazz
Mooie hals/nek, lanngelijnd, actief (buigend) achterbeen, wel hakkentrekker, wordt wel goed naar voren gebracht, schwung, goed voorbeen, matige sprong in galop, goede stap. Ook wat overbouwd en daardoor wat holle rug in beweging.

Niet door (had ik wel op door staan). Jury: in draf en galop meer ruggebruik laten zien.

462 Le Formidable x Donnerhall l
Lanngelijnd, actief (buigend) achterbeen, wel hakkentrekker, mooie hals/nek, goed voorbeen/schoudervrijheid, voldoende sprong galop, stap voldodoende. Blijft in beweging op voorhand. Overbouwd

Niet door. Jury: in galop meer houding en op achterbeen.

477 Lord Europe x Dancier
Elegant, arm gespierd, vrij kort in hals/nek, blijft vlak in beweging, matige sprong in galop, matig actief achterbeen, stap voldoende.

Niet door. Jury: zou in beweging meer kracht en houding moeten laten zien.

478 Lord Romantic x Dorado
Langgelijnd, mist hals/nek, mist balans in galop, voldoende actief achterbeen, zou meer moeten ondertreden, galop voldoende tot goede sprong, zou wel meer opwaarts moeten bewegen, stap matig.

Jury: tweede bezichtiging ??????????? (snapte er echt niks van, goed papier??)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:00

Groep 4 en 5

468 Le Formidable x Andretti
Langelijnd, mist wat lengte hals/nek, overbouwd, actief achterbeen en voldoende ondertredend, voldoende sprong in galop, stap voldoende, loopt op voorhand, maakt weinig houding.

Niet door. Jury: meer houding en kracht.

469 Le Formidable x Jazz
Langgelijnd, mist lengte hals/nek, voldoende actief en ondertredend achterbeen, blijft vlak in beweging, weinig sprong in galop, stap voldoende.

Niet door. Jury: meer lichaamsgebruik.

470 Le Formidable x Toto jr.
Sterk gebouwd, actief achterbeen, wel wat hakkentrekker, blijft vlak in beweging, galop voldoende sprong, goede stap.

Niet door. Jury: meer houding en moet meer vanuit achterbeen tot dragen komen.

468 Mister Maserati x Danone l
Langgelijnd, mist wat lengte hals/nek, wisseldn beeld in bweging, soms vlak soms wel meer houding, voldoende actief en ondertredend achterbeen, voldoende sprong in galop, stap matig.

Niet door. Jury: meer houding en kracht.

487 Morricone x Florencio
Langgelijnd, actief en ondertredend achterbeen, iets hakkentrekker, voldoende sprong in galop, op voorhand, goede stap.

304 Blue Horse Monte Carlo x Ziësto
Jeugdige hengst, mist wat hals/nek, matig actief achterbeen, weinig lichaamsgebruik, matige sprong in galop, matige stap.

Jury: tweede bezichtiging???????????????? (snapte er wederom niks van).

479 Lowlands x Schumacher
Langgelijnd, mist hals/nek, op voorhand, hoog in kruis, voldoende sprong galop, matig actief achterbeen, weinig lichaamsgebruik, snel voorbeen, stap voldoende.

Niet door. jury: moet meer tot dragen komen en houding maken.

480 Mac Madison x Toto jr.
Elegant, mist lengte hals/nek, souplesse, schwung, goed actief ondertredend achterbeen, goede sprong in galop, overbouwd/kruis hoog in beweging, maar maakt wel houding, stap matig.

483 Merlot x Ebony
Langgelijnd, mist lengte hals/nek, voldoende actief en ondertredend achterbeen, voldoende sprong galop, maakt weinig houding, weinig lichaamsgebruik, stap voldoende.

Niet door. Jury: correcter in fundament en moet meer houding maken.

484 Merlot x Santano
Mooi gebouwd, langgelijnd, mooie hals/nek, souplesse, galop weinig balans, matige sprong in galop, voldoende actief en ondertredend achterbeen, stap voldoende.

Nie door. Jury: galop meer houding en balans.

540 Vivino x For Romance
Mooi gebouwd, mooie hals, draf actief en ondertredend achterbeen, blijft hoog in kruis, weinig lichaamsgebruik, vlak in beweging, stap matig.

Jury: tweede bezichtiging?????

Mijn algemene indruk van vanochtend:
Geen toppers. Voor mij was de Le Formidable x Jazz (464) de enige met een wauw-factor.
De Le Formidables zijn vrijwel allemaal langgelijnd, de meesten hadden ook een hele mooie hals/nek. Ze leken allemaal braaf. Zijn (helaas) wel allemaal hoog in het kruis/overbouwd, daardoor hol in de rug met beweging. Ik denk door die holle rug dat ze moeilijker tot dragen/houding komen. Hebben vrijwel allemaal een actief achterbeen maar meerderen zijn 'hakkentrekkers'.

De Merlots waren brutaal.
Laatst bijgewerkt door manubres op 18-12-23 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 14:03

Le Formidable is zelf ook hoog in het kruis, en hij heeft ook moeite met sluiten door het lange achterbeen. Dus hij valt met zijn nakomelingen nog niet mee.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:12

Earth schreef:
Le Formidable is zelf ook hoog in het kruis, en hij heeft ook moeite met sluiten door het lange achterbeen. Dus hij valt met zijn nakomelingen nog niet mee.

Klopt. Bovenlijn Le Formidable is niet de beste. Ik vind het jammer, want het zijn op zich mooie types (langgelijnd en elegant) en ik hou wel van dat actieve achterbeen en een mooie hals :o En de karakters zijn volgens mij ook goed. Maar het blijkt maar weer dat een echt compleet paard lastig te vinden is....

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 14:26

404 Las Vegas X Ferguson. Grote zwarte hengst, en toen kreeg ik zwart beeld :P
Beetje een bakbeest, heeft heel veel body, oogt zwaar.

456 Las Vegas X Kennedy, jeugdige zwarte hengst, heel anders dan de vorige hengst. Iets wat lang hoekig achterbeen. Mist nog wat body.

472 Lennox X NEgro. Hele sjieke zwarte hengst. Mist nog wel wat maat. Is niet zo braaf, staat de hele tijd op zijn achterbenen := Sterke bovenlijn, paard met veel front.

Ik zag ook nog 448 even snel, dat leek echt een gigantisch bakbeest. :=
Laatst bijgewerkt door Earth op 18-12-23 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:28

Ik lees mee en probeer straks weer aan te sluiten in de kooi.

Bedankt voor de verslagen, de Le Formidable,s komt erg overeen met wat ik vorig jaar van ze zag.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:33

Earth, succes met het straatje! Ik lees het zo wel. Ik hou effe pauze, moet de kerstkaarten nog afschrijven en de deur uitdoen :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 14:42

301 Bloomberg X Cachet L. Sjieke bruine hengst. Neerwaartse romp en kort voorbeen. Iets weke rug. Lange hals.

460 Las Vegas X Sandro Song. Bruine hengst met zeer veel maat en formaat. Zware boeg met een onderstandig voorbeen. Oog wat zwaar in de hals. Nog wat overbouwd en oogt wat week in in de bovenlijn.

452 Las Vegas X Don Gregory. Bruine hengst met uitstraling. Langgelijnd vanuit de hals. Ook iets zware boeg met kort voorbeen. Is niet zo braaf naar de voorbrenger.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 14:43

manubres schreef:
Earth, succes met het straatje! Ik lees het zo wel. Ik hou effe pauze, moet de kerstkaarten nog afschrijven en de deur uitdoen :D

Haha ik neem t weer van je over :P
Vind de Las Vegassen nog niet meevallen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 14:48

485 Merlot VDL X BH Farrell. Sjieke zwarte hengst met veel uitstraling. Overbouwd en wat weke rug waardoor het geheel nog wat weker lijkt. Neerwaartse romp, wat kort onderstandig voorbeen.

458 Las Vegas X De Niro. Zwarte hengst met veel body. Kort voorbeen en staat wat week. Neerwaartse romp en lang achterbeen wat buiten de massa gaat.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:48

Bedankt voor het uitschrijven iedereen! Superinteressant.

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 14:54

* edit, heb stukje gevonden van de hengst
Laatst bijgewerkt door kimwilliam op 18-12-23 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 14:54

463 Le Formidable X BH Zack. Sjieke zwarte hengst die nog wat maat mist. Paard met een lang achterbeen kort voorbeen. Is een beetje onrustig dus laat zich niet helemaal gunstig zien.

488 Mowgli VOD X Bordeaux. Jeugdige voshengst. Neerwaartse romp. Is nog wat overbouwd, weke bovenlijn.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 15:01

*471 Lennox US X Gribaldi. Type Lennox uitstraling. Bruine hengst met veel front en body. Lijkt super te bewegen. Complete hengst al wel.

457 Las Vegas x Bordeaux. Donkerbruine hengst met veel body. Er staan steeds mensen in de weg dus ik kan m niet goed beoordelen :P Lijkt wel fijn te bewegen.