Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superpony schreef:Maar wie koopt een uiterlijk minder paard als ze al weten dat ze dan de enige zijn en het afleggen tegen al die imposante beenzwaaiers?
MyWishMax schreef:Correct rijden, correcte oefeningen zelfs met een simpele panda scoort nog steeds hoor. Helemaal in de basis sport. Dat is echt een fabel dat je niet mee zou komen. Vaak omdat mensen toch niet zo correct rijden als dat ze denken.
Uiterlijk telt ook niet mee of scheelt je 1 punt. Goede gangen wel, omdat die paarden bij dezelfde correcte uitvoering gewoon betere takt, verzameling of verruiming hebben.
Ik heb dus die panda en rijd er wedstrijden mee. Verslaan regelmatig Ferrari s die niet onder controle zijn, maar als ze wel onder controle zijn er correct gereden wjnnen zij. Vind ik niet raar ook, want alles gaat makkelijker haha
Ayasha schreef:![]()
En twee: het speelt dus niet alleen bij de wpn’ers. Dit ‘probleem’. Toch komt het geklaag veelal en hoofdzakelijk vanuit mensen die WPN’ers willen heb ik het ide.
Waar zit het echte probleem dan? Bij de fokkerij of bij de hedendaagse eigenaren/ruiters?
Varekaj schreef:Ik deel jouw mening absoluut hoor Ayasha, dat mensen die bang zijn van hun eigen paard daar dan maar eens moeten bij gaan nadenken. Een van beide moet de stabiele factor zijn en de ander begeleiden. Ofwel een ervaren ruiter die rust brengt ofwel een ouwe rot in het vak op automatische piloot die zijn stuurman laat meeliften.
Er zijn er echter ook die tot onder een topruiter in elke schaduw een spook zien. Waar zelfs die ervaren stuurmannen hun handen mee aan vol hebben. Fijn dat zij ze wel alsnog rondgestuurd krijgen, met bloed zweet en tranen, maar moet daar dan echt nog steeds verder en verder naartoe of mee doorgefokt worden?
Vroeger kwam dat niet zo heel vaak voor, naar wat ik me herinner. Een Clinton, een Kanan, Diamant de Semilly, Toulon, Jazz, Gribaldi.... Dat waren de karakterpaarden en daarvan wist je vaak als amateur al dat je er beter 2x over na kon denken. Nu lijkt het alsof iedereen maar van zichzelf denkt "dat is appeltje eitje".
Mijn paard is een Lamborghini. Merendeels van de tijd is het een traktor die overal doorheen ploegt en zich niets wat aantrekt (en jawel, hij is van mij als ruiter ook niet altijd onder de indruk). Zet hem echter een paar attente of hengstige merries voor zijn neus en een leuk spring/crossparcours en hij denkt dat na 6 jaar zijn ballen spontaan weer zijn aangegroeidHij is dan best heet, wakker en plots een heel ander paard waar ik echt zelf scherp mee moet blijven maar God wat is hij dan heerlijk fijn en gevoelig op alles.
biancaaaa schreef:Ik ben oprecht erg benieuwd waar jij de info vindt? Wij zijn nog erg oriënterend aan het kijken, dus wellicht mis ik bronnen of informatie.
Dit weekend kan ik helaas niet kijken. Ik heb in februari wel gekeken en de verrichtsrapportages van het KWPN gelezen. Maar verder dan betrouwbare werkwillige hengst kom ik niet, en dat lijkt ook bij iedere hengst te staan.
Ook zijn we bij van Uytert gaan kijken. Daar vond ik het vooral interessant om te zien hoe de paarden naar de ring werden begeleid, relaxed aan de lange teugel of aan het touwtje.
Kelly_ann schreef:Dat:
Het systeem is denk ik een beetje zo gegroeid....
Van fokken met de hengst van de buurman inclusief alle erfelijke gebreken naar:
Selecties op gezondheid, het opzetten van stamboeken, keuringen, etc. En de neiging om als fokker te kiezen voor bewezen goede dieren: Hoe deed ie het op de PAVO?
En dat dan op diezelfde wedstrijden en keuringen de beweging een erg belangrijke factor is en het 'in toom' houden van het karakter vooral door profs wordt gedaan zodat ook een 'moeilijk' paard fatsoenlijk meedraait.
Hoeveel goedgekeurde dekhengsten komen nog uit iemand zijn achtertuin?
MyWishMax schreef:Correct rijden, correcte oefeningen zelfs met een simpele panda scoort nog steeds hoor. Helemaal in de basis sport. Dat is echt een fabel dat je niet mee zou komen. Vaak omdat mensen toch niet zo correct rijden als dat ze denken.
Uiterlijk telt ook niet mee of scheelt je 1 punt. Goede gangen wel, omdat die paarden bij dezelfde correcte uitvoering gewoon betere takt, verzameling of verruiming hebben.
Ik heb dus die panda en rijd er wedstrijden mee. Verslaan regelmatig Ferrari s die niet onder controle zijn, maar als ze wel onder controle zijn er correct gereden wjnnen zij. Vind ik niet raar ook, want alles gaat makkelijker haha
anjali schreef:Ik vind de vergelijking van paarden met auto's ongepast. Het gaat over levende wezens. Overigens,er zijn mannen die vrouwen ook met auto's vergelijken. Net zo iets en ik blijf dan uit de buurt.
superpony schreef:Ik vind het niet ongepast. Soms maakt een dergelijke vergelijking het juist duidelijker voor mensen. Niet respectloos naar paarden en het gaat ook om het grote geheel.
anjali schreef:superpony schreef:Ik vind het niet ongepast. Soms maakt een dergelijke vergelijking het juist duidelijker voor mensen. Niet respectloos naar paarden en het gaat ook om het grote geheel.
Nou ja vooruit,ik heb erover nagedacht. Ik vind het nog steeds respectloos om een paard met een auto te vergelijken.Maar toen iemand de mijne met een tank vergeleek was ik toch niet beledigd omdat ik aanvoelde dat het niet beledigend bedoeld was .C'est le ton qui fait la musique.
superpony schreef:....
En dat is ook wel de algemene klacht; dressuur is een jury sport. Hoe hoger het niveau, hoe professioneler misschien de jury's, maar je moet niet willen horen wat jury's soms uitkramen in de auto over de combinatie.
Of dat je een protocol leest en denkt; heeft de jury wel gekeken??
Een mooi paard met power, kan hartstikke braaf zijn. Maar paarden worden soms erg fijn getuned tijdens de training en dan stapt een leek niet altijd meer zo even op. Ook de training van een prof zou aangepast mogen worden naar de ruiter en het niveau.