Mislukt fokproduct

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 11:05

sarabande schreef:
Vandaag heb ik gesproken met de eigenaar van een door mij gefokte merrie, de enige nog in leven zijnde zus van Sarabande.
Het was een erg goed veulen en ik had hoge verwachtingen van haar, ze behaalde op de keuring bij opname als 3 jarige het sterpredikaat. Daarna werd ze aangereden en een paar keer uitgebracht. Ik verkocht haar goed, degene die bemiddelde nog veel beter.
Ze is nog steeds in bezit van dezelfde eigenaar die haar 9 jaar geleden kocht. Ze heeft niets waargemaakt waar ik als ambitieuze fokker op gehoopt had en wat ze ook in haar had.
Daar tegenover staat dat haar eigenaren gek op haar zijn. Die bezitten veel meer paarden en hebben geld genoeg.
Er is nooit met haar gefokt uit angst dat haar iets zou overkomen.
Ze wordt uit louter plezier gereden, soms buitenritje, soms in 1, 2 of 4 span soms springen (waar ze heel goed in was) soms in een dressuurwedstrijdje waar ze M loopt.
Ze zal blijven tot ze dood gaat. Ze zal mijn stam dus niet aan enig predikaat helpen, evenmin als haar verongelukte zuster en haar onopspoorbare zus en broer die via heel bekende handelaren naar het buitenland gingen.
Maar ze heeft een beter paardenleven dan de meeste van de door mij gefokte en verkochte paarden ooit gehad hebben.
Als fokproduct is ze dus eigenlijk mislukt, geen predikaten die toegevoegde waarde hebben, haar moeder wordt geen prestatiemerrie.
Moet ik nu een blije of ontevreden fokker zijn

Ik denk dat je toch tevreden mag zijn met je werk. oke, het hangt erg af van de mensen waar ze bij terecht komt. Ze had ergens terecht kunnen komen bij sukkels zonder paardengevoel die haar volledig verknald hadden.

Maar als een paard komt te staan bij mensen die er blij mee zijn, heb je toch goed werk geleverd?

Met fokken alleen kom je er toch nooit. Je moet ook het geluk hebben datje paard met potentie ergens terecht komt bij een ruiter met potentie. Zonder potentie van een van beiden, komt een combinatie toch niet ver genoeg.

Jij kunt dus niet meer doen dan een goed paard fokken. En daar eindigt jouw invloed.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 11:52

CGJ12 schreef:
Jij hebt Saar toch ook uitbesteed?

Ja klopt is ander verhaal is de laatste uit die merrie en die moet wel, verkeerde vader Haha!

Desiree de merrie had het niet beter kunnen treffen, ben ik het mee eens, daar ben ik zeker tevreden en blij mee.
Maar de ambitie van de fokker reikt soms verder zeker als een reeks tegenslagen zo'n merrie belangrijker maken dan op het moment van verkoop aannemelijk leek.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:11

sarabande schreef:
[Maar de ambitie van de fokker reikt soms verder zeker als een reeks tegenslagen zo'n merrie belangrijker maken dan op het moment van verkoop aannemelijk leek.
[/quote]

Dat snap ik best ja. MAar wat kun je daar aan doen? Dan zou je je paard alleen maar moeten verkopen aan mensen waarvan je weet dat ze potentie hebben.
Je zou evt. ook wat aan de prijs moeten doen: meisje met weinig geld maar waarvan je weet dat ze potentie heeft, gewoon aan haar verkopen, ook al is het voor een lager bedrag.

Of je moet net zolang wachten totdat de juiste ruiter er op af komt, ALS hij komt. En dan zijn connecties heel belangrijk, maar dan nog hangt alles af van het juiste moment, juiste paard en juiste ruiter. Toeval dus.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 12:12

Daar kan je niets aan doen Desiree, maar dat is ook niet de kern van de vraag hier. Die is eigenlijk wat is prestatie

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:28

Je bedoelt "wat is prestatie van de fokker".
Ik denk dat je gewoon niet verder moet denken dan de tevredenheid van degenen die er op rijden.
Ik wil zelf ook graag iets aparts fokken. Maar of me dat lukt... of het me uberhaupt lukt om mijn merrie drachtig te krijgen....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 12:30

Nee ik bedoel wat is prestatie van het paard

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:35

Prestatie van een paard is volledig afhankelijk van de ruiter. En dan denk ik dat je het alleen kunt betrekken op de tevredenheid van de ruiter. En dan nog wordt veel paarden te kort gedaan, omdat ze een slechte ruiter hebben, terwijl het zelf eigenlijk heel goede paarden zijn.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:42

maar vind je serieus dat een paard dan te kort gedaan word??
het paard zit er heus nie mee hoor. dikke kans loopt ie liever in de wei en maakt ie buitenritjes dan dat ie in de hoge dressuur of springsport loopt, dus om nou te zegguh dat je ut paard te kort doet. nee die doe je pas te kort als ie 23 uur per dag op stal staat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:43

phoenix4ever schreef:
maar vind je serieus dat een paard dan te kort gedaan word??
het paard zit er heus nie mee hoor. dikke kans loopt ie liever in de wei en maakt ie buitenritjes dan dat ie in de hoge dressuur of springsport loopt, dus om nou te zegguh dat je ut paard te kort doet. nee die doe je pas te kort als ie 23 uur per dag op stal staat.

uit mijn hart gegrepen OK dan!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:44

Nu ik er over nadenk Sarabande........ Had je niet een wat positievere titel kunnen bedenken?
Toch geen last van een winterdepressie hoop ik? Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-04 12:47

CGJ12 schreef:
Nu ik er over nadenk Sarabande........ Had je niet een wat positievere titel kunnen bedenken?

Je kent de grondregels van reclame:
Een pakkende titel is het halve werk.
En of ze nu negatief of positief over je produkt praten, als ze er maar over praten .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:48

sarabande"]
[quote="CGJ12 schreef:

En of ze nu negatief of positief over je produkt praten, als ze er maar over praten .
[/quote]

Was het niet Churchill die zei "het geeft niet wat ze over je zeggen, zolang je naam maar goed gespeld is"

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:51

phoenix4ever schreef:
maar vind je serieus dat een paard dan te kort gedaan word?

Er wordt wel degelijk een merrie tekort gedaan,
namelijk de overleden moeder van het paard, daarmee de hele merriestam en dus ook de jonge merrie van Sarabande. Uiteindelijk is dus Sarabande ook 'gedupeerd'.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:54

sarabande"]
[quote="CGJ12 schreef:

[/quote]

kijk en dat vind ik dan weer zo jammer dat je het weer over een product hebt terwijl je het over een levendweze hebt. vind ik serieus erg jammer

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:56

Sjuimpje"]
[quote="phoenix4ever schreef:

namelijk de overleden moeder van het paard, daarmee de hele merriestam en dus ook de jonge merrie van Sarabande. Uiteindelijk is dus Sarabande ook 'gedupeerd'.
[/quote]

die merrie zit daar heus niet mee. als die merrie een llekker leven heeft word ze niet te kort gedaan. tuurlijk snap ik ut idee van de bloedlijn wel, maar om nu te zegguh dat de merrie te kort gedaan word. ik denk dat de eigenaar van de merrie eerder het idee heeft te kort gedaan te worden, maar die merrie eet er geen hap minder om hoor

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 12:58

Sjuimpje"]
[quote="phoenix4ever schreef:

[/quote]

Huh? dat is een kromme redenatie.
Sarabande is gedupeerd naar haar gevoel als fokker (daar kan ik inkomen). Maar Sarabande is geen merrie volgens mij.

En de overleden moeder van het paard zal het toch ook worst wezen of haar dochter wel of niet in de sport loopt? Of denken we hier werkelijk dat een merrie een veulentje ter wereld brengt en de verwachting uitspreekt dat ze hoopt daar haar kind het paardse equivalent van "naar de universiteit gaan" realiseert Verward

Ik begin steeds meer confuus te worden.

Volgens mij spelen hier gewoon drie dingen:

1. het paard zelf. Dat wil gewoon een fijn leven, niet perse presteren Lachen
2. de fokker: die wil graag een predikaatrijke merriestam en daarvoor wordt vooral naar prestaties gekeken en veel minder naar tevredenheid/gebruikswaarde voor de klant (en daar zitten een hoop recreatie-ruiters bij.
3. de ruiters: die willen vooral een fijn paard. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen recreatieruiters (die in een aantal gevallen ook gewoon een fijn paard willen, waar ze dan vervolgens idd niet mee presteren. En de sportruiters, die wel willen presteren het het paard en daarmee de fokker helpen de op dit moment gangbare vorm van prestatie meten te realiseren.

En ik ben het met Saranbande eens dat dit systeem van prestaties meten als sportprestaties wel degelijk zeer beperkt is. Immers, het gros van de dieren komt toch terecht bij de basis/recreatie-ruiters. En die willen ook vooral een dier met een fijn karakter, dat liefst ook nog lekker loopt. De mening van die hele grote groep basisconsumenten wordt in de huidige fokkerij-normen niet meegenomen. En dat is jammer!

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:02

helemaal mee enns zouk zegguh

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:03

CGJ12 schreef:
Jij hebt Saar toch ook uitbesteed?

Ik ken hier een fokker uit de buurt die ook de merries laat rijden door een goede Z-amazone.
De amazone krijgt als betaling elke keer het eerste veulen naar keuze.
En als fokker kun je toch niet alles houden. Dat zei je zelf al........ Haha!

Ik weet dat ik niet onder jouw definitie van een "goede Z amazone" val, maar:
1. Ik heb het geld niet om 3 paarden te onderhouden
2. Ik heb geen plek voor een veulentje (ik moet al moeilijk doen voor Silly's eventuele kind!!)

(maar dankjewel voor het "ook" Haha! )

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:09

Zo'n veulen kan je meteen door Jaques Verkerk laten opnemen in de selectie voor Borculo.
Weet je meteen dat ie later goedgekeurd gaat worden........... Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:11

Anya schreef:
Sarabande is gedupeerd naar haar gevoel als fokker (daar kan ik inkomen). Maar Sarabande is geen merrie volgens mij.

En de overleden moeder van het paard zal het toch ook worst wezen of haar dochter wel of niet in de sport loopt? Of denken we hier werkelijk dat een merrie een veulentje ter wereld brengt en de verwachting uitspreekt dat ze hoopt daar haar kind het paardse equivalent van "naar de universiteit gaan" realiseert Verward

Ik vind bovenstaande pas krom geredeneerd... Haha!

Sarabande de Boktuser heeft een merrie genaamd Sarabande welke uit dezelfde moeder komt als de merrie welke bij de hobbyist is terechtgekomen. Nu deze hobby merrie niet wordt voorgesteld op keuringen, er niet mee gefokt wordt, maar ook niet in de sport wordt uitgebracht zal de moedermerrie geen enkel (postum) predikaat meer krijgen.
Hiermee is Sarabande de Boktuser dus gedupeerd omdat haar Sarabande merrie nu uit een minder predikaatrijke stam komt. Aangezien Sarabande de merrie ingezet zal gaan worden als fokmerrie heeft Sarabande de boktuser dus wel degelijk belang bij een predikaatrijke stam.

(en dan praat ik nog niet over de emotionele waarde van deze stam)

Het is zo simpel als 1+1=2

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:15

CGJ12 schreef:
Zo'n veulen kan je meteen door Jaques Verkerk laten opnemen in de selectie voor Borculo.
Weet je meteen dat ie later goedgekeurd gaat worden........... Haha!

En dan zou ik Sarabande (de persoon) nooit meer recht aan durven kijken
Zo ben ik niet.
Laatst bijgewerkt door Missouri op 18-02-04 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:17

Sarabande is hartstikke blij met een aangewezen hengst!!!!!
Zeker weten.

Product komt dan goed terecht, is minimaal STER en wordt GP.
Mag zelfs alle dagen naar de hoe#en.
Dat gunt toch iedereen zijn hengstveulen???? Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:18

Dat wordt-ie dan ook wel in mijn bezit, CGJ... Haha! Haha!

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:19

Sjuimpje"]
[quote="Anya schreef:

Ik vind bovenstaande pas krom geredeneerd... Haha!

Sarabande de Boktuser heeft een merrie genaamd Sarabande welke uit dezelfde moeder komt als de merrie welke bij de hobbyist is terechtgekomen. Nu deze hobby merrie niet wordt voorgesteld op keuringen, er niet mee gefokt wordt, maar ook niet in de sport wordt uitgebracht zal de moedermerrie geen enkel (postum) predikaat meer krijgen.
Hiermee is Sarabande de Boktuser dus gedupeerd omdat haar Sarabande merrie nu uit een minder predikaatrijke stam komt. Aangezien Sarabande de merrie ingezet zal gaan worden als fokmerrie heeft Sarabande de boktuser dus wel degelijk belang bij een predikaatrijke stam.

(en dan praat ik nog niet over de emotionele waarde van deze stam)

Het is zo simpel als 1+1=2
[/quote]

so be it! da's ut risico van ut fokken van paarden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 13:21

Sjongejonge Ziek
Dat maakt het nare smaakje wat Sarabande hier aan overhoudt er toch nog niet minder om?