Hengsten die natuurlijk dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:17

anjali schreef:
Volgens sommigen zit er heel veel vriendjespolitiek bij om je hengst goedgekeurd te krijgen.

In 95% van die uitspraken zit te weinig vermogen om kritisch naar eigen paard te kijken :')

josien_m_

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:39

Ook kijken naar functionaliteit heeft beperkingen. Het gaat namelijk niet om wat voor een paard het beste is, maar wat wij mensen het beste vinden om ze voor onze doeleinden te gebruiken. Dat is niet waarop paarden zelf selecteren. En dus komen er allemaal ongezonde bijwerkingen zoals misschien wel de eerder aangevoerde meerlingendrachten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:01

NatasjavE schreef:
Kan je een voorbeeld van een kenmerk noemen binnen de KWPN fokkerij waar er meer op schoonheid dan functionaliteit gekeken wordt?

Noem mij een aantal echt lelijke hengsten die recentelijk zijn ggk? Met al deze knappe “ mannen “ wordt er dus eigenlijk gezegd dat lelijk minder goed presteert....

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 01:50

kwpn zegt me niks meer tegenwordigt/ beste duitserss gaan voor betere bedagen weg

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 06:59

Pareltjes schreef:
NatasjavE schreef:
Kan je een voorbeeld van een kenmerk noemen binnen de KWPN fokkerij waar er meer op schoonheid dan functionaliteit gekeken wordt?

Noem mij een aantal echt lelijke hengsten die recentelijk zijn ggk? Met al deze knappe “ mannen “ wordt er dus eigenlijk gezegd dat lelijk minder goed presteert....

Sorry maar dat is geen antwoord geven.

Je zal dan eerst moeten aangeven wat dan lelijk is.

En dan blijft welke schoonheidsaspecten zorgen nu voor problemen waar bij het KWPN op geselecteerd wordt?

Want zoals gezegd bij het KWPN en andere sportstamboeken is schoonheid geen selectie criterium.

Prestatie en gezondheid wel. Er wordt geselecteerd op exterieurkenmerken die prestatie bevorderend zijn, Die dus zorgen dat het paard zijn werk makkelijker kan doen.

Niet op een mooi hoofd.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 07:38

Natuurlijk = zonder ingrijpen van de mens, zoals in de natuur

Niet scannen, maar wel gekluisterd aan een touwtje door een door de mens uitgekozen hengst laten dekken... Hoe natuurlijk is dat nou eigenlijk?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:09

gabyfedde schreef:

Niet scannen, maar wel gekluisterd aan een touwtje door een door de mens uitgekozen hengst laten dekken... Hoe natuurlijk is dat nou eigenlijk?

Er zit veel grijs tussen zwart en wit. Hier worden merries niet gekluisterd. Dekking vind op het land plaats, zonder dat de mens zich daarmee bemoeit, buiten het in de kudde zetten van je merrie.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:45

Hebben jullie 1 of meerdere hengsten in een groep lopen? Zie je merries die heel gericht niet gedekt worden door een bepaalde hengst?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:52

Kuggur schreef:
gabyfedde schreef:

Er zit veel grijs tussen zwart en wit. Hier worden merries niet gekluisterd. Dekking vind op het land plaats, zonder dat de mens zich daarmee bemoeit, buiten het in de kudde zetten van je merrie.

En dat heeft zo zijn beperkingen.

Een google zoekopdracht levert al een hengst op die niet beschikbaar zal zijn voor de dekdienst vanwege de sport.

Logisch vind ik. Want dat is lastig combineren voor een hengst.

En daar ga je bij de warmbloeds direct de mist in. Sport is verplicht maar het tonen van nakomelingen ook. Als een hengst niet beschikbaar is voor de fokkerij op relatief jonge leeftijd dan kan hij geen nakomelingen tonen.

Warmbloedfokkerij laat zich slecht vergelijken met andere stamboeken.

http://www.fraskoti.nl/fokkerij/gladur-fra-skoti/
Deze hengst dekt overigens in de kudde en aan de hand.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:50

Jester_ schreef:
Kwpn goedgekeurde hengsten mogen niet natuurlijk dekken meer.

Waarom mogen kwpn ggh niet meer nstuurlijk dekken?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 09:10

Omdat de grote hengstenhouders het niet willen: risico voor de hengst, de hengst is meer afgeleid tijdens de wedstrijd als hij natuurlijk dekt, de populaire hengsten kunnen veel meer merries bedienen. Niet-populaire hengsten zouden hun natuurlijke dekkingen best aankunnen, door de lage kosten zou dit goedkoper zijn en aldus een "oneerlijke" concurrentie voor de populaire hengsten die doorgaans van de grote hengstenhouders zijn.

Omdat er naast romantische filmpjes nog veel meer dramatische filmpjes van natuurlijke dekkingen kunnen gemaakt worden en dat is dan koren op de molen van fanatiekelingen.

Omdat gemakkelijk soa's overgebracht worden.

Omdat de belangengroep van de dierenartsen liever ki doen.

Omdat Nederlanders graag alles organiseren en structureren.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:29

koend schreef:
Omdat de grote hengstenhouders het niet willen: risico voor de hengst, de hengst is meer afgeleid tijdens de wedstrijd als hij natuurlijk dekt, de populaire hengsten kunnen veel meer merries bedienen. Niet-populaire hengsten zouden hun natuurlijke dekkingen best aankunnen, door de lage kosten zou dit goedkoper zijn en aldus een "oneerlijke" concurrentie voor de populaire hengsten die doorgaans van de grote hengstenhouders zijn.

Omdat er naast romantische filmpjes nog veel meer dramatische filmpjes van natuurlijke dekkingen kunnen gemaakt worden en dat is dan koren op de molen van fanatiekelingen.

Omdat gemakkelijk soa's overgebracht worden.

Omdat de belangengroep van de dierenartsen liever ki doen.

Omdat Nederlanders graag alles organiseren en structureren.

Iedere slimme hengsten/merrie houder dekt niet vooraleer er getest is.
Aan natuurdekking goed uitgevoerd verdienen dierenartsen niets
Nederlanders organiseren structuren, ja maar willen ook erg graag weten wie,wat,wanneer en tegen welke prijs.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 15:49

Het lijkt mij EXTREEM onwaarschijnlijk dat dierenartsbelangen een significante rol spelen in wel of niet KI toepassen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 19:44

Kuggur schreef:
Het lijkt mij EXTREEM onwaarschijnlijk dat dierenartsbelangen een significante rol spelen in wel of niet KI toepassen.

Maar een kleine rol, ik heb vele redenen aangegeven die allemaal een klein beetje meespelen.

Als men spreekt over de gezondheidsrisico's van natuurlijk dekken is het toch niet meer dan logisch dat men de dierenartsen (of professoren) om raad vraagt. Dan is het toch ook niet meer dan logisch dat zij het risico van natuurlijk heel erg duidelijk gaan uitleggen. Het is (geloof ik) ook de waarheid en die strookt nu toevallig met hun belangen.

Zo zijn ze ook duidelijk gewonnen voor verplichte vaccinatie, mestonderzoek voor het ontwormen, alleen ontwormen door DA., Chippen, ...
Tja, kan je daar nu tegen zijn?
Maar je kunt ook niet ontkennen dat de medische kosten van een paard duidelijk gestegen zijn de laatste 20 jaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:46

Chippen wordt ook door een consulent van het stamboek gedaan.

En verder...als we massaal op natuurlijk dekken overgaan zouden de dierenartsen “rijk” worden van het CEM onderzoek wat daar voor in de plaats zou komen.

KI of niet, de dierenarts hebben we toch wel nodig.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:30

koend schreef:
Niet-populaire hengsten zouden hun natuurlijke dekkingen best aankunnen, door de lage kosten zou dit goedkoper zijn en aldus een "oneerlijke" concurrentie voor de populaire hengsten die doorgaans van de grote hengstenhouders zijn.
.

dit is natuurlijk gewoon bullshit. een niet populaire hengst vormt in geen geval concurrentie voor een populaire hengst. een hengst als jersey zal ook bij het natuurlijk dekken niet aan de gang komen of ook maar in de buurt komen van de dekcijfers van jameson. om maar een voorbeeld te noemen.

kostprijs plusmethode is natuurlijk niet de strategie die een hengstenhouder gebruikt in het bepalen van het dek geld.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 00:14

NatasjavE schreef:

En verder...als we massaal op natuurlijk dekken overgaan zouden de dierenartsen “rijk” worden van het CEM onderzoek wat daar voor in de plaats zou komen.

Zeker! Maar KI levert wel erg veel op voor DA’s. Meer dan CEM testen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 04:42

Pareltjes schreef:
NatasjavE schreef:

Zeker! Maar KI levert wel erg veel op voor DA’s. Meer dan CEM testen.

Want?

Ik heb nog nooit een DA betaald voor de inseminatie. Dat doet de hengstenhouder normaal gesproken.

Ook bij natuurlijke dekking blijft de overige DA begeleiding.

Ik zou nog steeds bij hengstigheid vooraf nog scannen of er een ei zit(of dat het er twee zijn...dan ben je al gewaarschuwd of het een tweeling kan worden)

Je gaat nog steeds op 18 dagen scannen op dracht.

CEM test rond de 200 euro....en dat bij iedere dekking.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 07:41

Hengstigheid scannen bij een natuurlijke dekking? Doet een fatsoenlijke dekhengst beter hoor.

Cem test kost ja 1x voor de merriehouder ( hengst vaker ) 1x scannen op dracht klaar. Verder geen DA begeleiding anders dan Enten.

Iedere keer scannen ( evt hengstig spuiten ) inseminatie kosten ( meeste merries staan thuis ) meerdere rietjes etc etc bij KI

Ben altijd voordeliger uit geweest met natuurlijk dan met KI. Merries eerder drachtig ook.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:12

Pareltjes schreef:
Hengstigheid scannen bij een natuurlijke dekking? Doet een fatsoenlijke dekhengst beter hoor.

Cem test kost ja 1x voor de merriehouder ( hengst vaker ) 1x scannen op dracht klaar. Verder geen DA begeleiding anders dan Enten.

Iedere keer scannen ( evt hengstig spuiten ) inseminatie kosten ( meeste merries staan thuis ) meerdere rietjes etc etc bij KI

.

Ik zou vooraf ook scannen. Je moet toch weten of je je merrie al moet weg brengen. Of dat de hengst langs moet komen. Mijn merrie toont meestal niet heel erg hengstig als er geen hengst in de buurt is.
Ik zou zomaar een een hengstigheid kunnen missen.
Of mijn merrie veel te vroeg weg brengen.
En ik zou inderdaad willen weten of er 1 of meerdere eieren zitten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:17

Je kunt een merrie beter enkele dagen te vroeg brengen. Dat zijn de kosten niet. Scannen voor een natuurlijke dekking heb ik echt nog nooit gedaan. Tenzij de merrie problemen met opnemen heeft.
Jij kunt makkelijk een hengstigheid missen, geloof me een dekhengst mist dat echt niet. Juist als een merrie slecht hengstig toont is natuurlijk dekken ideaal. Die heeft geen scan nodig.
Kijken of er 2 eieren zitten? Welnee. Scannen achteraf en in geval van de hele kleine kans van tweelingdracht een weghalen. Je jaagt jezelf onnodig op kosten. Maar daar ging de discussie dan ook over.