Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Quir schreef:Die fout maakte ik laatst ook met kleuren. Haha.
Maar bij een drager altijd 50% dat hij het doorgeeft. Daardoor gaat het ook zo hard, want de helft van zijn nakomelingen zouden drager zijn (volgens berekeningen, daadwerkelijk is natuurlijk nog anders).
koeke schreef:Domme vraag misschien: kan die puntmutatie dan zomaar optreden, of is het allemaal terug te voeren op één voorouder?
Op FB komt Alderman I nu boven. Dan zitten we wel meer dan 100 jaar terug in de tijd. En hebben we o.a. Amor als drager
tamary schreef:En de vergelljking hier is nu wel wffs = warmbloed herda, (....) Want bij de andere grote ellende aandoening bij quarters, HYPP zijn er ook dragers die wel degelijk klachten en dus hypp aanvallen ontwikkelen. Drager = geen last ervan gaat dus niet automatisch op.
Sizzle schreef:Jouw paard kan onmogelijk bestaankoeke schreef:Domme vraag misschien: kan die puntmutatie dan zomaar optreden, of is het allemaal terug te voeren op één voorouder?
Op FB komt Alderman I nu boven. Dan zitten we wel meer dan 100 jaar terug in de tijd. En hebben we o.a. Amor als drager
Dat valt nog niet te zeggen, sommige mutaties vinden vaker plaats en soms kun je iets terugvoeren op 1 oorsprong.
Met 5x Amor ben ik benieuwd of mijn paard drager is
koeke schreef:Sizzle schreef:Jouw paard kan onmogelijk bestaankoeke schreef:Domme vraag misschien: kan die puntmutatie dan zomaar optreden, of is het allemaal terug te voeren op één voorouder?
Dat valt nog niet te zeggen, sommige mutaties vinden vaker plaats en soms kun je iets terugvoeren op 1 oorsprong.
Met 5x Amor ben ik benieuwd of mijn paard drager is![]()
Als die mutaties vaker plaatsvinden, dan zou het bij Everdale of Aliska dus ook een spontaan verhaal kunnen zijn. Zomaar uit het niks drager. Dan wordt het allemaal wel heel ingewikkeld. Vrij x vrij kan dan maar zo een drager opleveren
Bucephalus schreef:Ik lees telkens dat inteelt de oorzaak is van genetische problemen, maar dat klopt niet. Inteelt brengt deze alleen aan het licht. Hoe groter de diversiteit in de genenpool, hoe moeilijker vast te stellen waar problemen vandaan komen.
Bucephalus schreef:Het is maar hoe je het bekijkt. Het kan ook de snelste manier zijn om van problemen af te komen.
Hanmar schreef:Bucephalus schreef:Het is maar hoe je het bekijkt. Het kan ook de snelste manier zijn om van problemen af te komen.
Als ik je goed begrijp zeg je dat inteelt ook een manier is om van problemen af te komen. Ik zie zo 1, 2, 3 geen problemen waar je met inteelt vanaf zou kunnen komen (wél heel veel problemen die kunnen ontstaan), kun je deze uitleggen?
Bucephalus schreef:Hanmar schreef:Bucephalus schreef:Het is maar hoe je het bekijkt. Het kan ook de snelste manier zijn om van problemen af te komen.
Als ik je goed begrijp zeg je dat inteelt ook een manier is om van problemen af te komen. Ik zie zo 1, 2, 3 geen problemen waar je met inteelt vanaf zou kunnen komen (wél heel veel problemen die kunnen ontstaan), kun je deze uitleggen?
Als een dier een recessief gebrek heeft, moet je weten hoe die eigenschap zich vererft. Als een dier genotypisch drager is en deze eigenschap niet toont wordt dat lastiger. Kruis je dieren die allebei drager van een bepaalde eigenschap zijn, dan is de nakomeling gezond of niet. Als deze gezond is is het dier ook geen drager meer.
Janine1990 schreef:
xyzutu2 schreef:Janine1990 schreef:
Ik vind het zo apart dat in alle Nederlandse artikelen die ik tot nu toe gelezen heb steeds alleen maar staat "Een fokker kan zelf bepalen of hij het risico wil lopen zijn merrie bij een WFFS-hengst te doen. De kans op een veulen met WFFS is 25% als zowel de merrie als de hengst drager zijn", zoals in de link hierboven staat.
Dat je door jouw gezonde merrie door een drager hengst te laten dekken 50% kans loopt dat jouw veulen ook drager is (en dus maar zeer beperkt inzetbaar is binnen de fokkerij) wordt nergens genoemd, en die statistieken vind ik bijna nog zorgwekkender. Nu lijkt het alsof je vooral moet voorkomen dat je met 2 dragers fokt en dat het anders wel meevalt, terwijl die forse vermeerdering van het aantal dragers bij fokken met 1 drager een nog veel grotere aanslag op de fokkerij kan/zal zijn.
fokfanaat schreef:Total us dus ook, zijn moeder heeft 2 x donnerhal in de pedigree. Als er iig 2 hengsten drager zijn die in Nederland behoorlijk gedekt hebben, lijkt het me wel tijd om stappen te ondernemen, beginnen met alle hengsen in kaart te brengen.
Janine1990 schreef:Bij het KFPS is pas recentelijk een lijst gepubliceerd van hengsten die dus drager zijn van het waterhoofd- en/of dwerggroeigen. Daarnaast wordt het bij elke goedgekeurde hengst getest en gepubliceerd. Maar dat is niet altijd zo geweest geloof ik?
Vind het niet meer dan normaal dat je (zeker in een gesloten stamboek!) als eigenaar de verantwoording neemt, alvorens met zo'n hengst te fokken.
xyzutu2 schreef:Janine1990 schreef:Bij het KFPS is pas recentelijk een lijst gepubliceerd van hengsten die dus drager zijn van het waterhoofd- en/of dwerggroeigen. Daarnaast wordt het bij elke goedgekeurde hengst getest en gepubliceerd. Maar dat is niet altijd zo geweest geloof ik?
Vind het niet meer dan normaal dat je (zeker in een gesloten stamboek!) als eigenaar de verantwoording neemt, alvorens met zo'n hengst te fokken.
Inderdaad, maar dan moeten de merriehouders ook goed geinformeerd worden over de risico's van het dekken met een WFFS hengst als ze wél een gezonde merrie hebben.
Stel, ik heb een 100% gezonde merrie en ik krijg te horen dat ik dan probleemloos met WFFS-hengst Everdale kan fokken, want dan heb ik geen enkele kans op een dood veulen dus probleem weg...
Als ik mijn merrie vervolgens 4x met die hengst dek, dan heb ik inderdaad 4 levende veulens, maar statistisch gezien zijn 2 van die veulens vervolgens zelf WFFS drager. Waar we dus eerst maar 1 dragerpaard hadden (de hengst), hebben we er dan ineens in totaal 3. Dat is niet heel erg handig als je een ziekte uit wilt roeien, en bovendien zal minstens de helft van de nakomelingen van die 2 veulens met WFFS ook weer WFFS erven. Zo krijg je van je schone merries statistisch gezien alsnog 50% besmette veulens en daar zou ik als merriehouder absoluut niet blij mee zijn.