De moeder van Henkie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:35

Himyar schreef:
Dat Gelderse paarden cavalerie paarden waren, kan ik me niet zoveel bij voorstellen. Ik heb een paar foto's van familieleden die vroeger bij de cavalerie waren en waar ze op het paard zitten en die paarden zijn heel andere types. Deze zien er ook niet Gelders uit: http://www.sabels.net/index.php?Itemid=12

Niet alle paarden zullen evengoed gelukt zijn qua fokkerij, dat heb je nu ook.
Deze die er tussen staat, vind ik wel een van de mooiere types:

Afbeelding

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 18:39

Coloured schreef:
Himyar schreef:
Toch had Goldfisch II ook een aardige dosis bloed, hij zit twee maal achter Grundstein.
http://www.sporthorse-data.com/d?i=6956 ... =10&quota=
Achter de oude Hannoveranen zat vaak ook al een flinke scheut:
http://www.sporthorse-data.com/d?i=1812 ... =10&quota=

Uiteindelijk schijnt alles terug te gaan op de volbloed en dan op de OX. De volbloeden van vroeger waren doorgaans van een heel ander type dan de volbloeden van nu.

Dat is wel heel kort door de bocht.
Ik dacht niet dat de Hobby terug gaat op de Arabier. De Hobby zit ook in de Volbloed.
http://www.sport-horse-breeder.com/irish-hobby.html

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:47

De meeste foto's van cavalleristen te paard waren niet meer dan dat; voor het plaatje te paard; leuk voor thuis. Omdat de sluitertijd toen nog in seconden geteld werd valt het mij nog mee dat er levende paarden werden gebruikt voor het plaatje.
Daar kan je dus geen enkele conclusie aan verbinden wat betreft de paarden.
Komt bij dat Nederland eigenlijk nooit een militaire fokkerij heeft gehad en de paarden van boeren werden geconfisceerd in tijden van nood. Je begrijpt dat die daar niet enthousiast over waren en niet hun beste merries "uitleenden"

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:13

Himyar schreef:
Dat Gelderse paarden cavalerie paarden waren, kan ik me niet zoveel bij voorstellen. Ik heb een paar foto's van familieleden die vroeger bij de cavalerie waren en waar ze op het paard zitten en die paarden zijn heel andere types. Deze zien er ook niet Gelders uit: http://www.sabels.net/index.php?Itemid=12

Dat waren inderdaad hele andere types.

Ik zal de presentatie hiervan morgen even opzoeken.

Want ik verzin het niet zelf. Rond 1870 zijn ze omgevormd tot koetspaarden.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 20:33

Coloured schreef:
Himyar schreef:
Toch had Goldfisch II ook een aardige dosis bloed, hij zit twee maal achter Grundstein.
http://www.sporthorse-data.com/d?i=6956 ... =10&quota=
Achter de oude Hannoveranen zat vaak ook al een flinke scheut:
http://www.sporthorse-data.com/d?i=1812 ... =10&quota=

Uiteindelijk schijnt alles terug te gaan op de volbloed en dan op de OX. De volbloeden van vroeger waren doorgaans van een heel ander type dan de volbloeden van nu.

Ik vind Keyflow xx en Peter Parker xx anders best goed gelukte "klassieke" modellen.
Echter weet ik niet wat je met vroeger bedoelt. Van echt lang geleden heb je alleen schilderijen en of die nou altijd waarheidsgetrouw wareen?

Himyar

Re: De moeder van Henkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 22:07

Achter Franziskus zit overigens ook een behoorlijke hoeveelheid Trakehner bloed.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:54

Himyar schreef:
Achter Franziskus zit overigens ook een behoorlijke hoeveelheid Trakehner bloed.

Ik weet niet wat je hiermee wil zeggen, maar ik heb Franziskus aangehaald als zijnde een paard dat in evenwicht is gebouwd en niet zijn zwaartepunt tussen zijn voorbenen heeft. Hij heeft niets met gelderse paarden te maken en naar zijn bloedopbouw heb ik al helemaal niet gekeken. Ik zag het filmpje langskomen en vond het een prachtig voorbeeld van hoe dressuur behoort te zijn. Dit in tegenstelling tot de vertoningen die we vaak op de henstenkeuringen e.d. zien. Niet meer en niet minder. :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:24

Elisa, grappig, op die stal (die toen inmiddels in Wekerom zat) ben ik kind aan huis geraakt jarenlang en ook veel over Geldersen geleerd en ook veel gereden.

Barosso heb ik weleens bekeken ja, zeldzaam ook bij hem Folio in de derde generatie! En de Landsvrouwe stam komt het nog wel eens voor.

Ja Karin van Apollo bedoel ik!

NatasjavE schreef:
Elisa2 schreef:
Interessant om te weten, de fokkerij is natuurlijk altijd onderhevig geweest aan de tijd en het doel van de paarden. Nu zegt iedereen dat de Geldersen altijd zo braaf zijn/ waren maar als ze echt 7 dagen per week zo veelzijdig werkten. Zou daar niet ieder paard braaf en rustig van worden? {even zomaar een hersenspinsel van mij hoor}

Ik weet of ze jaarond 7 dagen in de week werkte hoor. In de winter waren er al geen wedstrijden bijvoorbeeld. En als te land bevroren was hadden ze ook vast el een dagje vrij. Het land wordt ook niet de iedere dag bewerkt.
Stonden vast vaak genoeg te verstoffen in de wei.

Maar ik denk wel dat je een punt hebt. Veel zwaar werk worden ze braaf van. Vrijwel ieder paard.

Overigens na 17 jaar Gelderse paarden weet ik wel dat Gelders braaf iets anders is dan een slome trapzak zijn. Een Gelderse hoort heel wakker te zijn. Fris voorwaart maar wel bedienbaar voor een mindere ruiter.

Ben ik het niet mee eens, dat ze braver worden van 7 dagen werken. Uiteindelijk wel natuurlijk, maar eerst moet hij zich wel aan het werk laten zetten. De meeste paarden zijn wel braaf en lief zolang je ze in hun comfortzone haalt (ik kan er mn dochtertje van 3 op zetten zeggen ze dan, ja duh). Maar zodra ze echt aan het werk moeten, ook als er spierpijntjes zijn, of tegen de regen in, door de zware modder (of wat wij nu doen gymnasticeren onder het zadel, dat voelen ze ook heus wel eens), dan pas kom je er achter of een paard echt voor je wil werken of niet. Als ze niet wilden werken waren de boeren er gauw klaar mee, die paarden deden ze weg en werden ook niet meer voor de fokkerij ingezet. Een groot gedeelte van de boeren was helemaal geen paardenvolk, mijn opa was maar wat blij toen er tractors kwamen, daarna kwam er geen paard het erf meer op. Ook die mensen moesten zich weten te redden, en die hadden echt een werkwillig (dus zeker geen sloom!) en makkelijk te hanteren paard nodig, was een soort natuurlijke selectie in de fokkerij.
En ik weet zeker dat mijn merrie er nog zo een is, die werkt zich echt dood voor je, maar ze is ook heel alert en opmerkzaam, zeker geen dooie diender.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:48

Ja ze moeten aan het werk willen. Dat is zeker waar. Niet aan het werk willen is het ultieme niet braaf.

Alleen dan weer het punt wat is braaf? Sommige mensen zijn onder de indruk van Bella's gedrag en temperament. Maar inderdaad ze werkt zich dood voor je. Zet geen stap verkeerd. Gaat tot aan het gaatje voor je.

Maar stalmoed kan zeker verward worden met niet braaf. Maar dat heeft natuurlijk weer niet met fokkerij te maken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:54

En vergis je niet hoeveel rijpaarden er uiteindelijk strontvervelend worden als je ze echt aan het werk zet. Maar ik denk dat een zeer groot gedeelte van de paarden die van particulieren zijn amper uit hun comfortzone worden gehaald (oh het regent, dan is hij altijd vervelend, ik sla wel een dagje over).

Maar dat is voor mij braaf, dat ze ook als het moeilijk wordt, het voor je blijven doen.

Als je niet van stalmoed houdt moet je niet bij de Geldersen zijn maar een Tinker oid kopen. Die zijn braaf op een andere manier. Dus tja, wat is de juiste definitie van braaf. Denk dat het vooral belangrijk is om uit te leggen wat je met braaf bedoelt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:03

Ik denk dat braaf ook niet unaniem is. Wat ik braaf vind, hoeft een ander niet braaf te vinden. De een vind een paard heel braaf, terwijl een andere hem half dood vind.

Braaf zit m niet alleen in aan t werk willen en gaan, maar ook of ie vergevingsgezind is of niet. Voor mij hoeven ze dat niet te zijn om ze toch braaf te vinden... maar daarentegen vind ik een dood paard niet per definitie braaf.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 07:50

Als de boeren wekelijks naar de kaasmarkt gingen was er tussen sommige onderlinge "strijd", als ik de verhalen moet geloven. Iedereen ging dan tegelijk op pad en er waren genoeg boeren die dan geen trage brave wilde maar juist iedereen onderweg wilde inhalen om te bewijzen dat je het snelste en knapste paard had.

Op zondag moest datzelfde paard weer braaf en rustig genoeg zijn zodat de oude vrouwen uit de buurt ook op hun gemak konden instappen in de koets en een rustig ritje hadden naar de kerk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:51

Koel in de kop heet in het werk dus.

Btw...geweldig die verhalen. Maakt het heel beeldend wat er van die paarden verlangt werd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:07

Dat is ook nu nog wel mijn ideaalplaatje qua karakter..een paard die je zo heet kan maken in het werk als nodig is maar waarbij spanning ook weer makkelijk afvloeit en die over het algemeel koel is en de energie niet omzet in "klier/ schrik" gedrag e.d.
Maar ik geloof ook wel dat er vroeger meer "natuurlijke" selectie was hier in..

Ik ben benieuwd naar Natasja's presentatie van de cavalarie paarden, op de foto's lijken het inderdaad over het algemeen andere types dan wat je in dat mooie arreslee filmpje ziet. De paarden in het filmpje lijken vooral breed, en wat kortbenig waarbij de een meer front heeft dan de ander..erg leuk om te zien.

Grappig CJ9, in Wekerom ben ik ook weleens sporadisch geweest. Uit de Karin stam komen ook hele kapitale paarden, weet een machtige fokmerrie uit die stam die alleen al om de afstamming enorm veel geld kostte om aan te schaffen terwijl het dier verder niet eens beleerd was.
Ik ben het er wel mee eens dat je er pas achter komt of ze voor je willen werken als ze je "echt" aan het werk zet..dan zie je duidelijk het verschil tussen paarden die voor je gaan en paarden die bij ieder "pijntje" in protest gaan. Wel even er van uitgaande dat het dier wel eerlijk behandeld word en niet geforceerd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:32

Ik heb geen presentatie van cavalariepaarden. Het was een presentatie van iemand die in de fokkerijraad gezeten heeft voor het Gelders paard waarin hij fokdoelen van voorbijgaande decenia benoemd.

Daarnaast is het goed te weten dat er voor 1870 geen georganiseerde stamboekregistratie was. Afstamming was niet altijd onbekend maar werd mondeling overgedragen. Het behoeft geen betoog dat dat niet heel betrouwbaar is.

Presentatie
http://edepot.wur.nl/14038

Kan zijn dat die al eerder is geplaatst hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:48

Verkeerd begrepen, maar dit is ook erg interessant..ga het eens even op mijn gemak doorlezen wanneer ik er goed de tijd voor heb.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:57

Elisa2 schreef:
Verkeerd begrepen, maar dit is ook erg interessant..ga het eens even op mijn gemak doorlezen wanneer ik er goed de tijd voor heb.

Ik had het ook niet heel duidelijk neergezet zie ik :o

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 10:25

Coloured schreef:
Himyar schreef:

Ik weet niet wat je hiermee wil zeggen, maar ik heb Franziskus aangehaald als zijnde een paard dat in evenwicht is gebouwd en niet zijn zwaartepunt tussen zijn voorbenen heeft. Hij heeft niets met gelderse paarden te maken en naar zijn bloedopbouw heb ik al helemaal niet gekeken. Ik zag het filmpje langskomen en vond het een prachtig voorbeeld van hoe dressuur behoort te zijn. Dit in tegenstelling tot de vertoningen die we vaak op de henstenkeuringen e.d. zien. Niet meer en niet minder. :)

Een pedigree als ieder ander paard. Hannoveraan, Trakehner, Volbloed.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 10:33

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:19

Leuk boek. Ga ik even op een goed moment helemaal doorlezen. Leuke opfrisser.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:05

Nou idd, bedankt voor de link!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:06

wat een leuk topic! heel leerzaam voor een leek als ik ben.

Ik had eerlijk gezegd heel weinig met gelderse paarden, maar nu mijn merrie drachtig is ben ik me er toch wat in gaan verdiepen. Dit topic is dus erg nuttig!
Ik verwacht niet dat ons veulentje 'goed' genoeg zal zijn om aan de Gelderse eisen te voldoen. Ik wacht af wat eruit komt maar zal waarschijnlijk bij nrps laten inschrijven. Maar het is toch wel erg leuk om me er in te verdiepen. Wie weet bij een eventueel volgend veulen dat ik er wat beter voorbereid in ga.
( :o ja ik beken eerlijk, ik ben voor het kleurtje gevallen :+ en mijn dochters enthousiasme, en heb later pas gekeken wat voor hengst/ras het eigenlijk is)... Vooral de veelzijdigheid en karakter spreekt me aan.. ik ben echt gevallen voor de menfoto van zijn verrichtingsexamen. http://www.kwpn.nl/wp-content/uploads/2 ... 55x180.jpg
sorry ts, heeeft niets met de moeder van Henkie te maken. :)

Ik begrijp inmiddels dat de meningen over Edmundo nogal verdeeld zijn (en over mijn keuze helemaal haha).. maar goed. Ik ben nog steeds heel erg benieuwd wat ons veulentje zal zijn.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:13

Heel interessant topic voor mij als gelderse liefhebber, gebruiker en hobbyfokker!