Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Dees schreef:Kwartje valt nu pas dat Cambriar de TS is
Meid, je weet het allemaal zo goed - waarom vraag je überhaupt advies op Bokt als je niet bereid bent om ook maar ergens naar te luisteren?
Dat je merrie droogvalt ligt waarschijnlijk aan je voerbeleid, maar dat wil je niet horen, he?
Succes met het veulen. En met je frustraties. Lijkt me niet makkelijk.
Cambiar schreef:R12312 schreef:Ik snap wel dat je dat verband legt, echter kan het ook een virus zijn geweest en waren de dikke benen ook vertrokken als je wel pavo was blijven voeren.
Ik heb dezelfde ervarig als TS.
Ik voer gerust krachtvoer indien nodig, maar nooit meer pavo.
chanel1985 schreef:Wederom is dat afhankelijk van paard tot paard, jou paard kan het prima doen zo, nine maar een ander paard niet. Zo kan het zijn dat het wel aan het voerbeleid ligt van ts, dat dit paard het daar niet goed op doet.
Citaat:Echt??? Heeft een veulen andere behoeftes dan een volwassen paard? In de natuur al eens een speciale brokjes hoek aangetroffen speciaal voor opgroeiend grut? Echt waar, hier word ik heel erg boos van.
Een veulen eet gras en hooi met de moeder mee, raakt gras op dan geef je meer hooi.Voor de rest heeft de natuur gezorgd dat ze MELK krijgen. Je weet wel, dat witte spul. Daarom dat ik dit topic open. Omdat ik besef dat als hij geen melk meer krijgt dat ik inderdaad zal moeten zorgen voor aanvulling voor die melk. Nergens heb ik beweerd dat ik niets wil bijgeven behalve takken. Ik stop met dit topic en de belachelijke veronderstellingen.
NatasjavE schreef:Paarden worden niet dik van krachtvoer TS. Paarden hebben ruwvoer nodig om dik te worden.
(Zie paardnatuurlijk.nl)
En nergens zeg ik dat jij ze alleen maar takjes geeft.
Wat Sizzel zegt...ga zelf vitamine en minerale mengen. Maar zo makkelijk is dat niet.
Ik heb al een paar keer gezegd neem dan een preparaat speciaal voor veulens.(zonder krachtvoer dus)
randalinpony schreef:Citaat:Echt??? Heeft een veulen andere behoeftes dan een volwassen paard? In de natuur al eens een speciale brokjes hoek aangetroffen speciaal voor opgroeiend grut? Echt waar, hier word ik heel erg boos van.
Een veulen eet gras en hooi met de moeder mee, raakt gras op dan geef je meer hooi.Voor de rest heeft de natuur gezorgd dat ze MELK krijgen. Je weet wel, dat witte spul. Daarom dat ik dit topic open. Omdat ik besef dat als hij geen melk meer krijgt dat ik inderdaad zal moeten zorgen voor aanvulling voor die melk. Nergens heb ik beweerd dat ik niets wil bijgeven behalve takken. Ik stop met dit topic en de belachelijke veronderstellingen.
Maar hij krijgt toch nog melk? Je hebt hem een keer gecorrigeerd zien worden wat niets bijzonders is. Kans dat ie te snel weer terug kwam, op den duur gaan zuigen ze ook veel krachtiger en slurpen zon uier leeg, de 100 keer per etmaal van het begin wordt dan te belastend voor de spenen, logisch dat mama een knauw uitdeelt dan.
Dikke kans dat als je merrie en veulen scheidt dat je verbaasd zal zijn wat voor een uier er nog onder hangt....
Ik zou wel eens een recente foto van die merrie willen zien eigenlijk.
?nine1987 schreef:chanel1985 schreef:Wederom is dat afhankelijk van paard tot paard, jou paard kan het prima doen zo, nine maar een ander paard niet. Zo kan het zijn dat het wel aan het voerbeleid ligt van ts, dat dit paard het daar niet goed op doet.
Dat begrijp ik heel goed, maar het jeukt me heel erg dat zo volhardend gesteld wordt dat het ONMOGELIJK is om een paard gezond groot te krijgen, of een merrie gezond te laten zogen op alleen hooi en gras..
Dus als t jeukt, moet je krabben..
randalinpony schreef:Wederom is dat afhankelijk van paard tot paard, jou paard kan het prima doen zo, nine maar een ander paard niet. Zo kan het zijn dat het wel aan het voerbeleid ligt van ts, dat dit paard het daar niet goed op doet.
Dat begrijp ik heel goed, maar het jeukt me heel erg dat zo volhardend gesteld wordt dat het ONMOGELIJK is om een paard gezond groot te krijgen, of een merrie gezond te laten zogen op alleen hooi en gras..
Dus als t jeukt, moet je krabben..
Vroege veulens hebben als voordeel dat de weide nog hard groeit en suiker en eiwitrijk zijn, wat nodig is voor mamamelk.
Nu is het zeker niet zo vanzelfsprekend meer dat gras genoeg energie geeft.
En bij ruwvoer is het natuurlijk ook volledig afhankelijk van de kwaliteit. Knap paard dat op graszaadhooi zal moeten zogen....
Het kan, maar niet altijd.
oh ik zoek wel even dan Cambiar.
nine1987 schreef:Ts, kan t niet heel eenvoudig zijn dat veulenlief teveel in de uier bijt, waardoor hij niet meer mag zogen, waardoor de melkproductie dus ook stopt?
Oorzaak--> gevolg dus..?
pol1 schreef:Tja als dat het zou zijn kan je daar weinig aan doen.. Mag je zelf wel aan de uier komen?
Cambiar schreef:nine1987 schreef:Ts, kan t niet heel eenvoudig zijn dat veulenlief teveel in de uier bijt, waardoor hij niet meer mag zogen, waardoor de melkproductie dus ook stopt?
Oorzaak--> gevolg dus..?
Ja, ik denk ook eerder dat het zo iets is dan een voeding probleem hoor. Ze is van nature hype gevoelig deze merrie.
Hoe moet ik dat dan oplossen?

Cambiar schreef:pol1 schreef:Tja als dat het zou zijn kan je daar weinig aan doen.. Mag je zelf wel aan de uier komen?
Ik mag hier van alle 3 de merrie ' s niet aan de uier komen. Ook niet van deze die wel nog zogen dus dat is geen garantie. Heb het al geprobeerd maar komt niets meer uit. Toen ik bleef proberen werd ze ambetant.
Ga denk ik de veearts nog maar eens bellen want vind het veel te vroeg om te spenen :-(.
NatasjavE schreef:Wat zijn luzerne kruiden?
Want luzerne is erg calcium rijk. Krijgt ze daar veel van dan heeft ze dus meer magnesium en koper nodig.
Ik zou aan een veulen, jaarling en twenter geen luzerne geven.
In de winter geef ik die van mij ook luzerne(volwassen paarden) maar ik neem er wel een waar brokjes aan toegevoegd zijn die de magnesium en fosfor in balans houden.
. Wordt echt vervelend.