KWPN of NRPS stamboek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

misterA

Re: KWPN of NRPS stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:29

Wat er dus echt toe doet dat zijn niet de predicaten die een fokker tegen zeer hoge kosten heeft bijeen geschraapt maar wel wat de afstammelingen presteren. In de sport.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 07:19

misterA schreef:
Wat er dus echt toe doet dat zijn niet de predicaten die een fokker tegen zeer hoge kosten heeft bijeen geschraapt maar wel wat de afstammelingen presteren. In de sport.

Maar sportprestaties kosten ook geld. Daar gaan jaren training aan vooraf.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 09:33

Is het niet eens tijd dat fokken weer gewoon leuk wordt, in plaats van een continue economische berekening?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:08

Dees schreef:
Is het niet eens tijd dat fokken weer gewoon leuk wordt, in plaats van een continue economische berekening?

Dat ligt eraan wat je fokdoel is.

Alleen was jij volgens mij degene die de goedkopere registratie aanhaalde bij het NRPS...Dat is een economische berekening

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:42

Nou, ik ben heel blij dat NRPS haar fokkers niet als 'melkkoe' ziet. Dat maakt het een vereniging. Van en vóór de leden.

Als je fokdoel 'verkoop' is, ben je in mijn boekje niet bezig met het verbeteren van de soort, maar gewoon aan het vermeerderen. En dan is inderdaad de balans tussen kosten en opbrengsten van belang. Toch, door de keper genomen - het is maar een heel klein deel van alle merriehouders die écht uit de kosten kan komen met 1 veulen per jaar bij de merrie. En met 3 veulens per jaar ben je ook niet uit de kosten. Dat wordt dan hopen op een veilingveulen. Wellicht dat het met een véél grotere stal, 'economies of scale', nog wel zou kunnen werken.

Paardenfokken moet je doen als je liefhebberij eraan hebt. Als je voor het soort, het type, gaat. Maar doe het niet voor het geld. Als je het voor het geld doet, kun je veel beter honden gaan fokken. Dat gaat veel sneller.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:48

Ik kijk nog niet eens zo naar de kosten, maar ik heb mijn veulen bij het Nrps ingeschreven omdat ik van de persoonlijke aanpak hou, het kleinschalige.
Kwpn vind ik gewoon te groot, te massaal te onpersoonlijk.
Maar dat is mijn bescheiden mening voor een eenmalige fok ;)

Toen ik mijn merrie kocht heb ik alleen naar bouw beweging en prestaties van de afstamming gekeken, niet naar waar ze ingeschreven stond.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:08

Silly1972 schreef:
Ik kijk nog niet eens zo naar de kosten, maar ik heb mijn veulen bij het Nrps ingeschreven omdat ik van de persoonlijke aanpak hou, het kleinschalige.
Kwpn vind ik gewoon te groot, te massaal te onpersoonlijk.
Maar dat is mijn bescheiden mening voor een eenmalige fok ;)

Toen ik mijn merrie kocht heb ik alleen naar bouw beweging en prestaties van de afstamming gekeken, niet naar waar ze ingeschreven stond.

Het maakt ook niet uit. Enkel als je serieus wilt fokken kun je beter een hoger aangeschreven stamboek nemen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:17

Wat een onzin, Jan. Dat jij daar in wilt geloven, moet je zelf weten. Maar ga het niet lopen verkondigen als 'de grote waarheid'. Er zijn meer wegen die 'naar Rome leiden' en waar 'Rome' eigenlijk voor staat is al helemaal geen vaststaand gegeven.

Fok een leuk paard, geniet van wat het is en wat jij er mee kunt en je doet het goed.
Een stamboek is een registratiekantoor en niets meer dan dat. Al is het soms, met een beetje mazzel ook nog een leuke vereniging van mensen, zodat je samen van je hobby kunt genieten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 14:27

Ik ben niet op zoek naar een gezelligheidsvereniging, maar inderdaad een registratie kantoor. Na de registratie ga ik het lidmaatschap weer opzeggen. Keuringen heb ik sowieso geen interesse in.
Als de hengstenhouder graag zou willen dat we naar een nakomelingenkeuring gaan misschien wel.
Waarde is betrekkelijk... ik hoop een leuke recreatie ruin te hebben gefokt... hoe die uitgroeit is altijd afwachten.
Ik had geen commerciële motieven bij het fokken van dit veulen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 14:50

Dees schreef:
Wat een onzin, Jan. Dat jij daar in wilt geloven, moet je zelf weten. Maar ga het niet lopen verkondigen als 'de grote waarheid'. Er zijn meer wegen die 'naar Rome leiden' en waar 'Rome' eigenlijk voor staat is al helemaal geen vaststaand gegeven.

Fok een leuk paard, geniet van wat het is en wat jij er mee kunt en je doet het goed.
Een stamboek is een registratiekantoor en niets meer dan dat. Al is het soms, met een beetje mazzel ook nog een leuke vereniging van mensen, zodat je samen van je hobby kunt genieten.

Als jij van mening bent dan een stamboek niets meer is dan een registratiekantoor dan zit je bij het NRPS of AES inderdaad prima.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 14:52

juval schreef:
Ik ben niet op zoek naar een gezelligheidsvereniging, maar inderdaad een registratie kantoor. Na de registratie ga ik het lidmaatschap weer opzeggen. Keuringen heb ik sowieso geen interesse in.
Als de hengstenhouder graag zou willen dat we naar een nakomelingenkeuring gaan misschien wel.
Waarde is betrekkelijk... ik hoop een leuke recreatie ruin te hebben gefokt... hoe die uitgroeit is altijd afwachten.
Ik had geen commerciële motieven bij het fokken van dit veulen.

AES, hoef je geen lid van te worden. Online registreren en je eigen DA moet de chip erin drukken maar dat kan hij combineren met de enting.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 15:05

AES... Het is een alternatief.

Registreren zonder lidmaatschap kan dus per 2017 ook bij NRPS.
Je hoeft dus niet meer naar het buitenland en je hoeft dus ook niet meer een dierenarts te regelen voor chippen en schetsen met alle administratieve rompslomp die daarbij komt kijken.
NRPS geeft Nederlandse paspoorten af en de merriehouder hoeft niets te doen anders dan het veulen aanmelden. NRPS zorgt er dan voor dat het dier gechipt en geschetst wordt en geeft het paspoort met afstammingsbewijs af voor een vaste, lage prijs zonder bijkomende verrassingen.

Nou ja, en als je meer wilt van een stamboek, dan is het bij NRPS ook gewoon prettig om er bij te zijn. Ik tref er iedere keer leuke mensen die met liefhebberij bezig zijn en goede paarden en pony's fokken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:54

Dees schreef:
Als je fokdoel 'verkoop' is, ben je in mijn boekje niet bezig met het verbeteren van de soort, maar gewoon aan het vermeerderen.

Ben ik het niet mee eens
Ik fok geregeld een veulen voor de verkoop
Maar probeer ook zeker te verbeteren en vooral niet te vermeerderen