Zijn er nog hengsten die bekend staan om fijn karakter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:22

Desiree schreef:
Nou Percy, dan snap jij wat ik een beetje bedoel.
Een paard mag gerust staken als een ruiter niet eerlijk is. Maar het hoeft de ruiter niet op alles af te rekenen als die nog veel moet leren. Snel beledigd zijn en dat soort dingen.

snel beledigd zijn vind ik een pre! Daar leer je pas van paardrijden. Een paard welke jouw fouten altijd maar compenseert valt bij mij onder de lamme koeien. Daar leer je niets van.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:25

Desiree schreef:
Ja, dat is wat ik tot nog toe ook wel gedaan heb. Ik kan er inderdaad ook geen gelders paard of groninger op zetten, want ik denk niet dat er dan vraag zal zijn naar het veulen.
Ik heb er nu twee x een veulen van Tangelo van de Zuuthoeve uit gefokt. Mooie merries, maar ja, de vorige nakomelingen waren óok erg mooi.

Mijn Alexandro P is naar de USA verkocht. Een mooi paard is een mooi paard. En juist Alexandro's zijn gewild nu hij zoveel publiciteit heeft gehad vanwege zijn fokkerij.

Mungbean

Re: Zijn er nog hengsten die bekend staan om fijn karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:27

Die was ook wel een retegoed paard uit een fantastische moeder Jan.
Vind het nog steeds idioot dat het KWPN geen interesse had.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 22:28

Elvaro is heel lief. En is springen en nog niet genoemd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:13

Sizzle schreef:
Die was ook wel een retegoed paard uit een fantastische moeder Jan.
Vind het nog steeds idioot dat het KWPN geen interesse had.

Dank je :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:20

R12312 schreef:
Desiree schreef:
Nou Percy, dan snap jij wat ik een beetje bedoel.
Een paard mag gerust staken als een ruiter niet eerlijk is. Maar het hoeft de ruiter niet op alles af te rekenen als die nog veel moet leren. Snel beledigd zijn en dat soort dingen.

snel beledigd zijn vind ik een pre! Daar leer je pas van paardrijden. Een paard welke jouw fouten altijd maar compenseert valt bij mij onder de lamme koeien. Daar leer je niets van.

Dit vind ik zo dubbel en moeilijk te definiëren. Wat de één snel beledigd zal vinden, zal dat voor de ander niet zijn. Het woord "snel" is volgens mij deels het probleem. Een paard kan beledigd zijn als hij niet goed behandeld wordt. Helemaal prima maar, net zoals wij het paard fouten vergeven, mag het paard ook wel de ruiter eens vergeven.
Paard hoeft niet alles te pikken, zeer beslist niet maar een miscommunicatie is een miscommunicatie en hoeft niet alleen maar tot ellende te leiden.

Paard en ruiter moeten samenwerken. Afstamming is maar een deel van het ingrediënt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 08:23

Desiree, ik heb denk ik eenzelfde gevoel bij braaf. Ze moeten in eerste instantie de intentie houden om mee te willen blijven werken. Als je te vaak de mist ik gaat mogen ze dat best laten merken maar niet bij de eerste verkeerde afstand voor de sprong of de eerste onbedoelde foute hulp.
Ze zijn er nog wel hoor. Ik heb net een 3 jarige gekocht die nu vaak als handpaard mee het bos in gaat. Niet omdat het zo'n doodbrave makke ezel is of omdat hij nog te jong is om praatjes te hebben, maar omdat hij in principe mee wil werken en de kop koel houd in diverse situaties. hij blijft mensgericht, wil meewerken en denkt na voor hij overdreven reageert.
Als je daar een keer iets verkeerds bij doet wil hij je best een 2e kans geven om te bewijzen dat je het eigenlijk best goed bedoelt. Daar gaat hij namelijk wel van uit.

Stond laatst ook een artikel in de Hoefslag over de toekomst van de fokkerij/ het sportpaard. Daar hadden ze het ook wat over dat een sportpaard helemaal niet perse dat gekke randje hoeft te hebben. Dat als je totilas of valegro bij een amateur zet zij er ook gewoon leuk mee zouden kunnen rijden zonder idioterie. En ik denk dat dat waar kán zijn.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:08

Van Uphill zie ik toch wel vaak brave nakomelingen. Zelf heb ik ook een ruin van Uphill en zelden zo'n braaf paard meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door Tes82 op 12-01-16 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 09:11

Zeer fijn karakter en fijn springpaard: Gaillard de la Pomme! Hij is zelf in de omgang en de rijerij fijn en zijn nakomelingen zijn precies eender!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 17:00

Sizzle schreef:
Ik hou juist van recht door zee, snel beledigde dieren.
Dat is voor mij een heel fijn karakter omdat je dan altijd weet of je paard ergens ontevreden over is.

Ik ken een fries die helemaal niet snel beledigd is. Alleen maar handig. Die laat jou precies merken wat je fout doet.

Paarden die snel beledigd zijn gaan alleen maar snel in verzet door te vluchten of zo. Veel ruiters leren daar helemaal NIETS van. Omdat ze niet geleerd wordt hoe dit te interpreteren en hoe zo´n paard dan wél te rijden. Ik zie het gewoon overal gebeuren.

pol013 schreef:
Desiree, ik heb denk ik eenzelfde gevoel bij braaf. Ze moeten in eerste instantie de intentie houden om mee te willen blijven werken. Als je te vaak de mist ik gaat mogen ze dat best laten merken maar niet bij de eerste verkeerde afstand voor de sprong of de eerste onbedoelde foute hulp.
Ze zijn er nog wel hoor. Ik heb net een 3 jarige gekocht die nu vaak als handpaard mee het bos in gaat. Niet omdat het zo'n doodbrave makke ezel is of omdat hij nog te jong is om praatjes te hebben, maar omdat hij in principe mee wil werken en de kop koel houd in diverse situaties. hij blijft mensgericht, wil meewerken en denkt na voor hij overdreven reageert.
Als je daar een keer iets verkeerds bij doet wil hij je best een 2e kans geven om te bewijzen dat je het eigenlijk best goed bedoelt. Daar gaat hij namelijk wel van uit.

Stond laatst ook een artikel in de Hoefslag over de toekomst van de fokkerij/ het sportpaard. Daar hadden ze het ook wat over dat een sportpaard helemaal niet perse dat gekke randje hoeft te hebben. Dat als je totilas of valegro bij een amateur zet zij er ook gewoon leuk mee zouden kunnen rijden zonder idioterie. En ik denk dat dat waar kán zijn.

Dat bedoel ik! Niet zo´n paard dat gelijk op de vlucht slaat maar éérst nadenkt om dan tot de conclusie te komen dat vluchten niet hoeft. Zo is die PRE merrie van mij ook. En dat veulen van haar is ook zo, dat heb ik allang in de gaten.
hoogendroog schreef:
Zeer fijn karakter en fijn springpaard: Gaillard de la Pomme! Hij is zelf in de omgang en de rijerij fijn en zijn nakomelingen zijn precies eender!

Wat een bloedlijnen zeg..... interessant!
Maar of de nakomeling belang zal hebben bij het kwpn.
Kijk, een merrie wil ik naar Ermelo kunnen brengen voor de merrietest. Ik weet niet of dat kan met een SBS hengst.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:07

De onze hebben gewoon KWPN papieren hoor.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:10

Quasimodo Z !!!

Echt de moeite waard en top karakter.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:12

Quasimodo Z is er inderdaad ook zo een. Mijn schoonvader heeft er een, waanzinnig getalenteerd springpaard!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:20

Ik heb een Vivaldo, heb wel eens gehoord dat er springbloed verder weg in zit, maar of dit waar is?
Ze is enorm knuffelig en lief in de stal. Met rijden krijg je haar zo heet als je dat zelf wil. Zelden zo'n lief en betrouwbaar paard mee gemaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:29

Desiree, dat ligt dan toch aan de ruiters?
Kun je dan niet beter stellen dat de paarden nog net zo braaf zijn als vroeger maar de ruiters minder handig zijn?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:14

Patt schreef:
Quasimodo Z !!!

Echt de moeite waard en top karakter.

Super paarden! Hebben wij echt een droompaard van gehad.. is nog te volgen onder Zento vdv..Voor de mensen die dat leuk vinden..hebben we een aantal jaren geleden verkocht naar Amerika..
Super instelling, super talent, zeer fijn karakter!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 20:05

Sizzle schreef:
Desiree, dat ligt dan toch aan de ruiters?
Kun je dan niet beter stellen dat de paarden nog net zo braaf zijn als vroeger maar de ruiters minder handig zijn?

Door de jaren heen zijn de paarden heter geworden, bloedpaarden. Maar manier van instrueren is heel vaak NIET meegegroeid. Ruiters wordt niet geleerd hoe hier mee om te gaan. Daar kunnen de ruiters niets aan doen, de paarden ook niet.
Maar punt is dat het heel moeilijk is om aan die ene instructeur te komen die je leert om daarmee om te gaan. Ik zie het bij onze rijvereniging ook. Ben er zelf gestopt met de lessen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:45

Desiree schreef:
Van gogh staat hier dus in de buurt. Ik weet dat hij van Numero Uno is. Maar dat Libero bloed lijkt mij ook niet de gemakkelijkste.

Vriendin van mij heeft een van Gogh. Dat paard is zo extreem braaf die lijkt wel zadelmak geboren (nu net 3)

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 12:51

Percy schreef:
Darco telg inderdaad. Een superhengst die echt hele fijne springers levert maar vreemd genoeg niet zo heel veel gebruikt. Onze Daimler is er één van Douglas. Z-springen M-1 dressuur en 2* eventing. Zijn volle zus loopt ook 1.30m.

Hij heeft een heel fijn karakter maar je moet er wel even mee leren omgaan. Niet omdat hij zo sensibel is maar omdat hij een heel sterk karakter heeft. Juist daarom is hij zo super voor de eventing. Volgens mij is Schoentje op bokt ook Douglas fan.

Ik heb er ook 1 gehad met 2x Darco in de lijn (via Glasgow als vader en een rechtstreekse Darco moeder)

Over sterk karakter gesproken :=

Heb dat paard ook snel verkocht want dat karakter was voor mij als recreant te sterk.

Wel super springen, constant aantrekken op de sprong. Maar echt geen knuffel paard :n staat nu bij een belgische springruiter.

Komt dat karakter dan bij Darco vandaan?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:04

Ik vind het fijn dat mensen denken over een "fijn te rijden" paard fokken.

Ik krijg het idee dat dat vaak een beetje vergeten wordt (vooral dressuur).

Willen allemaal een nieuwe Totilas of degelijke fokken en fijn te rijden gebruiks paarden die ook eens lekker naar buiten kunnen worden wat vergeten.

Recruut is genoemd, ik heb een recruut uit een moeilijk karakter merrielijn en helaas geen makkelijk paard. En sowieso minder interessant voor verkoop.

Een Briar of Tangelo kan wel leuk zijn. Maar ik heb ook zeer brave Verdi's gezien. Numero Uno en Van gogh ken ik ook meerdere jonge brave paarden. Verder Duits bloed...

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:01

Toch worden er hier de eerste 6 pagina's 'brave' dressuur hengsten genoemd in plaats van springhengsten.
Ik denk dat het vooral komt omdat springruiters misschien minder heisa maken om een spokerig of heet paard dan dressuurruiters.

Bij brave springpaarden denk ik aan indoctro bloed. Geen dode dienders, dat zeker niet, maar het lijken mij fijne dieren om mee om te gaan.
Van Verdi ook een paar fijne dieren gezien!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:53

liespr schreef:
Toch worden er hier de eerste 6 pagina's 'brave' dressuur hengsten genoemd in plaats van springhengsten.
Ik denk dat het vooral komt omdat springruiters misschien minder heisa maken om een spokerig of heet paard dan dressuurruiters.

Bij brave springpaarden denk ik aan indoctro bloed. Geen dode dienders, dat zeker niet, maar het lijken mij fijne dieren om mee om te gaan.
Van Verdi ook een paar fijne dieren gezien!

Nou..weet van een spring collega dat zij liever geen Lupicor's hebben... :+ omdat die niet zo lief zijn.
Indoctro staat ook niet bekend om hele brave paarden te geven..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:26

Verdi's worden zadelmak geboren toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:45

Lupicors niet lief? Ik heb een Lupicor gereden, wat een geweldig paard was dat. Heerlijk beest, in de omgang een schat en met rijden een verrekt goed springpaard, trok lekker op de sprong aan en wou altijd springen.

Daarentegen een Corland gereden wat niet zo'n schatje was... Pf daar kon je rustig 2 uur mee rijden en was nog niet moe. En stronteigenwijs.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 01:17

Anne_GTI schreef:
Verdi's worden zadelmak geboren toch?

Degene die ik ben tegen gekomen wel ja. :j