Sizzle schreef:Ik hou juist van recht door zee, snel beledigde dieren.
Dat is voor mij een heel fijn karakter omdat je dan altijd weet of je paard ergens ontevreden over is.
Ik ken een fries die helemaal niet snel beledigd is. Alleen maar handig. Die laat jou precies merken wat je fout doet.
Paarden die snel beledigd zijn gaan alleen maar snel in verzet door te vluchten of zo. Veel ruiters leren daar helemaal NIETS van. Omdat ze niet geleerd wordt hoe dit te interpreteren en hoe zo´n paard dan wél te rijden. Ik zie het gewoon overal gebeuren.
pol013 schreef:Desiree, ik heb denk ik eenzelfde gevoel bij braaf. Ze moeten in eerste instantie de intentie houden om mee te willen blijven werken. Als je te vaak de mist ik gaat mogen ze dat best laten merken maar niet bij de eerste verkeerde afstand voor de sprong of de eerste onbedoelde foute hulp.
Ze zijn er nog wel hoor. Ik heb net een 3 jarige gekocht die nu vaak als handpaard mee het bos in gaat. Niet omdat het zo'n doodbrave makke ezel is of omdat hij nog te jong is om praatjes te hebben, maar omdat hij in principe mee wil werken en de kop koel houd in diverse situaties. hij blijft mensgericht, wil meewerken en denkt na voor hij overdreven reageert.
Als je daar een keer iets verkeerds bij doet wil hij je best een 2e kans geven om te bewijzen dat je het eigenlijk best goed bedoelt. Daar gaat hij namelijk wel van uit.
Stond laatst ook een artikel in de Hoefslag over de toekomst van de fokkerij/ het sportpaard. Daar hadden ze het ook wat over dat een sportpaard helemaal niet perse dat gekke randje hoeft te hebben. Dat als je totilas of valegro bij een amateur zet zij er ook gewoon leuk mee zouden kunnen rijden zonder idioterie. En ik denk dat dat waar kán zijn.
Dat bedoel ik! Niet zo´n paard dat gelijk op de vlucht slaat maar éérst nadenkt om dan tot de conclusie te komen dat vluchten niet hoeft. Zo is die PRE merrie van mij ook. En dat veulen van haar is ook zo, dat heb ik allang in de gaten.
hoogendroog schreef:Zeer fijn karakter en fijn springpaard: Gaillard de la Pomme! Hij is zelf in de omgang en de rijerij fijn en zijn nakomelingen zijn precies eender!
Wat een bloedlijnen zeg..... interessant!
Maar of de nakomeling belang zal hebben bij het kwpn.
Kijk, een merrie wil ik naar Ermelo kunnen brengen voor de merrietest. Ik weet niet of dat kan met een SBS hengst.