Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:53

Ik heb niet alles gelezen, sorry, maar als ik zie hoe je over het veulen praat (in je andere topics) dan zou ik er nog maar eens een nachtje over slapen. Het klinkt of je je hart al aan dit dier hebt verpand. En dat begrijp ik helemaal! Wie weet moest het zo zijn en heb je er later een superdier aan! Je krijgt hem nooit meer helemaal uit je hoofd en dan heb je misschien spijt....

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:55

betadine schreef:
Als het dekstation hem terugneemt zou ik dat doen. Daar hebben ze misschien wel sneller een liefhebber voor dit type veulen.

Eerlijk gezegd denk ik dat ie regelrecht de handel ingaat.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:58

Wat een akelige situatie....

Fouten maken is menselijk, het gebeurt en het gebeurt ook bij inseminatiestations. Probeer het wel los te blijven zien van de emoties om het verlies van de merrie en de desillusie van de kleur. De merrie was ook zonder veulen waarschijnlijk wel verloren gegaan en ook bij de juiste hengst had het veulen 'gewoon bruin' kunnen zijn. Daar zit je schade niet.
Je schade omvat imo het waardeverschil: een NRPS geregistreerd Arabisch halfbloed met stamboekpapier en NRPS paspoort heeft een aanzienlijk hogere marktwaarde als een kruising Fries-KWPN zonder stamboekinschrijving. Daar zal een individuele gebruiker wellicht anders over denken maar in de breedte is er meer vraag voor de eerste dan voor de laatste. Dat waardeverschil is lastig op euro's te zetten, zeker bij een leeftijd van 8 maanden, maar op leeftijd van 3 jaar zit daar wel 1.500-2.000 euro tussen (mijn inschatting).
Daarnaast heb je nu schade doordat je meer onderzoekskosten kwijt bent voor de registratie - verzamel je nota's en dien ze in bij de schadeclaim.
Helaas valt emotionele schade in NL veelal onder de categorie "te compenseren met een bloemetje" dus verwacht daar niet al te veel van.

Het inseminatiestation is aansprakelijk te stellen. Dat is volgens mij de weg. Stel ze aansprakelijk voor het waardeverlies en de extra registratiekosten en doe een appel op fatsoen wat betreft de emotionele schade.

Ten aanzien van het veulen zelf: wat een ongelooflijke bittere pil voor jullie. Dat diertje is vast wel okee en het zal ook heus een leuk rijdier worden over enkele jaren. Als het niet voor jullie zelf geschikt is, dan is het vast wel te verkopen aan iemand die er wel blij van wordt. Helaas leveren kruisingen Fries-KWPN niet al te veel op. Zuivere Friezen leveren soms amper hun dekgeld op, dus kan je nagaan wat zo'n kruising zal doen.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:11

inochiyo schreef:
Lisaapee schreef:
Vervelend dat je niet 'gekregen' hebt wat je verwacht had TS!
Lijkt me ook echt naar om achter zoiets te komen.
Hopelijk kan het dekstation de fout achterhalen en kunnen ze meedenken in een oplossing.

Over het Fries x KWPN gedeelte wil ik nog wel zeggen dat het héél erg kan verschillen wat er uit komt/ hoe ze uitgroeien.
Zelf heb ik ook deze kruising, een luxe smalle pony van 1.55 (zie profiel).
Helaas weet je nooit van te voren hoe ze uitgroeien. Mijn pony was juist gefokt als paard....

Troost je, voor de rest van de wereld is dat een paard hoor, enkel in Nederland niet

Snap die reactie niet helemaal?! 'Troost je'??? Ik ben super blij met mijn pony hoor. Heb haar niet zelf gefokt. Bedoelde het alleen als voorbeeld dat zo'n kruising niet grof en groot hoeft te worden.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:20

Wat een vervelende situatie TS, echter is er wel een heel 'leuk' foutje uit gekomen. :j

Ik heb mijn handen moeten vastbinden om je niet te berichten, wat een leuk kereltje is het! <3

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:21

Dat is inderdaad een superleuk paard Lisaapee.

matasja

Re: Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:31

Zou een systeem moeten zijn zoals wij in de zorg werken. 1 pakt het en sticker erop, vervolgens checkt een 2de collega het voordat er iets gegeven word. Wij moeten dit nu zo doen met bv morfine, insuline en bloedverdunners.

Zou beter werken om dit soort fouten tegen te gaan.
Dubbele check dus voor het ingespotem word, desnoods door een derde persoon ingespoten na controle van rietje en chipnr van merrie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:39

Calanddra schreef:
Ik vind het toch best een grove fout, tuurlijk het is mensenwerk, maar of een merrie geinsemineerd wordt met een arabier of een fries is toch wel een heel groot verschil voor de uitkomst. En dan had dit veulen ook nog eens een speciale betekenis om meerdere redenen.

Fouten maken is menselijk, maar met zulk werk vind ik dat daar niet te makkelijk over na gedacht mag worden. Zoiets zou 3 dubbel gecheckt moeten worden op zn minst.

Fokkers stoppen er tijd en energie in om een goede combinatie te vinden van merrie-hengst. En dan wordt er zo'n grove fout gemaakt, ja sorry blijft mensenwerk kan gebeuren??

Aan de buitenkant van een rietje kun jij niet zien of er arabierensperma of friezensperma in zit.
Bij koeien wordt er met verschillende kleuren gewerkt.
Zo hebben wij een spermavat met 6 canisters. Maar in canister 1 zitten rode rietjes en in canister 4 ook rode rietjes. Wel van 2 verschillende stieren!
Dit kan bijvoorbeeld verwisseld zijn.
Ook staat de naam er op. Maar als jij een rietje uit het stikstofvat pakt, kun je niet uitgebreid die kleine lettertjes gaan lezen, want het rietje moet zsm in een opwarmvatje. Dit moet binnen 2 seconden gebeuren, anders gaat de kwaliteit van het sperma achteruit. Je kunt dus niet van te voren uitgebreid gaan lezen van welke stier (of in dit geval hengst) dit sperma is.
Als het sperma opgewarmd is moet het zsm in een pistolet, en kun je ook niet uitgebreid gaan staan lezen. Dan pistolet weer zsm tegen je lichaam aanhouden. En dan inspuiten. Je kan een rietje domweg niet uitgebreid gaan staan lezen, dan heeft het sperma met teveel temperatuurschommelingen te maken en dat vinden die celletjes niet leuk, dan gaan ze dood.

Vergissen kan iedereen. Fouten maken ook. 3 dubbel checken zoals jij zegt kan gewoon niet.
En met 3 personen checken dus ook niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:47

Per saldo gebeurt dit ook niet heel vaak, he?
Maatregelen zijn imo niet nodig.

Het is gewoon dikke pech dat het in deze casus zo akelig uitpakt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:48

Maar achteraf kun je dus wel je rietjes nakijken en tellen en dan waren ze in ieder geval tot de conclusie gekomen dat er iets niet klopte of ze hebben 2 rietjes verwisseld en nog iemand zit nu beteuterd te kijken naar een veulen wat er niet uitziet en wordt wat er van verwacht was!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:50

matasja schreef:
Zou een systeem moeten zijn zoals wij in de zorg werken. 1 pakt het en sticker erop, vervolgens checkt een 2de collega het voordat er iets gegeven word. Wij moeten dit nu zo doen met bv morfine, insuline en bloedverdunners.

Zou beter werken om dit soort fouten tegen te gaan.
Dubbele check dus voor het ingespotem word, desnoods door een derde persoon ingespoten na controle van rietje en chipnr van merrie...

Bij de medicijnen in de zorg begrijp ik het nog wel dat er zo extreem wordt gecontroleerd
Tenslotte gaat het dan om levens.
Met verkeerde medicijnen zou je zomaar ineens kunnen sterven.
Dit is niet iets van leven en dood.
En als je met 3 mensen moet werken voor een inseminatie wordt het wel een hele dure inseminatie.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:52

.

Over het Fries x KWPN gedeelte wil ik nog wel zeggen dat het héél erg kan verschillen wat er uit komt/ hoe ze uitgroeien.
Zelf heb ik ook deze kruising, een luxe smalle pony van 1.55 (zie profiel).
Helaas weet je nooit van te voren hoe ze uitgroeien. Mijn pony was juist gefokt als paard....
[/quote]
Troost je, voor de rest van de wereld is dat een paard hoor, enkel in Nederland niet[/quote]

Snap die reactie niet helemaal?! 'Troost je'??? Ik ben super blij met mijn pony hoor. Heb haar niet zelf gefokt. Bedoelde het alleen als voorbeeld dat zo'n kruising niet grof en groot hoeft te worden.[/quote]

...in de rest van de wereld ( of tenminste bijna ) is de eindmaat van een pony 147,3 en niet zoals hier in NL - dus ga ik ervan uit dat het daarop doelde :-)

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:36

@Sasja0705 dat weet ik wel ;)
Maar vond die opmerking Inochyio wat denigrerend overkomen en had ook totaal niets met dit topic of mijn opmerking te maken. TS wilde een arabier zodat het een klein, niet te grof paardje zou worden voor haar dochter. Kruising kwpn xfries kan dus ook best smal en klein uitvallen.
Maar alsnog niet wat TS gekocht dacht te hebben dus daarom minder belangrijk.

TS houd je ons op de hoogte van de vorderingen? Ben heel benieuwd wat de reactie van de dekstal gaat zijn. En uiteraard of ze nog iets met de gemaakte kosten gaan doen. Al zal dat misschien via je vriendin gaan omdat zei de inseminatie opdracht had gegeven en niet jij ;)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:45

Calanddra schreef:
Fokkers stoppen er tijd en energie in om een goede combinatie te vinden van merrie-hengst. En dan wordt er zo'n grove fout gemaakt, ja sorry blijft mensenwerk kan gebeuren??

Wat wil je dan dat het KI-station doet? Op de blote knietjes gaan? Ze bieden een oplossing aan en het is nog altijd een feit dat het ook echt mensenwerk is. Voor mijn idee worden menselijke fouten nauwelijks nog getolereerd. Ik merk dat op mijn werk ook altijd: het gaat nagenoeg altijd goed, maar binnen een groot bedrijf ontkom je er niet aan dat een collega af en toe een fout maakt. Dat gebeurt: we zijn mensen, niemand is perfect. Je hoeft iemand niet te lynchen als diegene een fout maakt. Je kan toegeven dat het resultaat van deze fout hele nare gevolgen heeft, maar zullen we maar geen stenen gaan gooien naar mensen die fouten maken? Dan blijven er zo weinig van ons over.

Het is wel een onwijs leuk ding. <3

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:52

Waar is dan een foto van dat dier te zien?

Als er een Fries op gehangen heeft, zaten er dan geen soort van sokjes/sokvorming aan, vraag ik me af, want dat zou bij de oorspronkelijk gewenste deking sowieso niet het geval gewest zijn veronderstel ik?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:11

even op de naam van ts klikken en dan 'zoek berichten' dan zie je al heel snel foto's verschijnen

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:18

Authentic schreef:
Calanddra schreef:

Wat wil je dan dat het KI-station doet? Op de blote knietjes gaan? Ze bieden een oplossing aan en het is nog altijd een feit dat het ook echt mensenwerk is. Voor mijn idee worden menselijke fouten nauwelijks nog getolereerd. Ik merk dat op mijn werk ook altijd: het gaat nagenoeg altijd goed, maar binnen een groot bedrijf ontkom je er niet aan dat een collega af en toe een fout maakt. Dat gebeurt: we zijn mensen, niemand is perfect. Je hoeft iemand niet te lynchen als diegene een fout maakt. Je kan toegeven dat het resultaat van deze fout hele nare gevolgen heeft, maar zullen we maar geen stenen gaan gooien naar mensen die fouten maken? Dan blijven er zo weinig van ons over.

Het ging mij om de reacties hier, dat het kan gebeuren want het is mensenwerk. Ik lynch niemand en haal ook naar niemamd uit. Maar in het algemeen genomen zou zoiets niet mogen lijkt mij. Kan er dan bijv idd niet gewerkt worden met kleurtjes oid? Of iig een manier waarop er (duidelijk) onderscheid gemaakt kan worden tussen de rietjes.

Inseminatie wordt natuurlijk ook vooral in het sportwereldje gedaan en daar wordt flink voor betaald. In dit geval waren er ook nog een speciale betekenissen voor deze dekking. In zulke situaties zijn zulke fouten echt not done in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:25

Authentic schreef:
Calanddra schreef:

Wat is de oplossing precies van het KI-station? :)
Volgens mij wachten ze nog op antwoord.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:29

terpentijn schreef:
Waar is dan een foto van dat dier te zien?

Als er een Fries op gehangen heeft, zaten er dan geen soort van sokjes/sokvorming aan, vraag ik me af, want dat zou bij de oorspronkelijk gewenste deking sowieso niet het geval gewest zijn veronderstel ik?

De foto is te zien op haar profiel en op marktplaats.

Kadanz81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 16:34

Van marktplaats is hij gisteren verwijderd, voorlopig staat hij dus niet meer te koop omdat we eerst gaan uitzoeken wie zijn vader is.

Het KI-station is inmiddels op de hoogte en is gelijk begonnen met uitzoeken wat er precies fout gegaan is, ook zij vinden deze fout verschikkelijk en denken op alle manieren mee voor een passende oplossing.

Kadanz81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 16:35

Afbeelding
Hier een foto van Kadanz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:39

Wat een koppie. <3

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:42

Hannanas schreef:
Wel impulsief. Eerst op marktplaats en nu er weer af.

Waarom?
Ik denk dat ze er verstandig aan doen te achterhalen wie wel de vader is.
En dat ze hem nu dus even uit de verkoop halen is logisch.
Er is inmiddels goed contact met het KI station en deze gaan helpen uit te zoeken wie de vader is.
Mogelijk beinvloed de wetenschap welke hengst erachter zit wel de prijs

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:49

Calanddra schreef:
Het ging mij om de reacties hier, dat het kan gebeuren want het is mensenwerk. Ik lynch niemand en haal ook naar niemamd uit. Maar in het algemeen genomen zou zoiets niet mogen lijkt mij. Kan er dan bijv idd niet gewerkt worden met kleurtjes oid? Of iig een manier waarop er (duidelijk) onderscheid gemaakt kan worden tussen de rietjes.

Inseminatie wordt natuurlijk ook vooral in het sportwereldje gedaan en daar wordt flink voor betaald. In dit geval waren er ook nog een speciale betekenissen voor deze dekking. In zulke situaties zijn zulke fouten echt not done in mijn ogen.

Inderdaad, je zult maar godweethoeveel geld betalen om een dekking van Totilas te krijgen.

En dan *oops* foutje, komt er iets heel anders uit.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:50

Dat is dan toch impulsief ja... T's weet het al een maand. En dan nu ineens eerst de vader.
Maar dat wil je toch sowieso??
Ongeacht verkoop of niet.
Lijkt mij duidelijk dat je meteen nadat je wist dat de Arabier niet de zaadgever was je wilt weten wie dan wel.
Zeker aangezien daar nogal mooie Friese hengsten staan heb ik begrepen.