Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:23

randalinpony schreef:
Mensen willen gewoon altijd wat ze niet makkelijk kunnen krijgen.

Nou, das een waar woord denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:25

_Alarm_wlkp schreef:
Ik heb liever een correct gebouwd paard dat nergens last van heeft, goed loopt met een saai kleurtje dan andersom ;)

Ik heb liever een goed en gezond paard met een mooi kleurtje

Natas ik ben geen kleurenfokker. Ik heb het geluk dat ik een goede merrie heb met een aparte kleur dus kan gewoon de best passende hengst uitzoeken uit dezelfde hengstenstapel als mensen met gewoon gekleurde rijpaarden. En hoef me dus niet te wenden tot kleurhengsten van bedenkelijke kwaliteit.

Trouwens, een goede rijpaard cremello heb ik nog niet gezien maar er lopen wel degelijk goed presterende paarden rond in een valk of palomino jasje.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:26

takkie_muis schreef:
Ik zou best wel een valk friesje willen zien , of een appaloosa fries :') . Nee zonder gein zitten flink veel kleuren op bokt tegenwoordig..

Zijn er beide al.... :D

Kleurfokken is leuk, maar niet ten koste van de functionaliteit en aansluitend op de te gebruiken merrie..

Er zijn zat hengsten met een mooie kleur, maar ongeschikt voor bepaalde merrie's.. En ja, je ziet ook gekke kruisingen van de 'normale' kleuren.. Maar men lijkt nu aan de ene kant achter de modehengsten aan te rennen, of hele aparte kruisingen te maken..
Laatst bijgewerkt door Casca op 22-04-14 12:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:28

Het gaat helaas ten koste van kwaliteit.

Zo ook bij de volbloed arabieren die op de kleur zwart gefokt worden.

als een bepaalde kleur erg gewild zijn dan lijkt men er wel blind voor te zijn en enkel alleen maar naar kleur te kijken en te fokken en dat is jammer/ zonde/ onnodig.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:29

Hier nog een kleurtjes fokker, althans dit jaar dan, die zich misschien aangesproken moet voelen. :o
Ik heb jaren het juiste gefokt (althans, volgens sommige). Dit jaar wilde ik iets anders.
Wat nu resulteerde in een Valkje. :D
Is hij het helemaal?!? Weet ik nu nog niet. Sowieso is hij ruim te vroeg geboren, maar ik ben niet ontevreden. Ik heb nooit verwacht een tweede Totilas te fokken, maar dat hoeft ook helemaal niet voor mij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:29

Zoek maar eens op Pelle. Dat is een valk 'fries' meen ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:32

Ayasha schreef:
Zoek maar eens op Pelle. Dat is een valk 'fries' meen ik.

Ik als diehard bokker hoor dat wel te weten , is ook zo :D

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:32

En de appaloosa fries is een nakomeling van peru's scen tao, weet even niet hoe die heet.. Met google wel te vinden..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:35

[***] schreef:
_Alarm_wlkp schreef:
Ik heb liever een correct gebouwd paard dat nergens last van heeft, goed loopt met een saai kleurtje dan andersom ;)

Ik heb liever een goed en gezond paard met een mooi kleurtje

Natas ik ben geen kleurenfokker. Ik heb het geluk dat ik een goede merrie heb met een aparte kleur dus kan gewoon de best passende hengst uitzoeken uit dezelfde hengstenstapel als mensen met gewoon gekleurde rijpaarden. En hoef me dus niet te wenden tot kleurhengsten van bedenkelijke kwaliteit.

Trouwens, een goede rijpaard cremello heb ik nog niet gezien maar er lopen wel degelijk goed presterende paarden rond in een valk of palomino jasje.

Weet ik ook :)

Ik maar ik haal je graag aan omdat ik denk dat hoe jij het doet, ook zou kunnen gaan in de kleurfokkerij.
Van jou weet ik dat je geen concessies doet op kwaliteit in exterieur, beweging en gezondheid.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:44

:D Ik moet eerlijk bekennen dat toen we naar de pony voor mijn dochter gingen kijken de Zilverappelkleur wel een extra kers op de taart was. Voor een simpele bruine met slechte verkoopfoto's was ik wsl. de auto niet ingestapt om te gaan kijken op die afstand. Maar de doorslag voor aankoop was dat er een gezonde pony stond met correct beenwerk en een fijn karakter (voor zover je dat kan zien bij twee keer kijken) en een goed recent keuringsrapport. Maar die blonde staart geniet ik nu wel elke dag van. Beetje dubbel dus. Want voor die kleur heb ik wsl wel meer betaald dan dat er een bruine zou hebben gestaan maar ik vond het op dat moment zeker waard. Nog steeds overigens want de pony doet het super. Mocht de pony ooit gedekt worden zal de kleur van de hengst er niet veel toe doen maar ik zal wel stiekum hopen dat er een veulen uitrolt met de kleur van de moeder.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:51

Don Cremello staat bij mij bovenaan het lijstje waarmee ik nog graag een keer een veulen zou fokken :j . Onder andere om de kleur. De hengst is kwalitatief goed en aansluitend en de kleur is een mooie toevoeging. Die combinatie is voor mij de reden om hem boven een andere hengst te verkiezen met een 'standaard' kleur.

Ik ben het er wel zeker mee eens dat er veel op kleur wordt gefokt en daarbij de kwaliteit wordt vergeten. Op de keuring zag ik de moeder van een veulen lopen, valk. Slechte bouw en (of het een momentopname was kan ik niet over oordelen) een slecht karakter. Dan een cremello veulen aan de voet welke al helemaal niet mee wilde werken en gericht liep te maaien en steigeren, wel een eerste premie waard. Zo zie je veel paarden terug waar na de kleur nergens meer aan lijkt te worden gedacht.

Mijn doel zou zijn een pony met kleur fokken, welke in een 'standaard' kleur ook interessant was geweest :j . Zowel qua bouw, gang als karakter.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:52

Als je het paard van de fokker koopt, of vraagt naar de keuzs voor een bepaalde hengst aan de merrie-eigenaar en het antwoord is 'vanwege de kleur' en men kan ook niet aangeven wat de merrie en hengst zo'n goede combinatie maakt, dan is voor mij de kous echt af. Of het ook een hype is om op kleur te fokken, of dat dat komt omdat paarden onder de 'gewone mensen' meer ingeburgerd raken weet ik niet.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:02

Maar er wordt hier weinig gesproken over de vele gevallenen die ik voorbij zie komen van NF, nrps welsh merries etc die veel exterieurmatige tekortkomingen hebben en waarvan de beweging ondermaats zijn, die juist in combinatie met Don Cremello een super correct en goed bewegend veulen eruit krijgen, met nog eens een commerciële kleur waardoor de fokker zijn veulentje voor een goede prijs kan verkopen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:03

marjolein88 schreef:
Maar er wordt hier weinig gesproken over de vele gevallenen die ik voorbij zie komen van NF, nrps welsh merries etc die veel exterieurmatige tekortkomingen hebben en waarvan de beweging ondermaats zijn, die juist in combinatie met Don Cremello een super correct en goed bewegend veulen eruit krijgen, met nog eens een commerciële kleur waardoor de fokker zijn veulentje voor een goede prijs kan verkopen

sowieso spreekt men over kleurtjes die niks behalen in de ring. Terwijl er procentueel eigenlijk ook maar weinig "gewone kleuren" veel bereiken in de ring... :=

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:05

Ik word een beetje moe van die kleurtjeshype. Met een gewoon paard kom je al amper in aanmerking voor een fotomeeting of portfolioshoot.
Als wij onze merrie ooit zouden dekken, zou het kleurtje wel het laatste zijn waar ik op zou letten.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:15

Muppett schreef:
Ik word een beetje moe van die kleurtjeshype. Met een gewoon paard kom je al amper in aanmerking voor een fotomeeting of portfolioshoot.

De bokt issues van tegenwoordig :')

Het lijkt bijna wel een haat aan kleur, terwijl er ook wel over kwaliteit beschikken. Daarnaast zijn er ook genoeg hengsten 'zonder' de kleur welke ook niet over verbeterende kwaliteit ten opzichte van de merrie beschikken en toch worden gekozen.

Zoals werd gezegd: Een goed paard heeft geen kleur. Nou dan geldt dat ook voor de palomino's valkjes en dergelijke! Die kunnen ook goed zijn zonder dat er naar de kleur wordt gekeken.

Maar zoals ik al aangaf, alleen naar kleur kijken is niet voldoende. Het totaalplaatje moet aansluiten :j

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:18

LadyMadonna schreef:
Zonder of met papier is de discussie toch niet? Het gaat erom dat mensen een gekleurde hengst kiezen, ongeacht of deze wel of niet bij de merrie past, in de hoop van een gekleurd veulen

Ik denk dat dat per persoon heel verschillend is en ook wat je fokdoel is...
als je een veulen fokt "voor de leuk" is dat al met een hele andere reden als dat je een veulen fokt "voor de sport" , "voor de verkoop" etc....
Je houd volgens mij ook rekening met wat je ermee wilt doen...

Ik was zo iemand... gewoon "voor de leuk" een veulen bij m'n pony...
ik wilde er graag mee gaan dressuren (tussen de paarden)
Ik heb wel naar mijn merrie gekeken, smal, arm bespierd, veel invloed van het arabisch bloed wat ik juist minder wilde...

Ook ik heb gekozen voor de hengst die hier een aantal maal genoemd word... Don Cremello du Bois.. en nee op het moment dat ik bo liet dekken was hij (nog) niet goedgekeurd maar ik vond hem en zijn bloedlijn wel bij mijn pony passen... Vind het duitse bloed ontzettend mooi bloed en zijn echte dressuurtoppers...

Ik heb er verder geen verstand van en ben dus zo op mn gevoel afgegaan... omdat het het eerste veulen was van mijn merrie wist ik ook niet goed wat ze doorgaf en wat niet.. maargoed heb ik gekozen voor cremello alleen voor de kleur? NEE ( ik wil eigenlijk heel graag een zwarte :P) Ik vond Cremello gewoon een hele mooie pony met een fijn lijntje...

Wel denk ik dat veel mensen m'n pony "leuk" vinden door de kleur... Al was het een vos of bruine geweest viel ze denk ik veel minder op... maar ach tegenwoordig fokken er zoveel mensen kleur... dat palomino bv echt niet meer heel bijzonder is...

Don Cremello heeft zeker verbeterd op mijn merrie ... dus ja ik denk dat mijn combi goed heeft uitgepakt ! als ik uit deze merrie (de valk) evt een veulen wil heb ik al een hengst op t oog... en dat is gewoon een "simpele" vos....

en die mooie , leuke en vooral goeie zwarte zoek ik al jaren en heb ik nog steeds niet gevonden... :+
Laatst bijgewerkt door _Fer_ op 22-04-14 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:24

Dat mensen liever een kromme valk fokken dan een mooie bruine moeten ze zelf weten, maar waar ik me zo aan erger is dat enige genetische kennis ontbreekt. Dan hopen ze zo op een bepaald kleurtje die genetisch gezien gewoon helemaal niet kan (bijvoorbeeld standaard brunblakk fjordenkruisingen die valk zouden zijn). Of mensen die perse geen vos veulen willen uit hun vos merrie of denken dat ze uit hun schimmel merrie zéker geen schimmel krijgen icm een zwarte hengst :+

Verkopen doen die kleurtjes volgens mij toch wel dus bij de slager zullen ze niet belanden. Ik wil trouwens ook niet zeggen dat aparte kleuren altijd slecht zijn, mocht iemand dat zo opvatten.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:29

Ik heb trouwens zelf uit mijn hengst een aantal jaren geleden bij 3 merries een veulen gefokt.
Geen van de drie veulens had behalve de kleur ook maar iets geërfd van de hengst.
Het waren alle drie exacte kopieën van de merries, in bouw, qua karakter, en uitstraling.
Dus m.a.w. als de merrie correct is, kan er ook bij een hork van een hengst een correct veulen uitkomen.
Uiteraard kan het ook tegenvallen, maar dat is bij elke combinatie zo.
Ik lees ook regelmatig dat nakomelingen van een nieuwe stamboekhengst toch wel tegenvallen.
Net zomin levert elke combinatie van goede dressuurpaarden ook automatisch een goed veulen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:02

Als je dit topic leest, vraag je je af waarom mensen überhaupt nog kleurtjes willen en durven fokken.
Zo populair maak je jezelf er niet mee, zeker niet als je (naar eigen inzicht) serieus bezig bent.
Ik maak het vaak mee dat paarden (en pony's) niet voor vol worden aangezien puur om het kleurtje, zonder eerst eens echt naar het paard te kijken en niet alleen het kleurtje.
Fokkers worden al heel snel in een hoekje geduwd van 'niet serieus bezig' en/of 'die kijkt zeker alleen naar kleur'.

Imo wel een duidelijk geval van de goeden die onder de kwaden lijden... maar mensen zouden ook eens kunnen proberen eens wat verder te kijken dan hun neus lang is en niet meteen te oordelen.

Ik vind trouwens ook dat het hier verteld wordt alsof mensen er maar op los fokken, maar er worden echt veel minder veulens gefokt dan voorheen.
Om het fokken of hengsten houden rendabel te maken valt echt niet mee in deze tijd hoor, dan moet je toch echt wel van goede huize komen. Met name de ponyhengsten (bekend en ggk!) mogen blij zijn als ze een goed aantal merries krijgen... Die cijfers zijn echt bedroevend laag.

Mensen die echt puur een bijzonder kleurtje fokken met een willekeurige al dan niet ggk hengst waarmee dat kan, zijn op 1 hand te tellen. Die fokken misschien eens 1 of 2 veulens uit de (niet altijd geschikte) merrie die ze toevallig hebben staan. En denken inderdaad niet altijd na over de toekomstplannen voor hun veulen, zeker niet als het niet zo uitpakt als ze voor ogen hadden.
En het valt op bokt misschien even op (met name in de veulentijd), omdat er dan veel foto's geplaatst worden. En die topics zijn meestal populair/bekend en vallen dus extra op. Maar niet altijd op een positieve manier. Las net ook iets over dat mensen niet durven zeggen wanneer ze een combi niet geslaagd vinden... De discussies en meningen in het topic van de minixkwpn waren anders behoorlijk pittig!
Maar het gros van wat er geboren wordt (wat wel goed doordacht is) komt hier niet eens te staan.

Op het wedstrijdterrein zie ik trouwens ook zeer weinig kleurtjes tussen de paarden... Ik was meestal de enige, maar dan met een pony :+
Toen ik vorig jaar mijn champagne hengst heb verkocht, ben ik op zoek gegaan naar een nieuw sportpaard en heb eerst ook uitgebreid gekeken buiten 'mijn kleurtjes'. (je kan mijn berichten er op na slaan ;)) Ik wilde graag een maatje groter en eerlijk is eerlijk, de kwaliteit en het aanbod(! zoveel staan er niet te koop in NL) van de gekleurde paarden haalt het niet bij de normale kleuren.
Tot ik een (in mijn ogen) goede kwaliteit sportpony tegen kwam, met maat (grote E), cool karakter, en een kleurtje.. Toen was ik toch weer verkocht :+ Nog geen dag spijt van gehad overigens! En mocht er een dag komen waarop ik het fokken weer meer wil oppakken dan is zij daarvoor zeer geschikt imo. (Alleen commercieel gezien misschien een minder geschikte maat, omdat D pony's gewilder zijn)

Afgelopen december heb ik trouwens ook nog (niet gepland) een palomino kwpn merrie van Zambuka gekocht, op dat moment 2,5 jaar oud. Niet in de beste conditie en nog erg overbouwd, dus een gokje, maar ik ben wel benieuwd hoe ze uitgroeit. En het is ander bloed dan dat wat tegenwoordig 'in' is (qua kleurtjes bloed bedoel ik dan)... Ik zag er wel licht in, dus heb voor een keer die gok genomen. Eerste doel is overigens sport en niet de fokkerij. Maar ik sluit niks uit als ze naar mijn idee goed uit de verf komt en ik nog eens een goede hengst bij haar vind. Dat zien we tegen die tijd dan wel, ik wil me voorlopig toch meer focussen op de sport. Wanneer en of ik weer ga fokken hangt van veel dingen af, dus ik heb nog geen idee wat de toekomst brengt op dat gebied. Ik ben voorlopig in ieder geval meer dan tevreden met de paarden die ik heb en ga weer lekker rijden nu mijn gezondheid het toelaat. :D

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:58

Ik heb gefokt op kwaliteit maar kreeg er een leuk kleurtje bij (fjord, grablakke).

Wel zeg ik heel eerlijk, als over 2 jaar mijn grablakke fjordenmerrie word gedekt word daar wel ook een hengst voor gezocht waarbij ik kans heb om de kleur te behouden. Maar dan ben ik wel bereid om daarvoor naar het buitenland te kijken wat ze daar aan goedgekeurde hengsten hebben staan.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:12

Een paard moet ten eerste gezond en correct gebouwd zijn. Vind het alleen fokken voor het kleurtje of het "eens kijken wat er uit deze kruising komt" redelijk onverantwoord en onnodig. Nee je hoeft niet allemaal wedstrijd paarden te fokken maar ik zie veel tw veel apart gebouwde paarden die wanneer ze bereden worden toch behoorlijk blessure gevoelig blijken.

Vroeger was een zwart of donker bruin paard wat iedereen wilde. Ik ook. Wilde absoluut een zwart paard en geen vos. En waar kwam ik 2 keer mee thuis. Juist een vos.

Nu best vos fan. Ze zijn er in zoveel varianten. Niks saai aan.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:11

Als ik het hier zo lees, mag je haast geen kleurtje meer hebben, laat staan er mee fokken :')
Ik zelf ben ook een echte kleurtjesfan, nu ook naar een 2de hengstje aan't zoeken en vind wel dat het qua kleur wat moet meevallen, al is het een schimmel, of een paarse met gele bollen, dat maakt me niet uit, maar hij moet wel de 'wow' uitstraling hebben. Dat geld ook voor de bouw.

Heb nu ook een valk ventje en ben benieuwd hoe deze zal uitgroeien, krijg er vaak veel positiefs over te horen en hij is super lief, heeft ook prachtig gangenwerk en beide ouders zijn kampioen ( maar hebben toevallig ook een leuk kleurtje). De fokker kennende heeft het niet bepaald op kleur voorzien, want hij heeft net zo goed schimmels, bruine.. lopen.

Ik zie ook wel geregeld mensen voorbij komen die zomaar fokken voor de leuk en niet weten waar ze mee bezig zijn ( niet alleen op vlak van kleur), maar 't zijn ook vaak zelfs jonge kinderen ( Penny's) die daar zelfs nu al mee beginnen en puur naar kleur of wat dan ook kijken.
Ook willen mensen opvallen met hun coole kleurtje.

Dat wil ik dus ook niet, stel dat het omgekeerd was, dat de gewone bruine of vosse paarden populair zijn en speciaal en dat je die 'speciale' kleurtje altijd tegenkomt en ze dus niet populair zijn, dan nog vind ik ze leuk om te zien. Ik denk dat dit gewoon persoonlijk is...

Ik zie vaak genoeg mislukte schimmels, vossen, bruinen staan.... Om nu weer persé alleen op die kleurtjes te gaan vitten, zonde.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:13

Chary_xX schreef:
Als ik het hier zo lees, mag je haast geen kleurtje meer hebben, laat staan er mee fokken :')

Gelukkig niet hoor, niet in het extreme trekken. Zelfs de topictitel is een vraag.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:17

Ach, denk dat je het overal mee hebt, niet enkel met de kleur, je ziet het steeds meer ja, maar en dan? Ieder zijn smaak? Dat is zoals iemand een voorkeur heeft voor een bepaald ras, type... Heb het zeker niet persoonlijk op jou hoor of op anderen en wil ook zeker niemand aanvallen, maar zo worden er problemen gemaakt om alles... En prutsfokkers gaan er altijd zijn, helaas...

Zoals eerder gezegd hier, ookal is het voor eigen gebruik, paard moet correct zijn en vrij zijn van gebreken, je weet nooit of je je paard moet verkopen, ookal wordt er eerst geroepen dat ie voor altijd bij de huidige eigenaar blijft.

Kan zo wel over dingen blijven door gaan hoor, maar dat heeft dan weer niets meer met de kleur te maken :)