shetlander bijt kind.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:30

little_king schreef:
Grappig omdat ik niet precies benoem wat jij wilt horen heb ik me er niet in verdiept.
Ik heb weinig trek in een verhaal van een A4 tje te schrijven omdat jij iets denkt van iemand.

Als lichaamstaal volstaat komt er ook geen tik. Simpel.
Maar een paard, de eerste dag dat hij er staat, bij een vorige eigenaar heeft geleerd dat als je de staldeur open doet en je daar in staat en niet uit de weg gaat hij daarop naar voren springt met de oren plat en de mond open, daar ga ik niet zonder actie staan kijken.
Die heeft een lel te pakken voordat ik een bijt heb.

Fijn dat jij dat anders aanpakt. Al denk ik dat je dan verminkt was.
Maar dat heeft niets te maken met dat een ander paardentaal niet begrijpt.
Dat heeft te maken met wat je door de jaren heen op je stal hebt gekregen.

Het heeft er alles mee te maken als je de paardentaal niet begrijpt en dat doe je gewoon niet. Helaas zal en wil je dat niet begrijpen omdat je zit vastgeroest aan je eigen mening en niet openstaat voor andermans visie. Maar dat is je goed recht. Doe vooral wat voor jou goed voelt. Wat voor het paard goed is doet er ook niet toe toch? Ik ga hier verder niet het topic vervuilen met een welles nietes spelletje. Je mag je gal spuwen via PB en indien niet is dat ook goed.

Mijn mening is en blijft dat slaan niets oplost en wil dat TS ook meegeven. Dat is de reden dat ik reageer in dit topic en ik hoop dat TS hier wel wat mee kan. Ze komt er wel met deze shet. Ook zonder te slaan of te schoppen. I've been there.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:35

Ik wil oprecht weten hoe jij het oplost als er een nieuw paard op stal komt.
Geen veulen maar een ouder paard met (diverse) eerdere eigenaren, die je aanvalt de eerste dag al dat hij er is.
Wat doe jij dan?
Het is geen poging tot aanval, maar hij springt echt gericht op je af met de oren plat en mond open.
Zowel in de stal als in de weide.
Jij staat daar gewoon groot, geen angst in je.

Nu kun je boos reageren dat ik niet wil leren, maar hoe kan ik leren zonder uitleg?
Leerzaam voor andere ook, ook voor ts,

Aan pb's doe ik niet.
En ja wat voor het paard goed doet telt zeker.
Een lief paard dat nu lief aankomt in de weide. Maar goed, dat terzijde.
Toch benieuwd naar je oplossing.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:50

Lieve schat ik ben niet boos. Dit is al de zoveelste interpretatie die je in je post zet die niet klopt of door mij zijn gezegd. Nogmaals, dit is het topic van TS. Niet om onze inzichten te bespreken vandaar de uitnodiging voor een PB. Ik verplicht je verder tot niets. Ik heb een leuk verhaal voor je van een gekregen shethengst van destijds 5 jaar die de eerste dag mijn verzorgmeisje al zo aanviel dat we op de EHBO belandde. Maar ik vind niet dat ik dit in het topic van TS uiteen moet zetten. Het is haar topic en ze vraagt om advies niet om een verhaal van mij. Mijn advies is niet slaan en schoppen omdat er meerdere wegen naar Rome leiden. De keuze is aan jou. Of een PB of open een ander topic.

Snollygoster

Re: shetlander bijt kind.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:54

Als ik de OP zo lees lijkt het mij erop dat deze shet nogal nare ervaringen met kinderen heeft gehad.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:59

nee geen pb
Je uitleg kan voor meer mensen nuttig zijn, inclusief TS.
Als jij je ervaring niet met meer wilt delen ga ik er vanuit dat je niet meer mensen wilt helpen.
Sorry als dat de verkeerde conclusie is, maar dat is dan maar even zo :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:01

little_king schreef:
Geen veulen maar een ouder paard met (diverse) eerdere eigenaren, die je aanvalt de eerste dag al dat hij er is.
Wat doe jij dan?
Het is geen poging tot aanval, maar hij springt echt gericht op je af met de oren plat en mond open.

Nu kun je boos reageren dat ik niet wil leren, maar hoe kan ik leren zonder uitleg?

Aan pb's doe ik niet.

Ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd hoe Yinnar hier dan op zou reageren.

Zelf zou ik met een leadrope het paard in de wei benaderen niet in de stal dat vind ik dan weer net te krap en geef je het paard te weinig kans/ruimte weg te kunnen gaan en die rond laten draaien, aan het paard dan of hij hem wel of niet wil raken.
Zo ja en het paard valt echt aan dan kan hij een mega aanval van mij verwachten en ken ik geen genade, lees, dan gaat alles in het rond en kan hij er aan geloven, veiligheid gaat boven alles, ik heb mijn punt gemaakt tov het paard en dat had dan duidelijk moeten wezen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:08

Klopt verkeerde conclusie maar dat zie ik nu al de hele tijd in je berichten. Mijn verhaal is niet gelijk aan die van TS dus hoort hier niet thuis. Het was een valse shetlander waar ik voor heb moeten tekenen dat het op eigen risico was als ik hem meenam. Hij stond vanwege zijn gedrag al met 1 been in het slachthuis. Dus heel wat graadjes erger dan die van TS. Nogmaals de keuze is aan jou. Ik kan het ook omdraaien. Als je het niet wilt weten (via PB of ander topic) dan ga ik ervan uit dat het niet je niet interesseert. Maar dan trek ik net als jij ook een conclusie. Nogmaals je hebt twee keuzes maar voel je niet verplicht. Verder laat ik het hierbij in dit topic. Mijn visie is helder. Ik sta niet achter slaan, schoppen of een knal geven omdat ik heb ervaren dat het ook anders kan.
Laatst bijgewerkt door Yinnar op 10-01-14 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:17

geloofhoop schreef:
Ik heb zelf een shetlander, en die heb ik nooit geslagen, hij beet in zijn hengsten pubertijd ook veel. Ik beet hem 1 x flink in zijn oor terug, en hij heeft mij nooit meer gebeten, ik gaf hem eerst een tik op zijn neus. Maar dan hielp echt niet. ( was 10 jaar geleden) Als hij me schopte kreeg hij ook een schop terug. Maar ik ga hem niet slaan of schoppen als hij dat bij mij ook niet doet. En het negatieve gedrag verder negeren en het laten ombuigen in het positieve gedrag, laten zien wat je van hem verwacht, en het negeren wat je niet verwacht. Wees duidelijk. Maar waar als hij een stap verkeerd zet gelijk op zijn dodemieter geven? En ja paarden onderling.. Zijn wij paarden? En hoe doen mensen het dan onderling,. paarden zijn geen mensen, mensen zijn geen paarden. Al mijn paarden heb ik op deze manier opgevoed. En ze zetten uit respect geen stap verkeerd, en niet omdat ze bang zijn een klap of wat dan ook te krijgen.

Kijk eens naar cesar millan, die doet alles met de honden in hondentaal. Waarom zouden wij het aan de paarden dan niet duidelijk maken in paardentaal.. :')

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:28

little_king schreef:

Bestaan er muilkorven voor paarden? :P

DemiLorenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:33

De buik van een paard is zeer gevoelig en zal hier dan ook snel op reageren. Probeer je paard optijd te corrigeren en doe dat hoe je zelf wilt. Als je paard of pony niet luister of als je zijn of haar streken al aan ziet komen geef dan een kleine por in de buik. Tik hem gewoon zacht aan met de duim bijvoorbeeld. Als je paard daar niet op reageert doe het dan wat harder. Straffen is in dit geval wel echt noodzakelijk maar dat hoeft zeker niet doormiddel van slaan of schoppen etc. Zorg er wel voor dat je hem de baas word!

Succes

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:35

Elise_0o schreef:
little_king schreef:

Bestaan er muilkorven voor paarden? :P

Ja :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 08:21

Citaat:
Het heeft er alles mee te maken als je de paardentaal niet begrijpt en dat doe je gewoon niet. Helaas zal en wil je dat niet begrijpen omdat je zit vastgeroest aan je eigen mening en niet openstaat voor andermans visie

@Yinnar
denk jij nu op basis van 1 lastige shet dat je de wijsheid in pacht hebt dat je little_king zo afbreekt, of lees ik nou totaal verkeerd?
Je weet toch helemaal niks van haar achtergrond? Misschien doet zij al jaren de hele dag niks anders dan paarden corrigeren en misschien is het een opscheppende Pennymeid, je kunt toch geen uitspraken doen over haar kennis? Ik vind eigenlijk jou ook behoorlijk vastgeroest en niet open voor andersmans visie zoals je in deze posts overkomt, de pot verwijt de ketel?

En ja, ik geef ze ook een klap of een trap als het zo uitkomt. Niet omdat ik niet denk dat het niet zonder KAN, maar omdat ik slecht gedrag liever binnen een paar seconden heb afgeblokt dan dat ik maanden ga lopen trutten om een paard weer in het rechte spoor te krijgen. En ik heb brave paarden die me vertrouwen en ik heb ook legio brave paarden weer bij hun eigenaar afgeleverd. Waarvan ik er heel wat weer braaf heb moeten maken, juist omdat de eigenaar niet op het juiste moment flink ingreep en die paarden zo onzeker waren dat ze zich agressief en dominant op gingen stellen. Als Bokt me daarom bestempeld als dierenbeul, dan moeten ze dat maar doen. Een klap op het juiste moment is niet zielig, wat zielig is is de mensen die hun paard onduidelijkheid bieden omdat ze een maatje willen zijn. En nee, dat gaat niet op voor iedereen die NH doet, maar dat soort types voelt zich WEL erg aangetrokken tot NH.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:01

mnkortleve schreef:
little_king schreef:
Wat doe jij dan?

Aan pb's doe ik niet.

Ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd hoe Yinnar hier dan op zou reageren.

Zelf zou ik met een leadrope het paard in de wei benaderen niet in de stal dat vind ik dan weer net te krap en geef je het paard te weinig kans/ruimte weg te kunnen gaan en die rond laten draaien, aan het paard dan of hij hem wel of niet wil raken.
Zo ja en het paard valt echt aan dan kan hij een mega aanval van mij verwachten en ken ik geen genade, lees, dan gaat alles in het rond en kan hij er aan geloven, veiligheid gaat boven alles, ik heb mijn punt gemaakt tov het paard en dat had dan duidelijk moeten wezen.

Op Yinnar ga ik niet meer in. Die weet duidelijk een boel met de mond, maar hier openbaar uitleggen kan ze niet. Zwaktebod. Is die conclusie fout dan komt ze maar met openbare uitleg.
Precies Urielle, ik heb het dat mijn ervaring wat groter is dan 3 jonge paarden en een shet :)

In principe los ik het ook op zoals jij. Ik heb dan geen leadrope bij maar een lange zweep om de afstand te maken die ik wens.
Ik ga daar kijken of hij naar me toe wil komen, doet hij dat onzeker of bang, brutaal, alles goed.
Komt hij niet kan ik rustig naar hem, wat is dan zijn reactie?

Maar dat betreffende paard viel gewoon direct aan. Wei stal, maakte niet uit. Al stond hij 50 meter verderop, dan stoof hij al aan.
Ik denk dat onzekerheid zijn grootste drijfveer was. Die was al zo vaak verhuisd, zoveel mee rond gesleept dat hij in de aanval ging van, donder maar op, ik hoef niet nog weer iemand aan me. Ze moeten me toch allemaal niet, ben toch zo weer weg, dus flikker maar op.
Ondanks dat ik wel met hem te doen had op dat moment heb ik weinig trek in het ziekenhuis te belanden.
In het weiland had ik genoeg tijd om te waarschuwen, zowel met de stem als al met mijn lichaam, waarop hij bedacht dat mens gaat wel aan de kant als ik doorkom.
Wat ik niet deed maar hij rake klappen kreeg. Waarop zijn aanval stopte en hij weg ging.
dagen daarna heeft hij wel gedreigd, zou ik daar weer onzeker zijn geweest zou hij zeker door zijn gekomen, maar op een "denk er aan!" en even opgeheven zweep was het klaar.
In de stal ook 1 keer nodig geweest hem aan te pakken, ook daar nooit meer nodig geweest daarna.

Hij heeft daarna nog 1 keer gesteigerd bij halt houden, toen kreeg hij een tik onder de buik en ook dat heeft hij daarna nooit meer gedaan.

Nu is het een erg lief paard. Vrolijk in zijn doen en laten. De ontevreden en verdrietige en zelfs altijd boze blik is helemaal weg. Hij is grote maatjes met de andere paarden, die dulde hij toen ook niet. daar wilde hij toen ook geen maatjes mee worden.

En met dit lange verhaal wil ik aangeven dat juist als je paarden begrijpt dat een tik best mag.
Paarden onderling doen dat ook en nee precies zoals paarden kunnen wij het niet, maar juist met veel ervaring met veel paarden komen we best zover dat een paard heel goed begrijpt hoe het zit, zonder ze bang of shuw te maken.
Worden ze bang dan is duidelijk je timing verkeerd. Maar dat kan ook zonder tikken dat je een paard helemaal in de war brengt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:42

Little king, dat lange verhaal is helemaal zoals imo een paardenbezitter om zou moeten gaan met paarden. Ongewenst gedrag komt 99 van de 100 keer voort uit onzekerheid. Als paarden precies weten waar ze aan toe zijn dan voelen ze zich veilig. En een paard wat veilig voelt is een fijn paard in omgang. Soms dan zie ik opmerkingen van mensen over hun paarden en hoop ik dat het goed komt. Er word eerst drie maanden aangemodderd met aai aai je bent zo lief. Zo werkt het niet en bij mensen die denken dat het wel werkt is het meestal zo dat paardlief de teugels in handen heeft zonder dat de baas het beseft.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:46

geloofhoop schreef:
Ik heb zelf een shetlander, en die heb ik nooit geslagen, hij beet in zijn hengsten pubertijd ook veel. Ik beet hem 1 x flink in zijn oor terug, en hij heeft mij nooit meer gebeten, ik gaf hem eerst een tik op zijn neus. Maar dan hielp echt niet. ( was 10 jaar geleden) Als hij me schopte kreeg hij ook een schop terug. Maar ik ga hem niet slaan of schoppen als hij dat bij mij ook niet doet. En het negatieve gedrag verder negeren en het laten ombuigen in het positieve gedrag, laten zien wat je van hem verwacht, en het negeren wat je niet verwacht. Wees duidelijk. Maar waar als hij een stap verkeerd zet gelijk op zijn dodemieter geven? En ja paarden onderling.. Zijn wij paarden? En hoe doen mensen het dan onderling,. paarden zijn geen mensen, mensen zijn geen paarden. Al mijn paarden heb ik op deze manier opgevoed. En ze zetten uit respect geen stap verkeerd, en niet omdat ze bang zijn een klap of wat dan ook te krijgen.

Waarom vraag je advies als je vervolgens zelf gaat uitleggen hoe je het aan wil pakken?

Als je denkt dat dit werkt dan doe je het toch zo, werkt het kan tegen die tijd het jonge kind er weer bijkomen.

Op bijten, aanvallen en slaan zou ik persoonlijk toch iets meer reactie geven dan negeren.
Negatief gedrag negeren, vind ik een prima manier van opvoeden. Maar ronduit stout, gevaarlijk gedrag mag/moet imo echt even op zijn nummer gezet worden. Zeker als je een kind met dit dier wil laten omgaan.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:16

Urielle schreef:
Citaat:
Het heeft er alles mee te maken als je de paardentaal niet begrijpt en dat doe je gewoon niet. Helaas zal en wil je dat niet begrijpen omdat je zit vastgeroest aan je eigen mening en niet openstaat voor andermans visie

@Yinnar
denk jij nu op basis van 1 lastige shet dat je de wijsheid in pacht hebt dat je little_king zo afbreekt, of lees ik nou totaal verkeerd?
Je weet toch helemaal niks van haar achtergrond? Misschien doet zij al jaren de hele dag niks anders dan paarden corrigeren en misschien is het een opscheppende Pennymeid, je kunt toch geen uitspraken doen over haar kennis? Ik vind eigenlijk jou ook behoorlijk vastgeroest en niet open voor andersmans visie zoals je in deze posts overkomt, de pot verwijt de ketel?

.

Nee Urielle, niet op basis van slechts 1 shet en drie hengsten. En ja Urielle je leest het verkeerd. En vastgeroest zit ik zeker niet. Ik zou zeggen kijk eens in de spiegel voordat je dergelijke uitspraken doet. Jij kent mij ook niet dus waar baseer jij je uitspraken op? Wat weet jij van mijn achtergrond? Slaan en schoppen is achterhaald i.m.o. Er zijn andere manieren dus wie zit er nu vastgeroest????? Dit is typisch een gevalletje de splinter uit het oog van een ander willen halen maar de balk in je eigen niet willen zien. Iedereen moet doen wat hem/haar goeddunkt maar kom bij mij niet aan dat je handelt zoals het in een kudde zou gebeuren. Dat is onmogelijk. En volgens mij ging daar ook de discussie over met little_king. Niet over hoe zij haar paarden behandeld (dat is alleen niet mijn manier) maar dat ze denkt het te doen zoals het in een kudde gebeurt. Het wordt nu een beetje uit zijn verband gerukt en het topic gaat nu niet meer over de vraag van TS. Volgens mij is dat niet de bedoeling toch?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:29

little_king schreef:
Op Yinnar ga ik niet meer in. Die weet duidelijk een boel met de mond, maar hier openbaar uitleggen kan ze niet. Zwaktebod. Is die conclusie fout dan komt ze maar met openbare uitleg.
Precies Urielle, ik heb het dat mijn ervaring wat groter is dan 3 jonge paarden en een shet :)

Ik heb je twee voorstellen gedaan en je wilt en doet hier niets mee dus waar zit het zwaktebod????

En mijn ervaring rijkt ook wat verder dan een shet en drie hengsten. Wederom de zoveelste conclusie van je. Jammer, discussiëren kan leuk en leerzaam zijn maar als je je volledig afsluit voor andermans ervaring en visie kom je niet verder. Succes verder. Dit is ook mijn allerlaatste reactie naar jou. Doe wat jij denkt dat goed is dan doe ik hetzelfde. :wave:

En nu weer on topic. Nogmaals de vraag TS. Wat heb je in de tussentijd bereikt met de shet? Hou je het 5 jarige kindje uit haar buurt? Zijn er nog ontwikkelingen?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:32

Alleen ik durf te delen wat ik doe en kan een ander er mee doen wat hij wilt.

Jij blaast een hoop en deelt niets en niemand kan er wat mee.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:35

Ik ben benieuwd Hoe het nu gaat? Verder ga ik mee met Yinnar. Bescherm je eigen ruimte een pony of paard mag hier alleen in komen als jij hem uitnodigt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:36

Yinnar, misschien kan je ts helpen door uit te leggen hoe je een paard uit je ruimte stuurt? Want ik mis de uitleg :) daar kan de ts misschien wel wat mee en wie weet anderen ook.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 18:52

En hoe doe je dat happy?

Theorie hij mag dat niet is mooi, maar hoe doe je dat in de praktijk?

Ik heb mijn manier gedeeld maar dat is vast niet de enige manier.
Willen wij en ts leren zal er ook wat gedeeld moeten worden, toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:52

Yinnar schreef:
Nee Urielle, niet op basis van slechts 1 shet en drie hengsten. En ja Urielle je leest het verkeerd. En vastgeroest zit ik zeker niet. Ik zou zeggen kijk eens in de spiegel voordat je dergelijke uitspraken doet. Jij kent mij ook niet dus waar baseer jij je uitspraken op? Wat weet jij van mijn achtergrond?

Ik baseer mijn uitspraak op jouw teksten en daarin je snelle oordeel (zie de quote) over littleking.
Ik zie dat die verschillende pogingen doet om jou tot een constructieve dialoog uit te nodigen en daaruit komt niks voort dan een hoop draaikonterij en een enorme sneer van jouw kant uit. Dus je biedt ook weinig gelegenheid om jou in te schatten als een deskundiger, ervarener persoon dan je nu overkomt. Maar grijp je kans en laat ons even met een mond vol tanden staan zou ik zeggen. In het andere geval verwijs ik naar mijn onderschrift :Y)

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:01

mijn pony beet mij ook eerst. ( niet altijd maar wel als hij zijn zin niet kreeg ) die was ook omdat die heel gericht was op eten en daarom werd hij een beetje saggerijnig. totdat ik het filmpje op youtube zag over voedsel weigeren. . Ook ben ik grondwerk gaan doen. Nu ben ik de baas en niet mijn pony ... ik durfde hem ook geen tik op zijn neus te geven als die beet. Nu is het zelfs niet meer nodig om te doen want hij weet dat hij het niet mag en als die het per ongeluk toch doet weet hij echt dat hij fout zit hihih :j := dus kort om zou ik eens wat grond werk gaan doen bij mij heeft dit echt heel erg geholpen /3

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:33

little_king sorry ik was in de veronderstelling dat dit al een keer voorbij gekomen was in een bericht.

Belangrijk is om ervoor te zorgen dat de shetlander niet in je ruimte laat komen. Zo vraag je het de shet om je te respecteren en netjes op afstand te blijven. Natuurlijk zijn er momenten waarop je de shet wel in je ruimte toe laat als je wilt aaien of poetsen bijvoorbeeld. Stel dat er een luchtbel om je heen zit en ponylief hier niet in mag komen. Strek je armen opzij en beweeg ze rustig om je heen. Wanneer de shet dan jouw ruimte in komt krijgt hij een tikje tegen zijn neus. Wanneer je shet al in jouw ruimte staat kan je hem terug laten stappen door een zachte duw te geven. Hierbij is het belangrijk dat jij als leider blijft staan en je pony zijn benen beweegt.

Dit is een optie om eens te proberen maar alleen dit zal niet genoeg zijn maar een basis om vanuit te beginnen. Kijk wat bij je past en wat werkt voor jou en de shetlander. Je arm kan je vervangen door bijvoorbeeld een zweep als verleng stuk van je arm. Afhankelijk van wat de "aanval precies" inhoud. Want dan kan ik lastig beoordelen via bokt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:59

Wat je nu schrijft is inderdaad basis opvoeding.
En dat werkt prima bij een basis paard.
Totaal met je eens.

Maar niet elk paard is basis.