KWPN-dressuurpaardenfokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: KWPN-dressuurpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:03

Dan zou je de lat hoger moeten leggen dan Z1 of Z2...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:04

arie53 schreef:
Menig Fjord heeft voor de dressuur betere bewegingen dan de moderne dressuurpaarden die als nietmachientjes zonder het voorgeschreven zweefmoment rondgaan.

Arie je hebt gelijk het is helemaal niet nodig om de prestaties van andere rassen te kleineren, net zoals het niet nodig is om altijd het bewegingsmechanisme van het KWPN paard in het algemeen af te katten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:19

arie53 schreef:
janderegelaa schreef:
De meeste combi's van deze 2 komen allemaal bij van Olst vandaan waar LL de beste merrie's gehad heeft. In den lande heb ik ook een aantal LL gezien en die waren echt niet bijzonder.

Zo'n succesverhaal hebben we ook eens gehad met Rubiquil. Maar alle nakomelingen kwamen wel bij Leunis vandaan. De fokwaarde van Rubiquil ging, toen hij openbaar ging dekken, harder naar beneden dan een afgeworpen brandstoftank van de spaceshuttle.

Beetje kort door de bocht Jan. Deze resultaten laten toch heel wat anders zien.

http://www.horsetelex.nl/horses/progeny/2663

Dat zou je denken, toch heb ik gelijk:

Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Rubiquil voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.
Rubiquil blijft sterk achter met het aantal behaalde predikaten. Zowel in zijn exterieur- als bewegingsindex scoort Rubiquil met resp. 98 en 96 onder het gemiddelde. Met name het holle voorbeen, het sabelbenige achterbeen en de korte stap zijn bemerkingen. De hengst heeft succesvol in de Grand Prix gelopen. Meerdere kinderen, geboren in de periode dat Rubiquil nog niet door het KWPN was goedgekeurd, presteren succesvol in de dressuursport. Om deze reden is geadviseerd Rubiquil te handhaven.

De enige reden waarom ze hem handhaven is vanwege de fokkerij resultaten van Leunis waar de paarden alle kansen krijgen. Maar op de keuringen halen tot nu toe maar 18 merrie's van de bijna 100 een exterieurpredikaat.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 12-08-13 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:21

Albert schreef:
Nee, want ik moest hem ook uitleggen wie Totilas is :D
Overigens een heel normaal vosje, heerlijke buitencrospony volgens hem.

volgens kwpn.nl is de enige zus van Totilas een bruine.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:29

fokfanaat schreef:
Albert schreef:
Nee, want ik moest hem ook uitleggen wie Totilas is :D
Overigens een heel normaal vosje, heerlijke buitencrospony volgens hem.

volgens kwpn.nl is de enige zus van Totilas een bruine.

En maar met de hakken over de sloot ster. 68-72. Overigens maar een fokwaarde van 132. Wat wel apart is want die van Totilas is 152 terwijll ze volle broer en zus zijn. Dus eigenlijk klopt dat niet want eigen prestatie is afhankelijk van externe factoren. Fokwaarde voor de sport zou je dus eigenlijk alleen maar moeten meten op de nakomelingen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:30

sarabande schreef:
arie53 schreef:
Menig Fjord heeft voor de dressuur betere bewegingen dan de moderne dressuurpaarden die als nietmachientjes zonder het voorgeschreven zweefmoment rondgaan.

Arie je hebt gelijk het is helemaal niet nodig om de prestaties van andere rassen te kleineren, net zoals het niet nodig is om altijd het bewegingsmechanisme van het KWPN paard in het algemeen af te katten

Ik heb het niet over KWPN-paarden. Die herken jij er misschien in maar ik heb over de moderne dressuurpaarden in het algemeen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:34

arie53 schreef:
janderegelaa schreef:
De meeste combi's van deze 2 komen allemaal bij van Olst vandaan waar LL de beste merrie's gehad heeft. In den lande heb ik ook een aantal LL gezien en die waren echt niet bijzonder.

Zo'n succesverhaal hebben we ook eens gehad met Rubiquil. Maar alle nakomelingen kwamen wel bij Leunis vandaan. De fokwaarde van Rubiquil ging, toen hij openbaar ging dekken, harder naar beneden dan een afgeworpen brandstoftank van de spaceshuttle.

Beetje kort door de bocht Jan. Deze resultaten laten toch heel wat anders zien.

http://www.horsetelex.nl/horses/progeny/2663

Dat zou je denken, toch heb ik gelijk:

Citaat:
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Rubiquil voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.
Rubiquil blijft sterk achter met het aantal behaalde predikaten. Zowel in zijn exterieur- als bewegingsindex scoort Rubiquil met resp. 98 en 96 onder het gemiddelde. Met name het holle voorbeen, het sabelbenige achterbeen en de korte stap zijn bemerkingen. De hengst heeft succesvol in de Grand Prix gelopen. Meerdere kinderen, geboren in de periode dat Rubiquil nog niet door het KWPN was goedgekeurd, presteren succesvol in de dressuursport. Om deze reden is geadviseerd Rubiquil te handhaven.

De enige reden waarom ze hem handhaven is vanwege de fokkerij resultaten van Leunis waar de paarden alle kansen krijgen. Maar op de keuringen halen tot nu toe maar 18 merrie's van de bijna 100 een exterieurpredikaat.

Je haalt 2 items door elkaar. Het eerste ging over de prestatieresultaten. Het tweede zijn de exterieurresultaten.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 15:37

lisch schreef:
je wilt niet alleen een paard fokken met goed karakter lijkt mij? ik zie genoeg z dieren die kwa ext en beweging alles behalve goed zijn... ik wil graag een paard die en uitstraling heeft goed ext en goed liefst extra loopt en ook goed tussen de oren is!

Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt. Karakter is één ding, maar wat de een een goed karakter vindt, vindt de ander een waardeloos karakter. Zo ook met exterieur en uitstraling. Ik kende een lelijke schonkige schimmel met een ramshoofd en voeten als kolenschoppen. Alle knopjes zaten er echter op en als die ging lopen had niet alleen de ruiter er plezier in, maar iedereen die langs de kant stond te kijken ook.
Ik ken mooie paarden om te zien, die totaal niet lopen, maar ook daar kijkt menigeen anders tegenaan. Wat ik wel weet is dat dat paard dat op karakter het laatste restje eruit moet halen onder een ruiter die zeker niet het laatste aan talent heeft, niet meteen moet worden afgeschreven.

Als fokker streef je natuurlijk naar het hoogst haalbare op meerdere vlakken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:43

voor het meten van karakter en werkwilligheid is sport ook zeker wel een onderdeel.

puur op dressuuraanleg kijk ik liever naar ibop.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:58

Nou als je een paard wilt verkopen en de koper vraagt wat heeft de moeder gedaan, lijkt me zo dat Z2 toch wat meer aanspreekt dan ibop, dat is echt zon stamboek ding

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:25

arie53 schreef:
Je haalt 2 items door elkaar. Het eerste ging over de prestatieresultaten. Het tweede zijn de exterieurresultaten.

Die prestatieresultaten blijven nu toch ook achter. Kijk maar eens van wie die paarden die echt hoog lopen zijn. En allemaal gefokt voor zijn goedkeuring. Dan krijg je zijn goedkeuring. Daarna is er geen paard meer zo hoog gekomen in de sport.

En als exterieurresultaten achter blijven lukt het in de sport ook niet. Een functioneel lichaam lijkt me toch een 1e vereiste.

Feitelijk is Leunis gewoon een begenadigd fokker, hij wist de hengst aan de juiste merrie te koppelen. Iets wat nu in grote getale fout gedaan wordt door achter modehengsten aan te rennen. De hengstenhouders zijn hier ook debet aan want die willen graag omzet zien. En dan klagen als de hengst op wacht gaat...

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:32

Bucephalus schreef:
lisch schreef:
je wilt niet alleen een paard fokken met goed karakter lijkt mij? ik zie genoeg z dieren die kwa ext en beweging alles behalve goed zijn... ik wil graag een paard die en uitstraling heeft goed ext en goed liefst extra loopt en ook goed tussen de oren is!

Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt. Karakter is één ding, maar wat de een een goed karakter vindt, vindt de ander een waardeloos karakter. Zo ook met exterieur en uitstraling. Ik kende een lelijke schonkige schimmel met een ramshoofd en voeten als kolenschoppen. Alle knopjes zaten er echter op en als die ging lopen had niet alleen de ruiter er plezier in, maar iedereen die langs de kant stond te kijken ook.
Ik ken mooie paarden om te zien, die totaal niet lopen, maar ook daar kijkt menigeen anders tegenaan. Wat ik wel weet is dat dat paard dat op karakter het laatste restje eruit moet halen onder een ruiter die zeker niet het laatste aan talent heeft, niet meteen moet worden afgeschreven.

Als fokker streef je natuurlijk naar het hoogst haalbare op meerdere vlakken.

Zolang mooi (smaak en mode) los van de functionele waarden staat, zullen die extreme verschillen blijven bestaan.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:34

janderegelaa schreef:
arie53 schreef:

Die prestatieresultaten blijven nu toch ook achter. Kijk maar eens van wie die paarden die echt hoog lopen zijn. En allemaal gefokt voor zijn goedkeuring. Dan krijg je zijn goedkeuring. Daarna is er geen paard meer zo hoog gekomen in de sport.

En als exterieurresultaten achter blijven lukt het in de sport ook niet. Een functioneel lichaam lijkt me toch een 1e vereiste.

Feitelijk is Leunis gewoon een begenadigd fokker, hij wist de hengst aan de juiste merrie te koppelen. Iets wat nu in grote getale fout gedaan wordt door achter modehengsten aan te rennen. De hengstenhouders zijn hier ook debet aan want die willen graag omzet zien. En dan klagen als de hengst op wacht gaat...

Je slaat de spijker precies op zijn kop.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 16:47

arie53 schreef:
Zolang mooi (smaak en mode) los van de functionele waarden staat, zullen die extreme verschillen blijven bestaan

Ik denk niet zozeer in termen van verschillen en extremen, maar in termen van overeenkomsten en aanleg. Ik weet waarop jouw filosofie is gestoeld en ik weet ook hoe je redenering is. Ik weet ook dat je je zeer hebt verdiept in de materie, in de fokkerij van paarden, de geschiedenis zo je wilt. Ik geloof niet dat er veel mensen in ons kikkerlandje zijn die meer kennis hebben vergaard.

Hoezeer je echter ook tracht aan te tonen dat je het juiste antwoord hebt, en beluister me goed, ik zeg niet dat je ideeën slecht zijn, probeer eens te denken in bruggen slaan en niet in verwijderen. Kom eens uit die loopgraaf en probeer eens een andere benaderingswijze. Dat is voor jou plezierig en voor anderen ook, toch? Het is een uitnodiging.

Aanleg is zoveel meer dan constructie, bewegingsmechanisme en bewegingsafloop. Een deel van deze aanleg is erfelijk en de vraag is, hoe krijg je dat aan de oppervlakte en hoe kun je borgen dat de kans op een nakomeling met dezelfde potentie verhoogd aanwezig is.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 12-08-13 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:50

Feitelijk moet ook de hele fokkerij, en niet alleen de KWPN fokker, een cultuuromslag maken en selecteren op de juiste hengst. Misschien zelfs eerst wel afvragen of ze wel zouden moeten fokken met een bepaalde merrie. Maar ook de hengstenhouders moeten dat. Toen Leunis Rubiquil ging exploiteren heeft hij hem foktechnisch feitelijk verkwanseld.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:54

smaken verschillen zo, denk dat er een "juiste" hengst is.

Waar de een heel blij mee is, vind de ander niets aan.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 16:55

janderegelaa schreef:
Feitelijk moet ook de hele fokkerij, en niet alleen de KWPN fokker, een cultuuromslag maken en selecteren op de juiste hengst. Misschien zelfs eerst wel afvragen of ze wel zouden moeten fokken met een bepaalde merrie. Maar ook de hengstenhouders moeten dat. Toen Leunis Rubiquil ging exploiteren heeft hij hem foktechnisch feitelijk verkwanseld.

Leunis had in ieder geval goed gezien dat de hengst goed paste op zijn eigen merries en er is goed geïnvesteerd in de sportcarrière van zowel de hengst zelf als zijn nakomelingen.

Als je als fokker op de indexen afgaat, dan valt het vies tegen als het fokproduct niet aan de hooggespannen verwachtingen voldoet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:00

Bucephalus schreef:
janderegelaa schreef:

Leunis had in ieder geval goed gezien dat de hengst goed paste op zijn eigen merries en er is goed geïnvesteerd in de sportcarrière van zowel de hengst zelf als zijn nakomelingen.

Als je als fokker op de indexen afgaat, dan valt het vies tegen als het fokproduct niet aan de hooggespannen verwachtingen voldoet.

Klopt, maar een beetje slimme fokker snapt wel hoe die indexen zo hoog komen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:04

Ik weet niet of Leunis het zo goed zag. Hij heeft iig met de presentatie van de kinderen van de hengst op de KWPN hengstenkeuring een enorme fout gemaakt die hem heel veel dekkingen gekost heeft.
Hij liet 3 generaties merries zien, en de kleindochter was de minste en de meest ouderwetse en die was van Rubiquil.
Dat was zo overduidelijk voor iedereen die er een beetje kijk op had, echt ongelooflijk.

Ik weet niet meer welk jaar dat was en hoe die moeder en grootmoeder gefokt waren, dat waren kapitale merries ik geloof ook een van Matador of zijn vader May Sherrif

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:53

sarabande schreef:
Ik weet niet of Leunis het zo goed zag. Hij heeft iig met de presentatie van de kinderen van de hengst op de KWPN hengstenkeuring een enorme fout gemaakt die hem heel veel dekkingen gekost heeft.
Hij liet 3 generaties merries zien, en de kleindochter was de minste en de meest ouderwetse en die was van Rubiquil.
Dat was zo overduidelijk voor iedereen die er een beetje kijk op had, echt ongelooflijk.

Ik weet niet meer welk jaar dat was en hoe die moeder en grootmoeder gefokt waren, dat waren kapitale merries ik geloof ook een van Matador of zijn vader May Sherrif

De Rubiquil merrie Roumande uit de Matador heeft GP gelopen en de Rubiquil merrie Variety uit de May Sherif was ster en heeft LT gelopen. Die uit de Matador was ook Elite trouwens.

En al met al heeft hij er nu toch 621 gedekt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:00

Ja dat klopt dat waren 3 GP of LT merries, heel indrukwekkend
Maar het fokkers volk kijkt dan ook naar het exterieur en dat was zoals ik het beschreef en geen reclame voor Rubiquil

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:04

sarabande schreef:
Ja dat klopt dat waren 3 GP of LT merries, heel indrukwekkend
Maar het fokkers volk kijkt dan ook naar het exterieur en dat was zoals ik het beschreef en geen reclame voor Rubiquil

Maar Ster en Elite is toch gewoon netjes?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:24

janderegelaa schreef:

Ik weet niet of die ster en elite merries daar liepen, we zagen wat ik omschreef en daar kan je van alles aan verzinnen het was gewoon zo

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:22

sarabande schreef:
janderegelaa schreef:

Ik weet niet of die ster en elite merries daar liepen, we zagen wat ik omschreef en daar kan je van alles aan verzinnen het was gewoon zo

Ik heb nog een merrietje gevonden, Showbird, met echt lage cijfers op de keuring. Uit de May Sherif. En ook deze loopt in elk geval ZZ-licht.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:36

Hoe kom jij aan zz licht? op kwpn.nl geen sportuitslag, via google huidig niveau 55procent in het Z1

Maar gevonden: Stephanie de Frel bracht in 2011 Hexagons Showbird uit in de PSG, en toonde met een score van 61,12% aan dat Showbird dit niveau aankan. Leunus: "Fijn dat Showbird Prix Sint George is, al zijn er nog wel verbeterpunten

Vreemd dat dit niet op kwpn.nl te inden is.