KWPN fokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:28

sarabande schreef:
_San87_ schreef:
Pletje, no offence, maar waarom zouden mensen die niks of weinig met het KWPN hebben niet ook hun zegje mogen doen? Als het gewoon netjes blijft, kan dat toch een leuke en leerzame discussie zijn?

Het is onmogelijk om een discussie over bijvoorbeeld het verschil in keurings modellen en sportpaarden, ik noem maar wat, te houden als er steeds mensen tussen door komen met hoe slecht het kwpn wel niet is, dat je ook een Duits paard kan nemen, dat Quarters toch groter zijn, etc etc. Daar gaat het om
Mij is altijd verteld als je ergens geen verstand van hebt of er niet bij betrokken bent, kijk en probeer wijzer te worden. Maar op deze manier wordt niemand wijzer terwijl er veel ervaring en kennis over de materie is op Bokt

Ik snap je punt. Maar er zijn ook mensen die wel verstand van zaken hebben (of misschien denken te hebben...), welke niet zo van het KWPN gecharmeerd zijn of bepaalde aspecten daarvan. Die mogen toch gewoon reageren?

Maar zoals ik zei, het doel van dit topic is totaal onduidelijk (wat overigens niet aan jou ligt ;)) en lijkt in beginsel juist te gaan over verschillen in de fokkerij... Daarom snap ik de vraag voor een KWPN, of desnoods warmbloed, sub-forum ook helemaal.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:30

Pletje123 schreef:
Natuurlijk mag iemand zeggen wat hij/zij vindt. Echter, vergelijk het met bijvoorbeeld een topic over Tinkers. Als je daar een betoog gaat houden over wat je allemaal zo waardeloos vindt aan dat ras, dan word je dat niet in dank af genomen.

Daarbij komt, het zijn 9 vd 10 keer altijd dezelfde mensen dus steeds weer dezelfde verwijten richting het KWPN.

Dat het niet in dank afgenomen wordt snap ik. Het ligt ook wel aan de manier waarop iets gebracht wordt. Maar ik moet zeggen dat ik nooit op de rassenafdelingen kijk, het ras dat mij interesseert staat er niet tussen ;(. Dus ik kan niks zinnigs zeggen over de manier van modereren en/of reageren.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:33

sarabande schreef:
dat je ook een Duits paard kan nemen

Als dat zou bijdragen tot de fokkerij van het KWPN, waarom is dat dan geen valabel standpunt dat ingenomen wordt in een topic over KWPN?

Elke keer zo op je paard kruipen als er eens kritiek komt op KWPN is ook niet echt wenselijk, want als je alles goed doet, wrm er dan over discussiëren?

Zorg dan dat je discussieert over de warmbloeden-fokkerij in het algemeen... het in stamboek-hokjes denken kan je doen bij Trakheners, wat een gesloten stamboek is... anders is er toch een enorme invloed van hengsten en lijnen van over heel (West-)Europa?

SophievdV

Re: KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:39

Natuurlijk moet een discussie kunnen. Daar kom je verder mee :) maar steeds weer dezelfde discussie is wel saai. Als we van herkauwen houden hadden we beter geen paard kunnen kopen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:41

Soms, in een ander stadium van de discussie, dezelfde opmerking maken kan een discussie een hele andere richting in sturen!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:42

Anoeska27 schreef:
_San87_ schreef:
Wat is de definitie van een goed gebruikspaard in dit geval?

Arie, misschien wil je hier antwoord op geven? Dan houden we misschien een leuke en interessante discussie.

Dat in mijn ogen een paard dat veelzijdig inzetbaar is. Door elke amateur gereden kan worden en fysiek een lange, gezonde levensduur heeft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 13:56

s0173957 schreef:
Als dat zou bijdragen tot de fokkerij van het KWPN, waarom is dat dan geen valabel standpunt dat ingenomen wordt in een topic over KWPN?

Elke keer zo op je paard kruipen als er eens kritiek komt op KWPN is ook niet echt wenselijk, want als je alles goed doet, wrm er dan over discussiëren?

Zorg dan dat je discussieert over de warmbloeden-fokkerij in het algemeen... het in stamboek-hokjes denken kan je doen bij Trakheners, wat een gesloten stamboek is... anders is er toch een enorme invloed van hengsten en lijnen van over heel (West-)Europa?

Dus als je discussieert over het verschil in wat de KWPN jury op de keuringen neerzet en wat in de sport gevraagd wordt, vind jij het een positieve bijdrage om het Duitse paard in te brengen.
Dan begrijp je dus het onderwerp niet, het gaat erom dat onze fokkerij (waar trouwens ook genoeg Duits bloed in zit maar dat is helemaal niet aan de orde) naar een type gaat dat wellicht helemaal niet wenselijk is (nogmaals dit is een voorbeeld).
Als er dan iemand komt roepen dat Duitse of van mijn part Franse paarden veel beter zijn is dat helemaal niet relevant.
Omdat jij in België fokt waar van een dressuurfokkerij nauwelijks sprake is kijk jij daar vanzelfsprekend anders tegenaan.
Maar waarom is het zo moeilijk om te begrijpen dat zon kwestie over de KWPN fokkerij gaat, zonder daarbij iedere andere fokkerij te kort willen doen maar ook niet bij willen betrekken.
Anders is het als je een specifiek topic opent over de Europese sportfokkerij

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:58

Anoeska27 schreef:
Arie, misschien wil je hier antwoord op geven? Dan houden we misschien een leuke en interessante discussie.

Arie aka Karel de L. geeft altijd antwoord in de vorm van een wedervraag, dat is makkelijker dan met concrete antwoorden komen en voorkomt het "door de mand vallen".
In theorie heeft hij best goede ideeen over het fokken van goede gebruikspaarden, alleen de praktijk blijkt anders.
Het introduceren van Arabische/ Berbervolbloeden in de warmbloedfokkerij heeft nooit de verwachte verbetering gegeven, bij geen enkele warmbloedfokkerij. Dit i.t.t. de door hem verfoeide Engelse volbloeden, die dit ondanks hun tekortkomingen wel geven, in elke warmbloedfokkerij, ook bij Trakehners het laatste bolwerk van veredeling met Arabieren is men tot die conclusie gekomen.
Al 30 jaar geleden is je ongelijk aangetoond; deal with it, and be gone.

Ik het eens dat iemand die niks heeft met het KWPN dan alleen het afzeiken ervan, maar beter weg kan blijven uit dit soort topics.
Fokkers van KWPN paarden gaan ook niet lopen zieken in Fjordentopics.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:59

arie53 schreef:
Dat in mijn ogen een paard dat veelzijdig inzetbaar is. Door elke amateur gereden kan worden en fysiek een lange, gezonde levensduur heeft.

Dat is mijn doel met ieder veulen wat ik fok. Zowel uit de KWPN-merrie als uit de Hannover-merrie. Ik kan alleen nog niet praten over of ik dat doel bereikt heb of niet omdat mijn fokproducten nog niet onder het zadel zijn. Ik fok niet voor de professionele topruiter, want daar zijn er te weinig van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:02

Zullen we het anders gewoon hebben over het kwpn en niet over iedereen die het niet met het kwpn eens is?

Wie verzint er even een leuke stelling/onderwerp?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:23

arie53 schreef:
De gebruikelijke dikke duim?

Kan je niet gewoon op je eigen forum gaan prediken? Daar word je door jou vanaf geknikkerd, als je het niet eens bent met Anna :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:25

Pletje123 schreef:
Waarom moeten mensen die het KWPN maar niks vinden altijd hun zegje doen in een topic als dit? Stop je energie lekker in je eigen fokkerij/stamboek.

Precies !!
Je moet nu eens op zo'n subforum van bijv. Tinkers gaan zeggen, dat het net koeien zijn en lomp en meestal te dik. Dan is heel Bokt te klein. Dat is waar ik mij vooral aan erger. Bokt meet met 2 maten!! -:(-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:31

Anoeska27 schreef:
sarabande schreef:

Waarom kappen de moddies dat niet af als niet on topic, ergo mensen die in een ander topic zo reageren verwijzen ze hier naar toe. Zoals al gezegd het is gewoon het Bokt beleid, anders had ik wel antwoorden gehad trouwens

Omdat ze er minimaal 2 dagen over doen om naar de TEM te kijken en dan zeggen ze dat het topic zichzelf alweer heeft gereguleerd en dat ingrijpen niet meer nodig is.

Nee hoor, Bokt is helemaal niet van het zelfreguleren, daar zijn al vele topics over geweest. In sommige topics worden berichten, die Bokt als ongewenst beschouwd, heel snel verwijderd, soms wel binnen een paar minuten. Het ligt gewoon aan de moderator en aan de bokker of er wel of niet wordt gereageerd/gestrafd/berichten worden verwijderd.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:45

Electra63 schreef:
Anoeska27 schreef:

Omdat ze er minimaal 2 dagen over doen om naar de TEM te kijken en dan zeggen ze dat het topic zichzelf alweer heeft gereguleerd en dat ingrijpen niet meer nodig is.

Nee hoor, Bokt is helemaal niet van het zelfreguleren, daar zijn al vele topics over geweest. In sommige topics worden berichten, die Bokt als ongewenst beschouwd, heel snel verwijderd, soms wel binnen een paar minuten. Het ligt gewoon aan de moderator en aan de bokker of er wel of niet wordt gereageerd/gestrafd/berichten worden verwijderd.

Het is inderdaad meten met twee maten. Agreed.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:05

Albert schreef:
Anoeska27 schreef:

Arie aka Karel de L. geeft altijd antwoord in de vorm van een wedervraag, dat is makkelijker dan met concrete antwoorden komen en voorkomt het "door de mand vallen".
In theorie heeft hij best goede ideeen over het fokken van goede gebruikspaarden, alleen de praktijk blijkt anders.
Het introduceren van Arabische/ Berbervolbloeden in de warmbloedfokkerij heeft nooit de verwachte verbetering gegeven, bij geen enkele warmbloedfokkerij. Dit i.t.t. de door hem verfoeide Engelse volbloeden, die dit ondanks hun tekortkomingen wel geven, in elke warmbloedfokkerij, ook bij Trakehners het laatste bolwerk van veredeling met Arabieren is men tot die conclusie gekomen.
Al 30 jaar geleden is je ongelijk aangetoond; deal with it, and be gone.

Ik het eens dat iemand die niks heeft met het KWPN dan alleen het afzeiken ervan, maar beter weg kan blijven uit dit soort topics.
Fokkers van KWPN paarden gaan ook niet lopen zieken in Fjordentopics.

Dat is een andere discussie Albert die ik best met je wil voeren in ander topic. Je doet er dan echter goed aan je eerst wat meer in deze materie te verdiepen. Om te de volgende links beginnen en als je daar door heen bent heb in de discussie nog wel meer voor je.

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=15870

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=15859

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=15871

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php ... 2&start=75

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php ... 07#p497907

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php ... 86#p497886

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php ... en#p497320

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:15

Ik vind het belachelijk dat jij reclame maakt voor je eigen forum in dit topic !!

Dat forum loopt trouwens voor geen meter........

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:21

arie53 schreef:

Deze merrie leverde met een nafok van slechts 5 kinderen maar liefst 3 internationale springpaarden!! Helaas is dankzij de kortzichtigheid van de moderne fokleiders deze unieke prestatiefokkerij op een zijspoor gezet. Daarmee zijn veel fysieke en mentale kwaliteiten verloren gegaan.

Nadat ze gecombineerd werd met de volbloed ben sherin xx?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:09

anneliesdj schreef:
Zullen we het anders gewoon hebben over het kwpn en niet over iedereen die het niet met het kwpn eens is?

Wie verzint er even een leuke stelling/onderwerp?

Stelling:
De Engelse volbloed is de bepalende factor in het goede, bewerkbare karakter wat kenmerkend is voor de kwpn-er.
Oftewel: Bloed moet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:16

Dat is inderdaad een actuele discussie, want er zijn niet zoveel F1 kruisingen waar mee gefokt wordt. Bloed moet, maar liever niet te dichtbij. Daar komt het op neer.

Zijn er hier fokkers die hun merrie met een volbloed zouden dekken?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:46

ik lees al even mee.. paar keer even op mijn tong gebeten! maar ga me uit meeleesmodus slepen :)

pletje ik zou niet direct een volbloed hengst gebruiken! nu is dat bij mijn merrie ook niet nodig die heeft genoeg bloed! waika > http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/132379
ik zou als ik meer bloed bij merrie zou willen zien dan ook eerder voor een hengst gaan die veel bloed heeft maar niet direct volbloed hengst is

dus wat je zegt bloed is fijn in de lijn maar niet te dicht bij

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:56

_San87_ schreef:
Citaat:

Het is inderdaad meten met twee maten. Agreed.

Een tijd terug is daar een discussie over geweest en is besloten het meer op zijn beloop te laten onder het mom van zelfregulering, dat zie je nu ook wel terug op bokt.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:58

fokfanaat schreef:
arie53 schreef:

Deze merrie leverde met een nafok van slechts 5 kinderen maar liefst 3 internationale springpaarden!! Helaas is dankzij de kortzichtigheid van de moderne fokleiders deze unieke prestatiefokkerij op een zijspoor gezet. Daarmee zijn veel fysieke en mentale kwaliteiten verloren gegaan.

Nadat ze gecombineerd werd met de volbloed ben sherin xx?

Ben Sherin xx leverde zelf uit nadere combinaties geen enkel internationaal paard.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:08

Van de 3 nakomelingen, niet eens allemaal uit haar zelf, lopen er twee 1,40 en één 1.60. Ze zijn misschien in het buitenland gestart en heet het daarom internationaal maar het was pas interessant geweest als ze alle 3 1.60 gesprongen hadden.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 07-08-13 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:10

Albert schreef:
Stelling:
De Engelse volbloed is de bepalende factor in het goede, bewerkbare karakter wat kenmerkend is voor de kwpn-er.

Eens.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:32

anneliesdj schreef:
Albert schreef:
Stelling:

Eens.

Toch zou ik op mijn dressuurpaard nu geen volbloed meer willen. Op de toenmalige F1 kruisingen heeft hij goed werk geleverd maar met name het volbloed model doet het model en de beweging van een dressuurpaard nu geen goed meer. Maar misschien dat een volbloed in de springsport nog wat kan verbeteren maar daar zit ik niet zo in dus dat weet ik niet.