KWPN voorjaarsonderzoek 2013

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 08:40

Volgens mij de volgende hengsten:

Vivaldi x Havidoff
Vivaldi x Ferro
Amazing Star x Jazz
Ampere x Fidermark
LL x Negro
Rock Forever x Scandic
Bordeaux x Ferro

EDIT: had er 1 dubbel in staan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:42

fokfanaat schreef:
tja natasja, als iemand bij de hengsten gaat kijken en hier een verslag plaats, dat is natuurlijk altijd een mening.

Tuurlijk dat is uiteraard zo. Ik filter dat er ook wel uit. En de meeste waarschijnlijk. Maar dat doet niet iedeeen.

Ik had overigens niet zo'n probleem met die verslagen. Maar goed,...ik ben dan ook geen hengsteneigenaar :D

SophievdV

Re: KWPN voorjaarsonderzoek 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 08:43

Ik heb ze trouwens allemaal gezien gisteren, op de Rock Forever en de Bordeaux na. Er zitten zeker wel hele fijne paarden tussen! :j En er zat aardig wat publiek op de tribune.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:44

vond op de hk de bordeaux een van de besten, ben benieuwd. hoop nog een keer te gaan kijken

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:46

Pletje123 schreef:
Ik heb ze trouwens allemaal gezien gisteren, op de Rock Forever en de Bordeaux na. Er zitten zeker wel hele fijne paarden tussen! :j En er zat aardig wat publiek op de tribune.

En wat is je mening? :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 08:47

Ik ben zelf hengsteneigenaar, dus ik hou mijn snuitje wel even :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 08:47

fokfanaat schreef:
vond op de hk de bordeaux een van de besten, ben benieuwd. hoop nog een keer te gaan kijken

Nog 2,5 week.. dan is het onderzoek weer voorbij :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:48

Kan pletje haar nagels weer laten groeien en gaan slapen :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 08:57

NatasjavE schreef:
Kan pletje haar nagels weer laten groeien en gaan slapen :D

Haha inderdaad :D :')

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:41

Spannend pletje. Volgens mij krijgt hij toch wel steeds positieve feedback, maar ik kan me voorstellen dat het spannend blijft.

Toch is het jammer dat er hier niet zoveel verslagen meer worden gepost. Vroeger ben ik wel veel op pad geweest, naar HK, verrichting, keuringen e.d. Maar nu het fokken op een heeeel laag pitje staat, zijn dat soort tripjes ook tot een minimum beperkt.
Maar mijn interesse in de fokkerij is niet weg en dit soort topics is dan ook super. En dan is het jammer dat er niet zoveel meer gepost wordt en/of foto's geplaatst. Aan de andere kant is het ook wel begrijpelijk. Net wat anderen hier al genoemd hebben, de opmerkingen - al dan niet terecht - blijven zichtbaar op internet. En sommige mensen hebben niet de kennis in huis, maar dat kan je natuurlijk niet direct zien.

Ook ik zal wel eens iets onterechts hebben gescrheven over een hengst, maar ik probeer er altijd bij te zetten dat het mijn mening is. Liever zet ik zo min mogelijk negatiefs hier. Wat ik zelf liever niet over mijn eigen paard zou willen lezen, probeer ik ook niet over andere paarden te schrijven.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:33

Mocht iemand twijfelen om de hengsten te beschrijven.

Schrijf alleen de positieve zaken op.
Staat er niets achter de hengst is het ook duidelijk.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:43

Een tip die ik veel mensen mee kan geven: ga gewoon kijken naar de paarden :) En het liefst samen met iemand met verstand van zaken. Als je fokkerij interessant vindt, sluit je dan aan bij het JongKWPN of een fokvereniging van het KWPN bij jou in de regio. Die organiseren veel leuke activiteiten, allemaal met het oog op het goed informeren van de fokkers. Al doende leert men het best!

Ow en straks komen er ook weer merriekeuringen aan, dat is ook altijd leuk om te zien! Koop dan een catalogus zodat je kunt zien wat de afstammingen zijn. Zo kan je op den duur ook zien welke hengsten wat duidelijk vererven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:26

Pletje123 schreef:
Een tip die ik veel mensen mee kan geven: ga gewoon kijken naar de paarden....

Laten ze in dat geval de presentaties dan op zaterdag houden?
Er zijn ook mensen die reguliere kantoorbanen moeten vervullen om de rekeningen te kunnen betalen.
"even tussen het melken door" is voor sommigen echt geen optie.

Dat is tegelijk ook een heel groot pluspunt aan die afstammelingen-onderzoek/showdag: die is op zaterdag :D

Oja, en als het dan toch op zaterdag is, laten ze dan ook niet om 8 uur smorgens beginnen, maar bijv. om 10 uur zodat ook mensen van buiten Gelderland op een normaal uur hun nachtrust kunnen opbreken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 18:37

De eindpresentatie is, in tegenstelling tot voorgaande jaren, op zaterdag hoor :D

En vroeg op staan lijkt mij een nogal zwak excuus.. als je wat wilt dan doe je dat. Vind ik :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:14

Tja, tenzij je kunt bewerkstelligen dat het anders wordt ingericht - als je iets wilt veranderen, zul je er toch over moeten beginnen want een ander verzint het niet voor je :D
Nee heb je, ja kun je krijgen.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:32

inmiddels lees ik wel de dressuurhengsten,maar nog steeds niets over de springhengsten.of weet iemand waar ik het kan vinden?er staat niets op kwpn en horses....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 07:40

Ik zat net te bedenken. De rede dat hier door mensen die de hengsten gezien gezien hebben weinig tot niet gereageert word is ook omdat ze niet of nog maar weinig nog op bokt komen.
Niet alleen die die de verslagen plaatste maar ook andere.

Kan het me wel voorstellen, maar wel jammer.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:18

Ik ben behoorlijk kritisch geweest (en nog) over de gelderse hengst, de manier waarop hij er voor stond en werd voorgesteld vond ik een aanfluiting. Gelukkig voor de eigenaren zagen de juryleden voldoende pluspunten (met name de bloedvoering denk ik)en werd hij toch aangewezen, en zal het waarschijnlijk ook wel halen. Wat mij echter het meeste stoorde is dat er mensen waren die die knol nooit hadden gezien hem helemaal de hemel in prezen, en de eigenaar vond het helemaal geweldig. Je mocht wel positief zijn zonder dat je de hengst hebt gezien, als je de moeite had genomen om hem eens echt te bekijken mocht je echter geen negatieve dingen zeggen.
Dan zijn er nog wat die moeite hebben met het feit dat je al deze minder positieve dingen altijd weer terug kunt lezen op internet wanneer je de hengst opzoekt, de onzin possitieve verhalen staan er net zo goed ook op, dus wanneer je een goed beeld wilt vormen zelf gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:23

NatasjavE schreef:
Ik zat net te bedenken. De rede dat hier door mensen die de hengsten gezien gezien hebben weinig tot niet gereageert word is ook omdat ze niet of nog maar weinig nog op bokt komen.

Kip of het ei?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:06

Ben het helemaal met Stoffel eens, viel mij ook op dat alle kwijlreacties nav fotos kwamen, en niet van mensen die de hengst zelf hebben gezien. En we weten allemaal dat een foto weinig zegt, ik was aangenaam verrast over de foto die ze in Den Bosch hadden weten te schieten voor IDS, want ik heb mn filmpje maar voor mezelf gehouden omdat ik hopte op betere momenten in de toekomst. Ik wacht rustig de nakomelingen van deze hengst af, maar adhv wat ik nu gezien heb laat ik hem nog even staan.

Voor de dressuurhengsten trouwens ook, waren heel aardige fotos van, maar onder het zadel vielen ze op 2 na allemaal af voor mij (niet dat ik dressuurpaarden wil gaan fokken).

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:36

Veel mensen zijn gewoon enthousiast voor Pletje123, het is toch een heel avontuur een eigen gefokte hengst in het onderzoek?
Ik vind het ook geweldig als mensen mijn paard de hemel in prijzen en dat is bij lange na geen hengsten materiaal maar dat is daarom toch geen slecht iets? Ze staan achter hun paard, en dat hoort zo. Als je niet enthousiast bent en niet achter je paard staat moet je zo'n traject niet in gaan.

Ik vind het niet helemaal terecht, er mogen best wel mindere punten aangegeven worden. Geen enkel paard is perfect en zo ook Floris niet. Ik vind de manier waarop deze punten aangegeven worden nog wel eens bot en ik denk als mensen gewoon iets subtieler te werk gaan dat de kwaliteit van de discussie alleen maar doet toenemen (dan heb ik het nu niet alleen over Floris topics).

Ik heb het geluk gehad de hengst een paar keer IRL gezien te hebben onder andere thuis en ben wel overtuigd van zijn kwaliteit.
Neemt niet weg dat ik het ook kan begrijpen dat het niet helemaal je type is, maar het is wel gewoon een kwaliteitsvol paard hij staat tenslotte niet voor niks bij het KWPN nu?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:42

Normaal werd in dit soort topics ongezouten een mening gegeven over de hengsten, maar nu het paard van een bokker is moeten we dus reageren zoals op andere boktpaarden? Ik vind daar nogal een verschil inzitten, tussen reageren op iemand die plaatjes plaatst van zijn grote vriend, of tussen je mening geven over een potentiele dekhengst in een zeer kleine fokrichting.

Kwaliteit.. Net wat je daar onder verstaat en hoe hoog je de lat legt. Hengsten worden niet voor niets ook nog een paar keer beoordeeld op hun nakomelingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:43

Je kan beter iets over iemand zijn vrouw zeggen dan over zijn paard. Maw: zo positief kun je mindere punten nooit brengen

Ik ga een hengst zelf bekijken voor ik ermee dek. Maar ik vond de foto's en verslagen op bokt ook altijd leuk. En als iemand iets negatiefs opvalt aan een hengst wil ik dat ook wel graag weten, ik beoordeel de relevantie ervan voor mijn hengstenkeuze zelf wel. HH die de mindere punten verdoezelen kan ik niet zoveel mee, je wilt wel de juiste combi maken en behalve verbeteren positieve dingen bevestigen en niet negatieve.

Overigens heb ik al meerdere keren dressuurhengsten laten staan die hier op bokt de hemel in geprezen werden. Sommige kenmerken of zeg maar rustig gebreken wil ik niet in mijn merriestapel hebben ook al is een hengst zwart. Dus altijd je eigen kop volgen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:44

GJ9 schreef:
Ben het helemaal met Stoffel eens, viel mij ook op dat alle kwijlreacties nav fotos kwamen, en niet van mensen die de hengst zelf hebben gezien. En we weten allemaal dat een foto weinig zegt, ik was aangenaam verrast over de foto die ze in Den Bosch hadden weten te schieten voor IDS, want ik heb mn filmpje maar voor mezelf gehouden omdat ik hopte op betere momenten in de toekomst. Ik wacht rustig de nakomelingen van deze hengst af, maar adhv wat ik nu gezien heb laat ik hem nog even staan.

Voor de dressuurhengsten trouwens ook, waren heel aardige fotos van, maar onder het zadel vielen ze op 2 na allemaal af voor mij (niet dat ik dressuurpaarden wil gaan fokken).

Bedoel je nu mijn reactie GJ? :)

Vond het een hele mooie foto waarop je goed kan zien dat de hengst zich veranderd heeft tov de hengstenkeuring.
Ik heb de hengst in Ermelo en Den Bosch gezien. Ik snap ook echt wat je bedoeld.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:46

GJ9 schreef:
Normaal werd in dit soort topics ongezouten een mening gegeven over de hengsten, maar nu het paard van een bokker is moeten we dus reageren zoals op andere boktpaarden? Ik vind daar nogal een verschil inzitten, tussen reageren op iemand die plaatjes plaatst van zijn grote vriend, of tussen je mening geven over een potentiele dekhengst in een zeer kleine fokrichting.

Kwaliteit.. Net wat je daar onder verstaat en hoe hoog je de lat legt. Hengsten worden niet voor niets ook nog een paar keer beoordeeld op hun nakomelingen.

Het gaat hier om het commentaar wat voorheen werd gegeven op alle hengsten. Daar is door de eigenaren over geklaagt.
Het gaat niet over dit jaar. Helaas zijn dit jaar dergelijke verslagen achterwegen gebleven. Helaas want ik vond het zeker wel leerzaam op een bepaalde manier.