HELP MERRIE IS HOOGDRACHTIG ZONDER WETEN!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:52

Jolliegirl schreef:
Dan zoek je toch verder?
De dierenarts was er nu toch al.

Ook al is je paard angstig.. Koliek hebben is nog erger, en kan uitlopen op ergere dingen...

Nou idd, ik ben een paard kwijtgeraakt aan ernstige koliek. Dat wens ik niemand anders toe hoor.
Ze is niet dragend, maar heeft duidelijk wel ergens last van. Zaak om dat uit te zoeken en haar daarmee te helpen voordat het omslaat in echt koliek.

JoyCiej007

Re: HELP MERRIE IS HOOGDRACHTIG ZONDER WETEN!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:32

Koliekachtige verschijnselen etc. in combinatie dus met het gegeven dat ze waarschijnlijk niet drachtig is, zouden bij mij toch wel alarmbellen doen rinkelen. Ofwel is er hormonaal iets flink mis (schijndrachtigheid, problemen met baarmoeder, etc.) of qua organen zit er iets niet goed.
Zo'n paard zou ik graag even naar een paardenkliniek brengen, om eens goed te laten doorlichten.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:52

Fijn dat de DA geen veulen voelde :)
Maar heb je wel verteld over de koliek die terugkeert?
Je dacht de oorzaak te weten...maar die weet je dus niet ;)
Misschien is er wel een diepere oorzaak...de DA was er al...snap niet dat er niet meteen verder is gekeken.
Koliek kan levensgevaarlijk zijn :\
Maar goed, dat zou ik gedaan hebben ipv weer afwachten en later nog een keer de DA bellen...
Ik ben benieuwd naar je redenen om niet meteen door te zoeken.
Liever dat beetje stress, dan nog een koliek aanval...

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:35

Sorry ik begrijp het niet helemaal, je paard had tot 2x toe onverwachts drachtig kunnen zijn. Andere merries schijnbaar ook. Je laat een DA kijken of ze drachtig is, wat schijnbaar niet is. Maar gaat verder niet op zoek naar wat wel de mogelijkheid is, terwijl ze al een tijdje koliek achtige aanvallen heeft. En dan wil je haar niet meer laten onderzoeken omdat dat stress zou geven ?
Liever wat "stress" als pijn of vervelende ongemakken lijkt mij, en tegen stress kan de DA wat doen.
Ik snap dus echt niet hoe je er zo luchtig mee om blijft gaan.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:56

Ik vind het vrij apart dat je het laat gebeuren dat je paard tot 2x toe onverwachts drachtig is. En dat je een hengstje ook nog bij andere pony's laat, die dus ook nog drachtig kunnen zijn. Vrij apart allemaal. Ik hoop dat je merrie idd echt niet drachtig is, en als het wel zo is dat het een mooi en gezond veulentje word ;)

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 18:45

Voor de duidelijkheid!!! IK heb de hengst niet bij de shetlander merrie's gezet en zo ook niet bij mijn merrie. Deze is op een avond losgebroken en heeft er toen dus bij gestaan dat is dus de hengst die de merrie's dus gedekt kan hebben. Het andere jonge hengstje. Heeft wel bij mijn Quartermerrie gestaan. Maar heb ik nog nooit een poging tot dekken zien doen.

Wat betreft mijn merrie is de oorzaak van de koliek wel duidelijk. Ze kan gewoon niet tegen het jonge gras. En ben ik bij nader inzien de andere keren gewoon veelte voorzichtig geweest. Zodra ze ging liggen in de bak iets wat ze zelden doet gaf ik haar colosan en dat is dus ook wat ik als licht koliekerig bestempel.

Gisteren merkte ik ineens op dat mijn merrie erg apart eet. Ik denk dus dat ze haken heeft in haar mond. Of eigenlijk weet ik het wel zeker. Dus de tandarts gebeld en afspraak gemaakt!

Gisteren was ik nogal gestresst en zo te zien ben ik nogal verkeert overgekomen bij sommige mensen!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:20

Goed dat je tandarts laat komen.
Ik blijf het wel raar vinden dat je nu er vragen over gesteld hebt gekregen, het ineens allemaal meevalt en dat je weet wat het is zonder dat de DA is geweest. Eerst negeer je mensen met de vraag mbt foto's ,vervolgens zeg je foto's te hebben gemaakt maar ziet niemand ze. Vlak daarna is ze toch niet drachtig.
Snap je dat het dan raar overkomt ? Je zal ongetwijfeld het beste met je paardje voor hebben, maar komt heel raar over nu ;)
Ik hoop iig dat het snel beter gaat met haar, en dat de hengst niet meer op boevenpad kan ;)

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 20:26

Naar mijn idee heft het weinig zin om nog foto's te plaatsen als de dierenarts heeft gezegd dat er geen veulen inzit. Bovendien waren de foto's niet echt van goede kwaliteit. Dus leek het me allemaal erg overbodig.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:11

Jammer zeg, hopen dat je er snel achter komt wat het wel is.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:18

Arm dier. Waarom laat je de DA niet extra onderzoeken buiten alleen het opvoelen? Je heb het over kleine koliek aanvallen.. Je wil toch dingen uitsluiten? Of lijkt je dat ook overbodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:28

ach, als je eenmaal iets denkt en daar in de stress over raakt. dan ga je elke vorm van gedrag daaraan linken. Zo werkt het nou eenmaal. Dus het kan heel goed allemaal erg meevallen
Het zou me niets verbazen als er verder niet met dit dier aan de hand is.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:29

Toch vind ik dat je naar het dier verplicht bent om het te laten onderzoeken. Een dier is afhankelijk van jou, je moet daarvoor je verantwoording pakken.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 10:58

Met opvoelen kan een DA al in een heel vroeg stadium zeggen of er een vruchtje in zit, laat staan als de merrie al een heel stuk verder in de dracht is.

Ik ben ook een beetje verbaasd over wat ik hier gelezen heb. Echt niet l*llig bedoelt, maar hoe oud ben je sonadore? Heb het gevoel dat je nog jong bent. Als je ouder was geweest, had je waarschijnlijk op veel vragen zelf het antwoord geweten.

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 11:35

Nou ik ben 26 jaar. En al helemaal geen leek wat betreft het houden van paarden. Alleen door de onverwachte situatie raakte ik in de stress. Ik laat mijn paard eerst door de tandarts naar kijken. En mocht ze nog steeds koliekerig worden. Dan zal ik het ook echt wel laten onderzoeken. Maken jullie je maar niet druk. IK vind sommige reacties nogal overdreven. Maar goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:38

sonadore schreef:
Nou ik ben 26 jaar. En al helemaal geen leek wat betreft het houden van paarden. Alleen door de onverwachte situatie raakte ik in de stress. Ik laat mijn paard eerst door de tandarts naar kijken. En mocht ze nog steeds koliekerig worden. Dan zal ik het ook echt wel laten onderzoeken. Maken jullie je maar niet druk. IK vind sommige reacties nogal overdreven. Maar goed!

Dat komt omdat mensen je niet kunnen zien. En jouw ietwat stresserige berichten te zwaar opnemen.
Niet druk om maken. Ik snap het helemaal.

Je gaat dan elk gedrag van je paard interpreteren en uitvergroten. Een kriebel aan de buik, ben je al bang dat het iets is. Zo werkt dat toch.
Toen mijn paard een keer lichte koliek had gehad, liep ik de week erna ook naar alles te kijken , hmm ze draait haar hoofd om... zou ze pijn hebben :D
Ik vind ook dat veel mensen hier dus overdrijven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:42

heb je de merrie recentelijk nog goed ontwormt? Koliekverschijnselen komen vaak van een wormbesmetting

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 11:43

Van mijn oudste merrie dacht ik een aantal jaren geleden ook dat ze drachtig was,ze was dik en gaf wat melk..Bij haar was het door het eiwitrijke gras :o ..Het is wel zo dat je dan inderdaad dingen gaat zien die er niet zijn..

Fijn dat de tandarts komt en hou ook in de gaten dat ze niet teveel zand binnen krijgt of een wormbesmetting heeft :)

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 11:58

Precies wat je zegt MariekeB. Mijn merrie heeft nogal een verleden. En geloof mij de dierenarts is er al heel erg vaak bij geweest. Wat ik wel weet is doordat ze einschuss meerdere malen heeft terug gekregen haar weerstand enorm laag op een pitje staat. En ze extreem gevoelig is op ontstekingen. IK schiet door het verleden en al die keren ik nogal snel in de stress. En kijk dan inderdaad naar wat je zegt alles. Als ik haar zie liggen denk ik al ow nee. Die heeft koliek. Voor als nog zijn het altijd alleen krampkolieken geweest. Ze is in januari nog ontwormd en had toen niks. En verder wordt ze om de 3 maanden goed ontwormd oom met de duurdere merken zoals pramox. Zankoliek houd ik in de gaten.

Verder is de osteopaat 2 weken geleden geweest en ze zat heel erg vast in het heiligbeen. Ze is nu veel losser in haar kont en de spieren daarom heen. Misschien is ze gewoon zelf nog wel aan het zoeken en dat ze daarom haar staart wat raar draagt. Omdat ze al een hele tijd zo vast zat.

Mijn merrie is in bruikleen geweest en kwam eind 2012 wel met een zware bloedworm infectie terug. Zal me niks verbazen als de wormen ook schade hebben gebracht aan de darmen en dat ze daarom nu zo gevoelig is daarop. Helaas laten deze mensen erg weinig over haar los! En schijnt ze zelfs bij iemand anders een tijdje te hebben gestaan. Was namelijk in eerste instantie niet de bedoeling dat zeterug kwam. Want ze zouden haar kopen op afbetaling!
Alleen klikte absoluut niet met de mensen daar en mijn merrie gedroeg zich nogal vreemd en gevaarlijk.
Is namelijk nogal een dominante merrie die je dus niet onder druk moet zetten.
Daar moet je kennelijk mee om kunnen gaan!

Voorheen in de jaren daarvoor heeft ze in de 6 jaar dat ik haar toen had slecht 1 maal koliek gehad en sinds ik haar terug heb. Dus al 3 keer. Dus is nogal een beetje vreemd. En dus zoeken naar de oorzaken!

Hopelijk is het nu wat duidelijker voor de mensen!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:02

MariekeB schreef:
sonadore schreef:

Dat komt omdat mensen je niet kunnen zien. En jouw ietwat stresserige berichten te zwaar opnemen.
Niet druk om maken. Ik snap het helemaal.

Je gaat dan elk gedrag van je paard interpreteren en uitvergroten. Een kriebel aan de buik, ben je al bang dat het iets is. Zo werkt dat toch.
Toen mijn paard een keer lichte koliek had gehad, liep ik de week erna ook naar alles te kijken , hmm ze draait haar hoofd om... zou ze pijn hebben :D
Ik vind ook dat veel mensen hier dus overdrijven.

Als mijn jongste merrie nu overmatig zou gaan liggen rollen dan zou ik eerder denken van "Sjips, begint d'r zomerexceem nu alweer!" en eventueel pas later aan koliek. Die heeft nog nooit koliek gehad maar is dus wel een excemer.
Als mijn oudste merrie overmatig gaat liggen rollen dan denk ik wel aan koliek en bel ik gelijk de DA want als zij eenmaal toegeeft aan koliekpijn dan is het gelijk ook ernstige koliek of ze is ziek van wat anders (ik ken d'r al d'r hele leven, 4 keer koliekverschijnselen gehad waarvan 3 keer achteraf geen echte koliek was maar buikkrampen als bijverschijnselen van wat anders (2x Lyme, 1x na een bevalling := )

Oftewel: ieder paard is anders en de eigenaar weet meestal het beste of er wel of niet gereageerd moet worden.
Ik ken mijn paarden ook door en door en ga op mijn (onderbuik)gevoel af. Sommige mensen vragen zich soms af waarom ik in bepaalde situaties geen DA erbij roep en waarom in andere situaties juist zo vroeg.

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 12:14

Dat is net als bij mij Flettie. Vaka genoeg laat ik de dierenarts komen ik kan ik hem al de diagnose geven. Elke keer kijken ze weer raar op. Laatste keer had ik precies hetzelfde ik twijfelde tussen twee verschillende dingen bij een andere merrie. En naar de dierenarts bezoek wist ik nog niks want de dierenarts was net als mij in twijfel tussen dezelfde twee dingen. Dus ik denk dat ik wel mag zeggen dat mijn intuïtie het vaak bij het juiste eind heeft!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:23

Niet eerlijk van je dat je zegt dat er te overdreben gereageerd wordt door mensen, terwijl je het bericht ervoor aangeeft zelf overdreven te reageren :s.

Kijk dat laatste verhaal kan ik veel meer mee , dat maakt een hoop duidelijker :j
Dus excuses dat ik aan je twijfelde ! Zoals je het eerder hier typte kwam het op mij heel raar over,alsof je geen moeite wilde doen om te weten wat er aan de hand was. Nu is duidelijker hoe en wat.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 12:30

sonadore schreef:
Dat is net als bij mij Flettie. Vaka genoeg laat ik de dierenarts komen ik kan ik hem al de diagnose geven. Elke keer kijken ze weer raar op. Laatste keer had ik precies hetzelfde ik twijfelde tussen twee verschillende dingen bij een andere merrie. En naar de dierenarts bezoek wist ik nog niks want de dierenarts was net als mij in twijfel tussen dezelfde twee dingen. Dus ik denk dat ik wel mag zeggen dat mijn intuïtie het vaak bij het juiste eind heeft!

:j
Precies, vorig jaar heb ik helaas ook (naar mijn idee) te laat gereageerd bij mijn Shetlander. Ik had al langer een onderbuikgevoel en het idee dat Shetlief tekenen van hoefbevangenheid toonde maar mijn man zei dat Shetlief zich aanstelde. Totdat Shetlief op een avond in de wei lag en niet direct vooraan het hek stond toen ik kwam (normaal is hij haantje de voorste en komt er in galop aangerend). Gelijk de DA gebeld met de mededeling dat Shetlief hoefbevangen was, DA geweest, kijkt, voelt en bevestigt mijn vermoedens. Kon mijn man dus mooi de trailer aankoppelen en ons ophalen (paarden stonden op de zomerwei). Shetlief heeft ruim een maand aan huis gestaan in zijn uppie op de rijbak met alleen maar hooi en water voordat ik het weer aandurfde om hem naar zijn dames terug te brengen met 24/7 een graaskorf om!

sonadore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 13:23

Fijn Mondy dat het nu duidelijker is. Je wilt niet weten hoeveel ik voor mijn merrie over heb! Zit al heel wat honderden euro's in.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 03:38

maar wel nog steeds melk?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 09:47

Ik heb ook al eerder gemeld: sommige merries blijven altijd 'melk' geven zelfs als ze niet drachtig of al lang niet meer zogend zijn.
Mijn merrie is ook zo'n geval. Haar laatste veulen wordt dit voorjaar alweer 4 jaar oud maar als je haar uier melkt komt er nog steeds een melkachtige vloeistof uit. De moeder van mijn merrie heeft precies hetzelfde.
Ik heb dit ooit eens aan die vragenrubriek van het BIT gevraagd en kreeg toen als antwoord dat dit inderdaad bij bepaalde merries (m.n. familie gerelateerd) kan voorkomen. Dit was nergens om me zorgen over te maken. De tips waren: niet gaan melken en alleen regelmatig controleren of er geen uierontsteking zou ontstaan.