Springende Volbloeden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:36

ceasario schreef:
Moet je eens op zoeken hoeveel volbloed Salinero van van Grunsven heeft. Ik meen in de eerste 4 generaties niks.

terwijl haar Joker veel bloed had.

PRINCE THATCH xx X ABSATZ waarvan bij Absatz de moederlijn terug
gaat op Shagya-bloed.

Dusss??? Verward

Onze dressuurkampioen is van een "Bijna" volbloed afgevallen en daarom moeten we het volbloed maar vermijden in de fokkerij want als Anky valt dan kan het nooit goed zijn.....

Weet je wat het probleem is van de meeste mensen hier, ze hebben nog nooit een 'echt' volbloed in de handen gehad, en weten dus heel niet waar ze over praten. En daarbij, wanneer ze het wel hebben weten ze vaak niet hoe ze ermee om moeten gaan....

Uitgezonderd de mensen die wel met een volbloed weten om te gaan, maar die mensen, en dat weet ik 100 procent zeker, zullen geen negatief woord over de volbloed spreken. Simpelweg omdat het gewoon geweldige beesten zijn als je ze voor je hebt.. Qua karakter, vermogen, alles gewoon..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:41

CielitoLindo schreef:

Onze dressuurkampioen is van een "Bijna" volbloed afgevallen en daarom moeten we het volbloed maar vermijden in de fokkerij want als Anky valt dan kan het nooit goed zijn.....

..

Dit gaat nergens over natuurlijk.

De Ev liefhebbers moeten zich realiseren dat veel volbloeds worden gefokt voor andere doeleinden, dat maakt een volbloed niets minder of meer. ( gezien het geld wat er in omgaat, is een Ev sowieso interessanter Haha! dat terzijde)

Het is hetzelfde met een haflinger, fries en andere rassen. De meeste rassen worden voor een specifiek doel gefokt. Dat maakt ze niet minder, maar daarom kunnen ze wel minder geschikt zijn voor bepaalde doeleinden.

Dus mensen kom van die kast af. En ga praten waar de Ev wel super in is..........................

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:44

Welke kast, ik ben het gewoon spuug en spuug zat dat er gewoon mensen zijn die constant doorhameren over hetzelfde negatieve onderwerp..

En waar ze wel goed in zijn, races en cross country Haha!

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:46

Cielitolindo welke afstamming heeft je EV?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:47

Nou nu heb je dus een punt gevonden waar je het rijpaard flink in kan afzeiken........

Want daar wil je geen race mee rijden hoor Haha!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 22:58

Greetje : Ikthibar x Persian Hights , maar dat had ik je al via pb gestuurd..

Pipo: Ik wil helemaal het rijpaard niet afzeiken, ik heb immers ook jaren rijpaarden gereden en ik heb paarden gereden die ik er zo bij zou nemen naast mijn volbloed, het enige waar ik gewoon moe van word is het negatieve wat men altijd over het volbloed heeft, terwijl het serieus gewoon slimme meewerkende lieve paarden zijn die geen vlieg kwaad doen.. Toen ik mijn volbloed kocht zei een rijpaard man tegen mijn pa: "Je laat je dochter toch geen volbloed kopen, dat is levens gevaarlijk".. En dan hier ook constant dat negatieve geblabla, ik word er een beetje moe van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:04

Begrijp ik wel, maar jij bent liefhebber van het Ev, er zijn liefhebbers van Friezen, van Haflingers, Ijslanders. Al deze paarden worden gebruikt voor bepaalde doeleinden. En als je met een haflinger een 1.40 parcours wil springen ben je ook niet realistisch.

Met een kwpner in een race meedoen slaat ook nergens op. En met een Ev meedoen op hoog nivo in de dressuur of springen werkt ook niet.

Dus alles wat een nadeel heeft, heeft een voordeel!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:09

Dressuur dan misschien niet zo maar springen vindt ik onzin, volbloeden kunnen vaak super springen..

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:09

Btw mijn volbloed springt als een trein, en dressuur is dan minder maar dat is omdat ik dressuur verafschuw..

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:13

Ik geloof, beste ev-liefhebbers, dat dit voor een deel een niet op waarheid berustende overtuiging van jullie is, dat hier het ev wordt afgezeken. Vanuit het topic over het LM is door de opsteller daarvan gezegd dat het SKELET (dus niet het gehele paard), in de spring- en dressuurpaarden fokkerij niet wenselijk is. Een (klein) aantal mensen steunde hem/haar daarin, het overgrote deel echter riep, dat zou wel kunnen, maar je hebt ev nodig om werkbare, snelle, attente paarden te fokken. Vervolgens gingen jullie echter constant maar posten dat het ev zo geweldig is en hoe ze kunnen springen, de stats van Himyar enz. Je hebt als het ware je eigen boosheid nu gecreeerd. Zonder een weldoordachte inbreng van volbloed, fok je op termijn geen toppaarden, dat is mijn mening en zo denken er hier velen over. Dus ik zou zeggen, maak je niet druk.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:20

Ik maakte me ook zeker niet druk maar ik irriteer me de laatste tijd gewoon aan sommige mensen hier.. Thats all..

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:22

anna42 schreef:
De huidige Volbloed (100 jaar later) is qua skelet en qua constitutie zover veranderd, op nog een enkele uitzondering na, dat dit paard eerder negatief dan positief heeft gewerkt. Ook dit heb ik onderbouwd door feiten en qua bijdrage precies in cijfers en procenten weergegeven.

Daar heb ik toch iets gemist.
Welke feiten en bijdrage waren dat,die aangeven dat het skelet zo veranderd is?
Ik heb al eens een stuk geplaats wat het tegendeel bewijst, sterker nog,er staat dat ze zelfs verbeterd zijn,dus een positievere uitwerking.
om ons geheugen op te frissen zal ik t nog eens plaatsen.

May 8, 2001
Thoroughbreds Face Physical Limits to Improvement
By ERICA GOODE
Human runners broke the four- minute mile in 1954 and have been getting faster and faster ever since.

But the winning times for horses in classic races like the Kentucky Derby have remained surprisingly static. Secretariat's world-record-breaking Derby time of 1:5925, for example, set in 1973, remains unsurpassed more than a quarter of a century later. Monarchos, this year's Derby winner, clocked the second-fastest winning time in history, running the race in 1:59.97, but still did not break Secretariat's record.

The reasons, scientists say, may have to do both with the unique physiology of the horse and the nature of the sport.

Horses are designed to run, their fleetness of foot having evolved over millions of years as a strategy of escape from predators. At one hour old, a foal is on its feet; at two hours, it is ready to go. And the horse's natural running ability has been nurtured and enhanced in thoroughbreds, which have been selectively bred for racing since the 17th century.

So while people require years of training and daily practice, thoroughbred racehorses enter the world much closer to their performance limits, said Dr. James Rooney, an emeritus professor at the University of Kentucky and an expert on equine biomechanics.

"The human is not, from the point of view of construction, a particularly good thing to start with and be an athlete," Dr. Rooney said. "But the horse is born to be an athlete. And the more they learn about horse physiology, the more people begin to realize that this animal has evolved to a certain point and you can't change it very much."

It is the best racehorses, those that compete in top stakes races like the Derby, that appear to be the closest to hitting a physiological speed barrier. In a study of racing performance between 1952 and 1977, for example, Dr. Patrick Cunningham and Dr. Barry Gaffney of Trinity College in Dublin found that though winning times for elite races had remained stagnant, horses as a whole were improving, at the rate of about 1 percent a year as calculated by a formula based on handicapping.

"Even though the winners are not getting better, the losers are getting better," Dr. Cunningham said.

Dr. Cunningham and Dr. Gaffney speculated that the elite horses may have been limited by the rate at which lactic acid, a waste product produced in strenuous exercise, can be cleared from the muscles or oxygen circulated in the bloodstream.

Yet an equally significant reason that records are not being broken may have to do with the goals of racing itself: racehorse owners do not necessarily aim to beat the clock, or to improve the speed of the breed as a whole. They simply want their horses to beat other horses

2001 mag ik toch wel als t heden zien. Als dat waar is dat ze zo verslechterd zijn,hoe kan t dan dat een paard bijna dezelfde tijd neerzet als bijna 30 jaar geleden??
Als ze verslechterd zijn kan dat dus niet, dus is het klinklare onzin.

Wat betreft sultan,selim en Adaptus..ik heb nergens gezien dat je je daar positief over hebt uitgelaten, het enigste wat ik van jou heb gelezen is dat de volbloed niet thuis hoort in de warmbloedfokkerij.

Ja pipo,ik zit wel een beetje op de kast.
Ik zie veel ex-renpaarden een 2e kans krijgen als sportpaard in een andere tak van de sport,ipv de slager.
Nu wordt er geroepen;ze kunnen niet dressuren,springen,galoperen etc. De meeste zijn misschien niet allemaal supergoed in andere takken,maar ze kunnen t wel,anders nam zich toch niemand de moeite om er mee op wedstrijd te gaan,of niet?.
Wat is er mis met een volbloed die super een m of z parcours loopt? dan heb je toch een fijn sportpaard?
En er zijn volbloeden die het wel verder schoppen,die zie ik ook niet als uitzonderingen,en ik vraag me al deze topics nog steeds af...wat is daar nu zo mis mee???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 23:30

thoroughbred schreef:
[Wat is er mis met een volbloed die super een m of z parcours loopt? dan heb je toch een fijn sportpaard?

[/quote]

Denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat. Ze kunnen op landelijk nivo best leuk meedraaien. Maar ik denk dat de meeste mensen hier het over paarden hebben die internationaal het super doen. En dat zijn natuurlijk paarden die iedereen het liefst wil fokken ( al lukt dat maar weinig Haha!)

En daarom vinden sommige rijpaardenfokkers denk ik dat een EV niet meer genoeg kan toevoegen aan het huidige sportpaard.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:00

Ik ga met Excuse me mee en maak me ook niet druk.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:01

klopt,maar er zijn ook volbloeden die het in de topsport ook goed gedaan hebben.
Met de juiste kennis en ervaring(topruiters),lijkt t me niet onmogelijk om zo'n paard,die talent heeft in bv springen, verder te brengen dan alleen landlijk niveau.
Er zijn ik weet niet hoeveel warmbloeden die het landelijk leuk doen,maar internationaal niet kunnen halen. Net als die paar ex-renpaarden of volbloeden die daar tussen lopen.

Kan t niet zo zijn, dat er veel minder volbloeden meelopen in de sport zoals in ned,omdat ze in verkeerde/onkundige handen vallen of bij de slager?

Kan t niet zo zijn, dat de volbloedstapel die in de andere sporten lopen,zo klein is,omdat de meeste niet bij goede en vakkundige ruiters eindigen?
zoals genoeg goede warmbloeden?

Is het niet zo,dat de meeste mensen al een vooroordeel hebben als het een volboed is(vooral om t temperamenr en t karakter),en zich liever een warmbloed kopen die een (bekende)afstamming heeft,waarvan je meer vertrouwen in hebt?

Er zijn denk ik maar weinig mensen die tijd(en geld) willen steken in een ex-renpaard/volbloed,als ze de kans en t geld hebben voor een warmbloed waarvan de ouders goed gepresteerd hebben,pakken ze liever de warmbloed.

De volbloed hengsten hebben laten zien dat t wel kan.
Als ze echt niet geschikt waren,dan zouden die hengsten het ook niet gekund hebben,of zie ik dat verkeerd?
Dan zou er toch ook niemand op t idee gekomen zijn om ermee te gaan fokken?
Een paard dat niet kan springen..daar wil je je merrie toch niet door laten dekken?
Waarom zijn de mensen gaan fokken met hengsten die niet kunnen springen?...waarom?

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:20

Niet gelijk over me heen vallen en met voorbeelden komen, maar directe nakomelingen van volbloeden doen het ook niet zo goed in de sport. in het ideale geval heb je een keer of drie vier volbloed in 4de en 5de generatie bij een fokmerrie, daar kun je vaak goed mee fokken. Met een hengst die dat ook heeft. Ik denk dat Buc hier ook zo over denkt, schat ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:22

We zijn als mens toch ook niet overal fantastisch in? Ik denk dat je het met paarden ook zo moet zijn. Alles heeft zijn doel, en daarvoor is het zeer geschikt!

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:39

excuseme,ik val helemaal niet over je heen want ik had jou reactie nog helemaal niet gelezen,ik reageerde op pipo.
Blijkbaar zijn mijn voorbeelden onzin,aangezien zich maar weinig mensen daar in kunnen vinden.maargoed.

Wat betreft die 4e of 5e generatie..kan ik me t helemaal in vinden.
Ik zie bij veel geweldige hengsten bv een Nimmerdor(althans,die vind ik geweldig) dat daar vaak in die generaties volbloed zit.
Is het dan een positieve of negatieve invloed?.
Ik geloof een positieve,maar waarom zien mensen dat als een negatieve?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:41

Je denkt dat ik dat negatief zie. Maar dat zie ik niet negatief, ik heb al meerdere keren aangegeven dat een aantal volbloeden een waardevolle bijdrage hebben geleverd aan de rijpaardenfokkerij.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 00:59

juist,dat bedoel ik..waardevolle bijdrage
Waarom krijg ik t idee dat sommige mensen het een waardeloze bijdrage vinden? Of heb ik blijkbaar een verkeerd beeld daarvan gekregen?

Ik vind dat iedereen z n eigen mening mag hebben over of de volbloed wel of niet geschikt is voor de warmbloedfokkerij,kan ik me helemaal mee vinden....maar als ik dan weer lees dat het skelet van dit ras zo erg verslechterd zou zijn,(wat niet zo is),dat het lendemechanisme opeens is verdwenen( hocus pocus),en dat het uit den boze is om met deze dieren verder te fokken omdat we de bloedlijnen hiermee vergiftigen...wat met name anna meent,gaat me een beetje ver.
Op dat punt zijn er toch hopenlijk meer mensen het met me eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 01:07

Wat anna denk ik probeert te zeggen is: Het skelet is gefokt om te racen. En niet om zware tour te lopen in de hoge dressuur of springen.

Dus het skelet is niet gesloopt, maar het skelet wat nodig is voor een dressuur of springpaard is verschillend.

Dus het skelet is super voor een Ev, en volledig het skelet wat nodig is om zeer goed te racen.

Ik denk dat Anna dat bedoelt, maar het kwam er misschien niet even aardig uit!

Maar nogmaals, dat denk ik! En tja, wie ben ik.......

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 08:35

Afbeelding
Settlement Day xx - Prologo xx - Dunkerque xx.
French Buffet is a beautiful, long-lined and correctly built thoroughbred stallion.
Also the thoroughbreds Lucky Boy xx, Millerole xx and Waterserpent xx sire out of the same lines as French Buffet. These stallions have been of great significance for the show jumper breeding.
He jumped internationally in Aken and Arnhem in the sub-classes and in South America 1.40m and 1.50m. French Buffet won 1.50m classes and Grand prix. Some important results are: in 1996 he won the 1.50m Grand Prix twice, and 4 times the 1.40m Grand Prix, and in 1997, he became National Champion 1.50-1.60m and also two times 1st place, once 2nd and 3rd in a 1.40m Grand Prix.
French Buffet is easy to ride. Over the jump, he shows a lot of potential, is round and finishes his jump very nicely.
French Buffet xx, the long-looked for thoroughbred who we need again.

En in een boekje wat ik thuis heb staat Pharaon xx ook nog, die spring Olympisch!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 09:25

CielitoLindo schreef:
Afbeelding
Settlement Day xx - Prologo xx - Dunkerque xx.
French Buffet is a beautiful, long-lined and correctly built thoroughbred stallion.
Also the thoroughbreds Lucky Boy xx, Millerole xx and Waterserpent xx sire out of the same lines as French Buffet. These stallions have been of great significance for the show jumper breeding.
He jumped internationally in Aken and Arnhem in the sub-classes and in South America 1.40m and 1.50m. French Buffet won 1.50m classes and Grand prix. Some important results are: in 1996 he won the 1.50m Grand Prix twice, and 4 times the 1.40m Grand Prix, and in 1997, he became National Champion 1.50-1.60m and also two times 1st place, once 2nd and 3rd in a 1.40m Grand Prix.
French Buffet is easy to ride. Over the jump, he shows a lot of potential, is round and finishes his jump very nicely.
French Buffet xx, the long-looked for thoroughbred who we need again.

En in een boekje wat ik thuis heb staat Pharaon xx ook nog, die spring Olympisch!

Daar gaan we weer.
Hebben jullie het nu over of je een volbloed in de warmbloed fokkerij moet inzetten
Of gewoon over een volbloed?

Ik zie alleen maar herhalingen.
Bovenstaande volbloed zal best kunnen springen.
Maar de vraag kennen de kinderen dat ook?
Hij heeft intern. gesprongen.! wat ? 160 of 140 of Wereldbeker??
Goed lezen wat hij werkelijk gesprongen heeft.

Citaat:

Er is ook ergens een afst. rapport van.

Daarom voor mij de vraag ? Heb je zoveel volbloeds nodig als aan tekst er hier over geschreven wordt?

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:58

hmja...hij kan best wel springen....gaap.,stelt alleen niet zo veel voor,kan elke doorsnee warmbloed ook,waar hebben we t over,..nee niet over een volbloed maar over het gebruik ervan in de warmbloedfokkerij,dacht dat je dat toch wel begreep.
en over t vererven...Waarom zou een warmbloed wel z'n genen en talenten doorgeven en de volbloed niet??

Maar ja, t ziet er naar uit dat we toch niet op 1 lijn komen,verder discusieren lijkt dan ook nutteloos,zeker als beide partijen in herhaling vallen.

Ook vreemd dat de hengsten van Karel de lange ook EV in de bloedlijn voeren,zijn deze paarden dan niet verkeerdom gebouwd en hoe zit t met t lendemechanisme dan, Kan het eigenlijk echt niet meer volgen ......

http://www.easpstamboek.nl/Baltimore.htm
http://www.easpstamboek.nl/Candy%20Surprice.htm

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:41

thoroughbred"]
[quote="anna42 schreef:
De huidige Volbloed (100 jaar later) is qua skelet en qua constitutie zover veranderd, op nog een enkele uitzondering na, dat dit paard eerder negatief dan positief heeft gewerkt. Ook dit heb ik onderbouwd door feiten en qua bijdrage precies in cijfers en procenten weergegeven.

Daar heb ik toch iets gemist.
Welke feiten en bijdrage waren dat,die aangeven dat het skelet zo veranderd is?
Ik heb al eens een stuk geplaats wat het tegendeel bewijst, sterker nog,er staat dat ze zelfs verbeterd zijn,dus een positievere uitwerking.
om ons geheugen op te frissen zal ik t nog eens plaatsen.

2001 mag ik toch wel als t heden zien. Als dat waar is dat ze zo verslechterd zijn,hoe kan t dan dat een paard bijna dezelfde tijd neerzet als bijna 30 jaar geleden??
Als ze verslechterd zijn kan dat dus niet, dus is het klinklare onzin.

Wat betreft sultan,selim en Adaptus..ik heb nergens gezien dat je je daar positief over hebt uitgelaten, het enigste wat ik van jou heb gelezen is dat de volbloed niet thuis hoort in de warmbloedfokkerij.

[/quote]

Wat je gemist hebt is dat de 5 Volbloedstempelhengsten 4000 nakomelingen hebben geproduceerd waarvan er slechts 1.2 % tot het internationale circuit bij het springen en 0.2% bij de dressuur is doorgedrongen

Dat de ruim 100 ingezette Volbloeds 35.000 kinderen hebben geproduceerd waarvan er slechts 0.5% getekend hebben voor een prestatiemerie. Dat vervolgens de bijdrage in verdere generaties afneemt. Dat de Volbloeds gem. 2.1 prestatiemerrie hebben geleverd.
De overige hengsten gem. 7 prestatiemerries en van de Arabische lijn Sinaeda, Farn, Rigoletto gem. 17 prestatiemerrie per hengst waarbij van de laaste drie de bijdrage in de nafok toeneemt.

Voorts is het opmerkelijk dat sinds Red Rum in 1972 voor de derde keer de Grand National won, zijn tijd niet meer is verbeterd. Vanuit een foktechnische invalshoek houdt dit in dat door consequent ALLEEN op snelheid te selecteren er op de lange termijn een generatieverval optreedt. (Daarom wordt specialisatie de volgende ramp).
D.w.z. Op papier (theoretisch) de juiste combinatie maar genetisch en fysiek geeft de combinatie niet de verwachte prestaties. In absolute tijd gemeten, gaat de prestatie achteruit. Weliswaar is de gem. tijd van de minderen gestegen maar deze constatering is niet relevant. De absolute prestatie gaat naar beneden en daarmee de fysieke gesteldheid van de beste Engelse Volbloeds.
De slechtste schaatsers van nu schaatsen aanmerkelijk harder dan de Oympische kampioen van 1920. Maar daar verdienen ze nu geen gouden plak meer mee.

Wat Selim, Slutan en Adaptus zou ik willen zeggen, lees nog maar eens terug wat ik daarover heb gezegd.

Tuurlijk heeft de Volbloed ook een lendenmechanisme. Alleen niet meer het oorspronkelijke dragende LM van zijn Arabische voorouders. Dit mechanisme werkt de andere kant op. Door het sterk naar beneden afvallend kruisbeen en de vergrote hoeken van het knie- en darmbeengewricht is de Volbloed in staat om tijdens de galop zijn achterbenen ernorm ver onder en zelfs voorbij de voorbenen te plaatsen.
De lendenwervels staan aan de bovenkant bij een Volbloed heel ver uitelkaar. De ideale verhouding van 3/5 gewichtsverdeling in stand is bij de Volbloed eerder 4/5 geworden.
Daarbij rust het volle gewicht op de voorbenen en landt het paard zowel in draf als in de galop op de voorbenen. Op deze manier duwt hij de massa over het voorbeen. Dit is de oorzaak dat de Volbloed zo vroeg versleten is in de voorbenen.
Voor een sportpaard is een dragend LM vereist. Blijkens de bovenstaande cijfers is de bijdrage eerder negatief dan positief.

Wat ik verder heb gezegd en dat is het laatste, dat de bouw (skelet) van de huidige Volbloed op grond van het bovenstaande feiten niet het skelet is wat benodigd is voor een sportpaard. Bestudeer nu eens de topsportpaarden, dan is het toch niet zo moeilijk om de zien dat ze maar heel weinig Volbloed-type en heel veel van Ramzes/Amurath-type hebben.
Capitol, Calvaro, Coster, Carthago, Donnerhall, Grannus, Polydor etc. waar lijken die het meest op?
Het skelet van de Arabische voorouders (de genen dus) werkt kennelijk sterker door voor een sportpaard dan dat van de Volbloed.

Met alle respect voor dit voortreffelijke renpaard die dankzij onze hobby of broodwinning al heel vroeg met en paar versleten voorbenen de rest van zijn leven verder moet slijten.