[TI] Hengstenkeuring Ghlin, ICS België 11 Maart 2012

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

irishcobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:40

luister is mijn opmerking komt omdat ik met sommige jury leden heel close mee omgegaan ben en mij bepaalde dingen toen hebben verteld ja dus ik blijf bij mijn mening dat het een jury sport is en inderdaad de meeste hengsten heb ik wel gezien en ken ik ook persoonlijk .
ik heb hiermee nu in deze hengsten keuring niet verteld welke ik wel of niet goed beoordeeld zijn in mijn ogen heb ik alleen gezegd dat het een jury sport is en blijft en zo heeft iedereen zijn eigen mening over bepaalde hengsten of merries in het algemeen en dat je sommige dingen niet persoonlijk aan moet trekken.

Lancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:50

nog wat filmpjes gevonden:

twee jarigen

drie jarigen

vier jarigen

5 jarigen

sectia a

sectie c

Lancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:05

Ik vond het zelf een behoorlijke saaie keuring eigenlijk. Het keuren van ieder paard duurde wel heel erg lang en de keurmeesters leken niet goed te weten waar ze mee bezig waren of hadden onderling veel discussiepunten :? ook het draaien en keren bij het opstellen van de paarden vond ik niet erg tot de rust bijdragen :n

Vond het wel opvallend dat er gesproken werd over "keurmeesters van het moederstamboek in Ierland", maar ben nadien even gaan opzoeken en volgens mij waren het Maria Wahlberg (Zweden) Liselotte Laurberg (Denemarken) en Marta Moracova (Tsjechië) en Benny Claes (België).
Ze stonden er ook niet allemaal bij elk paard, soms was er iemand weg.
En dan nog iemand die volgens mij meeliep als leerling ofzo, want die was er soms wel en soms niet.

Vond het erg leuk dat Mac er goed uitzag! En wat was die Red een leuk hengstje!! Ik had er al foto's van gezien eerder, maar in het echt was hij veel mooier!

Hoe die Didikai aan zoveel punten kwam? :o

Voor mij zou Otis de terechte winnaar zijn geeweest, die draafde veel beter en had ook meer hengst uitstraling, Stan was te dik en liep erbij als een oudje... :o
Vind hem ook wat overbouwd en manen zijn inderdaad niet super dik, maar vind hem wel beter dan die Stanley, die is nog meer overbouwd en lang in de rug en heeft ook dunne manen en minder sok dan Stan. En die is nog reservekampioen geweest. Want die sokken van Stan, waauw!!!
Maar goed, Otis heeft ook niet zo'n dikke manen, maar ook wel heel veel sok!

snowdon

Re: Hengstenkeuring Ghlin, ICS België 11 Maart 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 15:10

Maria, Liselotte en Marta zijn inspector grade 1 bij ICS Ltd (Ierland dus). Benny weet ik niet.
Carolien liep er bij en is in opleiding :j
De keurmeesters keurden zelf niet als zij een directe link hadden met een deelnemend paard.

Er was inderdaad veel discussie en daardoor duurde alles erg lang, mee eens!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 20:39

rectificatie: Marta is nog inspector grade 2 en i.o. naar 1 ;)

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:55

ik was daar met connexion, hij was erg opgewonden en vol temprament.

ik begrijp niet waarom ze enkel en alleen keuren op de zwaarte van het paard.

Het viel mij erg op dat de kleine cobs vooraan stonden bij de vierjarige en de grotere achteraan.
Ook de gangen van bijna al de hengsten waren slecht vond ik zelf. Er zat geen stuwing in of kracht, de meeste waren eerder lui dan moe.

Connexion heeft ook niet schitterend gedraafd, hij wou steeds galoperen en kreeg toch een 9, dan zijn stap was erg goed en stap bijna 2 voeten over en dan krijgt hij maar een 8 :(:) .

Ik denk commercieel gezien dat er beter kan gefokt worden op een meer tempramentvolle cob waarbij de rasstandaard niet verloren gaat. Zodat we een breeder publiek kunnen aanspreken.

Wat ik ook vind is dat in connexion zijn geval dan, hij meet 1.54m en het is moeilijk om een paard die groot is, werkt en hengst is van deze zwaar om niet te moeten zeggen vet moet staan, dat kan gewoon niet. Hij is een droge spierbundel.

Ik wil geen enkele hengst afbreken ofzo want ze waren allemaal mooi en iedereen doet zijn best. Maar ik wil mijn mening delen.

Connexion heeft 136 pnt gekregen en dit vind ik erg weinig, hij verdient meer. Ik heb zelf nog een andere cob staan die is nu 17 jaar, die heeft 1ste premie ster.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 10:03

De paarden, echt bijna allemaal, werden gewoonweg echt slecht voorgebracht. Daar is nog heel veel verbetering mogelijk. Daardoor vond ik dat de gangen er bij allemaal maar zwak uitkwamen.

Fokdoel zal altijd een discussiepunt blijven, als je daar over mee wilt beslissen zou je er voor kunnen kiezen actief mee te werken binnen het stamboek of je stem te laten gelden binnen een ALV (kennen ze dat in België?)

Mij persoonlijk sprak Connexion me wel aan, maar ik zie wel in dat hij niet perfect binnen het gestelde fokdoel van ICS België past. Dus dan mag je blij zijn met de goedkeuring, hij is goed genoeg toch (en nog jong!)
De Cobs tussen de 1.40m en de 1.50m zijn veelal beter in verhouding dan de wat grotere maat, dat zie je terug in de punten.

Ik vind overigens ook dat een paard niet te vet moet staan (en die zie ik op diverse keuringen meer dan genoeg), maar vet en zwaar zijn twee verschillende dingen. En de paarden werden echt niet alleen op zwaarte gekeurd in mijn ogen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:41

Voorbrengen is zo belangrijk.
Daarom gebruiken de deelnemers in Nederland vaak de profs.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8CDZOZDS.jpg

Is de eigenaar bezig om een beetje hard te lopen om een paardje in goede draf te krijgen, dat werkt niet.

Loopt de voorbrenger actief, het paard gaat ook actief lopen.

Denk aan de longeer technieken van Emiel Voest en al die andere paarden goeroes.