Jonge hengsten voor HK 2013

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveTessa

Berichten: 311
Geregistreerd: 27-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:49

Goed, dan zal ik mijn knapperd ook maar even voorstellen :Y).

Father's Son T
Bright Speed x Utrecht x Laval 1
Geboren op 27-02-2010

Ik heb hem destijds bij het KWPN in laten schrijven, omdat ik al lid was van het KWPN en anders moest ik nog apart lid worden van het NRPS.
Voor de keuring echter met een vader die bij het NRPS is ingeschreven, denk ik dat hij daar beter op zijn plaats is.
Ik heb besloten hem in te schrijven, omdat hij zich super goed ontwikkelt.
Als veulen was de chipper van het KWPN al erg enthousiast over hem (zeker 80% van de veulens die hij had gechipt was minder).
Ook alle dierenartsen die hem hebben gezien (voor het enten en dergelijke) waren vanaf het begin al enthousiast over hem.
Hij is groot, kan goed springen, kan lekker bewegen en heeft uitstraling. Zeker een formule voor een succesvolle hengstenkeuring :P.

Voor de geïnteresseerden, dit is zijn papier
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/526186?levels=9

Ik heb op het moment vooral leuke portretfoto's van hem, ik verwacht binnenkort nog een aantal standfoto's plus bewegingsfoto's van hem.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 7712_o.jpg
Dit is mijn knapperd <3 <3. (Deze foto is ZEKER de moeite waard om aan te klikken)

Afbeelding
<3

Afbeelding
Tijdens het longeren.

Afbeelding
Deze is van een tijdje geleden.

Cheytjuh

Berichten: 4054
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:57

Een knapperd hoor, wel redelijk beknopt of niet ?

Maar, als ik het goed begrijp, zo naar de foto's kijkend heb je hem al volledig beleerd en in training ? Wat is daar de reden van op zo'n jonge leeftijd als ik vragen mag ? Mag ook via pb ;)

LoveTessa

Berichten: 311
Geregistreerd: 27-03-07

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:03

Je hebt een PB :D.
(even voor iedereen, hij is niet beleerd, hij heeft alleen een zadel op deze foto)

Seasons

Berichten: 910
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:46

@ wbakelaar
Leuk filmpje!

@ TessaLove
Hij lijkt idd redelijk beknopt. Heb je een filmpje?

Nou, ik krijg bijna geen gehoor van keuringsstallen...? Ik had een stuk of 5/6 mailtjes gestuurd, en ik kreeg enkel een mailtje terug van stal Witte-Scholtens, dat zij geen hengsten van buitenaf aannemen, vanwege verbouwing. Ik heb nu maar een mailtje gestuurd naar Ad Valk... ik weet alleen niet zeker of hij keurings klaar maakt? Ik was zo aan het twijfelen, dus ik heb maar een mailtje gestuurd om te vragen.

Die anderen die niet op mijn mail hebben gereageerd, bel ik wel morgen. Ik vind het maar raar dat ik geen e-mail terug krijg.

SophievdV
Berichten: 14763
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 13:48

Ze zijn waarschijnlijk super druk. Het keuringsseizoen vd merries is net voorbij ;) Waarom bel je niet meteen? Dat heb ik ook gedaan en dan weet je direct waar je aan toe bent :)

Seasons

Berichten: 910
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:54

Dat is inderdaad zo. Toen ik de e-mail van een paar weken geleden stuurde, was het laat 's avonds. Ik had het nogal druk op m'n stage en kwam pas laat thuis. Dat vind ik dan ook weer zo'n rot tijd om te bellen. :o

Maar bellen is wel beter... nou, even wat vragen op een papiertje schrijven en bellen maar.

LoveTessa

Berichten: 311
Geregistreerd: 27-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:19

Het zou best kunnen dat hij wat beknopt over komt op het moment maar hij is nog maar 2 1/2 jaar dus groeit nog alle kanten op dan weer in de hoogte en dan weer in de lengte dus het is maar net het moment waar op de foto is genomen. Je kijkt zelf met andere ogen naar je paard als een ander he.
Maar de kroep is ook anders bij hem als bij een gelderse want die heb ik ook maar zijn als type niet te vergelijken want de staart is bij mijn gelderse veel hoger.Maar het kan geen kwaad om een ander mee te laten kijken meer ogen zien meer dan die van mij alleen moet je maar denken.

SophievdV
Berichten: 14763
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:34

Een hoge of een lage staartimplant maakt de croupe niet anders ;) optisch wel trouwens. Jouw hengst heeft een hellende croupe. Hij is inderdaad wat beknopt. En ook zwaar in de hoofd-halsverbinding. Hoe groot is hij nu ongeveer? Een paard groeit inderdaad uit, maar heel langgelijnd zal hij niet worden ;)

SophievdV
Berichten: 14763
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 15:35

Seasons schreef:
Dat is inderdaad zo. Toen ik de e-mail van een paar weken geleden stuurde, was het laat 's avonds. Ik had het nogal druk op m'n stage en kwam pas laat thuis. Dat vind ik dan ook weer zo'n rot tijd om te bellen. :o

Maar bellen is wel beter... nou, even wat vragen op een papiertje schrijven en bellen maar.


Dat snap ik :) ik zit thuis, want heb nog zwangerschapsverlof dus dan is het makkelijk om overdag even te bellen :)

LoveTessa

Berichten: 311
Geregistreerd: 27-03-07

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:07

pletje123

hij op dit moment ongeveer165/166 dus wel maat . Maar wat ik al zei een ander kijkt er anders tegen aan dan jij zelf daarom ben ik ook wel blij dat er iets over gezegd wordt want dan kun je dat mee nemen in de overweging hem wel of niet te laten keuren.

SophievdV
Berichten: 14763
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:26

Dat is inderdaad een mooie maat :j Ik weet niet wat het NRPS precies wil. Heeft er al een hengstenhouder naar gekeken?

LoveTessa

Berichten: 311
Geregistreerd: 27-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:41

nog niet maar gaan binnenkort naar reinie tewis want wij kunnen het vrijspringen niet met hem oefenen want we hebben een buitenbak met een omheining van 130 maar daar springt hij uit vanuit een sukkeldrafje dus moeten we uitwijken naar een binnenbak misschien wil hij wel even mee kijken met ons.tot die tijd gaan we gewoon door met de voorbereiding van de eventuele hengstenkeuring maar tips zijn altijd welkom

SophievdV
Berichten: 14763
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 18:47

Train je hem helemaal zelf?

Wij zetten de hengst nog wel in training. Gewoon omdat we er totaal geen ervaring mee hebben. Ja, met merries en dat ging ons goed af :) maar hengsten zijn toch wel even wat anders...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:28

LoveTessa schreef:
pletje123

hij op dit moment ongeveer165/166 dus wel maat . Maar wat ik al zei een ander kijkt er anders tegen aan dan jij zelf daarom ben ik ook wel blij dat er iets over gezegd wordt want dan kun je dat mee nemen in de overweging hem wel of niet te laten keuren.

Gezien de predikaten in de moederlijn en eigenlijk geen sport denk ik dat je bij zowel het kwpn als nrps geen kans maakt. Wellicht bij een stamboek dat echt op sport keurt zoals het AES.

LoveTessa

Berichten: 311
Geregistreerd: 27-03-07

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:09

pletje123

yep ik train hem zelf (heb een jaar stage gelopen bij hengstenhouder en daarbij ook de hengsten moeten trainen) bovendien is hij super braaf en heel erg leergierig,je hebt er geen hengst aan zeg maar.


janderegelaa

als wij met hem naar de keuring gaan wordt dat het nrps lukt dat niet pech gehad,voor ons is het ook een soort van test kun je met (in onze ogen een goed paard)iets bereiken op een keuring.en anders hebben nog een goed sportpaard voor de toekomst.je moet het gewoon een keer geprobeerd hebben anders weet je het niet he'

LoveTessa

Berichten: 311
Geregistreerd: 27-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:02

Dit is trouwens mijn hengst, maar dan wat jonger.
Dit was afgelopen najaar, als enter, met zijn huisdier, Jake de welsh pony
Afbeelding

Dit was van het voorjaar, aan de hand
Afbeelding

Deze ook, maar dan een stukje galop
Afbeelding

En deze is van het longeren ongeveer 3 week geleden
Afbeelding

En dan tussen de lange lijnen om hem wat meer op eigen benen te krijgen.
Afbeelding

Dit is trouwens een halfzus van hem, uit dezelfde merrie. Een Upperville merrie van 5 jaar.
Afbeelding

De moeder van de hengst fokt met verschillende hengsten dus best goed na.
Ik laat trouwens de hengst op de keuring wel voorbrengen door Rene Boskamp. Hij heeft er meer ervaring mee en dat komt toch altijd beter uit op de keuring.

essiesilly

Berichten: 7835
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:18

zo jullie gaan weer hard,
@ seasons, idd gewoon even bellen.. de hh zitten niet elke dag achter hun computer ;)
@lovetessa, ik zou het niet te hard van de daken schreeuwen (dat veel mensen 80% vd veulens minder vonden en dat het een formule voor succes is) het kan alleen maar tegen vallen zo ;)
verder met pletje eens;
Pletje123 schreef:
Een hoge of een lage staartimplant maakt de croupe niet anders ;) optisch wel trouwens. Jouw hengst heeft een hellende croupe. Hij is inderdaad wat beknopt. En ook zwaar in de hoofd-halsverbinding. Hoe groot is hij nu ongeveer? Een paard groeit inderdaad uit, maar heel langgelijnd zal hij niet worden ;)


en waarom doe je al zoveel met hem dan? (lange lijnen, op het straatje, van het voorjaar? zadel op enz)

ik ben super super blij met die van mij, fijn lopen en een geweeeeeldig karakter! hebben 3 hengsten binnen en die van mij brult nergens naar, zet m zo tussen de andere paarden en merries, afspuiten, solarium, poetsen, mee lopen, molen enz niks is een probleem, heerlijk :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:02

Ohh die Upperville merrie mag ik graag zien. Is die in Didam op de keuring geweest?

LoveTessa

Berichten: 311
Geregistreerd: 27-03-07

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:47

essiesilly

Dat is de manier van aan pak van ons een ander zal er anders over denken ieder zijn eigen.
Maar wij kiezen om via peuter en kleutergymnastiek er misschien een turner van te maken een ander kiest er voor om hem langer in de zandbak te laten spelen en er vervolgens in enkele maanden er een bodybilder en gewichtsheffer van te maken aan ieder de keuze ons systeem is wat ouderwetser maar dat zal altijd wel een discussie blijven waar ik verder ook niet op in wil gaan.

natasjave

we zijn met de upperville niet naar de keuring geweest omdat zij nogal heftig reageerde op de influenza spuit zij werd daar nogal ziek van maar hebben nu de goede entstof gevonden dus dat is een hele geruststelling wat dat betreft.Nu brengen haar op een rustige uit in de sport en dat gaat heel goed,misschien dat we in de toekomst haar nog laten keuren maar de sport gaat nu voor

SophievdV
Berichten: 14763
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 21:13

Ieder doet het op zijn eigen manier :) Wij willen onze hengst zo lang mogelijk "paard" laten zijn, zodat hij met een fris koppie aan het werk begint. Hij staat nu nog heerlijk in de groep te genieten van alle vrijheid. Volgende week of de week erop verwacht ik hem thuis :)

Seasons

Berichten: 910
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Rockanje

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:44

Idem dito hier. Al heeft die van mij gisteren een flinke tik te pakken gehad in de wei. Dus die zit aan de peniciline en pijnstillers.... hij mag best spelen, maar hij moet wel een beetje zuinig zijn op zichzelf!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:47

Bij de grote hengstenhouders zoals Uytert gaan de 2 jarigen niet meer de weide op. Ze komen wel buiten maar gaan daarna weer in de loopstal. Op die manier zijn ze in september als het trainen begint al in de optimale conditie.

DePaardenman
Berichten: 285
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:00

LoveTessa schreef:
essiesilly

Dat is de manier van aan pak van ons een ander zal er anders over denken ieder zijn eigen.
Maar wij kiezen om via peuter en kleutergymnastiek er misschien een turner van te maken een ander kiest er voor om hem langer in de zandbak te laten spelen en er vervolgens in enkele maanden er een bodybilder en gewichtsheffer van te maken aan ieder de keuze ons systeem is wat ouderwetser maar dat zal altijd wel een discussie blijven waar ik verder ook niet op in wil gaan.

Op zich niets verkeerds mee maar onder peutergymnastiek valt imo niet het in het schuim werken van een amper tweejarige.

JandeR; wat Van Uytert doet boeit mij niet, in de Pavo halve en hele finale liepen er bijv. genoeg paarden op een manier waar ik heel ver weg van wil blijven, ondanks het resultaat. Het wordt steeds gekker, waar trekt men de grens? Moet de zogende merrie straks al op het hok blijven omdat haar veulen van 2 maanden een mogelijke hengstenkeurings kandidaat is?

essiesilly

Berichten: 7835
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:13

helemaal met paardenman eens :j zo te zien train je hem een stuk harder dan menig 2 jarige die later binnen komt
tuurlijk iedereen doet het op zijn eigen manier dat moet je ook "lekker" zelf weten maar je bent nooit te oud om te leren dus waarom zou je er niet op in willen gaan? je kan er wellicht veel van leren (een jaar stage bij een hh is niet zo dat je het dan meteen weet he..)

dat is een andere discussie paardenman maar zeker begrijpenlijk, helaas lopen veel mensen tegenwoordig alleen achter de grootlopers aan en zien ze niet als een paard afbreekt

DePaardenman
Berichten: 285
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Jonge hengsten voor HK 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 21:40

Er hoeft op zich geen discussie over gevoerd te worden maar ik vind het wel belangrijk dat iemand even duidelijk zegt waar het op staat, er lezen en posten genoeg mensen mee die er de ballen verstand van hebben (dat blijkt wel...) en die moeten niet denken dat dit een goede manier van klaarmaken is. LoveTessa ziet in haar hengst een sportpaard met veel potentie, op afstamming kunnen we hem voor de hengstenkeuring al afschrijven dus lijkt mij het slimmer om gewoon zuinig op hem te zijn zodat ze er heel veel en heel lang plezier van kan hebben.