Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Langcara schreef:Het is mooi om het Gelderse paard van "karrepaar" imago af te helpen maar ik vind dat het gelderse er niet uit mag gefokt worden. Dat moet gekoesterd worden. En dan moet ook gekeken worden naar fundament, karakter, veelzijdigheid.
Steeds meer veredelen heeft tot het gevolg dat de gelderse waarden verloren gaan en dat je gewoon een 2e rijpaard stamboek krijgt.
En dan zijn er misschien wat minder liefhebbers voor want mensen willen een paard met bloed uitstraling, dat vinden ze mooier. Maar ze komen zichzelf wel tegen.
ceasario schreef:ismy schreef:Sorry maar valt iemand niks op dat die jazz x royal dance nakomeling hengst. 2,5 jaar is en nu al zo werkt?
..
Dat is nu een voordeel als je een paard hebt die gefokt is om te "werken" en dan blijkbaar het "werk" als ligt ervaart.
Het is net als met mensen..jeugdigen achter de pc goed door gevoed zullen nimmer 2 km rond de kerk hollen volhouden..laat staan dat het atleten worden...Zo ook met jonge dieren..
Citaat:Volbloeden die op tweejarige leeftijd in aanraking komen met de rensport, hebben meer kans op een succesvolle sportcarrière dan paarden die minimaal drie jaar oud zijn voordat ze de renbaan betreden. Zo blijkt uit recent onderzoek door drie wetenschappers uit Nieuw-Zeeland. Deze uitkomst staat haaks op de mening van dierenwelzijns-
organisaties, die vrezen dat jonge paarden de fysieke belasting niet aankunnen.
ismy schreef:Langcara schreef:Het is mooi om het Gelderse paard van "karrepaar" imago af te helpen maar ik vind dat het gelderse er niet uit mag gefokt worden. Dat moet gekoesterd worden. En dan moet ook gekeken worden naar fundament, karakter, veelzijdigheid.
Steeds meer veredelen heeft tot het gevolg dat de gelderse waarden verloren gaan en dat je gewoon een 2e rijpaard stamboek krijgt.
En dan zijn er misschien wat minder liefhebbers voor want mensen willen een paard met bloed uitstraling, dat vinden ze mooier. Maar ze komen zichzelf wel tegen.
idd het gaat mij meer om de warombloed fokkerij. (reden van opening topic.)
Geldersen zijn mijn types niet, maar ik vind wel dat ras, ras moet blijven. Dat een Gelderse niet steeds meer op de KWPN'er moet gaan lijken.
Langcara schreef:Ik denk toch wel dat ik een gelders paard herken als ik hem zie. MAar ik zie ook veel groter verschillen in gelderse paarden. Ik ga zelf meer voor het basistype.
ismy schreef:Bij een Gelderse krijg ik meer het idee dat het een wat heet Tuigpaard is met veel knie en helemaal niet breed. Ik houd me helemaal niet met het gelderse paard bezig hoor dus ik kan het zo mis hebben.
Langcara schreef:Nou, ik vind gelderse paarden helemaal niet meer zo basispaard.
Ik vind Koss niet zo'n basispaard meer, maar Ahoy wel.
ismy schreef:Langcara schreef:Het is mooi om het Gelderse paard van "karrepaar" imago af te helpen maar ik vind dat het gelderse er niet uit mag gefokt worden. Dat moet gekoesterd worden. En dan moet ook gekeken worden naar fundament, karakter, veelzijdigheid.
idd het gaat mij meer om de warombloed fokkerij. (reden van opening topic.)
Geldersen zijn mijn types niet, maar ik vind wel dat ras, ras moet blijven. Dat een Gelderse niet steeds meer op de KWPN'er moet gaan lijken.
Langcara schreef:Maar Ahoy geeft fijnere karakters en ik heb een paar nakomelingen van hem gezien die zo fijn konden bewegen dat ze een super dressuurpaard konden zijn.
Henkjan schreef:. Het Gelders paard van 30 jaar terug is nu niet meer interessant.
Henkjan schreef:[
Geldersen moeten niet op dresuuurpaarden gaan lijken, ben ik met je eens. Maar dan hebben we nog steeds vooruitgang in de fokkerij nodig, ook bij Geldersen. Het Gelders paard van 30 jaar terug is nu niet meer interessant. Soms zie ik ze nog wel lopen, vos natuurlijk, 4 witte benen en een grote bles. Dik, lomp en kort van beweging. Maar het Gelders paard van nu is heel anders, veel veelzijdiger. Kijk bijvoorbeeld naar Saron, 1.40 springen en volgensmij ZZ-licht dressuur, en als je het hebt over instelling, van zijn instelling kunnen veel rijpaarden nog wat van leren, en ontzettend braaf.
inkepink schreef:Henkjan schreef:. Het Gelders paard van 30 jaar terug is nu niet meer interessant.
Heb deze zin er even uitgepikt, want is het niet zo dat van geen enkel ras het type van 30jaar terug nu niet meer interessant om de hele simpele reden dat toen de paardensport EN recreatie totaal anders was dan het heden ten dage is?
Tegenwoordig zijn er immers meer mensen met paarden dan paardenmensen en dat levert her en der problemen op, rasonafhankelijk