Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Re: Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:54

Moet ook bij gezegd worden dat echt goede ruiters ook met zo'n een sensibel paard naar buiten kunnen, maar dat is dus echt niet voor iedereen weggelegd. Echte goede ruiters hebben een redelijke kluif aan zo'n paard maar dat vinden ze ook leuk. Voor iedereen die dat niet leuk vindt.....is zo'n buffeltje toch echt prettiger :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:09

Ik vind de gulden middenweg wel fijn.
Heb nu een pre merrie, die nuchter is, eenkennig, maar wel gevoelig.
Ik heb het liefst een paard dat een beetje intelligent is, dat niet dom ergens van weg holt en verongelukt, terwijl er niet eens echt gevaar is.
En dat ze rillerig zijn op mijn beweging, prima, graag! Dan kan ik er lekker veel van af blijven en dat past mij goed. Maar ik wil een paard waarmee ik kan sporten, maar ook een buitenrit kan maken. Als ik voor elk dingetje wat ik wil doen een apart paard moet hebben, dat is niet te doen. Gewoon met één paard alles kunnen doen.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:53

PRE's zijn ook heel erg fijne paarden....Ik vind het prettig dat ze wel gevoelig zijn maar wel altijd bereid blijven om naar de ruiter te blijven luisteren. Heb nooit meegemaakt dat ze er in blinde paniek vandoor gaan. Wel dat als je ze verkeerd aanpakt dat je flink op je plek wordt gezegd als ruiter..trekken aan de teugels, hangen, harde hand, kortom een oneerlijke aanpak pikken ze vaak niet.
Overigens worden PRE"s ook anders gefokt tegenwoordig...minder barok en meer sport, wat missschien ook hun koele karakter kan gaan beinvloeden....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:55

Nou mijn Gelderse KWPNer voldoet ook aan die omschrijving.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:02

mijn 8jarige en 4 jarige merensmerries voldoen ook aardig aan die omschrijving en dat zijn toch koudbloeden(maar dat weten ze zelf niet)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:37

Merens lijken me ook hele leuke paarden. Zijn die echt helemaal koudbloed? Zijn vrij lastig te krijgen geloof ik toch?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:47

Volgensmij gaat het hier om warmbloedpaardenfokkerij. Mensen stappen niet zo snel over naar een koudbloed wanneer ze eenmaal een warmbloed hebben gehad, en daar wedstrijden mee hebben gereden. Gelderse paarden moeten eerst eens van het imago karrepaard af. Ik vind dat het KWPN daar ook te weinig moeite voor doet. Ik ken een stuk of wat Geldersen die beter bewegen dan het gemiddelde dressuurpaard, alleen die hebben net wat te weinig uitstraling voor de meisjes die denken dat ze geweldig kunnen rijden...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:14

Het is mooi om het Gelderse paard van "karrepaar" imago af te helpen maar ik vind dat het gelderse er niet uit mag gefokt worden. Dat moet gekoesterd worden. En dan moet ook gekeken worden naar fundament, karakter, veelzijdigheid.

Steeds meer veredelen heeft tot het gevolg dat de gelderse waarden verloren gaan en dat je gewoon een 2e rijpaard stamboek krijgt.
En dan zijn er misschien wat minder liefhebbers voor want mensen willen een paard met bloed uitstraling, dat vinden ze mooier. Maar ze komen zichzelf wel tegen.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:38

Langcara schreef:
Het is mooi om het Gelderse paard van "karrepaar" imago af te helpen maar ik vind dat het gelderse er niet uit mag gefokt worden. Dat moet gekoesterd worden. En dan moet ook gekeken worden naar fundament, karakter, veelzijdigheid.

Steeds meer veredelen heeft tot het gevolg dat de gelderse waarden verloren gaan en dat je gewoon een 2e rijpaard stamboek krijgt.
En dan zijn er misschien wat minder liefhebbers voor want mensen willen een paard met bloed uitstraling, dat vinden ze mooier. Maar ze komen zichzelf wel tegen.

idd het gaat mij meer om de warombloed fokkerij. (reden van opening topic.)
Geldersen zijn mijn types niet, maar ik vind wel dat ras, ras moet blijven. Dat een Gelderse niet steeds meer op de KWPN'er moet gaan lijken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:04

ceasario schreef:
ismy schreef:
Sorry maar valt iemand niks op dat die jazz x royal dance nakomeling hengst. 2,5 jaar is en nu al zo werkt?
..

Dat is nu een voordeel als je een paard hebt die gefokt is om te "werken" en dan blijkbaar het "werk" als ligt ervaart.
Het is net als met mensen..jeugdigen achter de pc goed door gevoed zullen nimmer 2 km rond de kerk hollen volhouden..laat staan dat het atleten worden...Zo ook met jonge dieren.. :D

Citaat:
Volbloeden die op tweejarige leeftijd in aanraking komen met de rensport, hebben meer kans op een succesvolle sportcarrière dan paarden die minimaal drie jaar oud zijn voordat ze de renbaan betreden. Zo blijkt uit recent onderzoek door drie wetenschappers uit Nieuw-Zeeland. Deze uitkomst staat haaks op de mening van dierenwelzijns-
organisaties, die vrezen dat jonge paarden de fysieke belasting niet aankunnen.

bron:
http://www.horses.nl/disciplines/nieuws ... ierekansen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:17

ismy schreef:
Langcara schreef:

Geldersen zijn mijn types niet, maar ik vind wel dat ras, ras moet blijven. Dat een Gelderse niet steeds meer op de KWPN'er moet gaan lijken.

Gelderse zijn warmbloeden en het is geen ras. En de meeste die mijn paard tegen komen in real life herkenen er geen eens een Gelders Paard in. Niet omdat ze het niet is maar om dat de meeste werkelijkwaar geen benul hebben hoe een Gelderse eruit hoort te zien. Of waar je op moet letten. (En ja mijn paard is echt Gelders gefokt, mijn jaarling ook)
Niet dat het Gelderse Paard weggefokt wordt....maar omdat jullie(ja ik generaliseer maar even) gewoon de verschillen niet of nauwlijks
(her)kennen.
Henk Jan slaat de spijker op z'n kop. Gelderse hebben een verkeerd imago en mensen die nu zo graag een brave willen die roepen bij een brave Geldere nee bedankt hij moet een smoeltje hebben wat uit een vaasje kan drinken en zwart of bruin zijn.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:23

Ik denk toch wel dat ik een gelders paard herken als ik hem zie. MAar ik zie ook veel groter verschillen in gelderse paarden. Ik ga zelf meer voor het basistype.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:30

Langcara schreef:
Ik denk toch wel dat ik een gelders paard herken als ik hem zie. MAar ik zie ook veel groter verschillen in gelderse paarden. Ik ga zelf meer voor het basistype.

En laat mij dan eens een basis type zien....want al zo lang er Gelderse Paarden zijn zijn er verschillene types.

Het Gelderse Paard IS een basistype. (een allround rij en menpaard.

En ik heb nog niet anders meegemaakt dan als men mijn paard ziet ohhh is dat een Gelderse Ohhh die had ik veel zwaarder verwacht, ze is helemal niet zou zwaarmoedig, ze is lenig, wat zijn haar gangen ruim.
Met de moeder van mijn paard precies eender.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 19:36

Bij een Gelderse krijg ik meer het idee dat het een wat heet tuigpaard is met veel knie en helemaal niet breed. Ik houd me helemaal niet met het gelderse paard bezig hoor dus ik kan het zo mis hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:41

ismy schreef:
Bij een Gelderse krijg ik meer het idee dat het een wat heet Tuigpaard is met veel knie en helemaal niet breed. Ik houd me helemaal niet met het gelderse paard bezig hoor dus ik kan het zo mis hebben.

Dat je mis zit klopt want dat is geen Gelders Paard. Wat jij omschrijft is een Tuigpaard.(Gelders Tuigpaard met Hackney veredeld)

Een Gelderse zit kwa bouw meer richting dressuurpaard maar dan niet zo'n lang voorbeen en meer massa.
Het geheel ziet er wat degelijker uit. een beetje een knietje klopt maar niet zoals een Tuigpaard.

Tuigpaarden is ook een fokrichting bij het KWPN.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:45

Nou, ik vind gelderse paarden helemaal niet meer zo basispaard.
Ik vind Koss niet zo'n basispaard meer, maar Ahoy wel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:50

Langcara schreef:
Nou, ik vind gelderse paarden helemaal niet meer zo basispaard.
Ik vind Koss niet zo'n basispaard meer, maar Ahoy wel.

Laat nou net Ahoy eigenlijk een (Gelders)Tuigpaard zijn en Koss juist een Gelderse.
Ahoy is ook veel minder veelzijdig als Koss. Koss kan tenminste springen, dressuren en mennen.

Ahoy is goedgekeurd als Tuigpaard hengst en daarna doorgeschoven naar de Gelderse.
Koss staat prachtig in het Gelderse Type en heeft ook als Gelderse hengst verrichtings examen gedaan.
Koss is dan ook preferent en Ahoy...niet.

Dit is een Gelderse

Afbeelding

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:13

Maar Ahoy geeft fijnere karakters en ik heb een paar nakomelingen van hem gezien die zo fijn konden bewegen dat ze een super dressuurpaard konden zijn.

Kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:14

lailapri schreef:
De meeste toppers komen van de goede fokkers

chaytoonnn ' <3

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:24

ismy schreef:
Langcara schreef:

Geldersen moeten niet op dresuuurpaarden gaan lijken, ben ik met je eens. Maar dan hebben we nog steeds vooruitgang in de fokkerij nodig, ook bij Geldersen. Het Gelders paard van 30 jaar terug is nu niet meer interessant. Soms zie ik ze nog wel lopen, vos natuurlijk, 4 witte benen en een grote bles. Dik, lomp en kort van beweging. Maar het Gelders paard van nu is heel anders, veel veelzijdiger. Kijk bijvoorbeeld naar Saron, 1.40 springen en volgensmij ZZ-licht dressuur, en als je het hebt over instelling, van zijn instelling kunnen veel rijpaarden nog wat van leren, en ontzettend braaf.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 21:27

Woo dan heb ik het dus helemaal mis bij een Gelderspaard. Dan is het paard ook inderdaad heel wat verranderd qua type. Sorry voor mijn fout.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:52

Langcara schreef:
Maar Ahoy geeft fijnere karakters en ik heb een paar nakomelingen van hem gezien die zo fijn konden bewegen dat ze een super dressuurpaard konden zijn.

Koss geeft ook fijne karakters. Alleen wordt er over die hengst een hoop onzin uitgekraamt.
De foto die ik geplaatst heb is van Alexandro. Een zoon van Koss. Alexandro heeft en geeft een uitermate fijn karakter.
Wilson is ook een Koss zoon. Hij heeft ook een fijn karakter en zijn (eerste)kinderen worden ook geroemd om hun karakter.
Parcival is misschien het heetst

Ahoy is een prima hengst hoor.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:54

Henkjan schreef:
. Het Gelders paard van 30 jaar terug is nu niet meer interessant.

Heb deze zin er even uitgepikt, want is het niet zo dat van geen enkel ras het type van 30jaar terug nu niet meer interessant om de hele simpele reden dat toen de paardensport EN recreatie totaal anders was dan het heden ten dage is?
Tegenwoordig zijn er immers meer mensen met paarden dan paardenmensen en dat levert her en der problemen op, rasonafhankelijk

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:04

Henkjan schreef:
[

Geldersen moeten niet op dresuuurpaarden gaan lijken, ben ik met je eens. Maar dan hebben we nog steeds vooruitgang in de fokkerij nodig, ook bij Geldersen. Het Gelders paard van 30 jaar terug is nu niet meer interessant. Soms zie ik ze nog wel lopen, vos natuurlijk, 4 witte benen en een grote bles. Dik, lomp en kort van beweging. Maar het Gelders paard van nu is heel anders, veel veelzijdiger. Kijk bijvoorbeeld naar Saron, 1.40 springen en volgensmij ZZ-licht dressuur, en als je het hebt over instelling, van zijn instelling kunnen veel rijpaarden nog wat van leren, en ontzettend braaf.

Nou...De Gelderse waren nooit kort in de beweging. Juist een Gelderse moet kunnen gaan. En Saron is een superbok. Maar laat die nou net niet het meest geweldig bewegen.

Hij komt overigens uit de beste moederlijn van het KWPN met een grootmoeder die maar liefst 3 internationale springpaarden heeft gebracht en daarvan twee Grand Prix springen.

En vos met 4 witte benen is inderdaad de mooiste kleur. Ik zou het een gruwel vinden als zwart ook bij de Gelderse DE kleur moet worden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:56

inkepink schreef:
Henkjan schreef:
. Het Gelders paard van 30 jaar terug is nu niet meer interessant.

Heb deze zin er even uitgepikt, want is het niet zo dat van geen enkel ras het type van 30jaar terug nu niet meer interessant om de hele simpele reden dat toen de paardensport EN recreatie totaal anders was dan het heden ten dage is?
Tegenwoordig zijn er immers meer mensen met paarden dan paardenmensen en dat levert her en der problemen op, rasonafhankelijk

Dat bedoel ik ook met het Gelders paard van toen. :)