[TI] Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:56

stalnijmegen schreef:
jonge paarden en longeren ben ik het zeker niet mee eens, kijk een keer als ze bv binnen staan de geheledag op een manege pension noem het maar op, en dan zijn ei kwijt laten rennen omdat die anders heel de dga in da hokje staat, daar kan ik inkomen
maar jong dier fulltime longeren tot aan de dag dat die mag gaan hobbelen vind ik not done
MAARRRRRRRRRRRRRRRRRRr
ik ben wel van mening dat daar juist iets zit waar je mee verder kunt cp, zet de bak af/ maak die kleiner dan 20-40 en ga toch wat oefenen zo nu en dan= ander werk, samen sterker worden enz

Oh ik zeg ook niet dat ik er niet mee oefen :) We doen wel eens grondwerk e.d. Beetje wijken voor druk etc. Kan die prima, dan heb ik hem gewoon aan een lange leadrope. Maar echt het longeren, ja dan heb ik minimaal nog een persoon erbij nodig en die is er helaas niet :n

Ik zou graag eens de dubbele longe met hem proberen. Maar dan moet ik er een ervaren persoon evne bij hebben en dat is zo lastig. Als er iemand toevallig is proberen we het wel eens eventjes. En dan stoppen wanneer het goed gaat en niet te lang door. Dan lukt het wel. Maar dit is dus maar heel af en toe en ik krijg ook niet het idee dat Noedel het nou zo leuk vind :n

Lekker langs de weg wandelen of onder het zadel het bos in vind ie geweldig. Maar ook het gewone bakwerk is hij prima voor te porren en dan merk je echt dat hij voor je wil werken. Dat is gewoon een machtig gevoel.

Als ik grondwerk oid met hem doe krijg ik het gevoel dat hij het doet omdat ik het van hem vraag. Maar verder komt er weinig uit. Terwijl hij onder het zadel of buiten gewoon echt met je meedenkt en het beste beentje voorzet om het zo te zeggen.

Is lastig uit te leggen, want dat is echt een gevoel en daar moet je je paard voor kennen. Maar juist dat geeft aan dat het per paard zo ontzettend veel verschilt. Bij Liza is het bijv exact andersom, die doet onder het zadel alles wel braaf maar niet echt iets extras oid, of dat ze echt meewerkt. En met grondwerk, vrijheidsdressuur en schriktraining is het een compleet ander paard. Vrolijk, inventief en meewerkend. Daarom rij ik ook niet met haar :)
En kan je dan nog nagaan dat Liza 3 jaar ouder is dan Noedel.

Maargoed, dat geeft dus echt aan dat er gewoon erg veel verschil in kan zitten per paard :j. En je dus ten alle tijde gewoon goed naar je paard moet luisteren en kijken. Zien wat hij aangeeft wel en niet te kunnen, wel of niet wil of zin aan heeft, Letten op de gemoedsrust van het paard en gewoon algehele houding. Als je je paard kent zie je snel genoeg of je het juiste pad bewandeld of niet. En ik geloof ook echt dat iemand die om zijn paard geeft zelf dat dus wel in kan schatten. Of je nou 5 jaar ervaring hebt of 35.

Stephannie7

Re: Tinkers tegenwoordig eerder 'volwassen?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:48

Ik zeg ook niet dat je dagelijks moet longeren maar het behoord wel tot de basis en vanuit daar kun je enorm veel oefeningen aan de hand leren, waar je zoals ik eerder zij dezelfde functies mee kunt aanleren als onder de man alleen het is een stukje intensiever en je zit er niet op.
Maarja daar ga ik verder niet over in dat is mijn mening het hoe en het wat en je er verder in verdiepen is ieders eigen taak.

En wat betreft de proefjes vind ik gehoorzaamheid oké maar maak er dan twee losse oefeningen van is mijn mening.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:50

snowdon schreef:
Hoe bedoel je die Henk? Door dat verschil (hoe denigrerend ook) zou de volbloed vooraf aan de training volwassener ogen? Klinkt niet logisch....

Ik bedoel dat zoals ik dat zeg.

Ga eens kijken op een grote manege met een stalgang vol bruine paarden.
Als er een Tinkertje tussen staat dan krijgt zij gelijk de volle aandacht van passanten.

En waarom ??
Een goede en echte Cob/Tinker heeft een breed voorhoofd met grote, wijd uitstaande ogen.
Dit is de baby face van onze jonge hondjes, katjes en lieve mensen babytjes.
Dat werkt vertederend en is in de natuur een teken voor een ouder dier dat het nog maar een ukkie is.
Doordat de Tinker deze gezichtsuitdrukking heeft oogt de Tinker jong.

Daarnaast voor alle anderen, mijn paarden gaan in training op einde 2 jarige leeftijd.
Eerst een goede borstel beurt, hoefjes doen, enz.
Daarna gewoon grondwerk, longeren en commando's leren.
Vooral op lichaams taal.
En ook eens een keertje buiten wandelen.
(voor de Belgen, aan de hand :7)
Vandaag voor de eerste keer een oefening gedaan met het gordijn, gemaakt van afzet linten.
Geen probleem, toen de 2 jarige dame even los kon lopen na de oefening had ze het eerste lint al te pakken en bijna kapot getrokken.
Idem Victorio, jammer te donker voor een foto.
Dat schatige baby hoofdje van hem door de linten heen.
Heel vertederend.

Iedereen doet het op zijn eigen manier.
Moet je zelf weten.
Maar je verschuilen achter al die duur betaalde goeroes en wetenschappers die een artikel op internet plaatsen ??
Zorg er nu maar voor dat je een paardje hebt die gewoon normaal kan doen en in de hand is.
Vooral bij hengsten is dat heel belangrijk.
Hier op stal hebben we dat ook geleerd door jaren lang ook eens buiten de deur les en clincs te gaan volgen.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 22-12-11 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:55

Ariebren klopt buiten de deur lessen in clinics volgen is het meest leerzame wat je kunt doen en je pakt overal wel wat mee.

Niemand verschuild zich hier achter artikels maar kunnen wel het één en ander helder maken voor sommigen :)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:18

Ariebren schreef:
[Eerst een goede borstel beurt, hoefjes doen, enz.

Dat gebeurt hier vanaf de 1e levensweek...

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:38

KootMiraDrum schreef:
Ariebren schreef:
[Eerst een goede borstel beurt, hoefjes doen, enz.

Dat gebeurt hier vanaf de 1e levensweek...

Ja hier ook..
Hoefjes doen op eind 2 jarige leeftijd? Dat betekent dat ze ook geen hoefsmid zien tot ze al bijna 3 worden?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:42

Vanaf een jaar of 3,5 of liever 4 rustig aan wat rommelen is niks mis mee.
Longeren is perfect om zadelmak te maken.
Doe een rondje en zet,m weer een maand weg bv niks noemenswaardigs
Maak er eerst maar een gewoonte van dat zadel ding op de rug.
Beetje conditie opbouwen is ook prima in mijn ogen,onbelast!
Stap draf en galopje aan de long op stem comando is vruchten plukken als je
er straks op (mag) gaat zitten.
De jongens die het zo braaf aanbieden en heeel graag willen,daar moet je voorzichtig mee zijn.
Dan moet je op de rem trappen,hoe uitnodigend het ook is om telkens een stapje meer te vragen.
Hij wil zo graag is harstikke mooi,maar dan moet je sterk in je schoenen staan en beschermen en hem weer
weg kunnen zetten.
Er gaan veel paarden stuk en als niemand de zekerheid kan geven dat het geen kwaad kan, of wel
neem dan het zekere voor het onzeker en heb geduld.

En als we allemaal het aller aller allerbeste voor ons diertje willen......gaan we er nooit meer op zitten en loopt
je stinkert op 8 hectare wei zijn eigen kostje bij elkaar te scharrelen.
Dus in dat opzicht zijn we allemaal een beetje egoistisch. ;)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:46

Ik denk dat Henk bedoelt dat hij tijdens de poetsbeurt ook extra aandacht aan de hoeven
geeft, natuurlijk komt bij hem de hoefsmid ook eerder....dat mag ik tenminste hopen :D

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:48

Op 8 hectare mag hij wel een hele kudde hebben.
anders is hij niet dood aan te vroeg rijden maar aan hoefbevangenheid ;)

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:49

hengstveulen schreef:
Ik denk dat Henk bedoelt dat hij tijdens de poetsbeurt ook extra aandacht aan de hoeven
geeft, natuurlijk komt bij hem de hoefsmid ook eerder....dat mag ik tenminste hopen :D

Ja oke, ik schrok al

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:49

Ik weet uit ervaring dat de hoefsmid daar zeker regelmatig komt ;) (denkt aan litteken op voorhoofd).

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:50

Ja das waar,die van mij ligt bij 1 hectare al op der rug dus das ook geen optie. :+
Maja verder niks te kanen erbij dan he ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:51

Dat noedel het aanbioed en leuk vind betekend niet dat we er direct op in gaan of alles maar laten doe of van hem vrageb. We zetten hem expres af en toe eens een maandje of wat weg omdat hij anders veel te snel gaat. Dit doen we juist om hem te beschermen.

En ik neem aan dat henk de smid er wel eerder biij heeft hoor :p

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:54

roosa schreef:
Ja das waar,die van mij ligt bij 1 hectare al op der rug dus das ook geen optie. :+
Maja verder niks te kanen erbij dan he ;)

gewoon in een grote rijbak van 8 hectare.
Ik geef toe dat wat gaan doen met mijn tinker ook wel uit het oogpunt komt van wat hopelijk wat afvallen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:57

8 hectare is met een kleine kudde net te doen voor 24u op gras hoor ;) Heb je echt geen hele grote kudde voor nodig.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:00

In de winter misschien maar in de zomer gaat het hier niet hoor. :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:29

Leonoor schreef:
Ik weet uit ervaring dat de hoefsmid daar zeker regelmatig komt ;) (denkt aan litteken op voorhoofd).

Dat was schrikken toen !!!

Van de week ook de ukken weer bij de smid geweest, en wat doen ze de ukken, de smid is eng, ik stop mijn hoofdje onder je arm.
Twee jaar zijn ze, en die merries zoeken steun bij je door het hoofdje onder de arm te stoppen.
Is dat nu lief of mens aanhankelijk ??

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:31

eerder je kop in het zand steken denk :+
struisvogel tactiek :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:41

Misschien wel, maar ik heb tot nu toe dat elke keer meegemaakt met jaarlingen en twee jarigen.
Het geeft aan dat de ukken je vertrouwen en bescherming bij je zoeken.
Een goed gefokte Tinker is mens gericht.

Maar dit heeft niets met dit topic te maken.

De topic vraag was:

Tinkers tegenwoordig eerder volwassen ??

Ja, dit is mijn antwoord.
De Nederlandse fok is eerder volwassen en gezonder dan de oude import van 10 tot 15 jaar geleden uit Engeland en Ierland.
Hier wordt op tijd ontwormd, uitzonderingen zijn er en daar heb ik nu nog steeds veel ellende van door aankoop en opfok stalling.
Voeding is goed, in de winter wordt er bijgevoerd op de wei of ze staan op stal.
Dus de algemene verzorging van veulen af aan is hier beter.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:01

Ik lees toch regelmatig dat longeren bij de basis hoort. Ik vraag me af waarom ik zie niet wat longeren voor toegevoegde waarde heeft. Het is een eenzijdige belasting en als je het al doet moet je wel weten wat je moet doen en hoe en hoe groot de cirkel moet zijn. Ik ben geen fan van monteren en doe he dus ook niet callum kent de stap en draf en galop ook zonder longeren gewoon rennen of met de fiets. Verder qua leeftijd blijft een eindeloze discussie ik denk idd dat je vooral heel goed naar je paard moet kijken en luisteren en een beetje common sence. Iedereen heeft zijn eigen methode wie ben ik om daar over te oordelen?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:09

Ja dat is zo met een jong dier inrijden dat je moet weten wat je doet.
Ik ga niet op een fiets zitten met een paard naast me met een klapperend zadel op zijn rug.
Je moet ergens beginnen,en wat is er dan fijner aan een long.
Waaraan hij nog een uitspattinkje kan maken oid.

Zeg niet dat je uren moet gaan slingeren,en als je vaak van handje veranderd is er niks aan de hand.

Jij gaat dus gewoon op stappen straks?
Doe je niet met iemand samen en je paard aan de long?
Ieder paard kent stap, draf,galop.
Maar ook als jij het vraagt?op je fietsie

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:12

Fietsen met de paarden is het mooiste wat er bestaat.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:14

Ariebren schreef:
Tinkers tegenwoordig eerder volwassen ??

Ja, dit is mijn antwoord.
De Nederlandse fok is eerder volwassen en gezonder dan de oude import van 10 tot 15 jaar geleden uit Engeland en Ierland.
Hier wordt op tijd ontwormd, uitzonderingen zijn er en daar heb ik nu nog steeds veel ellende van door aankoop en opfok stalling.
Voeding is goed, in de winter wordt er bijgevoerd op de wei of ze staan op stal.
Dus de algemene verzorging van veulen af aan is hier beter.

Onzin, een skelet groeit niet sneller wanneer een paard gezonder is, daar zijn vaste schema's voor. Misschien wordt een paard groter, net zoals mensen in een welvaartssituatie, maar kinderen in Nederland zijn niet eerder volwassen dan kinderen in pak 'm beet Afrika of Azië. Datzelfde geldt voor paarden of andere dieren, je hebt met ontwikkeling te maken die in verband staat met meer dan alleen maar voedsel en ontwormen......

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:47

Hoe lang is het paard het dier wat bij de mens leefde en werkte voor de mens ??
Idem de hond en kat.
De Egyptenaren hadden al katten in de pyramide tijd.
De Romeinen hadden al de cavalerie.

En nu moeten we ineens van een paar mensen, die denken dat ze de wetenschap in pacht hebben, het anders gaan doen ??
Ik sta open voor nieuwe ideeën, maar kijk er erg kritisch naar.

Een gezond paard waar met eind twee jaar aan begonnen wordt met de training blijft gezond.
Een ongezond paard zal ook pas na 10 jaar aanvang training ongezond blijven.
Gelukkig maar anders hadden we duizende Bonfires met Anky's op de Olympische spelen gehad.

Maar dit was weer off topic.
Nu weer on topic.

De Tinkers zijn net zoals elk ander paarden ras en - type op elke leeftijd even oud.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:54

schrikdraad schreef:
In de winter misschien maar in de zomer gaat het hier niet hoor. :)

Inderdaad, een hele grote kudde dus al helemaal niet zoals geschreven werd ;)