stalnijmegen schreef:jonge paarden en longeren ben ik het zeker niet mee eens, kijk een keer als ze bv binnen staan de geheledag op een manege pension noem het maar op, en dan zijn ei kwijt laten rennen omdat die anders heel de dga in da hokje staat, daar kan ik inkomen
maar jong dier fulltime longeren tot aan de dag dat die mag gaan hobbelen vind ik not done
MAARRRRRRRRRRRRRRRRRRr
ik ben wel van mening dat daar juist iets zit waar je mee verder kunt cp, zet de bak af/ maak die kleiner dan 20-40 en ga toch wat oefenen zo nu en dan= ander werk, samen sterker worden enz
Oh ik zeg ook niet dat ik er niet mee oefen

Ik zou graag eens de dubbele longe met hem proberen. Maar dan moet ik er een ervaren persoon evne bij hebben en dat is zo lastig. Als er iemand toevallig is proberen we het wel eens eventjes. En dan stoppen wanneer het goed gaat en niet te lang door. Dan lukt het wel. Maar dit is dus maar heel af en toe en ik krijg ook niet het idee dat Noedel het nou zo leuk vind

Lekker langs de weg wandelen of onder het zadel het bos in vind ie geweldig. Maar ook het gewone bakwerk is hij prima voor te porren en dan merk je echt dat hij voor je wil werken. Dat is gewoon een machtig gevoel.
Als ik grondwerk oid met hem doe krijg ik het gevoel dat hij het doet omdat ik het van hem vraag. Maar verder komt er weinig uit. Terwijl hij onder het zadel of buiten gewoon echt met je meedenkt en het beste beentje voorzet om het zo te zeggen.
Is lastig uit te leggen, want dat is echt een gevoel en daar moet je je paard voor kennen. Maar juist dat geeft aan dat het per paard zo ontzettend veel verschilt. Bij Liza is het bijv exact andersom, die doet onder het zadel alles wel braaf maar niet echt iets extras oid, of dat ze echt meewerkt. En met grondwerk, vrijheidsdressuur en schriktraining is het een compleet ander paard. Vrolijk, inventief en meewerkend. Daarom rij ik ook niet met haar

En kan je dan nog nagaan dat Liza 3 jaar ouder is dan Noedel.
Maargoed, dat geeft dus echt aan dat er gewoon erg veel verschil in kan zitten per paard