Bloedlijnen, skelet en oorsprong 2 -voorlopig open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:59

Ik heb de zelfde vraag als Anya. Het karakter is idd heel belangrijk. Wordt daar naar gekeken...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:07

Klopt karakter speelt een enorm grote rol. Want wat heb je aan een super bewegend paard of een super springend paard als hij het gewoon vertikt om voor zijn ruiter te werken. Of wat heb je aan een paard dat zo hypernerveus is dat er ook geen land mee te bezeilen valt buiten zijn eigen terrein. Ikzelf kijk ook altijd naar het karakter van mijn merries en die van de hengsten of ze wel samen passen.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:19

je kunt het ook omdraaien

een paard wat lichamelijk met gemak de oefeningen aan kan, met een fijne ruiter op zijn rug, heeft naar mijn mening altijd de lust om mee te werken.

Wanneer spreek je van karakter/aard en wanneer is dat door verkeerde handelingen een onhandelbaar karakter geworden, of niet werkbaar.

Een paard wat in zijn waarde gelaten wordt, lichamelijk zijn werk aan kan en daarbij niet gestoord wordt door een onhandige ruiter op zijn rug, zal in mijn ogen altijd willen werken.

Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:27

Geral, dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik merk met rijden echt het verschil tussen paarden die uit zichzelf graag lopen, graag voor je werken en de wat luiere (of slimmere misschien wel) exemplaren.

Ook in de boeken van topruiters wordt daar vaak aan gerefereerd. Het karakter dus. Zo is ook bekend dat sommige paarden met prachtige bewegingen niet willen werken voor bepaalde ruiters... Het gaat me dan tever om dan de ruiter alleen verkeerde handelingen te verwijten. Zo zou ook iedere ouder/opvoeder volledig aansprakelijk moeten zijn voor het eventuele rotkarakter van een kind...

Nee ik blijf erbij... Karakter is heel belangrijk. Wat heb je aan een superbeweger, als je het er niet (of slechts met heel veel moeite en energie) uit kunt rijden. En dan ga ik even uit van een heel goede ruiter. Niet een middelmatige als mijzelf Knipoog

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:30

ik ben het deels met je eens geral.. Maar ik ken zat paarden die een goede ruiter en goede verzorging etc etc hebben maar die hebben of een heel groot ego of een heel zenuwachtig karakter...

En wij hebben ook andere karakter eigenschappen iedereen is anders..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:33

Voor de zoveelste keer de eisen waaraan door mij gefokte paarden zouden moeten voldoen, dus waar ik voortdurend op uitselekteer:
Gezondheid
Karakter
Correct gebouwd
Beweging
Mooi
Omdat geen paard volmaakt is moet je keuzes maken.
Ik heb al een aantal leuke paarden gefokt, maar ook ik heb bloopers
Na dit rijtje volgt gezonde en consequente opfok.
Als ik volgend jaar 2 driejarigen aanbiedt ter verkoop, vind ik dat ik aardig in de richting kom.
Niet gehindert door pijn of slechte jeugdervaringen zullen deze paarden zich met vertrouwen in de mensheid gemakkelijk laten inzetten voor het doel waarvoor ze geboren zijn
Dat is mijnsinziens heel simpel de essentie van fokken.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:39

Eindelijk eens een normaal antwoord dat duidelijkheid schept!

Thx Sarabande

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:19

Maar ik ben van mening dat karakter ook een combinatie van genotype en fenotype is, dwz aanleg en opvoeding/opgroei omstandigheden. En welke eigenschap is dan bepalend voor het 'willen' als sportpaard. Welke karaktereigenschap bij een veulen/jaarling/2-jarige/3-jarige en zelfs nog 4-jarige bepaald dit. Weet iemand daar iets over? Het horsonality onderzoek was natuurlijk machtig interessant, maar of dat precies de alles bepalende criteria waren waarop werd getoetst? Wat is bijvoorbeeld het effect van 1 merrie 1veulen in de wei, zijn toch +/- 5 maanden, t.o.v meerdere speelmakkertjes?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:51

Persoonlijk denk ik dat karakter inderdaad een heel belangrijk selektiecriterium is. Daar ligt voor een groot deel ook het sukses van een Bonfire.

Nu is het bespreken van karakter hier verder off topic. We zouden een ander topic kunnen hebben over prioriteiten stellen bij het fokken.

En daarbij misschien zelfs een stelling: hoeveel eigenschappen kan je op fokken zonder de draad kwijt te raken? Maar goed, hier ging het in feite om de lichaamsbouw, wat een van de selectiecriteria is.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 18:20

geral schreef:
je kunt het ook omdraaien

een paard wat lichamelijk met gemak de oefeningen aan kan, met een fijne ruiter op zijn rug, heeft naar mijn mening altijd de lust om mee te werken.

Wanneer spreek je van karakter/aard en wanneer is dat door verkeerde handelingen een onhandelbaar karakter geworden, of niet werkbaar.

Een paard wat in zijn waarde gelaten wordt, lichamelijk zijn werk aan kan en daarbij niet gestoord wordt door een onhandige ruiter op zijn rug, zal in mijn ogen altijd willen werken.

Haha!

Nou dan doet mijn paardje het voor een Engels Volbloed nog helemaal zo verkeerd niet.
Want de punten die Geral hier opnoemt vind ik absoluut in haar terug.
Elke dag op nieuw kan ik gaan rijden en is ze altijd weer enthousiast.

Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 18:20

Ja Joost mee eens, maar wat is een goede lichaamsbouw, zonder gezondheid en karakter.
Misschien off topic, maar het schept meer duidelijkheid dan al die theorie

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 18:48

Anya schreef:
voor bepaalde ruiters...

En daar zit hem volgens mij dus het probleem.
Al genoeg voorbeelden van gezien en zelfs in bezit en gehad.
Ik bedoel hier dus mee dat veel maar dan ook erg veel aan de omgang met het paard ligt. Nog geen een paard heb ik geboren zien geworden dat gelijk gestoord was toen het geboren was. Laat het een enkeling zijn?

Enfin, verhaaltje dat al heel lang is doorgekauwd zo ook het onderwerp.

Gezondheid ook zo iets, merrie/hengst met lichamelijke problemen daar moet je niet mee fokken puur omdat je al sowieso niet wilt dat je paard door erfelijke probleem een paar jaar na de geboorte bij de slager beland. Ook zoals eerder is gezegd denk ik dat een gezond paard meer bereid zal zijn om te werken dan een ongezond paard. Logisch ook als je bv. jezelf als voorbeeld neemt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 18:57

Wat wil je nu zeggen dat iets aan het bovengestelde toevoegt Chantal???

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 19:54

sarabande schreef:

Jeetje, Sarabande, nou moeten we ook al toegevoegde waarde leveren in onze bijdragen, je stelt wel eisen aan anderen, echter ik heb je nog niet kunnen betrappen op enige diepgang als het om fokkerijbijdragen aankomt. Misschien maak je ons eens een keer deelgenoot van jouw filosofie en onthoud je je wat mij betreft van het posten van die kleuterleidsterinterventies.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 20:40

joostvangestel schreef:
Persoonlijk denk ik dat karakter inderdaad een heel belangrijk selektiecriterium is. Daar ligt voor een groot deel ook het sukses van een Bonfire.

Nu is het bespreken van karakter hier verder off topic. We zouden een ander topic kunnen hebben over prioriteiten stellen bij het fokken.

En daarbij misschien zelfs een stelling: hoeveel eigenschappen kan je op fokken zonder de draad kwijt te raken? Maar goed, hier ging het in feite om de lichaamsbouw, wat een van de selectiecriteria is.

Ik ben dit niet met je eens Joost. Dit topic heb ik geopend onder de titel:
Bloedlijnen, skelet en oorsprong. Bij bloedlijnen en oorsprong hoort m.i. wel degelijk het karakter. Karakter is immers het wezen, de 'personality': zoals het paard zelf is. Derhalve refereer ik regelmatig aan dit aspect daar waar het van toepassing is. De ogen bijvoorbeeld en die horen weer bij de bouw van het paard.
Een skelet zonder goed karakter is immers niks.
Een paard met een goed skelet maar met een niet werkbaar en vooral niet intelligent karakter kun je niets mee.
Een paard met een verkeerd skelet maar met een werkbaar en intelligent karakter geeft de ruiter misschien nog wel mentaal enige voldoening, maar fysiek weer niet. Het levert bovendien frequent veterinaire rekeningen op. Dat bevordert dan weer niet de levensvreugde van de ruiter.
Kortom, het sportpaard behoort naast een goed skelet een aangenaam werkbaar en vooral een intelligent karakter te hebben.
Intelligentie stelt ons in`staat om alle mystieke aspecten, waaraan het sportpaard natuurkundig moet voldoen om gewoon (voor laag en midden niveau) en optimaal(voor top niveau) te kunnen presteren, te ontrafelen.
Intelligentie stelt het sportpaard om alles wat wij van het paard verlangen snel te begrijpen. Om vervolgens de gevraagde acties probleemloos, met plezier, gratie en met de minste belasting uit te voeren.
Een intelligent paard laat zich minder gemakkelijk forceren dan een dom paard. Dat gaat immers ten koste van zijn levensvreugde en levensduur!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:29

sarabande schreef:

Snap je deze nog:

Wie niet waagt wie niet wint?

Als we het over gezondheid hebben?

Leer eens iemand waar van je dubbel en dwars de moeder zou kunnen zijn met rust te laten of blijf je je op deze manier omhoog trekken?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:45

Chantal:
Met makkelijk, werkwillig en intelligent karakter bedoel ik de paarden waar iedere normale goede tot zeer goede ruiter zo op weg kan rijden. Dan zijn er ook nog paarden (ik heb er zo eentje) die -naast lief- slim, eigenwijs en lui zijn. Als je met zo'n paard een verstandhouding krijgt waardoor ze voor je willen werken, dan lopen ze ook voor je. Maar dat wil niet zeggen dat ze dat voor iedereen doen. Vanuit fokkerij oogpunt lijkt mij dit dus een karaktertrek waar niet iedereen op zit te wachten. Let wel: ik zou mijn merrie niet anders willen hebben, maar soms was wat minder lui en slim handig geweest, terwijl ik reuzeblij ben met haar coolheid.

Joost.. Ik denk dat karakter, tezamen met bouw vreselijk belangrijk is bij het fokken van paarden. En natuurlijk is opvoeding een belangrijke factor, maar het valt me toch echt op (bij meerdere veulens ook van andere merries dan de mijne) dat er wel degelijk karakterovereenkomsten zijn die terugwijzen naar vader of moeder of beide. En die karaktereigenschappen bepalen volgens mij zeker 30% van hun kansen in de sport...Dan heb je nog een percentage goed kunnen bewegen en een percentage opvoeding en goede ruiter.....

Maar ik neem aan dat het bij paarden echt net werkt als bij mensen: iemand met het lijf om het record op de 100 meter te vestigen, realiseert dat record niet per definitie. Als hij liever lui dan moe is, komt die potentie er nooit uit, ook niet met zware externe druk of uitstekende coaches (als equivalent van de ruiter).

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:47

Er zijn nog al wat verschillende meningen over hoe een goed (sport) paard is gebouwd. Ik kwam het volgende artikel tegen, de titel is: Sport Horse Conformation And The Breeder, by Dr. Robert Baird.

Zal het eens op m'n gemak lezen. Ben benieuw wat jullie er van vinden: http://www.americantrakehner.com/SportH ... Cpart1.htm

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 21:49

CGJ12"]
[quote="Anna42 schreef:
Stel nu het geheven voorbeen eens gestrekt voor, dan moet het volgens de natuurlijke principes eerst landen op de teen, vervolgens zakt het via het kootgewricht op de verzenen en zo wordt de belasting overgenomen via de pees en de spieren op het bovenbeen. ............... BLA BLA BLA BLA ....................................... naar de hals toe te brengen en wordt dus de boog (rekken) aan de onderzijde van het paard aanmerkelijk groter om de hindernissen zowel in hoogte als in breedte te overbruggen.

Sjong, sjonge sjonge..... per wanneer ambieer jij een leerstoel op de Faculteit voor bewegingswetenschappen in Utrecht?
Allemachtig, wat een gewichtige taal.
Snap je dat nou allemaal zelf ook? Verward

Het zal wel weer aan mij liggen.
[/quote]

Als je als fokker niet weet hoe het sportpaard werkelijk beweegt, wat fok je dan? BLA, BLA, BLA dat is nou iets wat ik niet begrijp en BLA, BLA, BLA, schrijf ik derhalve niet. Wat ik beschrijf, is wat je met een beetje paardenkennis zelf kunt constateren. Dan snap je het misschien ook!
Om de medebokkers te plezieren, zou ik graag ontopic willen blijven.
Als je het niet kunt volgen, trek je maar aan de bel dan probeer ik het graag voor je aan de hand van voorbeelden nog eens uit te leggen.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:50

Er is nog steeds geen reactie op het feit dat Ferro ondanks de nodige volboed in zijn pedigree toch een goed paard is....

Dat zou eigenlijk toch niet kunnen volgens de anna/karel theorie....

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:59

Anya, volledig mee eens maar als ik fok zou ik niet willen verkopen aan mensen die zich niet zouden willen inzetten voor het paard, dus de mensen die "daar niet op zitten te wachten". Ook ben ik niet iemand die paarden zou willen fokken die op alles ja en amen zeggen, ik hou nu eenmaal van karakter en karakter betekent vaak doorzetters en daar streef ik naar. Dat is mijn mening....

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:39

thoroughbred schreef:
Er is nog steeds geen reactie op het feit dat Ferro ondanks de nodige volboed in zijn pedigree toch een goed paard is....

Dat zou eigenlijk toch niet kunnen volgens de anna/karel theorie....

Hoi thouroughbred,

Als je even terugdenkt aan het voorbeeld van de Weederner merrie Bavaria, dan weet je misschien weer dat ook in dat paard drie generaties Engels volbloed zat. Ondanks dat, leek het paard meer op een paard van het Arabische type dan op een Engels volbloed.
Hoe kan het nu, dat het ene paard compleet verandert van bouw na misschien 1x, 2x volbloedinbreng en het andere niet? Ik denk dat dat te maken heeft met verschillende factoren. Anna heeft er al eerder iets over gepost.
Als je kijkt naar de bouw van Ferro dan zie je dat hij zeker kenmerken heeft van het Engels volbloed, maar nog steeds voldoende evenwicht in het fundament heeft. Op de foto's in de Piaffe zie je duidelijk het lendenmechanisme in werking, zoals Anna dat eerder heeft beschreven.
Het hoeft dus naar mijn mening helemaal niet zo te zijn, dat de invloed van een Engels volbloed altijd negatief is. Het hangt er alleen van af welk type is gebruikt en hoe groot de dosis is. Is er voldoende tegenwicht in de lijn om doorslaan te voorkomen? Als er geen balans in de bloedopbouw is, word je onherroepelijk geconfronteerd met de negatieve gevolgen, ook al eerder beschreven.

http://www.dutchfoals.com/olympic_ferro.htm

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:55

Ik heb overigens nog geen reactie gehad op mijn vraag eerder wat voor bloed er in het paard zit wat ik op pagina 6 heb gezet. Jullie mogen 'm mooi vinden of niet... mij best. Is er echt helemaal niemand die het eens wil proberen? Het is geen quizvraag of zo. Ik ben gewoon benieuwd naar jullie reacties. Fout bestaat niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 00:13

Ter info:

What sort of horse do you like to start with?

"The more Thoroughbred the better the horse is. They are more intelligent most of the time and they have a lot of energy sometimes. They are a good example for connection training, because they tend to have connection problems because of tension or nervousness - sometimes they like to lengthen their frame in a different way, in a stiff way, so that gives you a hell of a lot of work, but the chances are it is worthwhile, because in the end, they are still very electric, very happy, very quick, even when they get older - look at Bonfire, he only got better when he got older, and he has a lot of Thoroughbred blood in him."

http://www.horsemagazine.com/CLINIC/J/J ... essage.htm

Het is dus duidelijk dat meneer Janssen een andere mening heeft dan Anna... Wie er gelijk heeft laat ik in het midden overigens.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:09

De resultaten spreken voor zich denk ik.....
Ik ben het absoluut niet eens met de bewering van Geral dat een paard wat de oefeningen lichamelijk gemakkelijk aankan, ook altijd graag werkt... Ik ken voorbeelden genoeg van paarden die super opgefokt en verzorgd en aangereden zijn en toch niet graag werken.... Ook wat opfok betreft, wij fokken ook in groep op, alle paarden krijgen dezelfde goede verzorging en toch zijn er als drie-jarige grote verschillen in karakter en werklust, dus stellen dat het daar in hun jeugd is misgegaan klopt niet, omdat zij dezelfde opfok hebben gehad als hun leeftijdsgenoten die wel werklustig zijn. Nu rijd ikzelf ook o.a. met een arabier en ik kan bepaald niet zeggen dat die nou zo extreem getalenteerd is, ik ken er meer die moeite hebben om te gaan "zitten" dan S-arabieren die dat goed kunnen. Maar als ik het goed begrepen heb gaat het ook niet om die van nu, maar om die in een heel ver verleden? Dan is mijn vraag aan Anna: hoe weet je nu dat juist die genen ervoor gezorgd hebben dat een bepaald paard het zo goed doet, omdat je zoveel generaties teruggaat dat je evengoed misschien een groninger paard wat er ook ergens achter zat had kunnen aanwijzen als de sleutel tot een goed sportpaard.