[arabier] Aken 27-28 september , Wie !!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

epoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 15:42

Citaat:
Hoeveel kampioenen zijn er goed onder het zadel??

Kijk eens naar de Poolse fokkerij. Die hebben stuk voor stuk ALLEMAAL op de renbaan gelopen. En daar zitten aardig wat Kampioenen bij.
Volgens mij is de goede arabier NIET op de eerste plaats een rijpaard, maar een zeer typisch paard die je ook in de sport kunt gebruiken.
Zonder goede gangen en benen is het geen goed paard, maar op een mooi typisch paard met de goede gangen en benen, die ook op de show belangrijk zijn, kunt je toch rijden?

epoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 16:04

O, ja en dan nog iets als we het dan toch over rijpaarden hebben. Wie heeft z'n paard laten róntgenen?
En dan niet bij de plaatselijke DA, maar in Utrecht, volgens KWPN normen.
Als er iets belangrijk is zijn het wel een paar goede benen. Ook bij de typische fokkerij.
Wij hebben altijd alleen hengsten gebruikt die róngenologisch zijn goedgekeurd en ook onze eigen hengst heeft een heel goed KWPN certificaat van Utrecht. De volgende stap zijn de merries.
Uit mijn para-veterinaire verleden heb ik informatie dat er in bepaalde lijnen in Nederland ernstige afwijkingen aanwezig zijn en er wordt maar mee doorgefokt. Helaas heb ik in dit geval me te houden aan "beroepsgeheim", maar eigenaren kunnen zelf ook initiatieven nemen.
En aub geen nieuw AVS-regeltje, maar verantwoordelijke fokkers en eigenaren!

sphinxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:21

Citaat:
Hoeveel kampioenen zijn er goed onder het zadel?? Heb met vele trainers en voorbrengers gesproken, maar deze zijn in meerderheid voor de rasspecifieke kenmerken en hebben liever niet je, dat het paard gereden wordt!!

Hoi Paduc,

Ik weet niet of je in Bogloon bent geweest, maar daar heb je aardige demonstratie onder het zadel van Khidar kunnen zien, waar menig dressuurruiter jaloers op zou zijn. Ook de show 's avonds van Eksterm was geweldig, is voor zijn showcarriere top renpaard geweest. In Duitsland hebben ze de 60 dagen proef zoals in Nederland, de enigste paarden die de laatste jaren deze proef hebben doorstaan waren Egyptenaren (jawel, met deuk en showkampioen) die het gehaald hebben... Ik weet dat je contact hebt met Eric, hij is juist in de winter voorstander van "zadel erop en rijden maar", zo ook andere trainers.

(Bijna) iedere topper uit de showring, doet het ook goed onder het zadel, waarom? als hij al niet kan bewegen kom je met 17 of 18 voor beweging niet ver in een show en met 15 voor benen kun je het helemaal schudden, zelfs met 20 voor type.

Nee de problemen met het AVS gaan iets dieper dan dit, ze zien het alleen niet en willen het ook niet zien! Ze hebben alleen 1 geluk, jarenlang wordt er door de leden al geroepen dat er teveel goedgekeurde hengsten zijn in NL, probleem lost zich vanzelf op, gaan er steeds meer op buitenlands papier. Zo werkt het AVS al jaren, aub geen discussie aangaan en zeker geen confrontatie, probleem lost zich vanzelf op., geweldig dat AVS Poldermodel..... (kwaliteit lost zo ook vanzelf op)

Groeten

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:14

Mathieu, ik wil hier met liefde een keer met je over discussieren hoor. Ik ben absoluut niet van mening dat ik in het verleden de makkelijkste weg heb genomen, en je hebt gelijk, ik heb geen goed woord over voor het AVS. Als je jarenlang geboycot wordt, kun je beter je biezen pakken, ik heb altijd duidelijk mijn mening laten weten, bestuursleden persoonlijk aangesproken en geprobeerd hun de ogen te openen. Niet dat ik de wijsheid in pacht heb, heus niet, maar iedereen ziet toch dat de Nederlandse Arabier alsmaar in kwaliteit achteruit gaat ?
Als je paarden internationaal altijd top 5 lopen, en in NL stijf achteraan staan, keer op keer, wat heb je dan nog te zoeken op de NL-se shows ? Ik niks in elk geval, en in mijn geval was het nogal makkelijk om de boel naar Belgie te verhuizen, aangezien ik precies een kilometer van de grens woon. Ik ben in Belgie gewoon meer op mn plek en meer op mn gemak, de strijd met het AVS heb ik gestreden en daar had ik geen zin meer in, het is vechten tegen de bierkaai. Wat mij nog het meest tegenstaat in het AVS, is het feit dat ze liegen en draaien, altijd de eerste zijn om rekeningen te sturen, maar hun werk op tijd en fatsoenlijk doen, ho maar.

Ik kleineer Nederland niet, ik geef alleen de feiten weer, en de feiten zijn, dat de Nederlandse arabier ernstig aan kwaliteit ingeboet heeft gedurende de afgelopen decennia, iedereen hier over klaagt, maar bijna niemand er iets aan doet. Dit vooral omdat verbetering alleen kan voortkomen uit het inslaan van nieuwe wegen, studeren, reizen, leren, luisteren, kijken, en investeren. En daar is de gemiddelde Nederlander niet toe bereid.
Is ook allemaal niet erg, het zal me een zorg zijn, maar laten ze dan stoppen met klagen over het feit dat NL op internationaal showgebied niet meer mee kan doen. Fok dan gewoon rijarabieren en hou op met zeuren.
(voor alle duidelijkheid, dit heb ik niet persoonlijk tegen jou, ik spreek over de nederlandse mentaliteit in het algemeen).
Ik beweer niet dat iedere AVS-ser zijn paarden naar het buitenland moet verhuizen, dat moet iedereen zelf weten, en nee, de buitenlandse stamboeken zijn ook niet heilig. Jij zit met je Russen in elk geval goed op je plek, en ik hoop voor je (en voor het hele AVS) dat jij het in de toekomst voor elkaar krijgt om bij het AVS de boel op een rijtje te zetten. Ik wens je veel succes bij je pogingen OK dan!

Verder vind ik niet dat een Arabier op de eerste plaats een correct rijpaard moet zijn, een arabier moet op de eerste plaats een arabier zijn, met alle bijbehorende rastypische kenmerken. Als we rijpaarden willen fokken, kunnen we ook NRPS-sers of KWPN-ners fokken, waarom dan bij de arabier blijven ?

Ik sluit me volledig aan bij Epoka en Sphinxje, een goede arabier in mijn ogen is een rastypische arabier, met zeker ook een goed stel benen en geschikt als gebruikspaard. Echter, het geschikt zijn voor de sport mag niet ten koste gaan van de rastypische kenmerken.

Er zijn er heel veel showkampioenen die het prima doen onder het zadel, en veel trainers rijden de paarden tijdens de winterstop. Heel prima. Een arabier is niet alleen een mooi plaatje om naar te kijken, maar als je zelfs van dichtbij niet meer kunt zien dat het een arabier is, dan is de fokkerij verkeerd bezig. Nogmaals, als een arabier er niet meer uit hoeft te zien als een arabier, maar het belangrijkste criteria wordt dat het een goed rijpaard is, kun je beter met een ander ras gaan fokken.
Op een goed showpaard kun je ook rijden, andersom is een goed rijpaard niet per definitie een goed showpaard.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:49

epoka schreef:
Uit mijn para-veterinaire verleden heb ik informatie dat er in bepaalde lijnen in Nederland ernstige afwijkingen aanwezig zijn en er wordt maar mee doorgefokt. Helaas heb ik in dit geval me te houden aan "beroepsgeheim", maar eigenaren kunnen zelf ook initiatieven nemen.
En aub geen nieuw AVS-regeltje, maar verantwoordelijke fokkers en eigenaren!

Dat wekt wel een hoop nieuwschierigheid bij mij op.....is het niet juist van belang om deze bloedlijnen (met afwijkingen) wel openbaar te maken (mbv het AVS), om de kwaliteit van de Nederlands gefokte arabieren te waarborgen??? Als die ernstige afwijkingen aanwezig en bekend zijn bij bepaalde lijnen, waarom weet de gemiddelde arabier-eigenaar daar dan niets vanaf? Oke, je eigen individuele paardje laten checken (rontgonologisch) is stap 1, maar als al een hele lijn "besmet" is....dan mag dat wat mij betreft van de daken geschreeuwd worden. Risky business, maar wel belangrijk. Natuurlijk ligt een groot stuk verantwoordelijkheid bij de eigenaren van de paarden (bij de merriehouders in geval van fokken). Maar de hengstenhouders en het AVS zouden hier toch ook openbaarheid aan moeten geven.....we willen toch allemaal verbetering van het ras op alle fronten (type, benen, sport)???

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:54

Paduc schreef:
Josje, ik begrijp uit je gehele opstelling, dat je tot diep in het hartje gekrengd bent

Volgens mij kun je alleen maar gekwetst of gekrenkt worden door mensen waar je om geeft, en daar hoort in mijn geval de club van het avs zeker niet bij. Het laat me volkomen koud wat anderen van me denken, en van het avs trek ik me al helemaal niks aan, nooit gedaan ook. Om mij te kunnen kwetsen, zal ik eerst van je moeten houden (in welke vorm dan ook). Het AVS zit niet op mij te wachten, en ik niet op hun, dus we zijn allemaal beter af met mij in Belgie.

Beetje onnozele opmerking van je, ik zou denken dat je me inmiddels beter kent.

Maar dit terzijde.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:58

Nou Sabiy, na de afgelopen 3 pagina's te hebben gelezen krijg ik toch sterk de indruk dat je wel degelijk gekrenkt bent (geweest) door het AVS. Misschien nu niet meer, maar uit je vrij 'felle' reacties over het AVS blijkt wel nog de ergernis die je voelt of gevoeld hebt. Het laat je niet koud zo te lezen....Dat geeft ook helemaal niks, logisch na jouw ervaringen....

epoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 00:13

]Franca:Over het aanwezig zijn van ernstige beenproblemen heb ik melding gemaakt bij iemand van het bestuur en de fokkerijcie, maar ja, er zouden wel eens weinig paarden kunnen overblijven is hun reactie.
Promoot dan als stamboek het röntgenen en de (goed) geröntgende hengsten!!

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 00:15

Inderdaad; jeetje...wat een slecht nieuws. Weet je toevallig iets over de Basgier-lijn??? (evt per PB). Ik weet dat er bij de Basgiertjes goede benen in de lijn zitten (van buitenaf bekeken), maar rontgonologisch geen idee...

Balasjow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:36

Nu wil ik me toch ook even in de discussie mengen. Allereerst de huidige hengstenkeuring is opgezet naar aanleiding van een enquete uitgevoerd onder de leden. De leden hebben duidelijk gekozen voor deze opzet. Als dit betekent dat op er op deze algemene ledenvergadering bepaalde personen zijn met een grote achterban, dan kunnen deze hun mening doordrukken.

Ook vind ik dat als je niet op deze vergadering aanwezig bent je eigenlijk geen recht van spreken hebt. Je hebt je kans gehad om je mening in stem te brengen. De kracht van de meerderheid telt nog steeds. Dit betekent dat je moet lobbyen om je mening voor elkaar te krijgen. Je ziet dat dit dan ook duidelijk gebeurd als er een belangrijk item in stemming gebracht moet worden. Leden met veel vrienden/kennissen die het met elkaar eens zijn krijgen op deze manier hun mening doorgedrukt. Als je als minderheid ergens tegen stemt heb je bij voorbaat al verloren. Zo gaat het in de politiek ook. En eigenlijk zijn alle (paarden) verenigingen hetzelfde. Leg je oor maar eens te luisteren bij leden van het NRPS of het KWPN, precies dezelfde discussies als bij het AVS. Heel veel ontevreden leden.

Ook ik ben het niet altijd eens met het AVS. En zeker niet met de huidige gang van zaken rondom de hengstenkeuring. Nergens in Europa of voor wat dat betreft de wereld, worden er zulke strenge eisen gesteld aan de hengsten die op de HK verschijnen. Op deze manier concureren wij onszelf uit de markt. Nederland en Duitsland hebben naar mijn weten alleen de SCID-test verplicht gesteld en voor de rest (als die al een verplichte hengstenkeuring hebben) alleen een verschijningsplicht zoals de oude hengstenkeuring voorheen georganiseerd was.

Ook is het zo dat als je hengst is afgekeurd je toch met hem kan dekken want elk Arabisch Volbloed stamboek is verplicht om het veulen uit een combinatie van volbloed arabier x volbloed arabier te registreren. Weliswaar tegen een boetetarief (in Nederland) van € 363.00. Maar als je zo overtuigd bent van de kwaliteit van je eigen hengst dan neem je dit voor lief en het is vele malen voordeliger dan dekken met een goedgekeurde hengst.

En voor wat betreft het rontgenen van de hengsten: hoe zit dat dan met die buitenlandse hengsten die in Nederland ter dekking staan met een buitenlands dekboek? Of als je met KI dekt met een buitenlandse hengst? Zij kunnen ingevolge de WAHO consitutie niet verplicht worden om aan een hengstenkeuring of wat voor een veterinaire (sperma-onderzoek) keuring dan ook onderworpen worden.

Er wordt veel gesproken over de slechte kwaliteit van Nederlandse paarden. Dit is denk ik mede te danken aan de fokkers die de hengsten selecteren voor hun merries. Heel veel vinden een paar honderd kilometer reizen te ver. Maar ja voor kwaliteit moet je wel de grens over. Ook wij laten ons niets in de weg liggen om te fokken met de hengsten die wij denken goed aansluiten bij onze merries. Ook als dit betekend dat je honderden kilometers moet reizen.

Wij worden heel vaak gebeld of wij een arabier te koop hebben. Dan komt van ons uit de vraag wat zoek je en hoeveel wil je ervoor uitgeven.
Dan volgt meestal het antwoord: een 4-5 jarige merrie, absoluut verkeersmak, liefst nog ergens in de M-dressuur bereden en moet het ook nog leuk doen als showpaard en de prijs mag niet hoger liggen van € 2.000 tot € 3.000. Voor dit bedrag kun je geen kwaliteits Arabier fokken die ook nog eens hoge ogen gooit op een show. Het dekgeld van een goede arabische hengst ligt al vaak in de buurt van dit bedrag.

Voor wat betreft het fokken van arabieren met type ben ik het helemaal eens met Josje. Een arabier moet er allereerst uitzien als een arabier. En natuurlijk moet er op gereden worden, maar dit berijden mag nooit ten koste gaan van de uitstraling van de arabier. Want deze uitstraling is het handelsmerk van de arabier en als je type gaat verliezen in de arabier, is dit heel erg moeilijk terug te fokken. Kijk maar naar het huidige bestand in Nederland. Onze arabieren kunnen (op een enkele uitzondering na) internationaal totaal niet meer meekomen. Hoe zou dit komen?

Veel mensen gevens de schuld aan het AVS, maar de fokkers zelf kiezen uiteindelijk de hengst voor hun merrie. Ga niet bij die buurman dekken die een leuk hengstje heeft staan en het wel aardig doet onder het zadel, zorg vooral dat de eigenschappen die een arabier zo uitzonderlijk maken behouden blijft en vooral voor Nederland weer terug komt. Zeker dit betekend investeren, maar als je internationaal mee wilt doen, zal je je portemonee open moeten trekken. En dat is voor de meerderheid van de arabierenfokkers een pijnlijke zaak.

We zijn een rasfokkerij en geen rij- c.q. sportpaardenfokkerij. Dus moeten we zorgen dat we de rastypische eigenschappen van het arabische paard behouden.Wil je rijpaarden fokken, neem dan een ander ras die hierop geselecteerd is.

Ok wij bewandelen onze eigen weg met het fokken, maken veel gebruik van buitenlandse hengsten. Als je wilt fokken wat nu hoog op de show eindigt loop je altijd achter de feiten aan. Je moet je eigen fokfilosofie erop nahouden en fokken wat je zelf mooi vindt. En wij vinden de paarden die in de top van Aachen, EK en WK eindigen super. Een droom om zo'n paard te kunnen fokken, want eerlijk is eerlijk, eigenlijk wil iedereen zo'n kampioen fokken. En Josje is dat gelukt, mede omdat zij haar eigen weg bewandeld en haar eigen fokfilosofie heeft en niet met de meute meeloopt.

Dit is een beetje een uitgebreid verhaal geworden, maar ik denk dat veel fokkers een hand in eigen boezem moeten steken. Niemand kan je verplichten tot de keuze van de hengst en, wat heel erg belangrijk is de merrie. Veel mensen vergeten dat de merrie ook van grote invloed is op het uiteindelijke produkt. Kijk maar naar de moeder van Ghajary: Een schitterende merrie, met een hoofd om te dromen. Een goede hengst kan veel in een merrie verbeteren maar verwacht niet dat hij "toverballen" heeft.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Ella

Balasjow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:55

epoka schreef:
]Franca:Over het aanwezig zijn van ernstige beenproblemen heb ik melding gemaakt bij iemand van het bestuur en de fokkerijcie, maar ja, er zouden wel eens weinig paarden kunnen overblijven is hun reactie.
Promoot dan als stamboek het röntgenen en de (goed) geröntgende hengsten!!

Deze stelling is niet geopperd door het AVS bestuur, maar naar aanleiding van een lezing van Rob van Vessum, onze veterinair tijdens de HK, over erfelijke beengebreken bij het Arabische paard. Hij heeft geadviseerd om wel op hoefkatrol maar niet op spat en OCD te fotograferen, aangezien het bestand aan arabieren in Nederland zo klein is dat het effect vrijwel nihil zal zijn. In tegenstelling tot het KWPN. Hier worden zo ongeveer elk jaar 100 tot 150 hengsten aangeboden en kun je je veroorloven om zo streng te selecteren. En voor wat betreft de buitenlandse hengsten: zie mijn mening hieronder

Ella

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:08

Ik vind dat je het heel duidelijk en goed beschreven hebt Ella. Vooral de "toverballen" Knipoog

Wat ik echter toch in dit hele topic jammer vind, is dat het wederom alleen lijkt te draaien om de show en het uiterlijk, terwijl er zoveel mensen inderdaad ook geinteresseerd zijn in de arabier als rijpaard. De arabier als rijpaard wordt meerdere malen in dit topic naar achteren geschoven om plaats te maken voor de arabier als showpaard (door de opmerkingen dat type niet moet inleveren voor rijkwaliteiten=> in mijn opinie zou het ook niet andersom zo moeten zijn). Dat vind ik jammer.

Het mooiste zou zijn om inderdaad een combinatie te hebben; dwz een rastypische rij-arabier. Helaas is dat dus best moeilijk, maar het kan wel. Om nou te zeggen dat mensen die een 'echt' rijpaard willen zich beter kunnen bezighouden met NRPS' ers of KWPN'ers vind ik persoonlijk een (flinke) belediging voor de arabier. Maar dat is mijn mening. Ik ben een eenvoudige arabierliefhebber die zich (nog) helemaal niet bezighoud met het fokken voor (internationale) shows oid. Maar ik weet wel nu al dat het bij mij absoluut niet alleen om het uiterlijk draait. Ik vind dat zo'n eenzijdige benadering die toch wel duidelijk overheerst in deze showwereld..... Ik hoor hier alleen maar verhalen over uitstraling en type etc, en natuurlijk is dat belangrijk als je het ras ook echt rastypisch wilt houden, maar waar blijven de belangrijke punten gezondheid, karakter en gebruiksgeschiktheid? Het moet echt een combinatie zijn van beiden wat mij betreft. Verder moeten we niet vergeten dat er een grote groep mensen is die zeer gecharmeerd is van de arabier als rijpaard....en dat moeten we ook respecteren, ipv te roepen dat ze het dan maar beter in andere stamboeken moeten gaan zoeken. Niet alles vanuit 1 perspectief bekijken zou al een hele stap vooruit zijn. (ik spreek nu even in z'n algemeenheid en op niemand persoonlijk gericht).

Voor de rest; fokkers en eigenaren moeten zeker een groot stuk verantwoordelijkheid nemen in de verbetering van het ras. Ik denk dat het belangrijk is om elkaar daarin te steunen en te adviseren.....we willen allemaal het ras verbeteren, dus laten we met elkaar nadenken over goede combinaties (AVS incluis).
Laatst bijgewerkt door Franca op 02-10-03 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:16

Hoi Ella,
Allereerst bedankt voor het compliment.
Ik ben het voor het grootste deel met je betoog eens. Ik heb altijd gezegd dat iedereen geboren wordt met een portie gezond verstand, en dat je dat vooral voor jezelf moet ontwikkelen en gebruiken. Je moet je eigen visie ontwikkelen (en dat doe je niet door naar het paard van je buurman te kijken, maar door boeken te lezen, heel veel internationale shows te bezoeken, pedigrees te bestuderen, nakomelingen te zien van hengsten en merries die je aantrekken, veel te praten met mensen die al een eeuwigheid in het vak zitten, enz.). Als je dan, na een hele lange tijd, "besloten" hebt wat je zelf mooi vindt en wat je wilt proberen te fokken, ga er dan ook voor, en loop niet met de meute mee. Een stamboek kan niemand dwingen bepaalde dingen te doen of bepaalde lijnen te volgen. Lekker eigenwijs zijn, je nergens wat van aantrekken, je eigen ding doen, en hopen dat het op een goede dag zijn vruchten zal afwerpen. Ik heb het grote geluk gehad dat al mijn 10e veulen Aken kampioen werd. Het kan ook zijn dat je er 200 moet fokken voordat het je lukt, en sommigen lukt het nooit. Het is doorzettingsvermogen, hard werken, een stukje kennis, en een heel groot deel geluk, wat je tot dit uiteindelijke doel zal brengen.

Helaas willen de meeste nederlanders gewoon geen geld uitgeven (en je hoeft echt niet rijk te zijn om een goed paard te fokken, ik heb zelf ook een bijna altijd lege bankrekening !). Net als jullie krijg ik regelmatig telefoontjes van mensen die alles willen en niks willen betalen. Mensen verwachten dat je paarden voor minder wegdoet dan dat het dekgeld van het vaderpaard was. Dat kan eens een keer gebeuren omdat het gewoon een "slecht" veulen is, maar als we per definitie onze fokproducten gaan "weggeven", kunnen we ons geld beter meteen door de wc spoelen en gaan kantklossen ofzo.

Wat Ghajariy en zijn moeder betreft, Esta-Passada heeft inderdaad een smoeltje om van te dromen, maar ook heeft zij grove fouten. Haar hals is veel te kort en haar rug is slecht. Ook heeft ze wat dunne voorbeentjes. Het grote voordeel van Passada is, dat ze haar hoofdje doorfokt in haar kinderen, en haar fouten niet. De combinatie Passada met Khidar is de perfecte geweest, maar eerlijk gezegd had het ook heel anders uit kunnen pakken, aangezien Ghajariy 3x Ibn Estasha in zijn pedigree heeft, en Ibn Estasha ook duidelijke fouten heeft en deze ook nogal eens doorfokt. Het was een gok, ik had een Khidardekking over en wist zo gauw geen hengst voor Passada, dus na lang wikken en wegen heb ik de gok genomen. Het kon heel slecht uitpakken, OF heel goed. Gelukkig werd het Heel Goed.
Aan de andere kant heb ik ook weleens een "op papier" geweldig veulen gefokt, wat ik meteen na de geboorte heb weggegeven omdat het absoluut niks was. Voor NL begrippen was het best een leuk veulen, maar niet voor wat ik wil fokken. Dus geen papier erbij, en weg ermee.
S**t happens, je kan niet altijd mazzel hebben. Soms klikt het, soms niet. Op papier kun je een hoop "berekenen", maar garantie heb je nooit.
Maar wie niet waagt, die niet wint en als je iets wilt bereiken moet je soms risico's nemen. Lukt het niet, dan doe je aan schadebeperking en gaat gewoon weer door.

En ja, de hengst en de merrie doen het samen. En hoe goed het op papier dan ook kan zijn, als je 10 x dezelfde combinatie maakt, krijg je 10 x een verschillend veulen, en de een zal beter zijn dan de ander. Als we onze veulens zelf zouden kunnen samenstellen uit een "genenbadje", zou de lol eraf zijn en konden we allemaal kampioenen fokken.

Maar niet nadenken, naar de eerste de beste hengst gaan, niet weten waar je mee bezig bent en voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, verkleint de kansen op een "topper" aanzienlijk.

Wat betreft de kwaliteit in NL, geef ik niet de schuld aan het AVS, daar zijn de fokkers zelf voor verantwoordelijk. Het AVS zelf voert een beleid waar ik het helemaal niet mee eens ben (en dat weten ze), maar dat is een heel ander onderwerp. Het feit dat ik ben vertrokken bij het AVS is omdat ik het knokken en geboycot zat was, ik niet meer onder de NL-se vlag wilde fokken en showen (ik wil gewoon niet geassocieerd worden met het AVS) en ik woon vlakbij Belgie, dus wie houdt me tegen ?

De mensen die blijven zeuren dat NL het niet goed doet op internationale shows, stop met zeuren en trek je eigen plan. Bepaal je eigen doel en ga ervoor. Als je een rijpaard wilt, prima, lekker doen, niks mis mee. Wil je een topshowpaard, moet je een andere weg inslaan. Zo liggen de feiten nou eenmaal.

Josje

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:24

Sabiy schreef:
De mensen die blijven zeuren dat NL het niet goed doet op internationale shows, stop met zeuren en trek je eigen plan. Bepaal je eigen doel en ga ervoor. Als je een rijpaard wilt, prima, lekker doen, niks mis mee. Wil je een topshowpaard, moet je een andere weg inslaan. Zo liggen de feiten nou eenmaal.
Josje

Dat vind ik een prima en nuchtere instelling!

Balasjow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:28

Franca schreef:
Ik vind dat je het heel duidelijk en goed beschreven hebt Ella. Vooral de "toverballen" Knipoog

Wat ik echter toch in dit hele topic jammer vind, is dat het wederom alleen lijkt te draaien om de show en het uiterlijk, terwijl er zoveel mensen inderdaad ook geinteresseerd zijn in de arabier als rijpaard. De arabier als rijpaard wordt meerdere malen in dit topic naar achteren geschoven om plaats te maken voor de arabier als showpaard. Dat vind ik jammer. Het mooiste zou zijn om inderdaad een combinatie te hebben; dwz een rastypische rij-arabier. Helaas is dat dus best moeilijk, maar het kan wel. Om nou te zeggen dat mensen die een 'echt' rijpaard willen zich beter kunnen bezighouden met NRPS' ers of KWPN'ers vind ik persoonlijk een (flinke) belediging voor de arabier.

Voor de rest; fokkers en eigenaren moeten zeker een groot stuk verantwoordelijkheid nemen in de verbetering van het ras. Ik denk dat het belangrijk is om elkaar daarin te steunen en te adviseren.....we willen allemaal het ras verbeteren, dus laten we met elkaar nadenken over goede combinaties (AVS incluis).

Hallo Franca,

Als je de stelling m.b.t. NRPS en KWPN een belediging vindt, is dit niet zo bedoeld. Als je door de eeuwen van fokken van arabieren kijkt, zie je duidelijk dat ze gefokt zijn om hun schoonheid en uithoudingsvermogen. Arabieren werden vroeger hoofdzakelijk gebruikt als oorlogspaard. Heden ten dage wordt dit min of meer gesimuleerd door de Endurance-sport. Dit betekent niet dat je niet op een mooie arabier zou moeten kunnen rijden. Ons streven is ook om een mooie rastypische arabier met rijkwaliteiten te fokken. Echter je zal moeten toegeven als je de bouw van het lichaam van een arabier en een ander (wat voor ras dan ook) gefokt sportpaard bekijkt, zul je zien dan ze niet dezelfde kwaliteiten hebben als paarden die als sportpaard gefokt zijn. Zeker arabieren scoren heel erg hoog. Neem nou Lokebe van Jan Calis, supermooie arabier, waanzinnig gescoord in de sport. Diverse malen Nederland kampioen in diverse onderdelen geweest waaronder SGW, Arabissimo zwaarste niveau gewonnen e.d. Als iedereen nou zo'n mooie sport-arabier wil fokken, waarom zie je dan bij de uitslag van de ter dekking staande hengsten in Nederland maar een enkele zo niet geen enkele dekking staan bij deze hengst?

Van dit soort arabieren zijn er maar heel erg weinig. En je zal op een gegeven moment moeten kiezen: of het paard in training zetten voor een show of in training zetten (of zelf doen) om in de sport uigebracht te worden. Als je hem (of haar) in training zet voor de shows en serieus wilt meedoen nationaal en internationaal, komt er van het trainen voor de wedstrijdsport maar weinig terecht. De tijd die rest tussen het eind en begin van een nieuw showseizoen is heel erg weinig om je paard naar grote prestaties in de sport te brengen.

En neem van mij aan door ervaring weet ik dat als je eenmaal succesvol bent geweest op de shows en de overwinning hebt geproefd wil je alleen maar meer meedoen aan de shows en komen de prestaties in de sport op een tweede plaats.

En fokkers die hun merrie willen laten dekken gaan meestal alleen maar naar de shows en keuringen en kiezen hier eventueel de hengst voor hun merrie uit. Ik ben meerdere malen naar wedstrijden geweest waar arabieren in de sport werden uitgebracht. Het is heel erg triest maar hier komt bijna geen enkele fokker kijken naar de prestaties van de arabieren.

Ella

Paduc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:37

Ella, ik heb wel hoop op Tariq's "toverballen"en Josje, ik trek absoluut mijn eigen bescheiden lijn...luisterend naar een ieder betoog, ben ik daar duidelijk van overtuigd.

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:41

Ella haalt dit goed aan, een showcarriere en een sportcarriere gaan niet samen. Je kunt een paard niet tegelijkertijd trainen voor- en uitbrengen in de sport, EN trainen voor- en uitbrengen op shows. Het is of het een, of het ander. Wat niet wegneemt dat je uiteraard op een showarabier kunt rijden, maar als je topprestaties in de sport wilt, kun je hem/haar niet op hetzelfde moment uitbrengen als topshowpaard. A) omdat er maar 24 uur in een etmaal zitten en B) omdat rij-training en showtraining twee totaal verschillende trainingen zijn.
Zoals eerder gezegd worden veel topshowpaarden gereden, maar dan alleen tussen de showtraining door, en tijdens de winterstop. Ze kunnen nou eenmaal maar 1 ding tegelijk, OF scoren in de wedstrijdring, OF scoren in de showring.

Ella, je zoekt een verklaring voor het feit dat Lobeke in NL zo weinig dekt ? Wel.... a) het is een spanjaard, b) het is een schimmel.....
Meer uitleg is overbodig, I rest my case.

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:52

[quote="Balasjow"] "Een goed paard heeft geen kleur"

Ik weet het, maar feit blijft dat de meeste mensen die een paard hebben voor de sport, absoluut geen schimmel willen, omdat ze die "elke dag moeten wassen". Wat totale nonsens is natuurlijk, alsof mijn paarden elke dag in bad gaan, hahahaha. Een dagelijkse schone stal doet al wonderen.

Een hele mooie schimmel is niet lelijk ? Hahahaha, leuk gezegd ! Schimmels zijn prachtig, maar uiteraard, smaken verschillen.
Ik denk echt dat deze twee factoren (schimmel en spaans) voor lobeke in het nadeel zijn ten aanzien van de NL-se fokkerij.
Lobeke is een super sportpaard (en heeft het inderdaad in de showring ook niet zo verkeerd gedaan), en al die mensen die goede sportarabieren willen fokken, zouden eens naar hem moeten gaan kijken. Maar ja.... het is geen Rus en hij is niet bruin of vos, dus dan houdt het voor de gemiddelde kortzichtige nederlander al snel op. Jammer hoor....

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 10:54

Ik ben zelf een zeer fanatiek gebruiker van de Arabier als 'rijpaard'. Daarnaast ben ik er ook van overtuigd, dat een Arabier van oudsher een keihard gebruikspaard, met tevens een prachtig uiterlijk. Ik ben er nogal huiverig voor om alleen maar naar type te kijken en de conformatie dan maar voor lief te nemen.
Het is toch in en in triest dat goede én mooie Arabische hengsten die tevens hun sporen bewezen hebben in de sport totaal niet gebruikt worden? Kijk naar een Ibn Armani, een goede en correcte hengst, bijna geen dekkingen, dito voor Lobeke.
Ik heb met eigen ogen kunnen zien, dat super gebruikskwaliteiten én een extreem mooi type goed samen kunnen gaan. In mei ben ik op enkele wedstrijden en bij enkele fokkers in Amerika geweest. Hier lopen zeer typische Volbloed Arabieren die én goed kunnen presteren (en dan niet middelmoot maar echt goed) en tevens op welke uiterlijke showkeuring op de eerste plaatsen zullen eindigen. Het kán dus wel. En absoluut niet als toevalstreffer, want op bijv. een stal als Varian Arabians van Sheila Varian is het paardenbestand van een extreme hoge kwaliteit. Zij vinden duidelijk conformatie 'belangrijker' dan type, hoewel type absoluut niet verloren mag gaan. Maar hoe kan een paard in hemelsnaam gracieus, gedragen en met ruimte voortbewegen als zijn benen of rug niet in orde zijn?
Daarnaast is het zo, dat de meeste Arabieren nu eenmaal niet op de show terecht komen, maar bij een particulier die hier plezier in de sport mee wil beleven. Is het dan niet belangrijk een goed (in alle opzichten!) paard te fokken? En niet zo'n kreupele bok die in de showring niet tot zijn recht komt, gooi er dan maar een zadel op?

Ik denk dat er dan naar het paardenbestand best wat kritischer mag worden gekeken, zodat de Arabier ook als rijpaard goed mee kan draaien, want een NRPS en KWPN hebben niet voor niets (net als vrijwel alle andere rassen) de Arabier gebruikt om hardheid en bruikbaarheid in te fokken.

Krista

sphinxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:44

Goeiendag, de discussie begint wel op gang te komen zeg!

Hoi Ella,

Inspraak van de leden, natuurlijk moeten de leden ook de hand in eigen boezem steken, daarom vind ik het tekort door de bocht om tegen Josje te zeggen dat ze jaren geleden de kortste weg heeft gekozen. Zij kon niet alleen tegen het AVS opboksen, had geen zin en wa shet niet waard, en stak haar energie liever in haar fokprogramma. De laatste jaren is dit met veel meer fokkers gebeurt, juist deze fokkers die we hard nodig hebben zijn weggegaan bij het AVS, en we kunnen nou niet stellen dat het AVS dit erg vindt, zijn voor het AVS alleen maar lastpakken. Echter je weet zelf hoe moeilijk de weg is om iets ingebracht te krijgen en uiteindelijk ter stemming. Het AVS heeft een bestuur, deze dient in het belang van haar leden op te treden. Dit is niet alleen organisatorisch, echter ook toekomstgericht. AVS bestuur heeft ook een eigen verantwoording om zaken tegen het licht te houden, en bij gebrek aan deskundigheid een commissie aan te stellen die die deskundigheid wel heeft. Dit AVS bestuur had jaren geleden al in moeten grijpen en kunnen zien dat we in Nederland niet meer meedoen! We hangen onderaan. Er was een tijd dat we de Nationscup wonnen, en die is nog niet eens zo heel lang geleden. Sterker nog, als we met zijn allen nog een keer door Nederland reizen en selecteren vinden we nog genoeg kwaliteit om nog een keer in de top 3 te komen daar, is wel de oudere garde, maar we hebben ze wel. Probleem is alleen dat we dan alle "koppen" (fokkers en trainers) dezelfde kant op moeten krijgen, en hebben we datzelfde AVS bestuur bij nodig, ik ga nog niet eens de moeite meer nemen.

Probleem is gewoon dat dit bestuur te passief is, passieve mensen slapen in, mensen die inslapen missen de boot, verder commentaar overbodig, goed voorbeeld van dit jaar was de hele discussie over de Elite Show in Duitsland tegelijkertijd met de show in Tilburg. De hele houding en afhandeling was precies zoals we konden verwachten. Nu in 1 keer iemand haar gelijk haalt door een Nations Cup Kampioen te fokken (ben nog steeds benieuwd wanneer de laatste was) schrikt iedereen wakker, negeren van dit geweldige succes is niet mogelijk. Terecht is Josje bang dat het AVS met de eer gaat strijken, onder het motto "zie je nou wel, we zijn goed op weg, we kunnen in NL nog steeds internationale kampioenen fokken", indien zij dit nu niet kenbaar had gemaakt was dit gebeurt (of gebeurt nog)!

Wat er allemaal mis is met de HK weten we inmiddels allemaal, geen zin om dat hier nog eens uit de doeken te doen, echter weten we al jaren, en er is nog steeds niets verandert.

Waarom heeft dit beleid gevolgen voor de kwaliteit in NL? De ervaren fokkers hebben al lang hun beleid uitgezet en het AVS niet nodig, echter we zijn ook afhankelijk van nieuwe aanwas, mensen die ook mee willen doen. Deze mensen kopen ergens een leuk paardje, doen mee aan een show, en komen ook nog redelijk hoog in NL, waarom? De goede paarden doen niet meer mee, vervolgens gaan deze mensen met hun paardje internationaal (hun paardje doet het immers goed in NL...) en dan is de waarheid zeer hard, de Nederlanders strijden alleen onderling om de laatste plaatsen, gevolg frustatie! en nog meer. Moet je in Belgie eens aan de Nationale meedoen, >25% kom je ook tegen op de A en B shows, weet je meteen waar je staat.

Wij en het AVS bestuur kunnen de mensen niet verhinderen om "bij de buurman" goedkoop te dekken, is hun eigen keuze, echter als ze een show paardje verwachten en op de Nationale onderaan staan, zullen ze zich de volgende keer wel achter de oren krassen om dit nog eens te doen. Dit kun je sturen door "beleid" een woord wat niet in de de Dikke van Dale van het AVS voorkomt.

Over de merrie heb je groot gelijk, Ghajariy is ook inderdaad de combinatie van de sterke punten van de vader en de moeder, heeft Josje goed gezien en Khidar heeft inderdaad geen toverballen, maar is tevens weer het perfecte voorbeeld van hoe het in Nl gaat, haar lijf is niet perfect (daarom wordt ze niet geshowed), echter als ze dit wel had gehad, en zo'n hoofd in NL had laten zien, idem aan Ghajariy, had ze hier onderaan gestaan......Het AVS bestuur wijst de jury aan voor de shows..... Stelt de regels op voor de keruingen......enz.

Tenslotte over het verhaal van Epoka, klopt! echter laten we het buitenland ook niet teveel ophemelen, wij konden vorig jaar een hengstje kopen dat we zo mee konden nemen naar Aken, echter had 1 probleem. Dit probleem had deze hele lijn en is bij de meesten bekend, en is voor de show "te verhullen" (nee, ik ga geen namen noemen), de hengsten uit deze lijn zijn allemaal in het buitenland goedgekeurd en hebben dit probleem ook.......

Wat me wel positief stemt is dat er steeds meer mensen zijn die er openlijk voor uit komen dat ze het niet helemaal met het AVS eens zijn en dat er iets moet gebeuren.

Tenslotte laten we niet vergeten, deze discussie is begonnen omdat iemand uit Zeeland een Nations Cup kampioen heeft gefokt volgens haar eigen visie en mogen we als Nederlander trots op zijn, respect voor deze prestatie, wie volgt?

PS: supporters voor Parijs zijn altijd nodig, hoe meer hoe beter!

Balasjow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:07

Als al deze mensen die zo tegen het beleid van het bestuur zijn (is in feite het beleid van de leden) waarom zijn jullie dan niet eenduidig aanwezig op een algemene ledenvergadering. In de statuten en huishoudelijke regelementen staat precies wat je moet doen om een motie in te dienen en welk tijdsbestek hieraan vastzit. De leden kunnen zelfs een vergadering beleggen als er maar genoeg medestanders zijn. En zo te zien zijn die er. In de statuten onder artikel 15 lid 6 staat o.a.: Het bestuur is gehouden een buitengewone algemene vergadering te beleggen, indien ten minste vijftig gewone leden - of zo dat minder is, tien procent der gewone leden - een daartoe strekkend schriftelijk verzoek indienen. Dus wat let ons. Ook het bestuur is gehouden aan deze reglementen.

Wij zijn al ruim 10 jaar lid van het AVS en het is een en al Deja Vu. Eeen repeterende aantal klachten vanuit de leden. Ook heb ik hele oude nieuwsbrieven van o.a. 1970 en verder terug. Hierin speelde al dezelfde problematiek. Onder andere bestuursleden natuurlijk.

Zoals iedereen weet zit Peter ook in het bestuur. Hij is als enige vanuit de leden gekozen en niet op voordracht van het bestuur. De toenmalige (en soms ook nog huidige) leden waren het ook zat al dat gekonkelefoes en hebben toen Peter gevraagd in het bestuur te gaan. Is gebeurd maar ook hij moet dikwijls vechten tegen de bierkaai. Laatste tijd heeft hij meerdere malen gezegd dat ook hij "het bijltje er bij neergooid". Niemand ziet wat er eigenlijk binnen het bestuur gebeurd en besloten wordt en als je met een goed argument komt sta je vaak alleen. De bestuursvergaderingen zijn zgn. "geheim". Eigenlijk zouden deze vergaderingen openbaar gemaakt moeten worden. Zodat de leden weten wat er speelt en met wat voor argumenten beslissingen worden genomen, zodat hierdoor vanuit de leden op ingespeeld kan worden.

Ik maak mij sterk om met de Wet Openbaarheid van Bestuur dit gedaan te krijgen. Het bestuurd behoort er voor de leden te zitten en niet voor hun eigen meerdere eer en glorie.

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:59

Misschien zou het niet verkeerd zijn als er eens wat onafhankelijke mensen in het bestuur zouden komen. Mensen die er niet voor hun eigen voordeel in zitten, mensen van buitenaf.. Het bestuur roept altijd, we zitten hier voor de leden. Persoonlijk heb ik daar ernstige twijfels over. In mijn opinie zit het gros er alleen voor hun eigen voordeel, en om de clubkas te spekken. Waarom zijn de NL-se tarieven hoger dan in de omringende landen ? Waarom moet je altijd binnen een week betalen en vervolgens maanden wachten op datgene waar je voor betaald hebt ? Als je niet meteen betaalt ligt er na drie weken een herinnering op je mat. Geld incasseren kunnen ze, maar actie ondernemen en zorgen dat alles soepeltjes verloopt dat schijnt heel moeilijk te zijn. En dat is maar 1 onderdeel dat mij tegenstaat. Het is een kliekje, dat maling heeft aan de rest, en als er een keer iemand met een goed plan komt, wordt dat meteen de kop ingedrukt. Waarom toch ?

Maar goed, ik maak me er al jaren niet meer druk om, ik heb er geen last meer van, ze doen maar wat ze niet laten kunnen.
Maar zoals Sphinxje zegt, nu niet als avs bestuur gaan roepen dat we op de goede weg zitten, omdat IK per ongeluk een Aken kampioen heb gefokt.... Dat is echt niet dankzij hun inzichten tot stand gekomen.

Balasjow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:09

Probeer maar eens gegadigden te krijgen voor een bestuursfunctie. Elke keer als er iemand aftreedt wil niemand die plaats innemen. Het vergt natuurlijk nogal wat. Het is een onbezoldigde baan waar sommige (en sommige natuurlijk ook weer niet) uren van hun vrije tijd aan opofferen.

Ik heb nu zelf gezien wat voor tijd er in gaat zitten en neem van mij aan dat dat veel werk is.

Maar als iemand zich geroepen voelt om in die positie te gaan zitten zou ik zeggen ga er voor!! OK dan!

Nu Jopie Tilburg niet meer organiseert werd aan mij en ook aan Peter gevraagd of wij dit niet wilde organiseren.

Ik weet een waanzinnige locatie, net zoiets als Deurne, maar Peter is het er niet mee eens. Nog meer werk, nog minder vrije tijd. Hij heeft binnen het bestuur gezegd dat ze maar iemand anders moeten zoeken.

Tja, en wie volgt?

sphinxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:32

Hoi Ella,

Ik begrijp het probleem, juist door het commentaar van de laatste jaar zijn deze functies nou niet bepaald populair en uitnodigend geworden.

Eerste belangrijke vraag is, wat willen wij? willen wij een beleid dat er op gericht is om ons binnen 3 jaar weer terug te brengen aan de top? wordt dit door de leden ondersteund? Ik denk als wij dit helder hebben we wel gegadigden kunnen vindem, vergis je niet hoeveel kundige "experts" zich de afgelopen jaren aangeboden hebben om te helpen, echter geen of weinig respons of een dom akkefietje waardoor die persoon weer afhaakte. Indien we dit willen hebben we een "sterk persoon" nodig met een brede rug en weinig respect voor heilige huisjes, en zullen we wel kunnen vinden.

Ook voor de fokkers zullen er tijd in moeten steken, dit moet samen met hen allen gebeuren, dus veel overleg en tijd nodig. Ook zullen sommige beslissingen pijnlijk zijn voor sommigen,.

Ik denk dat we allen eerst zullen moeten overleggen wat we willen en of ons dit waard is (steun aan de mensen), indien ja kunnen we verder nadenken, echter met een goede visie, denk ik zelfs dat we veel van de vertrokken mensen weer aan boord kunnen krijgen

PS: Ik heb ook nagedacht over Tilburg, hier hebben we ook de ruimte, echter qua tijd nog een jaar te vroeg.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:49

HEmeltjelief. Ik krijg meteen flashbacks naar vroegere tijden dat ik nog met 'schoonheidssport' te maken had. Niet met paarden maar perzische katten. Geloof me, zoals ik het hier leest is het exact hetzelfde. De een likt nog harder de ander z'n r**t dan de ander. Blij dat ik gewoon van de arabier hou om zijn veelzijdigheid.

Josje, van harte gefeliciteerd met het resultaat. Superprestatie. Ik weet niet of het in deze wereld hetzelfde is als in de wereld waa rik zat maar in het buitenland presteren was altijd bijzonder vanwege het feit dat je niet telkens dezelfde keurmeester(bij ons dan) tegenkwam. Dus echt een neutrale mening. Men vind je dier mooi en niet je hoofd Haha!.

Sorry als mijn bericht wat bot overkomt maar wat ik hier soms lees (las van de week iets over een arabier met een wit been waarvan gedacht werd dat het dier altijd getaped moest gaan, schitterend dier werkelijk maar dat wordt dan blijkbaar weer tenietgedaan) en wat ik soms zie, bleegh, de haren gaan me overeind staan.

Ik ga er verder niet over in discussie. WIlde dit enkel even kwijt. Ben ik het weer kwijt zullen we maar zeggen.

Succes allemaal!!! En volg inderdaad je eigen weg en laat je niet ervan af brengen.