Dressuurbloed op een Haertbreaker???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diane65

Re: Dressuurbloed op een Haertbreaker???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:06

Solitair kwam bij mij ook op. Leek me ook wel een fijn bewerkbaar paard dat meer richting dressuur vererft dan richting springen. Als je dat zoekt, zou je ook Unaniem moeten bekijken. Hoorde van een kennis dat de veulens van Unaniem op de show dit voorjaar stuk voor stuk sterke bewegers zijn die het in de dressuurring niet gek zouden doen.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:22

Zarena schreef:
Colman verkleinend? Is voor het eerst dat ik dat hoor, hij is zelf toch 1.72? Ken ook geen kleine nakomelingen van hem, maar correct me if im wrong!

Nee, dat zei of bedoelde ik niet hoor. Hengstenhouder zei: vergrotend noch verkleinend, dus dat hij niet opmerkelijk vergroot en niet opmerkelijk verkleint. Volgens hem was hij wel ''maar'' 1.68m. Maar ik ken maar een enkele nakomeling van hem, dus ik durf zelf geen conclusies trekken.
Weet nog wel dat ik dat toen als antwoord van de hengstenhouder kreeg, toen ik voor een kleine Silverstone x carthago merrie een hengst zocht.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:28

merelhof schreef:
@bestida: landor s absoluut niet commercieel. Lachen. Heb er eentje, geweldig bewegen, in de wei komen ze er al achter vragen. Normaal, met een vader die en Volvo worldcup gelopen heeft. Aan Demoor de band superkwaliteit geeft en dam ook nog eens fijne bewegers geeft. Karakter: als ze dat niet hebben ben je er niks mee.

je moet beter lezen en teruglezen ..
nee ik vind Landor S NU niet meer commercieel gezien de nakomelingen nou niet echt ( op een paar uitzonderingen na ) uitzonderlijk presteren in de grote sport en hij zelf ook al lang uit de sport is ..ze hebben hem hier in belgie ook een tijd gehad en gepromoot ..zou hij 10 merries gehad hebben ?
Ik vind het niet passen op de Hb merrie van TS omwille van grootte en karakter ..bewegen kan het Landadel bloed doorgaans wel
je hebt karakter en karakter ..tegenwerkende karakter of rotkarakters ben je niks mee voor de sport ..snap niet dat mensen zoiets als criteria stellen voor een goed paard :n

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:31

Uit onze Chin Chin merrie ( niet al te groot 1.64) was de Colman de kleinste ...die had ik ook genomen om de reden dat Carthago groot fokt en Colman zelf ook groot was ..maar de merrielijn van onze merrie had allemaal maar 1.65 paarden ..

en uit een Abgar -joost -rigoletto merrie van 1.58 ( en een kleine moederlijn ) hebben we een bloedgemaakte Indoctro gefokt van 1.75

:roll:

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:13

@bestida: nu niet meer commercieel ontgoochelt mij van jou. Waan van de dag: foktechnisch ben je er geen zak mee. Het aantal merries is even natte vinger in de lucht. Als het er maar 10 zijn geeft hij er een absolute crack uit: wandor. Kijk naar de sport: hij geeft met de regelmaat van de klok superspringers. Op heartbreaker zou ik het ook niet doen, maar tussen dat en zeggen dat hij slechte karakters geeft: cafépraat.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:52

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:48

merelhof schreef:
@bestida: landor s absoluut niet commercieel. Lachen. Heb er eentje, geweldig bewegen, in de wei komen ze er al achter vragen. Normaal, met een vader die en Volvo worldcup gelopen heeft. Aan Demoor de band superkwaliteit geeft en dam ook nog eens fijne bewegers geeft. Karakter: als ze dat niet hebben ben je er niks mee.

Dankjewel (ivm Landor S :) ) toch nog iemand met verstand van zaken hier ;)

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:38

Dakario schreef:
Anders is San Remo een optie? Ik heb nakomeling ervan gezien die 125 cm springt. Maar kan wel goed lopen
http://www.youtube.com/watch?v=263E5_KpRZo

He wat grappig! Deze nakomeling heb ik ingereden en nog tijdje in het B en L gesprongen... Leuk om hem terug te zien.. Geen apart ding overigens..

sibobeestjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:46

En is Warkant Van Het Gestelhof geen optie ?
Zowel dressuur als springen kan hij :-)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:56

Vergroot wel niet, geeft meestal bloedpaardjes voor zover ik weet.

Maar is een degelijke optie (weet wel z'n dekgeld niet).

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:10

ulysse1 schreef:
merelhof schreef:

Dankjewel (ivm Landor S :) ) toch nog iemand met verstand van zaken hier ;)

dus omdat iemand ook de hengst tof vind heeft ie verstand van zaken ..beetje rare denkwijze als je het mij vraagt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:41

merelhof schreef:
@bestida: nu niet meer commercieel ontgoochelt mij van jou. Waan van de dag: foktechnisch ben je er geen zak mee. Het aantal merries is even natte vinger in de lucht. Als het er maar 10 zijn geeft hij er een absolute crack uit: wandor. Kijk naar de sport: hij geeft met de regelmaat van de klok superspringers. Op heartbreaker zou ik het ook niet doen, maar tussen dat en zeggen dat hij slechte karakters geeft: cafépraat.

1. het is Besita ;)
2. omdat ik je mening niet deel ontgoochel ik je :?
3. Dit topic gaat over een hengstenkeuze voor een kleine , felle Heartbreaker die ook nog eens klein fokt en TS wil een fijn dressuurpaard fokken ..dan vind IK Landor S niet aan de orde ..het gaat namelijk niet om superspringers ..
4. je zou ook netjes kunnen blijven en een mening van iemand anders die niet overeenkomt met de jouwe niet als cafépraat ..
en 5 ..ik vind Wandor geen absolute crack ( wel een goed paard )..een crack is voor mij een paard uit de WBFSH ranking tussen 1 en 100..Wandor staat op 2675 op de lijst ..ik heb er eentje gehad die 69 ste stond op een bepaald moment ..ik heb mijn eigen paard nooit als een echte crack beschouwd !!)
Wandor heeft dit gepresteerd :http://www.equibel.be/prg/results/results_combinations_cs.php?dfd=01&dfm=05&dfy=2008&dtd=01&dtm=06&dty=2011&discipline=CS&ename=&lic_nr=&level=&grp=&horse_id=906933&btnSearch2=Zoek%20resultaat%20ruiter/paard&
bij de FEi een paar kleine resultaten met Grant in 2008 .. hij werd met veel heisa erond verkocht ..Samantha ging hem rijden en eigenlijk heeft de hengst nooit meer een nulrondje gedaan ..zelfs niet in het 1.40 ..en denk als ik me niet vergis dat ie ondertussen alweer een ruiterwissel heeft ondergaan maar nog steeds niet lekker loopt -O-
6. een commerciele hengst is imo een hengst die EN /OF zelf op het allerhoogste niveau presteert of nakomelingen heeft op het allerhoogste ..deze eronder zijn goede hengsten

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:13

besita :) wat mij vooral stoort (en dat is niet persoonlijk) is het gemak waarmee hengsten hier afgebroken worden. Niet zolang geleden schreef iemand hier doodleuk dat saros hoefkatrol heeft zonder enig bewijs. Jij zet hier nu dat landor maar 10 merries gedekt heeft in België. Waar haal je dat? Vandaar mijn uitdrukking "cafépraat". Dat je mijn mening niet deelt heb ik helemaal geen moeite mee, integendeel. Dat je enkel aan de korte termijn denkt vind ik ontgoochelend voor iemand die adviezen geeft op fora en met kennis van zaken mag spreken. Dus ik waardeer steeds jouw posts maar ik vind dat je in deze niet echt van een lange termijnvisie getuigt.

Een crack zie ik in de ring en niet in standen. Ik weet niet hoe Wandor gereden is na Grant maar onder grant was het voor mij een echte crack, heb ik geen statistieken van bobo's voor nodig. Crack dat is natuurlijk ook een subjectief begrip.

Wat betreft het zetten van landor op een haertbreaker ben ik het helemaal met jou eens, moet je trouwens ook geen dressuurhengst opzetten, heeft totaal geen zin. Fijne springpaarden fokken moet je daar mee. Als het de mijne was: Air Jordan of Nabab erop.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:33

En daar ben je fout want als er iemand op lange termijn denkt ben ik het wel ..anders zou ik zoals zoveel fokkers doen ..dekken , veulen en direct verkopen ..ik ben niet bang om een veulen te fokken of te kopen en dan nog heel wat jaren in de sport te laten lopen ..
Daarom ben ik ook absoluut geen cyclusfan ..al die geprepareerde beesten om toch dat nulrondje op de statistieken te hebben ..en om die 10/10 te hebben ..en wat hoor je later nog van 90% van die koplopers ?
een jong paard moet lopen , ervaring opdoen en km maken ..en daar horen ook af en toe een balk nemen bij ..
en crack is niet subjectief , uiteindelijk gaat het het in de springsport om resultaten ..een crack is een paard wat die resultaten haalt op het allerhoogste niveau ..als Wandor een echte crack was geweest zoals ie op jonge leeftijd deed vermoeden ...dan had ie die lijn moeten doorzetten ..maar blijkbaar "scheelde " er toch wat dat ie het niet aankon(kan) ..karakter ??Want Mc Intosch is nou niet de minste ...

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:36

Dankjewel (ivm Landor S :) ) toch nog iemand met verstand van zaken hier ;)[/quote]
dus omdat iemand ook de hengst tof vind heeft ie verstand van zaken ..beetje rare denkwijze als je het mij vraagt[/quote]

Neen, omdat het gewoon een hele goede hengst is, jij zit hem hier af te breken en dat verdient dit dier zeker niet er zijn een pak slechte hengsten en veel te veel hengsten maar sorry dit is gewoon een hele goede, past niet op élke merrie, da's waar maar hem zo afbreken, neen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:41

je maakt jezelf gewoon belachelijk ..ik zit namelijk de hengst helemaal NIET af te breken ..ik zeg enkel dat ie niet op deze merrie past met het fokdoel dat TS heeft ..punt !

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:52

Ik denk dat in dit topic geen deftige discussie mogelijk is eigenlijk...

De TS wil er een dressuurpaard uit fokken, de algemene consensus is dat dit een quasi onmogelijke zaak is.

Welke hengsten we dan ook aanbrengen...

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:56

TS: ga vooral de weg die je moet gaan. Zonder lef kom je ook nergens. Succes met je hengstenkeuze.

eike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:23

Eigelijk wel een leuke discussie hier, en idd uit de HB zal ik waarschijnlijk nooit een deftig dressuurpaard kunnen fokken, maar wel een paard waar ik hopelijk nog lang van zou kunnen genieten. Op mijn manier dan, het paard is voor mezelf, ik heb tijd en plaats, en ik wil vooral veel plezier beleven aan mijn paarden. Net zoals ik met de Hb heb gedaan, die sprong super de cyclus kreeg héél veel kopers, maar ik denk niet echt in geldtermen! Ik had plezier mijn 1ste zelfgefokte merrie was een goede :+ ik heb ze nu 15j en heb nog steeds alle dagen plezier van haar ze is supersterk, super gezond en geeft zich alle dagen 200% ze lopen niet dik hoor die gezonde paarden die er blijven voor gaan, nog nooit ziek en mank geweest.
De discussie gaat hier meeer over een degelijk springpaard fokken, wanneer zijn er die???? als die ooit een WB winnen of goed meelopen heb je ne goeie. Ben er zeker van dat ik dat niet ga fokken uit mijn merrie ;) .
En zoals Besita zegt, er wordt geen tijd meer gestoken in jonge paarden ze moeten alles al kunnen als ze 4 zijn, bij ons lopen ze de cyclus ook hoor op een heel normale wijze, gewoon ervaring opdoen. En ze staan er dan wel als ze 7 zijn.
Trouwens vanmorgen is de 15de nakomeling geboren van onze stammerrie een grote bruine hengst van de hengst Bamako, op die merrie twijfel ik nooit welke hengst......hoewel ik er ooit een Saros van het Gestelhof heb opgezet en dat was zeker niet de beste keuze :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:34

+:)+

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:40

Bodinus van Padinus. Padinus heeft ook goede dressuurpaarden voortgebracht(1 staat zelfs in training bij Anky en loopt zware tour!). Bodinus beweegt super en heeft een al mooie veulens voortgebracht dit seizoen.Mooie elegante hengst, staat bij Veninga Stuifzand. Trouwens erg sympathieke hengstenhouder

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:46

alleen is die ook "klein " ;)
en is risky met dat bloed erachter dat je niet bergrotend gaat fokken
Eike ..keros heeft nog Ferro diepvries ..is dat dan geen optie ?

of iets van Ramiro & Argentinus nakomelingen

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:48

Ferro wilde ook nog weleens strooien met de maat hoor!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:49

Diane65 schreef:
Ferro wilde ook nog weleens strooien met de maat hoor!

maar ja dat doet elke hengst wel een keer ..zowieso heeft ze toch kans op een kleine ..

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:09

Bij vriend hebben ze 3 ferro's gefokt uit een dressuur afstammende merrie die zelf zeer goed sprong (ook 3x een springhengst genomen).
Niet het meest ideale papier die moeder, maar ze konden zo goed als allen springen én bewegen.
(dat ik hier niet eerder aan gedacht heb eig, is gelijkaardig schuitje!)

Moeder is zelf 1.65m, fokt verkleinend door. De veulens met een springvader zijn nooit erg commercieel uit die merrie,
tot ze een jaar of 5-6 zijn en tonen hoe goed ze zijn (en dat doen ze bijna allen).
Daarom is er 3x voor de hengst Ferro gekozen, omdat het dan toch commercieel blijft en het springbloed niet werd weggefokt.
1x gaf dit een zwart merrietje van 1.62m (was tevens ook eerste veulen uit die merrie),
heet, bloederig ding, super springen en tevens héél uitzonderlijk bewegen, wel net dat tikkeltje te heet voor de dressuursport. http://www.twinkeling.be/_html/main.php?id=372&taal=nl&page=referenties
1x gaf dit een zwarte merrie van +- 1.68m, sprong goed maar kon beter dressuurmatig lopen, goed karakter, op de veiling als 3j verkocht voor 14 000 als ik me niet vergis.
http://www.twinkeling.be/_html/main.php?id=375&taal=nl&page=referenties
1x gaf dit een zwarte hengst van 1.70m die abnormaal in vrijheid sprong en tevens zeer goed kon bewegen, maar in de wei een ongeluk kreeg en is moeten afgemaakt worden.

De andere nakomelingen uit die moeder zijn: een Quival merrie van 1.66m, een Quadrillo ruin van 1.64m en een relatief kleine flamenco jaarling.
Ferro deed het qua maat dus best goed.