Wanneer je het hebt over 'een goed dressuurpaard' gaat het imo over een paard wat zonder veel moeite minimaal in het Z is.
Als je gewoon een beetje leuk wilt hobbelen in de L gaat het niet over een dressuurpaard en al helemaal niet over een 'goede', overigens geld dat ook voor springpaarden.
Sommige mensen denken dat ze een goed springpaard hebben als ze er thuis een enkele steil op 1,20 mee kunnen springen.
sporter schreef:anneliesdj schreef:Het gedeelte over cijfers en commentaar in rapport hadden we ook al gehad, dat vind ik persoonlijk weinig betrouwbaar.
Waarom?
anneliesdj schreef:Er mag dan een cijfer gegeven worden voor karakter en stalgedrag maar commentaar wat bij het verrichtingsonderzoek gegeven wordt is altijd hetzelfde: "Eerlijke betrouwbare hengst, makkelijk in de omgang en rustig op stal."
Het is gewoon een standaard zinnetje en ik heb hengsten in omgang gezien waarvan ik me afvroeg wat dan de criteria zijn voor 'eerlijk' en 'betrouwbaar'.
Ik zou toch zelf graag willen weten hoe een hengst is in omgang en hoe hij reageert op zijn omgeving, dat speelt bij mij zeker een rol in hengstenkeuze. Maar blijkbaar mogen alle lichamelijke afwijkingen uitgebreid genoemd worden ookal kun je die als fokker zelf ook wel zien, maar juist het karakter, wat je niet eerlijk kunt beoordelen bij 10 minuten hengstenshow, daar laten ze dan weer niets over uit.