Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het fokken van brave gebruikerspaarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:13

Juist.

Als je eens bereid bent om naar jezelf te kijken, blijken paarden liever en meewerkender dan je ooit gedacht hebt....... en je wordt er best nederig van. Maar wel eerlijker :j

Trouwens had Jazz helemaal niet een 6,5 op karakter. Jazz is gewoon leuk. Die had geloof ik een 8 of een 9.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:15

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:19

Het gedeelte over cijfers en commentaar in rapport hadden we ook al gehad, dat vind ik persoonlijk weinig betrouwbaar.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:20

sporter schreef:
Kijk en hier lees je maar weer waarom het niveau van de gemiddelde amateur laag is. Ze weigeren kritisch naar zichzelf te kijken en dat is 1 van de langrijkste eigenschappen om goed te leren rijden. Maar blijven wijzen naar de paarden terwijl ze zelf niet de kennis en kunde hebben om een paard op te leiden. En daar komen ze dan later achter en dan is het een rotbok :D

_/-\o_

Houd je voor dat 90% aan jezelf licht. Redeneer vanuit dat standpunt en je komt er een stuk verder mee. Heb tot zover nog alle paarden op buitenrit mee kunnen nemen ook als ze een Z proef lopen. En ben echt geen wereldruiter.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:23

De zwakste plek van het paard, zit op zijn rug ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:27

anneliesdj schreef:
Het gedeelte over cijfers en commentaar in rapport hadden we ook al gehad, dat vind ik persoonlijk weinig betrouwbaar.

Waarom?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:37

Volgens mij is dat meer een kwestie van wat de definitie is van een braaf paard. Voor de een is dat een schaapmak paatd wat nog niet gaat lopen als er een bom afgaat, voor de ander is dat een hoogsensibel heet paard die nog doorgaat bij 45 graden in de schaduw.
Ik zit persoonlijk niet op een luie trapzak te wachten...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:50

Zoals ik al eerder zei het heeft vaak met geld te maken
Ik heb voor de grap eens op EA Gezocht pony of paard gekeken

Het is onvoorstelbaar voor welk geld men paarden zoekt en welke eisen daar ook nog aan gesteld worden. Het moet toch duidelijk zijn dat een goed dressuurpaard van 4 a 6 jaar met wedstrijdervaring dat door de vet keuring komt wat duurder is dan 4000 euro en dat noemt men dan een normale prijs
Maar voor die prijs zit er aan zon paard altijd een vlekje, oftewel verreden, oftewel veterinair, etc.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 13:58

sarabande schreef:
Zoals ik al eerder zei het heeft vaak met geld te maken
Ik heb voor de grap eens op EA Gezocht pony of paard gekeken

Het is onvoorstelbaar voor welk geld men paarden zoekt en welke eisen daar ook nog aan gesteld worden. Het moet toch duidelijk zijn dat een goed dressuurpaard van 4 a 6 jaar met wedstrijdervaring dat door de vet keuring komt wat duurder is dan 4000 euro en dat noemt men dan een normale prijs
Maar voor die prijs zit er aan zon paard altijd een vlekje, oftewel verreden, oftewel veterinair, etc.

Ja dat ben ik met je eens. De vraag is wel wat die mensen dan onder een goed dressuurpaard verstaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:01

sporter schreef:
Ja dat ben ik met je eens. De vraag is wel wat die mensen dan onder een goed dressuurpaard verstaan.

Ik neem aan eentje waarmee ze redelijk succesvol op wedstrijd kunnen gaan, althans dat is de intentie denk ik

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:02

sarabande schreef:
sporter schreef:

Ik neem aan eentje waarmee ze redelijk succesvol op wedstrijd kunnen gaan, althans dat is de intentie denk ik

Ja dat snap ik. Maar als dat op B en L niveau is dan moet dat te vinden zijn voor die prijs ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:06

Maar dan heb je gewoon een paard, geen dressuurpaard.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:07

anneliesdj schreef:
Maar dan heb je gewoon een paard, geen dressuurpaard.

Ja naar mijn mening heb je voor 4000E sowieso gewoon een paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:11

Wanneer je het hebt over 'een goed dressuurpaard' gaat het imo over een paard wat zonder veel moeite minimaal in het Z is.
Als je gewoon een beetje leuk wilt hobbelen in de L gaat het niet over een dressuurpaard en al helemaal niet over een 'goede', overigens geld dat ook voor springpaarden.
Sommige mensen denken dat ze een goed springpaard hebben als ze er thuis een enkele steil op 1,20 mee kunnen springen.

sporter schreef:
anneliesdj schreef:

Waarom?

anneliesdj schreef:
Er mag dan een cijfer gegeven worden voor karakter en stalgedrag maar commentaar wat bij het verrichtingsonderzoek gegeven wordt is altijd hetzelfde: "Eerlijke betrouwbare hengst, makkelijk in de omgang en rustig op stal."
Het is gewoon een standaard zinnetje en ik heb hengsten in omgang gezien waarvan ik me afvroeg wat dan de criteria zijn voor 'eerlijk' en 'betrouwbaar'.

Ik zou toch zelf graag willen weten hoe een hengst is in omgang en hoe hij reageert op zijn omgeving, dat speelt bij mij zeker een rol in hengstenkeuze. Maar blijkbaar mogen alle lichamelijke afwijkingen uitgebreid genoemd worden ookal kun je die als fokker zelf ook wel zien, maar juist het karakter, wat je niet eerlijk kunt beoordelen bij 10 minuten hengstenshow, daar laten ze dan weer niets over uit.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:17

anneliesdj schreef:
Wanneer je het hebt over 'een goed dressuurpaard' gaat het imo over een paard wat zonder veel moeite minimaal in het Z is.
Als je gewoon een beetje leuk wilt hobbelen in de L gaat het niet over een dressuurpaard en al helemaal niet over een 'goede', overigens geld dat ook voor springpaarden.
Sommige mensen denken dat ze een goed springpaard hebben als ze er thuis een enkele steil op 1,20 mee kunnen springen.

Ja goed de paarden waar jij het over hebt koop je niet voor 4000E Of het veel of weinig moeite kost het Z te bereiken ligt sowieso meer aan de ruiter dan aan het paard. Tenzij je er 1 hebt die heel verkeerd gebouwd is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:26

Of dus een die blijft schrikken van bakkabouters ;)
Overigens valt het momenteel wel mee, je kunt ze nu krijgen onder 3000 maar dan zijn ze wel iets ouder.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:38

anneliesdj schreef:
Overigens valt het momenteel wel mee, je kunt ze nu krijgen onder 3000 maar dan zijn ze wel iets ouder.

Ja ik ben dus van mening dat als je er 1 hebt die blijft schrikken je als ruiter nog het 1 en ander bij te leren hebt. Blijkbaar krijg je het dan niet voor elkaar om je paard op jou te leren focussen en kun je hem niet hard genoeg aan het werk zetten.

Ja maar dan is het boek bij het Z ook helemaal uit, en ik durf te betwijfelen of die goed zijn op de foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:54

anneliesdj schreef:

Zal meevallen.

Die van mij ziet ook steeds bakkabouters, maar als ze goed aan het werk is, is ze geconcentreerd op mij, en dan ziet ze ze niet meer.

Je moet alleen niet met een al te lange teugel willen droogstappen :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:58

Toevallig weet ik er een, intresse? ;)

Er zijn paarden die ondanks opperste concentratie nog blijven kijken, daar rijd onze top ook mee rond of wil je zeggen dat die ook nog genoeg te leren hebben? (hoewel ik het eens ben met het feit dat je nooit uitgeleerd bent maar dat is een andere discussie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:59

Wie, sporter of ik?

Ik wel. Hou wel van mafketels.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:05

Nee het is geen mafketel, wel een leuk sportpaard onder 4000 ;)

Maar mafketel is dan ook weer net hoe je 't wilt zien, een paard kan superbraaf en mak zijn en toch een beetje vreemd en andersom zo gek als een cent en van de grootste vrachtwagen niet schrikken.

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:16

Hallo...interessant verhaal!!
Mij valt ook enorm op hoeveel fokkers hun paarden,voornamelijk dekhengsten dag en nacht op stal hebben staan...in mijn ogen is het niet vreemd dat paarden dan moeilijker te handteren worden,het is namelijk in mijn ogen helemaal tegen de natuur in om een paard hele dagen op te gaan sluiten en er alleen uit te halen als ze even mogen dekken of een uurtje gereden worden!
Soms speelt een stuk karakter van een paard daar wel wat in mee natuurlijk...er zijn immers ook geen mensen gelijk,zo heeft ook ieder dier zijn karakter,maar toch worden paarden ook wel erg vaak zo gemaakt door de omstandigheden...een niet tevreden paard zal zich uiteindelijk op een manier moeten uiten,hij kan het immers niet met woorden zeggen wat hij wil? Ze worden vol gestopt met voer en kunnen hun energie niet kwijt,de meeste fokkers (handelaren) handelen als het paard wat wild en onvoorspelbaar reageert met 'drastische' maatregelen,zijn vaak ruw en onrustig tegen zo'n paard waardoor het paard uiteindelijk geen respect maar angst krijgt...door angst gebeuren vaak de ongelukken,al helemaal als je er dan ook nog iemand bij gaat zetten die angst voor het paard heeft....dan word de situatie nog slimmer!
Wij hebben zelf (dek)hengsten en merries staan...wij liggen er heel veel waarde op dat niet alleen de merries maar ook de hengsten een zo vriendelijk mogelijk leven kunnen leiden en ook dagelijks naar buiten komen...we hebben de omheiningen voor de hengsten gewoon extra hoog en sterk gemaakt zo staan ze een stuk dichter bij de natuur dan als ze continue op stal staan en er alleen maar uit mogen om te dekken of rijden,je ziet dit echt terug aan het gedrag van de paarden,een tevreden paard zal namelijk niet zo snel Hengstengedrag vertonen,en is in de omgang ook veel relaxter en vele malen gehoorzamer! ;)
Ik heb onlangs nog 1 van mijn hengsten verkocht omdat ik een Reingefokte Knabstrupper jaarling hengst die homozygoot blijkt te zijn aan wil houden voor de Knabstrupper fokkerij....hier kwam ik op het punt dat ik de hengsten moest gaan afwisselen met het naar buiten gaan (omdat ik geen meer paddocks had)...daar voelde ik mij gewoon niet waardig als fokker en dacht dan krijgen ze niet bepaald een mooier leven dan ze nu hebben,dus heb ik een 4 jarige hengst die ik toch niet voor ons eigen dekdienst inzette laten castreren en verkocht...zo blijft hem een dekdienst in een vaak donkere stal gespaart en zal hij ook veel waarschijnlijker een mooi leven krijgen ook bij een ander....
Wij fokken zelf wel op 'brave karakter' paarden,paarden die bij ons in de keppel onrustig gedrag blijven vertonen of niet bij het fokdoel passen worden bij ons uitgesellecteert....gelukkig zijn alle paardjes die ik nu heb te staan allemaal erg tevreden en braaf in de omgang,niet alleen met mensen maar ook met andere paarden,dus hoef ik nu geen keuzes te maken over wie er weg zou kunnen en wie niet!
Nu gaan er alleen maar paardjes weg als ik er een goede nafok van heb staan,eentje die een goede opvolger kan worden!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:32

anneliesdj schreef:
Toevallig weet ik er een, intresse? ;)

Er zijn paarden die ondanks opperste concentratie nog blijven kijken, daar rijd onze top ook mee rond of wil je zeggen dat die ook nog genoeg te leren hebben? (hoewel ik het eens ben met het feit dat je nooit uitgeleerd bent maar dat is een andere discussie)

Ja maar kijken mag wel. Als ze maar door gaan in het werk. Kijk paarden die in de top meelopen zijn doorgaans niet de normale paarden. En daar wil inderdaad wel eens een steek je loszitten. Maar dat is bij mensen die briljant zijn vaak ook het geval.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:33

anneliesdj schreef:
Nee het is geen mafketel, wel een leuk sportpaard onder 4000 ;)

Maar mafketel is dan ook weer net hoe je 't wilt zien, een paard kan superbraaf en mak zijn en toch een beetje vreemd en andersom zo gek als een cent en van de grootste vrachtwagen niet schrikken.

We begonnen de discussie met een goed dressuur paard. Een leuk sportpaard is imo weer heel wat anders ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:36

VonNeueBeek De doorsnee fokker (het gaat hier om de fokkerij van sportpaarden) heeft geen dekhengst op stal staan