Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:32

Luckystory schreef:
Nee, maar je snapt wel meteen in enkele woorden welk type ik bedoel. ;)
Moest ik het helemaal op een begrijpbare manier willen beschrijven, zou ik wel wat meer tekst nodig hebben.

Ik begrijp dat dat een sneer naar het Nederlandse dressuurpaard is, maar ik herken onze paarden niet in die omschrijving.
Het zegt derhalve meer over jouw onkunde dan over de paarden en het lijkt me niet nodig om op die manier paarden uit een ander land dan het jouwe af te katten, temeer daar die paarden overal zeer succesvol en gevraagd zijn.

Dooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:38

kitbits schreef:
Waarom zouden die fokkers niet nagedacht hebben over het gebruik van Goudhaantje? Rond 1960 kwam er waarschijnlijk meer en meer behoefte aan goede rijponies voor de ponysport, iets wat in Nederland in die tijd nog maar in de kinderschoenen stond. En op die behoefte hebben een aantal fokkers handig ingesprongen met de middelen die ze in die tijd hadden.

Bedoel je niet Kuchengirl? Geen hengst zoals je uit de naam al kan aflezen maar wel uit een tuigpaardmerrie.
Tja iedere fokker hoopt natuurlijk op die ene topper. Met alleen maar lukraak opeenstapeling van goede paarden kom je er ook niet.

Van goudhaantje bedoel ik zijn invloed waar hij in het hoge noorden is gemixt met warmbloedpaarden. merrielijn kwpn NL-013 is daar oa. een voorbeeld van. Hij kreeg heel vreemdgenoeg toen ook van het NWP de vermelding 'het paard' in hun blad. :D

Ja Kruckengirl, die bedoelde ik :D
Dat ook zijn moeder ondanks tuiger, al die kwaliteit had vind ik niet verwondelijk, de kwaliteit/ aanleg moet ergens weg komen en dat kan niet alleen van een goede vader. Tja het juiste bij elkaar brengen, een fokker moet wel een doel hebben, opzich hoeft dat ook niet alleen maar of altijd prestatiefokkerij te zijn, zo is het fokken van een brave kinder pony als doel, ook een doel en ook wel de vraag van de markt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:23

Luckystory schreef:
Moest ik het helemaal op een begrijpbare manier willen beschrijven, zou ik wel wat meer tekst nodig hebben.

Gut nog meer.... :roll:

Kom op zeg, we hebben het hier over het (huidige) fokbeleid van het KWPN (!) paard.
Sommige houden niet het doel voor ogen, dan wat 'we' als stamboek en (serieuze) fokkers voor ogen hadden, hebben en houden.

Ik vraag me serieus af wat jij hier in dit topic doet, aangezien dit geen open aanval op jou persoonlijk is.
Natuurlijk kun je je aangesproken voelen, je herkent jezelf uiteraard in "de vermeerderaar" maar het continue verdedigen voordat je aangevallen word, draagt op deze manier niets bij aan deze discussie!

Het is je goed recht om een (positieve) bijdrage te geven aan dit topic, maar dit gaat meer en meer op een persoonlijke vete jegens het KWPN paard lijken.
Het stamboek en haar fokkers heeft deze weg ingeslagen en het KWPN paard gemaakt tot wat het nu is, een paard met internationaal allure.

Als jou dat niet bevalt of aanstaat, paarden zat toch?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:12

Kaja schreef:
Het is je goed recht om een (positieve) bijdrage te geven aan dit topic, maar dit gaat meer en meer op een persoonlijke vete jegens het KWPN paard lijken.
Het stamboek en haar fokkers heeft deze weg ingeslagen en het KWPN paard gemaakt tot wat het nu is, een paard met internationaal allure.

Als jou dat niet bevalt of aanstaat, paarden zat toch?

Voor zover ik mij herinner werd er in de OP gevraagd naar de beweegredenen om wél met een eigen 'gewone' merrie te willen dekken.
Ik probeer alleen maar die vraag te beantwoorden.

Dat jij het daar niet mee eens bent, is jou goed recht.
Ik begrijp best dat de mensen die intensief bezig zijn met (commercieel) fokken er andere ideeën op nahouden.
Iedereen reageert vanuit zijn eigen kader natuurlijk.
Maar daarbij valt het mij wél op, dat mensen die op een ander niveau bezig zijn met fokken, zich absoluut niet kunnen inleven in de wereld van iemand die inderdaad met die ene merrie eens een veulentje wil fokken.
Net alsof jullie blind willen zijn voor het feit dat er nog andere beweegredenen kunnen bestaan, dan degene die je zelf belangrijk vindt.

Verder dat jij een waarde-oordeel denkt te ontdekken in mijn mening, is jouw probleem. Niet het mijne.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:25

sarabande schreef:
Ik begrijp dat dat een sneer naar het Nederlandse dressuurpaard is, maar ik herken onze paarden niet in die omschrijving.
Het zegt derhalve meer over jouw onkunde dan over de paarden en het lijkt me niet nodig om op die manier paarden uit een ander land dan het jouwe af te katten, temeer daar die paarden overal zeer succesvol en gevraagd zijn.

Je zoekt er teveel achter. Ik kat niks af, tenzij je het zo wil interpreteren.

Ik weet best wat het ideaalbeeld is en kan heus wel genieten van een mooi en netjes gereden warmbloedpaard in een dressuurring.
Maar dat betekent niet, dat ik zo'n paard zelf wens te bezitten.
Ook wel eens een tijdje zo eentje gereden, wat zou moeten doorgaan voor een toppaard.
(Paard van 1m78 van een lichte tour ruiter die gestopt was met rijden. (Daarom dat ik hem wat reed) Ooit door een GP-ruiter nog behoorlijk wat geld voor geboden, want die zag er zijn volgende wedstrijdpaard in. Een Donnerhall-kleinzoon uit een olympische merrie. (eventing)) Knap dier hoor, heus wel. En waarschijnlijk ook erg imponerend onder de juiste ruiter en in de juiste setting. Erg fijn karakter en een super-beweger ook. Ik heb daar heus wel plezier mee gehad.
Maar echt, voor mezelf hoef ik zo'n paard niet. :n Te groot, te ruim, gewoon alles 'te'...

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 11:43

Waar mijn fokmerrie staat, is ze in de Belgische Ardennen.

De eigenaren daar hebben een 100tal paarden. Ze fokken ongeveer een 10tal paarden en ponies per jaar.
Ze hebben hun eigen hengsten ook.
Wat fokken ze? kleine, rustiek paarden, liefst met een leuke kleur. Voor wandelingen te maken (ze hebben een wandel toeristencentrum)

Paarden zijn allemaal zonder papier, behalve een paar die een arabisch als vader hebben.
De merries zijn van bonte kleur, palomino, buskin enz. Maar eerst en vooral, gezond en met een braaf karakter.

Wel haar paarden worden zonder probleem verkocht. Want "wandelaars" hoeven geen paard met papieren, hoeven ook geen paarden die 1m70 hoog is, want dat is niet praktisch om onder de takken te rijden en in kleinere wegens.

Dus ja, een vraag voor zo paarden bestaat echt ook eigenlijk.

Dus niet alleen papiervolle warmbloed paarden.
En ik denk niet echt dat ik off topic ben, want de discussie is al lang ver van alleen kwpn te fokken en dat mag ook wel.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:01

Kaja schreef:
ptiteblue schreef:
Galoubet A is uit een draver moeder...

Wat heeft de merrie nog meer gebracht?
Of de lijn van de merrie?

heel veel paarden die heel slecht galoperen ..en een paar betere paarden ook ..
Bij skippy II ( v.galoubet ) zag je zat paarden met een hele slechte galop , gelukkig wel een hele beste instelling

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:06

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 13:48

Citaat:
De eigenaren daar hebben een 100tal paarden. Ze fokken ongeveer een 10tal paarden en ponies per jaar.
Ze hebben hun eigen hengsten ook.
Wat fokken ze? kleine, rustiek paarden, liefst met een leuke kleur. Voor wandelingen te maken (ze hebben een wandel toeristencentrum)

Dan fokken deze mensen toch gewoon doordacht, zij weten dat er vraag naar is, naar dit type paard waar hun naar streven te fokken :)
En dan zou je deze manier van fokken ook niet kunnen vergelijken met b.v. onderstaande quote!
Citaat:
Wat is dat toch tegenwoordig!?!

Het lijkt wel of iedereen die een merrie heeft tegenwoordig het erg leuk en nodig vind om een veulentje uit hun eigen merrie te fokken!
Vaak omdat ze zo vreselijk lief is, of om de doodnormale reden! Het lijkt me gewoon zo leuk!!

ptiteblue schreef:
En ik denk niet echt dat ik off topic ben, want de discussie is al lang ver van alleen kwpn te fokken en dat mag ook wel.

Dat vind ik ook, alleen met fokken, zal het ten alle tijden ook altijd smaken verschillen en emotie blijven!
En als je dan een scala aan verschillende "rassen" (type's) met elkaar gaat vergelijken, zal dat vaak toch samen gaan met "sneren" en "katten" ;)

Overigens worden er nog steeds dravers gecombineerd met springpaarden op een aantal stallen :j

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:58

DiamondHorse schreef:
Dat vind ik ook, alleen met fokken, zal het ten alle tijden ook altijd smaken verschillen en emotie blijven!
En als je dan een scala aan verschillende "rassen" (type's) met elkaar gaat vergelijken, zal dat vaak toch samen gaan met "sneren" en "katten" ;)

Overigens worden er nog steeds dravers gecombineerd met springpaarden op een aantal stallen :j

Misschien de volgende keer geen KWPN in de titel zetten, dat voorkomt een hoop misverstand

En ik ben het niet met je eens dat de eigen hengsten op eigen merries zetten doordacht is, je mist iedere kritiek en beoordeling van derden en meestal worden zulke producten niet veterinair getest en gaan voor hele lage prijzen weg, hetgeen de makkelijke afzet verklaart.
Wat echter niet betekent dat die paarden en pony's een goed leven tegemoet gaan.
Op dit moment is de grote zorg, ook in België, weides met totaal onverzorgde pony"s en paarden die ooit goedkoop zijn aangeschaft maar waar men het onderhoud niet meer voor kan opbrengen.
De dieren hebben een troosteloos bestaan, veelal honger, onverzorgde voeten etc.
Dan liever wat meer geld uitgeven bij aankoop voor een zorgvuldig gefokt paard, zodat men ook geneigd is wat gemotiveerder met de dieren om te gaan.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 14:04

sarabande schreef:
Misschien de volgende keer geen KWPN in de titel zetten, dat voorkomt een hoop misverstand

Daar heb je wel een beetje gelijk in, maar heb ik later ook aan MisterA uit gelegd :)

Citaat:
In de titel zelf staat idd Kwpn vermeld, mede om het feit dat ik bij dit stamboek bekend ben en het een klein beetje wil specificeren, misschien had ik er beter rij/sportpaarden bij kunnen vermelden

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 14:16

sarabande schreef:
En ik ben het niet met je eens dat de eigen hengsten op eigen merries zetten doordacht is, je mist iedere kritiek en beoordeling van derden en meestal worden zulke producten niet veterinair getest en gaan voor hele lage prijzen weg, hetgeen de makkelijke afzet verklaart.

Doordacht bedoelde ik met betrekking tot onderstaande qoute!

Citaat:
Wat is dat toch tegenwoordig!?!

Het lijkt wel of iedereen die een merrie heeft tegenwoordig het erg leuk en nodig vind om een veulentje uit hun eigen merrie te fokken!
Vaak omdat ze zo vreselijk lief is, of om de doodnormale reden! Het lijkt me gewoon zo leuk!!

Doordacht, om dat deze mensen weten dat er vraag naar hun fokproducten is!
Wijsheid ?!? daar kan over gediscussieerd worden!

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:26

Ze weten heel goed wat ze doen hoor.

Ze hebben 3-4 hengsten staan, die worden regelmatig geruind of verkocht om de genetica te vernieuwen.
De merries en hengsten zijn heel gezond, natuurlijk niet op radio's gezet ofzo, maar die leven al jaren dag en nacht buiten in alle type weer, zijn nooit ziek of kreupeld.
Ik denk dat dit is voor wandelpaarden een heel belangrijke zake!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:31

DiamondHorse schreef:
Doordacht, om dat deze mensen weten dat er vraag naar hun fokproducten is!
Wijsheid ?!? daar kan over gediscussieerd worden!

Ik betwijfel of daar vraag naar is gezien de vele publicaties zowel in Nederland als in België over de problemen met dit soort paarden en pony's. De werkelijkheid spreekt dat totaal tegen, gebruik de zoek functie op Bokt maar.

Een paard of pony onderhouden kost geld, dat kan als je het ergens 24/24 in een wei hebt staan meevallen, maar dan zijn er toch nog altijd de kosten voor de verzorging, de DA etc.
Dus mensen komen er achter dat die goedkope pony duurder blijkt te zijn als ze dachten, dat is vandaag de dag de realiteit.
Ik zou daar niet voor willen fokken.
En dat is ook het verschil tussen al die verhalen, die totaal oncontroleerbaar zijn, en de gemotiveerde fokker die geld steekt in zijn/haar merriestam teneinde de gebruikers een fijn gezond paard te kunnen leveren.

Om dus de aankoop of fok van je papierloze veulen te willen goedpraten door het afkraken van de gemotiveerde fokker, lijkt me de omgekeerde wereld.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 14:35

sarabande schreef:
[ Ik zou daar niet voor willen fokken.
En dat is ook het verschil tussen al die verhalen, die totaal oncontroleerbaar zijn, en de gemotiveerde fokker die geld steekt in zijn/haar merriestam teneinde de gebruikers een fijn gezond paard te kunnen leveren.

Om dus de aankoop of fok van je papierloze veulen te willen goedpraten door het afkraken van de gemotiveerde fokker, lijkt me de omgekeerde wereld.

200% mee eens :j

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:09

@ Sarabande, ik ben het helemaal met je eens!

@ TS Ik vind je erg politiek correct antwoorden, maar dat doet de discussie geen goed.
Het geheel valt niet meer te overzien als je het niet over een bepaald ras wilt en kunt hebben.

@ Luckystory, ik blijf een nare bijsmaak houden aan jou posts.
Neemt niet weg dat ik enkel met mensen wil praten die in mijn eigen straatje prediken.
Elke medaille heeft een keerzijde. Alleen vraag ik mij af of wij genoeg raakvlakken hebben?
Praten wij over dezelfde conclusie?

@ Ptiteblue, ik wil mij in deze discussie mengen wanneer deze over het KWPN paard gaat, omdat het overzicht anders vertroebeld. Je kunt geen appels met peren vergelijken.
Echter keur ik deze manier van fokken gewoonweg af, dit is broodfokken en in mijn ogen word niemand hier beter van. Paarden kosten gewoon geld, we komen niet voor niets constant negatief in beeld als sector. Ik wijd deze problemen grotendeels aan broodfokkers!

ptiteblue

Re: Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:56

Wat moeten de toeristen dan als paard kopen?
Een reuze KWPN van 1m75 aan 5000€ om 3x de week te gaan wandelen?
Soms een paard met zoveel bloed dat hij gaat schrikken van een plas water of van een vlieg?

En het is niet omdat ze niet veel geld willen uitgeven aan het aankoop van een paard dat ze geen geld hebben om die te onderhouden. Meestal leven die paarden op de wei en niet in een chique privé stal. En die zijn waarschijlijk veel gelukkiger dan onze poppen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:00

Kaja schreef:
Elke medaille heeft een keerzijde. Alleen vraag ik mij af of wij genoeg raakvlakken hebben?
Praten wij over dezelfde conclusie?

Zelfde conclusies waarschijnlijk niet, hoeft ook niet. Maar discussiëren met iemand die overal exact hetzelfde over denkt, is sowieso niet leuk. Leer je niks van en levert ook geen nieuwe inzichten op, dus geef mij dit dan maar. ;)
Ik heb van mezelf een nogal sarcastische manier om me uit te drukken. Ik snap dat dat in geschreven tekst soms misschien te sterk over komt. :o

Mocht het je gerust stellen, wil ik je vertellen dat ik deze zomer een heel weekend heb opgeofferd om een keuring te gaan bijwonen in Duitsland. Dat zou ik niet doen, als ik stamboeken en al wat erbij hoort allemaal zo verderfelijk zou vinden. :+
Maar ik vind het inderdaad niet alles omvattend en absoluut noodzakelijk. Het gaat mij nog altijd om het paard en niet het papier.
Voor commercieel fokken, of voor iemand voor wie het fokken een doel op zich is, kan ik mij er inderdaad wel iets bij voorstellen.

sarabande schreef:
Op dit moment is de grote zorg, ook in België, weides met totaal onverzorgde pony"s en paarden die ooit goedkoop zijn aangeschaft maar waar men het onderhoud niet meer voor kan opbrengen.
De dieren hebben een troosteloos bestaan, veelal honger, onverzorgde voeten etc.
Dan liever wat meer geld uitgeven bij aankoop voor een zorgvuldig gefokt paard, zodat men ook geneigd is wat gemotiveerder met de dieren om te gaan.

Dit vind ik toch een behoorlijk vooroordeel!
Ja, die pony's op die weides zijn zichtbaar en daarom dat er zo veel over gesproken wordt.
Maar loop (hier in België) elke willekeurige manege/pensionstal binnen en je gaat compleet over je nek als je te weten komt hoe al die 'sportpaarden' verzorgd worden. Het is om te janken. |(
Dat zijn dus de mensen met geld, die zich kunnen veroorloven een paard op een dure stal te zetten zodat ze toch zeker enkele keren per week droog hun dressuurlesje kunnen rijden.
Ik ken verschillende stallen met meer dan 100 paarden, hier in de omgeving waar in de winter de paarden geen voet buiten zetten. En in de zomer mogen ze wel enkele uurtjes op de weide. Paarden zijn om de haverklap ziek, en de ontwetendheid bij de eigenaren is vaak heel groot etc... Maar in de weekends rijden ze inderdaad wel mee in de hogere proeven. Alle clichés zijn hier in de omgeving jammer genoeg nog waar, wat dat betreft. En die mensen zien hun paarden graag hoor, maar ze lijken niet te beseffen wat ze die beesten eigenlijk aandoen. Uitspattingen blijf je natuurlijk wel hebben maar ik geloof echt dat die modderpony's het dan 9 van de 10 keer beter hebben.
Als je het kwantitatief gaat bekijken kan ik je zo 100-den paarden wijzen op zulke stallen, die ik absoluut niet benijd.
Verhongerde modderpony's op een weitje daarentegen kan ik hier in de omgeving echt niet noemen.
En bij het enige geval wat twijfelachtig was, is ondertussen al ingegrepen door de DB.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:05

Ik snap het ook niet helemaal, ook heel veel mensen die een kruising hebben, een 'schillenpaard' waar eigenlijk geen kwaliteiten aan zitten willen toch een veulen fokken, heel leuk allemaal, maar het veulen kan bijna nooit verkocht worden...

Mijn moeder en ik willen uit mn ma dr NRPS merrie ook nog een veulen fokken ooit, maar dit omdat onze merrie ook hele goede kwaliteiten heeft, zowel voor de dressuur, het springen als de endurance.
En mochten we een veulen fokken, als het een merrie is hebben we al een onderkomen, de fokkers van onze merrie willen graag een merrie veulen van haar om die lijn vast te kunnen houden, ivm dat dr moeder bijna alleen maar tweelingdracht geeft, en dus eigenlijk niet mee gefokt kan worden, en als het een hengstveulen word dan zou die zoiezo voor mij blijven.
Ben blij dat wij het goed geregeld hebben!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 16:42

Citaat:
TS Ik vind je erg politiek correct antwoorden, maar dat doet de discussie geen goed.
Het geheel valt niet meer te overzien als je het niet over een bepaald ras wilt en kunt hebben

@ Kaja, dat mag je uiteraard vinden! Inderdaad om het overzichtelijk te houden is het idd verstandiger om de discussie bij het (Kwpn) rij/sportpaard te houden! Maar er hebben zich in deze discussie ook mensen met andere rassen aangediend en dat het dan een andere wending kan krijgen is onvermijdelijk (of is dit weer te politiek correct geantwoord) ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:23

ptiteblue schreef:
Ze weten heel goed wat ze doen hoor.

Ze hebben 3-4 hengsten staan, die worden regelmatig geruind of verkocht om de genetica te vernieuwen.
De merries en hengsten zijn heel gezond, natuurlijk niet op radio's gezet ofzo, maar die leven al jaren dag en nacht buiten in alle type weer, zijn nooit ziek of kreupeld.
Ik denk dat dit is voor wandelpaarden een heel belangrijke zake!

Zo'n paard zal inderdaad hoogst waarschijnlijk gezond zijn ja, dat denk ik dan wel weer ja.. Maar jij kan niet zien of het dier een drager is van een ziekte! En je weet ook niet of de vader dat is wat dus ook weer voor zielige veulentjes kan zorgen (eventueel weliswaar) Maar als je dit nagaat dat beide ouders dragen zijn, dan heb je dus 25% kans op een ziek veulen, 50% op een veulen dat drager is en 25% kans op een homozygoot gezond veulen. Geef toe, die getallen zijn wel hoog.
En dan kan je wel heel veel hengsten gaan ruinen voor veel genetische diversiteit maar dat maakt geen flikker uit als dit paard drager is en zijn genen al heeft doorgegeven

Mijn mening blijft, hoe leuk het ook is om te fokken.. Mensen die genetica hebben gestudeerd, die moeten fokken heb je waarschijnlijk ook veel minder kans op zielige veulentjes. Helaas zal het wel veel te duur zijn om voor elke stal iemand in te zetten die genetica heeft gestudeerd.. :(

ptiteblue

Re: Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:14

Euh, ik zie echt niet wat dit mee te doen heeft hoor?
Er is veel minder inteelt in haar paarden dan in de gemiddelde KWPN populatie.
Ze gebruikt bewust die hengst op zo'n merrie om een zekere resultaat te krijgen.
Bij ggk hengsten kunnen ook erfelijke ziekten bestaan hoor, die zijn niet getest op alles!

By de way, haar hengsten zijn ook goedgekeurd, 1 bij de arabisch volbloed, 1 bij de "halve arabisch volbloed", een bij de tinkers, een bij de paint, en hopelijk een niewtje bij de palomino.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:28

Kan je fijne "wandelpaarden" mee fokken met Arabisch volbloed. :=
Zie je zelf niet de onzin van je "ik wil gelijk hebben" in

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:32

ptiteblue schreef:
Euh, ik zie echt niet wat dit mee te doen heeft hoor?
Er is veel minder inteelt in haar paarden dan in de gemiddelde KWPN populatie.
Ze gebruikt bewust die hengst op zo'n merrie om een zekere resultaat te krijgen.
Bij ggk hengsten kunnen ook erfelijke ziekten bestaan hoor, die zijn niet getest op alles!

By de way, haar hengsten zijn ook goedgekeurd, 1 bij de arabisch volbloed, 1 bij de "halve arabisch volbloed", een bij de tinkers, een bij de paint, en hopelijk een niewtje bij de palomino.

Heeft die persoon ook een website? Ik ben wel benieuwd naar die "wandelpaarden".
Het klinkt heel ideaal.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:43

Ik doelde eigenlijk niet op de genetische diversiteit maar meer over drager zijn van een ziekte. Daarom blijft mijn mening dus, fokken moet gedaan worden door mensen die genetica hebben gestudeerd en weten welk allel welk paard heeft zodat de kans op ziektes bijna onmogelijk is. Maar nogmaals, dat zal de komende jaartjes waarschijnlijk niet gebeuren.