STOP !! Een merrie, dus een veulentje ?? NEE !!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:09

beaversrun schreef:
De hengsten zijn misschien gekeurd maar menig merrie niet!
En de merrie is ook o,zo belangrijk.
De keuring van de hengsten is ook maar een moment opname als ze jong zijn.
En in vele ogen 'correct' gebouwd is geen garantie voor 'gezond'.
vroege slijtage,kolieken allergien etc. zit ook niet in de garantie van een jong gekeurde hengst.
En is toch zeer veel voorkomend bij het het huidige paard.
Voorbeeld: de zuivere duitse herder.... Hoe doorgefokt is hij.... Maar allen met papieren en gekeurde ouders. Kruising duitse herder.... Over het algemeen een heel veel sterkere hond.
Ook daarin heb ik bewust gekozen voor GEEN papieren. Het is gewoon sneu hoe dieren juist met papieren vaak doorgefokt worden.
Zo ook ons huidige paard.

die hengsten die gekeurd zijn zijn kerngezond ;)
aangezien ze immes ook rontgologisch en klinisch gekeurd worden ;)
en de merrie... tsjah dat is natuurlijk je eigen keuze :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:10

Yviertje schreef:
Nou als je een goed gekeurde friese hengst wilt ben je zeker 900 euro kwijt. Dat vind ik nou niet echt grappig

vind je 900 euro veel geld voor een dekking? :oo
sorry, maar dat is echt nog niets bij wat ze voor een kwpn hengst vragen :P
daar zit een deking zowiezo al over de 1000 heen :P

Yviertje

Re: STOP !! Een merrie, dus een veulentje ?? NEE !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:42

De hengsten zijn misschien gezond, maar wat vererven ze door. Daar gaat soms jaren overheen.

Ja dat vind ik veel geld. Voor bevroren, verdunt sperma vind ik dat belachelijk veel geld.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:49

via ki wordt alles verdunt ;)
ze halen voor 1 sprong meerdere dekkingen er uit he :)

daarom worden de veulens ook nagekeken :)
een jonge hengst bij het kwpn wordt voorlopig goed gekeurd, dekt, bij de geboorte van de veulens controleren ze de veulens dan wordt hij (don't shoot me if i'm wrong) gekeurd voor 3 jaar...
als de eerste veulens in de sport mee lopen wordt de hengst weer gekeurd, en dan wordt hij pas definitief goed gekeurd...
maar dat kun je allemaal terug lezen in de keuringsrapporten van de hengsten :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:02

ja dat zegt niks over gebreken die ook pas na een jaar of 5 aan het licht kunnen komen. Hartkwalen, bepaalde beengebreken oid. En dan heeft die hengst dus al 5 jaar vrolijk gedekt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:08

Persoonlijk vind ik dat voor je gaat fokken met je merrie je die door een dierenarts moet laten keuren en op de foto laten zetten. En dat voor elk veulen wat je fokt. Waarom worden bv dekhengsten niet elk jaar op de foto gezet?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:33

kohtje schreef:
Persoonlijk vind ik dat voor je gaat fokken met je merrie je die door een dierenarts moet laten keuren en op de foto laten zetten. En dat voor elk veulen wat je fokt. Waarom worden bv dekhengsten niet elk jaar op de foto gezet?

Dat is dus het probleem,
een hele grote groep vind het van geen enkel belang aan welke eisen een hengst of zelfs hun merrie moet voldoen,
veel anderen, zie de reactie hierboven, vinden dat je een hengst jaren moet blijven volgen op gezondheid, karakter, sportaanleg en noem maar op.
Dat gebeurt dus ook bij goedgekeurde KWPN hengsten.

Fokken met uitgangsmateriaal waar weinig of niets van bekend is, is imo altijd onverstandig, ongeacht waarvoor het is bestemd.
Maar gelukkig is iedereen daar helemaal vrij in.
Laatst bijgewerkt door misterA op 23-02-11 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:34

Yviertje schreef:
ja dat zegt niks over gebreken die ook pas na een jaar of 5 aan het licht kunnen komen. Hartkwalen, bepaalde beengebreken oid. En dan heeft die hengst dus al 5 jaar vrolijk gedekt.

die hartkwalen en beengebreken sluit je al uit omdat ze eerst volledig klinisch en rontgologisch onderzocht worden :)
zowiezo, je hoeft geen jonge hengst te nemen :)
je kunt ook een oudere nemen...
fokken is gokken zeggen ze altijd, je kunt niet alles uitbannen :)
maar daar gaat het nu hier allemaal niet meer om, het gaat hier om maar in het wilde weg met een merrie te fokken.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:44

Het heeft dan juist hier mee te maken. Die fouten zitten dus ook in de merrie waar je mee wilt gaan fokken, en op deze manier krijg je dus grote problemen. Kijk naar het friese stamboek. Vele zullen me nu tegen gaan spreken, maar het inteelt is een groot probleem. En ondanks dat alles word er imo weinig vanuit het stamboek gedaan om ook aan de merries eisen te stellen, want hier is niet op te controleren. Er is volgens mij niemand die vrijwillig z'n merrie 'castreert', mits medische noodzaak.
En vanwege die inteelt kies ik voor een 'wilde' dekking met een ander ras.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:45

Yviertje schreef:
De hengsten zijn misschien gezond, maar wat vererven ze door. Daar gaat soms jaren overheen.

Ja dat vind ik veel geld. Voor bevroren, verdunt sperma vind ik dat belachelijk veel geld.

Zonder papieren weet je helemaal niet wat je hebt, en wat je krijgt, terwijl van de meeste ggk hengsten veel bekend is, de (voor)ouders eventuele (half)broers en zusters.

Als je dan enige garantie wilt hebben dan moet je juist kiezen voor een ggk hengst en daarnaast veel aandacht besteden aan de merrie die je wilt gebruiken, zijn daar de (voor)ouders evenmin van bekend moet je je afvragen of je daar een veulen uit wilt hebben omdat je dan helemaal niets weet over erfelijkbepaalde niet gewenste eigenschappen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:49

Yviertje schreef:
Het heeft dan juist hier mee te maken. Die fouten zitten dus ook in de merrie waar je mee wilt gaan fokken, en op deze manier krijg je dus grote problemen. Kijk naar het friese stamboek. Vele zullen me nu tegen gaan spreken, maar het inteelt is een groot probleem. En ondanks dat alles word er imo weinig vanuit het stamboek gedaan om ook aan de merries eisen te stellen, want hier is niet op te controleren. Er is volgens mij niemand die vrijwillig z'n merrie 'castreert', mits medische noodzaak.
En vanwege die inteelt kies ik voor een 'wilde' dekking met een ander ras.

dat ligt ook niet aan de merries :n
dat ligt aan de fokkers die neit verder kijken dan hun neus lang is :+
maar vooral ook aan het stamboek, die het friese paard zuiver wil houden en daardoor wel gebonden wordt aan inteelt...
nieuw bloed zou niet eens zo gek zijn :n

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:54

Nee dat vind ik ook. Ik denk dat je zo ook (nog) sterkere paarden krijgt. Desnoods via een bijboek, maar dit gaat zo niet goed komen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:00

zeker, maar ik snap het ook niet...
het friese paard van vroeger was vierkant gebouwd, had een uithoudingsvermogen dat wil je niet weten...
het friese paard van nu is rechthoekig gebouwd en zijn uithoudingsvermogen in vergelijking met die van vroeger is gewoon kort weg om van te janken...
dus ergens moet er toch ander bloed geweest zijn die het heeft bewerkstelligd om van de fries een luxer rijpaard te maken...
maar waarom gooi je dan nu het stamboek dicht?
een bijboek zou nog niet eens zo'n gek idee zijn :))

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:11

Denk ook dat het aan de lijnen die ze gebruiken ligt, die van mij heeft veel 'oud' bloed achter haar ouders. Heeft een goed uithoudingsvermogen (is een echt dieseltje), is ook vierkanter, klein vergeleken met de Friezen van tegenwoordig. Heb ooit eens gelezen in het 'oude' fokdoel dat de paarden liever niet groter dan 1.55 mochten zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:14

klopt ja :)
zonde van zo'n mooi ras, maar goed, helaas niks aan te doen :n

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:22

Zeker een mooi ras en juist daarom zou hier meer controle op moeten komen. En een bijboek voor de veulens van ggk denkhengsten uit andere stamboeken.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:27

hoe je het ook went of keert de verantwoordelijk heid ligt bij de mensen zelf.

Idd wordt er een hoop gefokt heb zelf ook een paierloze laten dekken door eentje met papier en geen garantie dat het veulen een goed diertje wordt. Aan de andere kant heb je dat bij papieren ook niet en als het dier niet aan het ideaal beeld voldoet wordt elke toekomst onzeker.
Gemiddelde leeftijd van een paard in NL lag op 8 jaar. Hoe kan dat dan.
En als we het toch over fokken hebben.
kijken we ook naar onszelf? Is onze partner wel een goede combinatie? Wat voor ziekten hebben onze voorouders? Geeft dit garantie op gezonde kinderen. Of vermeerderen we ons zonder rekening te houden met erfelijke aandoeningen. Die dan de staat weer handen vol met geld kosten.
Een paard wat niet goed is kan je slachten of in laten slapen. Maar een mens niet.
Word de wereld daar zo goed van?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:24

Yviertje schreef:

Alleen de heeel goeie hengsten vragen 900 euro dekgeld.
Ik heb tot nog toe jaarlijks gedekt voor max €700, die hele dure hengsten zitten de lijnen toch al overvol mee. Gewoon kwestie van ff zoeken.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:26

Dan heb jij misschien een makkelijke lijn, maar voor dat geld red ik het echt niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:27

Haha, tuurlijk wel.
Hij is dan alleen ws. niet verrichtingskampioen geweest oid, maar die paarden (Doaitsen, Jasper etc. ) is al te veel mee gefokt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:28

Of de jonge hengsten. Ik heb nu een Norbert jaarling, was volgens mij 650 om mee te dekken, en vlak daarna werd hij reservekampioen op de hengstenkeuring en kampioen in Kootwijk ohz. Dus dat dekgeld is inmiddels ook gestegen.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:32

Kijk en dat snap ik dus niet. Bij elk predikaatje, titeltje gaat er direct € 100,-bovenop oftewel geldklopperij want het is nog steeds hetzelfde beestje als eerst.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:33

Logisch toch.

Als je een 4jarige onbeleerd verkoopt of verkoopt als zijnde Pavo-Cup kampioen dan stijgt de waarde toch ook?
Het veulen wordt er ook weer meer waard door.

In het begin dachten mensen Norbert wie? En nu kennen ze hem bijna allemaal. :P

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:37

Dat de waarde van je paard stijgt snap ik, maar voor (verdund, diepvries) sperma snap ik dat niet. Voor een natuurlijke dekking zou ik het ook nog begrijpen ivm risico.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 16:40

Een natuurlijke dekking zou ik niet eens geld aan uitgeven ivm. het risico, haha.
Tuurlijk, beter sperma, betere veulens, betere verkoop. Hopen ze.