Ik heb gekozen voor de haflinger, het zijn toch plaatjes om te zien. En ook het karakter van mijn haflinger is super ze is zeker niet sloom ze wil altijd voor me werken en dan die humor niet te vergeten Met fjorden heb ik niet veel ervaring maar zijn zeker ook leuke paardjes
Lotje666
Geplaatst: 08-08-11 16:17
Erg lastig! Zelf vind ik fjorden leuker. puur op uiterlijk dan, heb 3 fjorden gereden en 1 haflinger. Zijn eigenlijk allebei erg leuk. Haflingers zijn van uiterlijk echt van die dropjes.
toevallig kijk ik rond naar een eigen paardje (voor volgend jaar) en vroeg me af welke leuker /mooier is want ja karakter verschild per paard niet per ras. qua uiterlijk neig ik toch meer naar de fjord
Ik ging voor de Haflinger... maar heb toch een fjord gekocht (waar ik super blij mee ben) omdat ik toch ging voor een bepaald karakter.
Ik zocht een sterke pony die braaf, beleerd en verkeersmak was. Mijn voorkeur was in eerste instantie een Haflinger.... En toen kwam ik deze Fjord tegen die aan al mijn beschrijvingen voldeed... alleen in een Fjordenjasje.
Tja, en zij gaat er ook niet meer uit, ben super trots en gek op haar.
jessicadotnl
Geplaatst: 08-08-11 21:25
Brainless schreef:
Tja, en zij gaat er ook niet meer uit, ben super trots en gek op haar.
echt wat een leuk paardje! leuke fotos op je profiel!
Balou_k
Geplaatst: 08-08-11 21:42
Erg lastig.. Heb voor haflinger gekozen, ik ben totaal niet van de fjorden.. Toch heb ik 8 jaar lang een geweldige fjord verzorgd, een prachtig dier, foto's komen later.. Daarbij heb ik zelf een fjordenmerrie gehad met een werelds karakter ! Verder hebben hier nog twee fjorden op stal gestaan een jonge merrie, erg brutaal, nieuwschierig maar ook erg lomp en dan vooral express, je moest er mee om kunnen gaan. De fjord die er nu nog staat is een slecht opgevoed ding, wilt niet alleen het erf af, rukt het touw los bij haar eigenaar als deze haar naar de stal wilt brengen, snokt je mee als ze gras ziet, gaat te pas en te onpas op je tenen staan, heeft soms een handje van bijten en is vreselijk sterk met rijden..
Daarbij heb ik nu zelf een haflingermerrie waar ik dol op ben, hartstikke slim, vriendelijk, allert, actief, lief voor mens en dier, perfect voor mijn kleine zusje van 7 en een echte uitdaging voor mij. Nog een haflinger hier op stal precies hetzelfde verhaal !
Maar ook hier zitten rotte appels tussen, wij hebben een paar maanden een verwaarloosde haflinger gekocht.. Nu ze steeds sterker word daarmee ook vervelender, ze begint uit te testen Op een hardhandige manier die niet voor iedereen is weg gelegd ze is erg slim en allert..
Het leest soms wa lastig zit op iPhone dus kan niet zo lekker teruglezen wat ik heb geschreven..
sanso
Geplaatst: 08-08-11 22:07
haffie
omdat ik altijd al op hafjes rijdt en ze kunnen zo lekker eigenwijs zijn
Ragdollcat
Geplaatst: 08-08-11 22:11
Ik kies voor een fjord, want die vind ik leuker als de haflinger. Ben nooit zo gek geweest op haflingers, maar er is wel eentje op stal waar ik nu sta en dat is wel een leuke hafmerrietje.
Maar helaas bijna alle haflingers dat ik ken hebben allemaal wel een keer spierbevangen en of hoefbevangen gehad, toeval? of zijn ze er gevoelig voor?
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 08-08-11 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Rideltje1992
Geplaatst: 08-08-11 22:13
fjord
reden: bouw kararkter.. uiterlijk.. ik vind ze niet ff wat koeler in hun hoofd en veelzijdiger als een haf
Ik denk dat ik er nu toch echt wel uit ben... Eindelijk dan... als ik er een van de twee zou nemen ga ik toch echt voor de haf! Ik vind de kleur isabell gewoon niet zo heel mooi... Dus na lang denken er toch uitgekomen... maar in principe gewoon leuk als er reacties blijven komen en het topic blijft lopen
loveXanthos
Geplaatst: 21-08-11 18:15
ik heb voor de haflinger gekozen, ik vind een haflinger gewoon veel en veel leuker! qua uitstralin, hoe ze doen en noem maar op! en ik vind een fjord ook niet verkeerd. maar je hebt er zo'n werk aan met de manen, daar hou ik niet van ik vind het heerlijk om gewoon lekker die manen wild te laten groeien dan elke keer zo bezig te zijn dat elke cm goed genipt is.
ik heb zelf ook een halfinger gehad en het super trouwe paardjes en ze zijn heerlijk eigenwijs,maar als ik het hoofdje van een haf zie dan smelt ik!
Mandy1990
Geplaatst: 22-08-11 15:44
Ik heb gekozen voor de haflinger! Dit komt vooral omdat ik zelf al 11 jaar een geweldige, eigenwijse, drukke maar vooral lieve haflinger merrie in mijn bezit heb! Ik vind haflingers trouwens wel mooier dan fjorden!
mairead
Geplaatst: 22-08-11 16:02
Fjord!
Met een Haflinger heb ik vroeger een hele nare ervaring op een buitenrit gehad en dat heeft sindsdien mijn mening over Haflingers altijd een beetje gekleurd. En natuurlijk weet ik dat ik niet alle Haflingers over 1 kam kan scheren, maar toch blijft dat voorval een beetje in mijn achterhoofd spoken...
Het ging mij er vooral om dat mijn toekomstig paard rustig en betrouwbaar zou zijn. De Fjord als ras sprak mij aanvankelijk al aan, maar ik wilde ook andere paarden bekijken. Haflingers heb ik ondanks mijn slechte ervaring ook overwogen, evenals andere soorten paarden; maar de keuze is uiteindelijk toch op een Fjord gevallen. Ik kan heel goed met mijn Fjord overweg. Ook al is ze soms eigenwijs en vreet ze wel eens iets uit: het is nog steeds het paard waar ik mij het meest vertrouwd bij voel.
Daarnaast zou ik me geen raad weten met die lange manen bij een Haflinger: ik kan bijvoorbeeld echt voor geen meter vlechten! Ik ben reuze blij met de manen van mijn Fjord, die ik gewoon in een keurig boogje kan knippen: vrij gemakkelijk in het onderhoud en het gaat niet klitten ofzo...
mairead
Geplaatst: 22-08-11 16:09
ponieszlover schreef:
Ik vind de kleur isabell gewoon niet zo heel mooi...
Het is dan helaas wel weer zo dat de 'speciale' kleurtjes wat moeilijker te vinden zijn, zeker als je ook nog andere eisen hebt (zoals een bepaalde stokmaat en karaktereigenschappen).
heleennboerr
Geplaatst: 22-08-11 22:15
Ik ga zeker weten voor een fjord! Vind het karakter mooier en een fjord vind ik veel trouwer maar dat is ook weer verschillend per paard. Ze zijn wel heel eigenwijs en je moet er ook mee om kunnen gaan maar als je dat lukt heb je er echt een geweldig paard aan dat voor je wil werken en waar je gehecht raakt. Een fjord is ook echt uniek in kleur met de aalstreep, bouw, en die manen zo mooi in een boogje genkipt waardoor ze zo'n mooie nek krijgen. En fjorden heb je ook in andere kleuren dat ook erg mooi is als je eens wat anders zoekt maar toch een fjord wil. Vind halfingers ook heel mooi maar heb er gewoon wat minder mee.
Eigenlijk heb ik met beiden niets. Alleen mijn zusje heeft een kruising Haflinger x Quarter Horse die vind ik wel schitterend. Veel luxer, sierlijker en groter dan de ouderwetse type Haflinger. Die vindt ik echt lelijk. Een Fjord vindt ik helemaal lelijk, niet alleen uiterlijk maar ook qua bouw. Net als een Fries vind ik een ouderwetse type Haflinger en een Fjord mooier voor de wagen dan onder het zadel.