Centrale Hengsten Keuring 19 februari Ermelo ,wie gaat??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Centrale Hengsten Keuring 19 februari Ermelo ,wie gaat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:04

Violente, mooi gezegd. :)

Ik kan moeilijk oordelen over de jonge hengsten. Er waren een aantal mooie types, vooral de eerste 4 op catalogusvolgorde. Weet zo uit mijn hoofd niet meer welke hengsten het precies waren, in ieder geval die van Brummerhoeve en de Verdi. Daarna kwamen wat hengsten die ik zelf niet geweldig vond. Maar, ik kwam later binnen dus heb ze niet allemaal tijdens de eerste bezichtiging gezien, en nog belangrijker, ik heb ze niet gezien tijdens de jonge hengstenkeuring.
Wat ik wel positief vind is dat ze meer hengsten een kans geven. Na een aantal jaar komt de schifting vanzelf.

Wat Violente zegt over het voorbrengen viel me ook op. Ik heb maar 2 echt stappende hengsten gezien. De rest was aan het krabbelen, tot telgang aan toe. Erg jammer, want stap is toch wel een hele belangrijke gang. Maar er waren ook een aantal dieren erg gespannen, en er zijn hengsten die gewoon zichzelf niet zijn op de keuring en stijf staan van de spanning.

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:04

Dat is inderdaad het ideale scenario dat dieren na hun sportcarrière weer in de fokkerij terugkeren! :j Hopen dat dit dus ook zo is, want van deze jonge hengsten is nog maar weinig nafok en ik heb er goede dieren van gezien!! Maar ik weet het dus niet zeker of Barclay ook daadwerkelijk verkocht is. Ik hoorde het in de wandelgangen zeg maar ;-)

De hengst van Brummer viel me vooral op door zijn glanzende lijf en mooie koppie. Maar ik heb ook niet elke stap gezien van alle nieuwe hengsten, want ik zag ook veel bekenden := . Heb de laatste rondes gezien waar de hengsten rondstapten en natuurlijk de voorkeuring ;-)
Laatst bijgewerkt door violente op 21-02-11 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:06

Van Adino heb ik het wel gehoord.
Zonde want hij stond op mn lijstje voor mijn merrie van volgend jaar.
Er blijven zo weinig kleine maat hengsten over.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:06

het jongetje heeft hem al een keer gestart en hij is nog hengst dus misschien hebben ze er geen problemen mee.
Op stal staan meerdere ponyhengsten dus zeker geen belemerring ivm met bv onkunde

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 23:06

Stal_Fiore schreef:
Ik lees overigens net pas dat Pirelli verkocht en geruind is en dat Cojac ook te koop staat.... pffffff we raken steeds meer kwijt. Zonde!
[/quote]

Als ze dan eventueel later nog weer terugkeren in de dekdienst, maar geruind is meteen definitief.
Zonde dat ook Barclay misschien verkocht is.
Hopelijk laten ze Barclay en Cojac wel hengst. Zo lang lopen die nog niet mee...[/quote]

Cojac zou te weinig nakomelingen hebben voor het afstammelingen onderzoek,en da's een hele klus(neem dat maar van mij aan) zo'n onderzoek.

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:09

Dat geloof ik meteen! Heb het al van veel hengstenhouders gehoord. Ik begreep dat het ook ter discussie staat en dat menigeen het afstammelingenonderzoek zou willen afschaffen. Persoonlijk vind ik het wel fijn om in ieder geval ergens op terug te kunnen grijpen, ook al is het een momentopname :o

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:10

De kleine maat heeft het zwaar op het moment! En omdat er al zo weinig aanbod is, doet het extra zeer als er een goede uit de dekdienst gaat.

|(
Stal_Fiore schreef:
Van Adino heb ik het wel gehoord.
Zonde want hij stond op mn lijstje voor mijn merrie van volgend jaar.
Er blijven zo weinig kleine maat hengsten over.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:12

het is zeker fijn om nakomelingen te kunnen beoordelen voor je eigen keuze maar het is idd tijdrovend en duur en het moet mogenlijk zijn met je aantal nakomelingen.
Dat zijn enkele redenen waarom de welsh er afgestapt is.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:15

Klopt helemaal Patricia, ik heb het bij Henk Calis mee gemaakt, veel moeite, tijd en geld.

Toch vind ik het zonde dat om die reden het stamboek een goede hengst laat gaan.
Dan toch maar het welshstamboek achterna.
Of de tijd voor het afstammelingenonderzoek verlengen, zodat er meer nakomelingen aanwezig zijn.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 23:15

violente schreef:
Dat geloof ik meteen! Heb het al van veel hengstenhouders gehoord. Ik begreep dat het ook ter discussie staat en dat menigeen het afstammelingenonderzoek zou willen afschaffen. Persoonlijk vind ik het wel fijn om in ieder geval ergens op terug te kunnen grijpen, ook al is het een momentopname :o

ja,maar het probleem is dat er minder wordt gedekt wat zo ieder zijn redenen is(crisis,slechte handel...etc)en we dus per jaargang minder nakomelingen hebben.Een hengstenhouder is verplicht 6 veulens te laten zien en 2o% van de enters twenter en driejarigen ,met een minimum van 2.
Overigens wordt het altijd begin augustus gehouden,vele jonge dieren staan in de opfok en zijn half verwildert(bij ons liep er zelfs 1 boven bij de noordzee in de kwelders(zeg ik dat goed?).En vervolgens moet je nog alle medewerking krijgen van alle eigenaren.Wij hadden er toen 2 zelf in ons bezit en voor een aantal hebben we moeten smeken.Snap best dat het nu ter discussie staat.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:18

Dat begrijp ik ook heel goed.

(mijn jaarling loopt trouwens helemaal in Tsjechië... even een dagje overhalen? neuh)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:19

Ik hecht zelf veel waarde aan een afstammelingenkeuring, het is als fokker een fijn naslagwerk, maar ik weet hoe moeilijk het is om een hengst daaraan te laten voldoen. Zeker in deze tijd, met die economische crisis is er toch minder gefokt.
Bovendien is het stamboek hier in Nederland het enige forest stamboek wat een afstammelingenonderzoek doet, het is niet eens conform het moederstamboek.
En de kleine maat gaat serieus een probleem krijgen, gelukkig is er nu Guardsman goedgekeurd, maar daarmee zijn we er nog niet. Er zal nog meer vers bloed moeten komen.
Ik zag wel op de site van Koetsiershoeve dat hij ook een kleine maat heeft, maar die is in Duitsland gekeurd. In Belgie zitten nog wel heel veel kleine maten, met andere bloedvoering, maar die zijn helaas allemaal BRP goedgekeurd.

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:19

Gelukkig geven ze wel uitstel, toch, om de collectie alsnog compleet te krijgen?
Maar het blijft volgens mij een enorme stressfactor voor de hengstenhouders.
Zeker de komende jaren, want ik hoor van meerdere van hen dat ze verwachten dat het aantal dekkingen dit jaar achter zal blijven.
Ik hoop dat dit meevalt. Dus DEKKEN allemaal :=

Ik geef het ze te doen. We willen dat de hengsten presteren in de sport én succesvol zijn in de fokkerij en een indrukwekkende collectie nakomelingen laten zien. Respect van mijn kant voor de mensen die die kar al jarenlang keer op keer trekken!
Het is jammer dat ik niet 10 hectare grond heb en een oneindig gevulde portemonee ;-) Ik zou er graag mijn beroep van hebben gemaakt... Ach, dromen mag, toch? En dat ga ik nu ook doen!
Ik duik mijn bedje in.
Truste!
Laatst bijgewerkt door violente op 21-02-11 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:20

Misschien heb ik een leuke kleine maat op de JHK in 2012... duurt nog ff en is uiteraad nog niet zeker.

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:21

Nou kan ik niet slapen! := Vertel!!!! Je gaat Razzle Dazzle klaarmaken?!?! Ik hoopte een leuke ECHTE kleine maat merrie te vinden, maar heb de hoop maar opgegeven ;(

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 23:24

bij ons staat er ook nog zo'n klein entertje,zijn broertje was er nu door.......Dragon

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:27

De kleine maat gaat het redden ;-) Dragon was de Mitch waar ik het eerder over had! Veel indruk gemaakt op de voorkeuring en ik ben benieuwd hoe hij het in de verrichtingen gaat doen. Mijn merrie is ook een Mitch ;-) maar dan grote maat gefokt.
Vertel eens wat meer over jouw kleine ettertje ;-) En is Dragon nog van jullie?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:29

Ben benieuwd naar die andere kleine van jullie Patricia!

Als Razzle goed uitgroeit en goed genoeg is, laten we hem inderdaad misschien wel klaar maken.
Maar moet wel realistisch blijven he, hij moet echt goed zijn, anders doen we het niet.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:32

Stal_Fiore schreef:
Misschien heb ik een leuke kleine maat op de JHK in 2012... duurt nog ff en is uiteraad nog niet zeker.

Die heb je al :D !

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:39

Ja ik heb hem al... maar nog niet op de JHK... hihi

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 23:39

violente schreef:
De kleine maat gaat het redden ;-) Dragon was de Mitch waar ik het eerder over had! Veel indruk gemaakt op de voorkeuring en ik ben benieuwd hoe hij het in de verrichtingen gaat doen. Mijn merrie is ook een Mitch ;-) maar dan grote maat gefokt.
Vertel eens wat meer over jouw kleine ettertje ;-) En is Dragon nog van jullie?

tís geen ettertje hoor,tís een Lex,dat zijn allemaal schatjes ;)
uit dezelfde moeder als Comm's Forest Dragon,of het een kleintje blijft weten we niet.moeder is volgens mij en kleine C.Dit entertje hebben we als veulen gekocht.Dragon stond trouwens bij iemand in het land,de man scheen er graag van af te willen.Iemand die wij kennen heeft hem toen gekocht en die heeft hem in december ook voorgebracht(hij had hem toen ook al verkocht)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:41

Hmmm Patricia, dan is jullie enter voor mij helaas niet interessant.... mijn merrie is van Brandy.
Mijn eigen is natuurlijk ook niet interessant voor mij.
Dus blijft er voor mij alsnog weinig over hahaha.

Ik ga wel Dragon en Guardsman goed in de gaten houden.

sjimmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:17

Het klopt dat wij Barclay hebben gekocht, maar hij blijft gewoon lekker hengst en beschikbaar voor de dekkingen. Hij gaat lekker met ons zoontje voor de rest de sport in. En is prima te rijden als hengst echt een gouden karakter.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:30

sjimmie: das nou eens goed nieuws! +:)+ _/-\o_

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:51

ha sjimmie ,ik had je al voorbij zien komen hier .
ik heb hem vorige week even bewondert op stal en mijn man heeft Dave zien rijden op barclay en vond het een hele mooie combinatie.
die gaan zeker spetteren.