Citaat:"Anoukie.... en kan me niet voorstellen dat een dressuurpaard met een kort voorbeen "beter" is dan een paard met een lang voorbeen. En dat Krack NOOIT een goed dressuurpaard kan worden omdat hij niet kan springen kan ik me ook niet echt voorstellen,...
Een goed paard is uitgebalanceerd en dat betekent, dat hij niet met de voorhand de fouten van de achterhand moet compenseren en andersom.
In stand wil dat zeggen dat de hoekingen in voor- en achterhand ongeveer gelijk moeten zijn zodat je dezelfde reikwijdte krijgt in voor en achterhand. In de beweging zie je dan dat het paard licht en soepel loopt.
Bij een extra lang voorbeen of extra kort, wordt die natuurlijke balans verstoord. Een extra lang voorbeen heeft m.i. consequenties voor druk op anderen delen van het skelet, met name de hals, waardoor er sneller blessures zullen ontstaan.
Een goed gebouwd paard met de juiste hoekingen zou zowel moeten kunnen springen als dressuren. Krack C vind ik een prima dressuurpaard en zal zeer waarschijnlijk ook een goede sprong kunnen maken. Waarom niet?