Welk ras is geschikt voor ons gezin?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 16:22

We prikken ons inderdaad niet meer zo vast op die stokmaat. Inmiddels zitten we ons flink te verdiepen, ook gekeken naar KWPNers.
Mijn moeder vindt het alleen wel jammer dat we niet samen op buitenrit kunnen. :D

Nou zitten we wel met weer een andere vraag (vooral mijn moeder).

1. Toen jullie je eerste paard kochten, wie namen jullie mee als deskundige?
2. Dat laten keuren door de DA, door welke DA? En hoe en wat? De kosten weten we al, maar onze DA uit Odijk rijdt niet voor ons helemaal naar Friesland (bewijze van).

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:28

SyhaxDesy schreef:
Tinkers en Friezen zijn hele leuke paardjes maar.. een Tinker krijgt heel snel en vaak mok
Nou zeg, als tinkerliefhebber moet ik toch echt protesteren tegen deze botte afwijzing :( van het tinkerras vanwege één nadeeltje, dat bovendien niet voor elke tinker geldt :n ! Terwijl de tinker verder aan alle criteria van TS voldoet :)) . Je kunt er 'zelfs' mee springen, al gaat de gemiddelde tinker uiteraard niet de springtop halen. En TS: er zijn zeker tinkers die groot genoeg zijn voor jullie, zoek maar eens op 'vanner' of drumhorse'. Onze eigen Gijs is een Vanner van 1.67.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:35

xx_Kelly_xx schreef:
1. Toen jullie je eerste paard kochten, wie namen jullie mee als deskundige?
2. Dat laten keuren door de DA, door welke DA? En hoe en wat? De kosten weten we al, maar onze DA uit Odijk rijdt niet voor ons helemaal naar Friesland (bewijze van).

Wij hadden een afspraak met de bedrijfsleider van onze manege, tevens onze instructeur, dat hij als deskundige mee zou gaan. Maar uiteindelijk hebben we zonder hem beslist dat Gijs het helemaal was :o <3 en de koop gesloten.
We hebben Gijs de dag dat hij op onze manege arriveerde direct door onze eigen DA laten keuren. Met de verkoper was afgesproken* dat hij retour zou gaan als de keuring niet goed uitpakte. De verkoper had overigens zelf ook al een positief keuringsrapport, maar wij wilden een onafhankelijk oordeel. Een nieuw keuringsrapport was trouwens ook nodig voor de verzekering, omdat het rapport van de verkoper net een week te oud was om voor de verzekering geldig te zijn.
Laat het paard in ieder geval door een DA van jullie keuze keuren, ook als dat betekent dat je in de buurt van de verkoper een DA moet zoeken. Misschien kan je eigen DA iemand adviseren?

*NB: zet dergelijke afspraken wel op papier en laat ervoor tekeken voor je de verkoper betaalt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:41

phormicola schreef:
Ik denk dat een degelijk Nederlands paard een goede keuze is :j

Een Gelderlander of een Groninger :)

De Gelderlander bestaat niet en heeft nooit bestaan.

Het Gelderse Paard echter wel en lijkt mij uitermate geschikt voor TS.

Sterke degelijke paarden met een mooi aansprekend exterieur. Zeer veelzijdig en met een makkelijk karakter zonder een dooie diender te zijn.

Je kan er mee springen (Tepic la Silia is bijvoorbeeld een Gelders Paard)
Je kan er mee dressuren, je kan er buitenrijden, je kan er mee mennen. etc etc.

In mijn profiel vind je Gelderse paarden en ik weet er genoeg te koop. Dus pb maar al je interesse hebt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 17:43

@ NatasjavE, we gaan pas echt kijken en over tot een aankoop volgend jaar, eerder niet, maar als je je tegen die tijd ook nog aanbevolen houdt, hou ik je graag in mijn achterhoofd. ;)

@ ElsB, als we een paard kopen, denk ik dat mijn vader wel een soort van contract zal opstellen, met dingen erin als: als het paard niet voldoet aan de beschrijving en beloftes die de eigenaar ons gegeven heeft, het paard terug gaat en wij ons geld terug krijgen (weet niet precies hoe ik dit moet zeggen). Dat soort dingen. Toen mijn ouders een boot kochten, hebben ze ook zo'n soort contract opgesteld, en de vorige eigenaar heeft dit ook ondertekent. Daar heeft mijn pa dan wel weer een beetje verstand van, die wilt er alles aan doen zodat wij niet opgelicht worden etc. En als de eigenaar zegt dat het paard verkeersmak is enz, ook echt aan onze eisen voldoet, niet dat we worden voorgelogen.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 03-08-10 17:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Welk ras is geschikt voor ons gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:44

Op de verkooplijst van het KWPN regio Gelders paard staan ook doorlopend Gelderse paarden te koop

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 06:53

Nou hier een kleine update...

Ben gisteren met mijn moeder nieuwe rij-spullen voor mezelf gaan kopen, nieuwe rijbroek, cap en ben ook van rijlaarzen overgegaan op chaps. We zijn bij meerdere ruitersportzaken in de buurt langs geweest, en niet alleen voor mij, maar mijn moeder wilde zien wat spullen nou écht gemiddeld kosten zoals zadels, hoofdstellen, dekens en alles wat je voor je paard nodig hebt. Ze vond alles reuze meevallen, dacht dat alles veel duurder was (oke de zadels van dik 2000 euro vond ze inderdaad erg duur, maar de wat normalere prijs, zo rond de 600 euro, vond ze erg meevallen).

En we hebben gister avond weer ellendig lang zitten googelen en naar eventuele paardjes zitten kijken. Mijn vader wilde echt precies weten, wat hem dat ging kosten per jaar en per maand qua hoefsmid, dierenarts, ruitervereniging (voor gebruik bak/les zusje), stalling, voer etc. En ook dit vonden ze erg meevallen!

Eigenlijk vonden ze dat we meer aan een eigen paard hadden, en als het stal geld klopt van wat ik van mijn vriendin heb gehoord (hele goedkope stalling) wilt hij niet over een termijn van 1 jaar kijken, maar mischien wel over een maand. Jemig, dit was echt zo onverwacht! Al hebben mijn ouders wel gezegd dat ze nog even willen nadenken over hoe en wat. Tijd is bij ons allemaal geen probleem, maar ze willen zich meer verdiepen in verzekeringen (paard wel of niet verzekeren?) en dat soort dingen. Want het is natuurlijk niet niks een eigen paard, daar zijn we van bewust.

Heb ook besloten daarom een ander topic te openen, zoals ik al eerder vermeld, anders gaan we wel erg veel off-topic.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 11:19

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:37

Ik zou niet zozeer op zoek gaan naar een ras maar naar dat ene paard. Kruizing tussen vanalles en nogwat oftewel vuilnisbak kunnen ook geschikte paarden.
En met friezen kun je ook springen. ;) Daar zijn ze niet voor gebouwd maar ze zijn ook niet voor het echte dressuur gebouwd. ;)

melissaschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:51

Ik denk dat een Tinker of fries goed bij jullie zuo passen!

nicolrocket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:48

ik denk groninger/haflinger

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:39

Ik zou een Fjord nemen, of een ander paard met een rustig karakter.
Een Fries zou ook kunnen, een Shire is natuurlijk helemaal leuk, omdat die heel groot zijn, en
erg kindvriendelijk, dus je kinderen kunnen er met gemak mee spelen!!

quintyxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 11:42

Ze heb al een paard hoor :P