Anna42 schreef:Mahagoni. (dit paard kent Sarabande waarschijnlijk wel)
Anna ha ha ha ha ha

Waar heb je die info vandaan???
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
sarabande schreef:Volgens mij was het David Broome die indertijd met een 17 jarige volbloed na diens rencarrierre (die van de volbloed) europees kampioen springen werd.
Het is wel behelpen he als je maar 1 x per dag bij een pc kan komen, daar wordt de discussie niet overzichterlijker van met al die antwoorden achter elkaar
Anna42 schreef:
Ladykiller xx was een Volbloed. Zijn grootste fokkerijsuccessen behaalde hij met de Amurath en Ramzesmoederlijnen.
Sjuimpje schreef:Ik heb ook nog een paar puntjes Anna,
Jij hebt het in 1 van de eerste pagina's erover dat een ook stuwende beweging van achterhand ook dressuurpaarden nodig is.
Dat ben ik dus niet met je eens, het is òf dragen òf stuwen en niet beide. En hoe kan een arabier nou ooit tot dragen komen met zo'n hoog kruis, die achterhand mòet er wel achteraan komen ipv eronder.
Verder ga ik er vanuit dat jij wil dat het achterbeen recht/in het midden onder de massa geplaatst wordt zoals op de eerder genoemde site wordt gezegd. Dat terwijl een Arabier juist de neiging heeft tot wijd gaan van achter.
sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:Mahagoni. (dit paard kent Sarabande waarschijnlijk wel)
Pipo"]
Ben benieuwd wat de Fam Roelofs hiervan vind, die hebben toch bewezen dat volbloeden veel kunnen toevoegen.......denk dan aan Abgar!
[/quote]
[quote="Albert schreef:Mario Broekhuis schreef in de paardenkrant van 27 juni:
Iedereen die een beetje verstand heeft van de fokkerij weet dat het KWPN haar succes dankt aan het paren van oude Groninger en Gelderse merriestammen aan volbloedhengsten. Het maken van een outcross is de sleutel tot succes. Paar twee totaal onverwante bloedlijnen aan elkaar en je krijgt een absolute topper (of flopper, dat is de schaduwzijde).
Met die kruisingsproducten kun je verder fokken, maar het houdt een keer op. Dan heeft de fokkerij weer vreemd bloed en een nieuwe outcross nodig om opnieuw aan een succesverhaal te werken. Het is telkens een kwestie van terugkeren naar de basis.
Het grote probleem is dat de KWPN-fokkers nogal slordig omspringen als het gaat om het bewaken van de basisbloedlijnen. Het zuivere Gelderse bloed is totaal verwaterd. Ook qua type is het Gelderse paard te dicht naar het sportpaard toegekropen. Een outcross is bijna niet meer te maken. Of we het nu een Gelders "paardenras" noemen, als basispaard bestempelen, of het onderbrengen in een categorale afdeling: de "wittensteins" zijn op.
In de Groninger en klassieke Oldenburger fokkerij- waar het Groninger Paard gebruik van maakt- zijn nog wel bruikbare stammen te vinden.
Mooi voorbeeld in dit kader vind ik de fokkerij van Herman Roelofs, die na tien jaar fokken tot de ontdekking kwam dat slechts 40% van zijn fokproduckten aan zijn kwaliteitseisen voldeed. En wat bleek? Die 40% was alleen van merries uit Groninger stammen. Met fraaie eindproducten komt zijn fokkerij niet verder.
Door het aanhalen van de contacten met het Groninger Paard haalt het KWPN een potentiële bakermat voor de sportpaardenfokkerij binnen. Niet dat ik zo kapot ben van het huidige Groningse paardenbestand en niet dat de Groninger fokkerij zo puur is, maar het is een aparte fokkerij die kan helpen om terug te keren naar de basis. Zo lang de vereniging Het Groninger Paard maar een eigen weg blijft volgen en zich niet op den duur om laat praten tot een categorale afdeling of iets in die geest. Want dan vrees ik dat de Groninger hetzelfde lot is beschoren als het Gelderse paard. Dan gaat het op in de middelmatigheid.
sarabande schreef:Staat niet Olympisch kampioen he even verder internetten
kattebeest schreef:in mijn paard zit zowel langs vaders als moederszijde amurath-bloed.
z'n vader:
amurath
pion (vm)
bij capitol zag ik gelijkenissen, maar hier vind ik deze niet echt hoor?
ramiro en amurath der kan je nog wat gelijkenissen inzien, maar pion? (beetje ongelukkige foto, misschien daarom?)
Pipo"]
[quote="Anna42 schreef:Ook deze Volbloed galoppeert met zijn achterhand opwaarts en stuwt daarmee de massa omhoog en drukt via de schouder en elleboog de massa over het zwaartepunt.Citaat:
Ik mag gek zijn, maar als er een paard is die met zijn achterhand opwaarts beweegt is het wel een arabier. Die beweegt altijd met het kruis omhoog!!!
Sjuimpje schreef:Ik heb ook nog een paar puntjes Anna,
Jij hebt het in 1 van de eerste pagina's erover dat een ook stuwende beweging van achterhand ook dressuurpaarden nodig is.
Dat ben ik dus niet met je eens, het is òf dragen òf stuwen en niet beide. En hoe kan een arabier nou ooit tot dragen komen met zo'n hoog kruis, die achterhand mòet er wel achteraan komen ipv eronder.
Verder ga ik er vanuit dat jij wil dat het achterbeen recht/in het midden onder de massa geplaatst wordt zoals op de eerder genoemde site wordt gezegd. Dat terwijl een Arabier juist de neiging heeft tot wijd gaan van achter.
Pipo"]
[quote="Anna42 schreef:
Ladykiller xx was een Volbloed. Zijn grootste fokkerijsuccessen behaalde hij met de Amurath en Ramzesmoederlijnen.
Anna42 schreef:Als Ladykiller ook maar een sprinpaard geleverd zou hebben dan zouden er toch honderden volbloeds uit die lijn (net als uit de Ramzeslijn) internationaal springen.
joop schreef:Beste Anne, allemaal heel intersant. Maar waarom is er zo weinig van de anglo-arabieren terecht gekomen die het KWPN heeft ingezet. (Procureur, Enrico) Ook zie ik weinig NRPS op hoog nivo meedraaien, zelfs als ik bedenk dat het stamboek vele male kleiner is.
Anna42 schreef:Dr. Rau schreef het al in 1907. "Als de Volbloed zich eenmaal in de vrouwelijke lijnen gevestig heeft, zijn talrijke uitvallers onvermijdelijk".