[kg]defintie bruinschimmel, schimmel en roan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:15

Quir schreef:
Kan dat dan wel een roan zijn? Moeders is inderdaad ook roan, vader is vos, moeder is schimmel. Dus schimmel zou nog kunnen, maar daarvan is de vader donkerbruin en moeder zwart.

Dus sowieso is dit een hééél foutief, een schimmel kan niet geboren worden uit twee niet schimmels. Klopt dus iets niet.

Maar dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Het werd verkeerd geregistreert. de schimmel zal wel een roan geweest zijn...of wie weet beide maar helemaal wit geworden door het schimmelgen.

Zomooi en zijn moeder zijn iig echte roans. Die heb ik irl gezien.

Quir

Re: [kg]defintie bruinschimmel, schimmel en roan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:36

Dan moet het inderdaad verkeerd geregistreerd zijn, uit twee niet roans kan geen roan geboren worden? Uit twee niet-schimmels kan in ieder geval geen schimmel geboren worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:26

Quir schreef:
Wat wil je dan bewijzen dat "bruinschimmel" wel juist zou zijn, bij paarden uit ca 1970????

Nee, toen werd het niet correct geregistreerd. Maar dat weten we nu... voortschreidend inzicht.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:28

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:33

NatasjavE schreef:
Quir schreef:
Wat wil je dan bewijzen dat "bruinschimmel" wel juist zou zijn, bij paarden uit ca 1970????

Nee, toen werd het niet correct geregistreerd. Maar dat weten we nu... voortschreidend inzicht.

Was niet naar jou bedoeld, sorry. :)
De hengsten staan inderdaad niet meer ter dekking, denk dat ze niet eens meer leven. Alleen zijn er wel roan hengsten goedgekeurd geweest. ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:33

Quir schreef:
Nope bruinschimmel is echt een woord wat veel gebruikt wordt voor een bruin roan. Inderdaad zal er vast vaak gezegd worden tegen een bruin geboren schimmel dat het een bruin schimmel is, maar dit is echt fout. :)

Op stamboek papier zal staan, bruin geboren schimmel of zoals jij het inderdaad noemt schimmel, bruin geboren.

Er zijn stamboeken, zoals van enkele trekpaard stamboeken die bruinschimmel op papier hebben staan. Dit zijn echt bruin roan.

Een roan heeft geen witte haren op benen en hoofd, door de staart heen kan wel. Echter heb je ook nog andere kleuren, zoals Sabino of Rabicano. Rabicano hebben altijd een witte rand om de staart heen (bij de staart aanzet) en vertonen roaning, maar zijn geen roans. Dit is bij Sabino ook, die vertonen ook roaning, maar zijn ook geen roans.

Bij mijn roan ( nrps ) staat ook bruinschimmel in haar paspoort en op haar papier staat red roan. ( ze is 8 jaar)

Maar een roan heeft toch ook wel witte haren op de staart en hoofd? Veel minder dan het lichaam, maar toch wel een paar? Mijn paard heeft namelijk een duidelijk witte rand haren op de staart en de rest van de staart is zwart. Aanzet is spierwit.

Overigens staat er op mijn startkaart ook gewoon bruinschimmel, echt slordig want het bestaat dus eigenlijk niet eens?

Wat een interessant topic is dit zeg! Hier heb ik echt weer veel van geleerd!

Hier foto's van die van mij, dat je een idee krijgt.. Zij heeft dus wel witte haren op haar hoofd en staart aanzet is spierwit. Is het dan wel een bruin roan?

hier zie je goed de spierwitte staart aanzet en zwarte staart en benen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SAWTFRXX.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AWTSKHRP.jpg

Wel witte haren op gezicht en witte aanzet bij manen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CAM7WDGG.jpg

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:36

Quir schreef:
Alleen zijn er wel roan hengsten goedgekeurd geweest. ;)

Ja, dat klopt. Een vriendinnetje van mij heeft een El Rosso..
een Roodschimmel...oeps...o nee een vosroan :D ;) :+

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:38

Als jouw "roan" paard een witte staart aanzet heeft, heb je geen roan maar een rabicano. ;)

Een roan heeft geen witte haren op het hoofd/benen, een rabicano wel. Dus je hebt geen roan, maar een rabicano.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:41

Paard kan het toch ook beide hebben??

Ik vind het toch wel echt een roan.

De El Rosso van mijn vriendin heeft ook op die manier witte haren op het hoofd en staart. Met name in de "wissel" periodes.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:46

Die van mij heeft in de winter periode ook de witte staartaanzet en maanaanzet. Is spierwit en de rest is pikzwart.
Ze wordt ook nooit helemaal bruin..

Zomer:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-U7STWWA8.jpg
winter ( je ziet goed de staartaanzet, gekke foto):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VWBP4NUR.jpg

Ze staat wel onder een deken, dat wel.. Geen idee of dat uitmaakt. Maar ze heeft toch nog een wintervacht.

Ik ben nu wel benieuwd wat ze is.. Maar bruinschimmel klopt sowieso niet zoals ik in dit topic lees.. Echter maken ze die "fout" bij het nrps dus nog wel steeds want die van mij is pas 8.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:47

NatasjavE schreef:
Bij het KWPN wordt een bruin geboren schimmel NIET als bruinschimmel genoteerd. Daar staat Schimmel bruin geboren. (resp schimmel vos geboren/ Schimmel zwart geboren)

De wereld draait niet om het KWPN maar we kunnen wel stellen dat het op dit moment een van de belangrijkste warmbloedstamboeken in de wereld is.

NatasjavE schreef:
Want ik weet zeker dat er bij het KWPN Schimmel bruingeboren zou staan.

Quir schreef:
Heb je ooit op een kwpn papier een bruin schimmel zien staan?

Quir schreef:
Wat is uberhaupt valkbruin? Zo één staat er ook geregistreerd, echter kan dit paard nooit valk zijn (moeder is bruin en vader is ook bruin).

En zeg nou eens eerlijk, hoe oud zijn AL deze paarden? Allemaal een geboorte jaar rond 1960/1975. De tijd dat men (zeker de gewone fokker) niks van genetica en kleuren wist, dat ze een paard een kleur geven die genetisch niet eens kan...

Edit: Daarnaast staan er bij horsetelex (paardenfokken.nl) soms hele andere kleuren dan er bij het KWPN geregistreerd is....

Quir schreef:
Nergens staat "bruinschimmel" of iets dergelijks. KWPN heeft alleen "Schimmel, bruingeboren". Dit zijn zowel jonge hengsten, ouder hengsten en hengsten er tussen in.

Dit is overigens het officiele database van het KWPN, paardenfokken is niet eens van het KWPN. Heeft er in theorie niet eens iets mee te maken.
NatasjavE schreef:
Wat op paardenfokken staat is niet door het stamboek ingevuld.

En welke jonge hengsten staan als bruinschimmel?
NatasjavE schreef:
Dat was precies wat ik bedoel SuSeQ. Vroeger werd het foutief genoteerd tegenwoordig correct.

In het kleurenlijstje van het KWPN komt tegenwoordig wel roan voor hoor..
Maar er zijn simpelweg geen roans meer goedgekeurd.

Zomooi zwart roan
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=319936

En zijn moeder staat als roan bruin genoteerd
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=285916
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 14-07-10 20:51, in het totaal 3 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:48

Hmmm nou de El Rosso die ik ken heeft toch wel minder wit in het gezicht.

Wat is de afstamming van dit paard eigenlijk?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:51

Darnels X Malisco.

3 generaties achter de moeder zit een vosroan.

Maar ik stuur je even een pb, want dit gaat offtopic toch een beetje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:52

anneliesdj schreef:
NatasjavE schreef:
Bij het KWPN wordt een bruin geboren schimmel NIET als bruinschimmel genoteerd. Daar staat Schimmel bruin geboren. (resp schimmel vos geboren/ Schimmel zwart geboren)

De wereld draait niet om het KWPN maar we kunnen wel stellen dat het op dit moment een van de belangrijkste warmbloedstamboeken in de wereld is.

NatasjavE schreef:
Want ik weet zeker dat er bij het KWPN Schimmel bruingeboren zou staan.

Quir schreef:
Wat is uberhaupt valkbruin? Zo één staat er ook geregistreerd, echter kan dit paard nooit valk zijn (moeder is bruin en vader is ook bruin).

En zeg nou eens eerlijk, hoe oud zijn AL deze paarden? Allemaal een geboorte jaar rond 1960/1975. De tijd dat men (zeker de gewone fokker) niks van genetica en kleuren wist, dat ze een paard een kleur geven die genetisch niet eens kan...

Edit: Daarnaast staan er bij horsetelex (paardenfokken.nl) soms hele andere kleuren dan er bij het KWPN geregistreerd is....

Quir schreef:
Nergens staat "bruinschimmel" of iets dergelijks. KWPN heeft alleen "Schimmel, bruingeboren". Dit zijn zowel jonge hengsten, ouder hengsten en hengsten er tussen in.

Dit is overigens het officiele database van het KWPN, paardenfokken is niet eens van het KWPN. Heeft er in theorie niet eens iets mee te maken.
NatasjavE schreef:
Wat op paardenfokken staat is niet door het stamboek ingevuld.

En welke jonge hengsten staan als bruinschimmel?
NatasjavE schreef:
Dat was precies wat ik bedoel SuSeQ. Vroeger werd het foutief genoteerd tegenwoordig correct.

In het kleurenlijstje van het KWPN komt tegenwoordig wel roan voor hoor..
Maar er zijn simpelweg geen roans meer goedgekeurd.

Zomooi zwart roan
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=319936

En zijn moeder staat als roan bruin genoteerd
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=285916

Ja en?

Dit is wat online te vinden is. De complete database van het KWPN staat niet online. Zomooi zal je dus alleen op paardenfokken vinden. Vandaar dat ik die linkjes gebruikt heb.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:52

Nessah schreef:
Darnels X Malisco.

3 generaties achter de moeder zit een vosroan.

Ow okey.
Dat Malisco ken ik niet.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:03

En elke gestoorde gek kan paarden op paardenfokken toevoegen en dus invullen wat die wil. Vaak klopt het wel, maar lang niet altijd.

Database van het KWPN staat niet op internet, behalve de hengsten die staan er wel op. Sinds men meer weet van de kleur genetica, wordt de kleur meer en meer juist in gevuld.

Dus Annelies, jij gaat nog steeds er van uit wat vroeger gebruikt werd en nu achterhaald en foutief bevonden is, nog steeds juist is? Begin een eigen stamboek en voer het in!

Rabicano en roan kan inderdaad wel samen, echter vind ik deze echt meer rabicano dan roan. Een roan heeft nagenoeg geen witte haren op het hoofd en is inde winter toch wel erg "niet-wit". Daarnaast is de witte staart aanzet één van de belangrijkste kenmerken van Rabicano, het is dus sowieso een rabicano. :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:10

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:41

Quir schreef:
Dus Annelies, jij gaat nog steeds er van uit wat vroeger gebruikt werd en nu achterhaald en foutief bevonden is, nog steeds juist is? Begin een eigen stamboek en voer het in!

Ik ga niet uit van wat vroeger gebruikt werd want dan zou ik mijn paard dus roan noemen als ik zeg dat hij bruinschimmel is.
Jullie blijven stug volhouden dat met bruinschimmel roan bedoeld wordt dus jullie vinden dat blijkbaar nog steeds een juiste benaming ookal zeg je zelf dat het achterhaald is.

Misschien snap je 't zelf nog niet maar je spreekt jezelf tegen en dat is wat ik probeer aan te geven met de quote's.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:43

Nee je begrijpt het nog steeds niet, TEGENWOORDIG wordt bruinschimmel gebruikt voor bruin roan zoals onder andere bij trekpaard stamboeken.

LEESSSS.

Edit: VROEGER gebruikte het KWPN bruinschimmel voor bruingeboren schimmels.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:44

Dus tegenwoordig hebben ze het fout en vroeger was het goed?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:48

Bruinschimmel is nu voor onder andere trekpaard stamboeken bruin roan (en ja ik ben het er mee eens dat het een verkeerde indruk geeft, omdat een roan geen schimmel is), maar toch bedoelen ze er ROAN mee.

Vroeger werden bij het KWPN paarden als bruinschimmel (blauwschimmel/roodschimmel) ingeschreven, nu als bruin/zwart/vos geboren schimmels.

Dus wat er nu fout is of niet, je moet nu gebruiken wat gebruikt wordt en om het makkelijk te houden noem je de kleuren gewoon schimmel ... geboren en blabla roan. Dat is gewoon weg het duidelijkste. Alleen zijn er nu stamboeken die bruinschimmel gebruiken voor bruin roan en stamboeken als het KWPN heeft er schimmel blabl geboren van gemaakt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:11

Quir schreef:
Edit: VROEGER gebruikte het KWPN bruinschimmel voor bruingeboren schimmels.....

Het KWPN bestond vroeger niet. Dat waren allerlei verschillende stamboeken( DPS, GPS, NStg, NWP, VLN GrpS, Sgldt etc
Bij het ene stamboek was een bruinschimmel een roan en bij het andere een schimmel, bruin geboren. Misschien ook nog wel door elkaar gebruikt.

De stamboeken zijn via allerlei wegen gefusseerd tot het KWPN en zie daar verwarring alom.

Bij ons was een bruinschimmel een paard wat we nu bruinroan noemen (ja dat was fout vroeger)
Tegen een vosroan zeiden wij roodschimmel.
Een blauwschimmel was dan weer een schimmel die wel uiteindelijk wit werd

Inderdaad erg verwarrend allemaal.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:26

Er zijn zelfs roan dravers, die genoteerd staan als "schimmel"... Op een regenachtige dag heb ik de afstamming van mijn zus haar paard uitgeplozen, ik weet precies welke kleuren die paarden hebben/hadden, en kwam toen deze foute benamingen tegen...
Daarbij komt nog dat men in de volksmond van "roodschimmel" en "bruinschimmel" spreekt en de verwarring is duidelijk.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:36

In 1970 bestond het KWPN al (alleen toen onder WPN, maar precies hetzelfde stamboek en 1988 werd het KWPN), laat nu toch een enkele bruinschimmels, roodschimmel na 1970 geboren zijn. Dus echt het KWPN die de benaming heeft gegeven.

Ik weet heel goed waar het KWPN vandaan komt, heb overigens zelf het stukje op de wiki geschreven.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:38

anneliesdj schreef:
Ik ga niet uit van wat vroeger gebruikt werd want dan zou ik mijn paard dus roan noemen als ik zeg dat hij bruinschimmel is.
Jullie blijven stug volhouden dat met bruinschimmel roan bedoeld wordt dus jullie vinden dat blijkbaar nog steeds een juiste benaming ookal zeg je zelf dat het achterhaald is.

Jij gebruikt de naam bruinschimmel voor een bruine die gaat schimmelen. Op zich zou dat correct zijn, ware het niet dat die naam vroeger (en tegenwoordig, bij behoudsgezinde stamboeken) voor een bruin roan paard gebruikt werd. Die gewijzigde betekenis schept verwarring, waardoor het beter zou zijn het hele bruinschimmel/roodschimmel/blauwschimmel rijtje af te voeren, vooral omdat de beide betekenissen helemaal niks met elkaar te maken hebben.

Ik vind 'bruinschimmel' helemaal geen juiste benaming maar als iemand het toch gebruikt, ga ik ervan uit dat die bruin roan bedoelt, omdat dat vroeger zo de gewoonte was.