Bretton Woods

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 13:12

sarabande schreef:
splenius schreef:
KWPN is nog bezig met dit onderzoek dus je kan het nog niet kritisch bekijken.

Zolang niet bewezen is dat hengsten met OCD geen OCD vererven en hengsten zonder wel, zoals hier gesuggereerd wordt, lijkt het me heel verstandig om het kritisch te bekijken en er van uit te gaan dat al die onderzoeken en inspanningen om het uit te sluiten door schone hengsten en merries te gebruiken, niet voor niets zijn.

In dat geval vind ik dat je ook geen merrie's met andere erfelijke gebreken in moet zetten.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:54

merelhof schreef:
misterA: je vat het goed samen denk ik, zou het niet beter zijn dat het terug gaat over de kwaliteiten of gebreken van de hengst, los van die afvlakking?

Ik verwacht een paar veulens van BW volgend jaar.
Voorlopig is het mooi geweest, zeker na de erg forse prijsverhoging van het dekgeld en de bekendmaking
na zijn goedkeuring dat hij niet één maar twee oc-klasse C heeft.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:59

Ik vind € 1500 echt een idiote prijs...
Z'n vader, die nu wél al bewijst goeie paarden te geven kost maar € 900...
Voor € 1700 kan je bv met De Niro fokken, een hengst die zich al lang en goed bewezen heeft...
Wij hebben vorig jaar € 1500 betaald voor Stedinger, maar ook daar wisten we al +/- zeker van wat we er van mochten verwachten... ze snijden hiermee in hun eigen vel!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:20

s0173957 schreef:
Ik vind € 1500 echt een idiote prijs...
Z'n vader, die nu wél al bewijst goeie paarden te geven kost maar € 900...
Voor € 1700 kan je bv met De Niro fokken, een hengst die zich al lang en goed bewezen heeft...
Wij hebben vorig jaar € 1500 betaald voor Stedinger, maar ook daar wisten we al +/- zeker van wat we er van mochten verwachten... ze snijden hiermee in hun eigen vel!

Maar dat is hetzelfde verhaal met Totilas, waar men 5500 euro voor moest betalen, terwijl hij zich in de fokkerij net zoveel bewezen heeft als iedere jonge hengst, helemaal nog niet dus. Gribaldi, die dus Totilas en andere paarden als Sisther de Jeu en alles heeft voortgebracht, kost 1800 euro.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:13

Totilas is 'hors catégorie' è, met geen enkel paard te vergelijken...

Bomba

Re: Bretton Woods

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:27

Ach, het is ook maar een paard.

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:07

Ik heb dit topic eens een beetje doorgelezen en wil ook wel even wat toevoegen:)

Ook ik ben enthousiast over BW. Zijn bewegingen zijn van hoge kwaliteit.
Als je gaat fokken loop je altijd een risico. Nu is het natuurlijk wel een extra gok als je gaat fokken met een hengst die nog geen nakomelingen heeft en zich ook nog niet echt heeft bewezen.
Mijn neef heeft ook een merrie drachtig van Bretton Woods. Afwachten nog dus.
Ik kijk trouwens wel erg uit na de lente. Ben erg benieuwd naar zijn nakomelingen:D

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:48

Ook ik zit dit jaar over Bretton Woods na te denken om deze te pakken voor mijn merrie (Jorlando x Purioso x Libanon). Ik denk dat hij mijn merrie goed kan aanvullen aangezien zij toch wel vlakke bewegingen heeft en de hengst een mooie expressie heeft en bergopwaarts loopt wat mijn merrie toch in tekort komt. Dit topic vind ik dan ook zeker interessant om te lezen hoe de meningen er over verdeeld zijn.
Ik zelf heb een veulen van Ampere uit deze merrie en daar waren de meningen ook behoorlijk over verdeeld over deze hengst en dat ging dan vooral om het koehakkige. Toch had deze hengst in zijn 1e veulenjaargang de kampioensveulen van Nederland in 2009 en in 2010 het kampioensveulen van Duitsland gefokt. Ik ben erg blij met mijn nakomeling van Ampere maar het blijft altijd gokken natuurlijk en zeker met jonge onbewezen hengsten. Aangezien Ampere naar Zweden is vertrokken ben ik me eigen verder aan het orienteren op andere hengsten. Bij mijn merrie vind ik dat een goed karakter van de hengst ook een rol speelt. Mijn merrie is een erg pittig ding en moeilijk met rijden dus ik zoek wel een hengst die cool in de hoofd moet zijn en goed bewerkbaar is. Over het algemeen zijn de Duits gefokte paarden wat cooler in de kop dan de KWPN-ers dus dat de Niro achter Bretton Woods zit wat toch wel een ongelooflijke bewezen hengst is vind ik dus al interessant, daarbij hoor ik dat de Johnsons over het algemeen ook brave werkbare paarden fokt. Toch mag ik dan ook wel aannemen dat het KWPN BW niet alleen maar goed keurt om zijn beweging en dat ze het maar door de vingers zien dat hij een afvlakking heeft, daar is het KWPN toch ook niet bij gebaat om dat risico te nemen om over een paar jaar de voorgestelde hengsten van BW naar huis te moeten sturen vanwege dat zij allemaal OC/D op de benen hebben, kennelijk hebben zij er alle vertrouwen in... of stel ik dit verkeerd?
De keuze dat ik voor een jonge hengst kies is omdat ik van vernieuwend bloed hou. Daarbij kunnen ook bewezen hengsten OC/D door fokken bijvoorbeeld Gribaldi wat ik ook een geweldig paard vind en vererver maar waar toch ook een hoop nakomelingen met OC/D van rond lopen en ja tuurlijk heeft hij er een heleboel gedekt en kunnen ze moeilijk allemaal goed zijn maar het geeft wel weer dat het geen garantie hoeft te zijn.
Ik zit nog in dubio betreft BW.... ik ben toch wel benieuwd naar meer meningen over deze hengst en de voors en tegen!

groetjes, Primadonna

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:08

Moet je bij het OCD verhaal ook niet kijken naar je eigen fok doel? Als je een nieuwe generatie hengst/fokmerrie fokt is het extra belangerijk dat je een gezond paard hebt, en dus dat je mogelijke genetische problemen vermeid. Een sportpaard zal zn genen niet meer doorgeven, (nouja, meestal dan) en zolang deze geen last heeft van zn ocd kan deze zn doel perfect vervullen.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:26

@ Primadonna : had jij ook geen Diarado lopen?
Zoja, dan maken wij nu al 3jaar na elkaar dezelfde keuze lol :p

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:06

Hey daar hebben we Ulestro! Jaja dat klopt ja...zit jij ook aan Bretton Woods te denken voor dit jaar? Afgelopen jaar heb ik haar leeg gelaten omdat ik haar in de verkoop wilde gooien maar heb haar toch aangehouden omdat de markt nu zo slecht is en weggeven kan altijd nog en zo lang ik plek heb blijft ze maar lekker staan. Daarbij wordt ze nu opnieuw ingereden door iemand dus staat ze nu niet alleen maar van gras stront te maken. Dus ja, het kriebelt weer dus nu weer opzoek naar een geschikte partner voor d'r!
Ik krijg dit jaar wel een ponyveulen van Don Carino du Bois uit een D pony van De Vito II x Kooihuster Teake x Downland Folklore dus dit jaar niet helemaal veulenloos!
Maar wat is jou mening over BW en jou redenen om deze hengst te nemen / of niet te nemen? Ik las in de paardenkrant dat ze hem nu al vergelijken met Totilas, ze hebben er hele hoge verwachtingen van in ieder geval. Ze hebben hem alleen niet de hengstencompetitie mee laten lopen om hem wat rust te geven.Het is wel een enorme bewegingsmonster!
groetjes, Primadonna

angeliquer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:08

Goh wat is het stil hier :wave:

Ik ben vorige week bij Bretton Woods op bezoek geweest en afgelopen weekend in Vechta gaan kijken ; wat een paard !!!

http://www.youtube.com/watch?v=JK-TnRIYmGc

Keuze was eigenlijk al half gemaakt maar nu kan ik helemaal niet meer wachten :):)

- heeft 1 van jullie hier nog ideeen of formules hoe je de kleur van het veulen zou kunnen berekenen ??

Alvast bedankt en filmpje moet je echt even kijken hoor, is genieten !

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:41

Op de kleurencalculator kan je de kleur van het veulen berekenen.
Bretton Woods is zwart, maar vos drager (moeder = vos), geen agouti (omdat hij zwart is). Zijn genotype = Ee aa
De merrie vul je ook gewoon in: basis kleur, en dan specificeren of zij wel of niet vos drager is en of zij wel of niet agouti (heterozygoot of homozygoot) is.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:29

In Vechta was hij idd veruit de beste hengst die ik van het hele weekend gezien heb (ben daar vorig weekend naar 3 shows geweest).
Echt een abnormale hengst. Maar hier zal hij toch eerst veulens moeten laten zien voor wij hem gebruiken!

angeliquer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:33

Hoi Peterina , bedankt voor de info *D !

Heb de kleurencalculator geprobeerd en ingevuld ; zwart voor de vader met red factor Ee en bij de moeder zwart (ze is eigenlijk zwart bruin maar dat zie ik niet.. ) en redfactor unknown.

dan krijg ik 87.5 % kans op zwart en 12.5 % kans op vos..

Hoe weet ik de vos factor van m'n merrie ? OO seven is vosfactor vrij en haar moeder is van Uniform en zelf ook schimmel ??

@ s0173957, ja daar heb je ook wel weer gelijk in, blijft altijd een gok ;)

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:17

Fenomenaal, die aktieve, ondertredende achterhand. ;( ;(

Dat was altijd nog een kenmerk van een KWPN paard.

Men_Sven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:47

Yeahh, het eerste bretton woods veulen is geboren:

Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 00:50

groot, zwart en lange benen...
As hij nu ook nog z'n lopen wegheeft van z'n pappie...

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:37

Wat een knapperd! Gefeliciteerd!!! Hou ons maar op de hoogte met je foto's!. Ik en erg benieuwd naar zijn bewegingen... ik heb er wel wat verwachtingen van.

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:05

PrimaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:27

Ik had het filmpje al zitten bekijken ik zag je foto's ook in de Kraamstal in de picture staan en de link van het filmpje. Ik ben er wel gecharmeerd van ben benieuwd hoe ze verder uitgroeid!
Gaan jullie er ook mee naar de keuring en houden jullie haar aan of doen jullie haar in de verkoop/veilen aan het einde van de zomer?
Groetjes, Primadonna

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:56

thoh wat een steltenloper :p lol
ik heb hem zondag zien lopen, en dan nog de vrawhtwagen bij het takstation zien staan, hoh wat kriebelde het om hem eruit te halen haha
Ik ben overtuigd om er mee te dekken dit jaar :)

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:32

Gisteravond BW mogen bewonderen bij de Dalhoeve... Wat een pracht van een beest met echt sterke bewegingen en uitstraling! D'r hangt een flink prijskaartje aan maar kan me goed voorstellen dat hij dit jaar veel gebruikt gaat worden.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:33

Uitstraling wel maar bij de sterke bewegingen plaats ik nog wel een vraagteken.
Hij zal nog wel wat sterker worden.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:12

Hij is ook nog vrij jong dus dat moet zich ook nog allemaal beter ontwikkelen natuurlijk. Maar voor zijn leeftijd vond ik hem toch al mooi dragen en al een mooi zweefmoment hebben.