NRPS versus KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:49

stoffel schreef:
en wat zou dan een zinnig argument zijn om dat van tafel te vegen

Er zijn geen zinnige argumenten, maar door emoties ingegeven gevoelens die omgezet worden.

Er zijn natuurlijk ook goede tot heel goede NRPS paarden, alleen die worden pas bekend als ze zich bewezen hebben.
Een KWPN paard uit een bewezen stam heeft gewoon een hogere verwachtingswaarde en dus handels waarde.
Als voorbeeld
Het BWP heeft United Elite verklaard, terwijl hij pas een jaar geleden bij hen is goedgekeurd. Dus dat kan nog niet op BWP afstammelingen zijn, maar gebeurt puur op verwachtingswaarde en zijn prestaties en afstammelingen bij het KWPN.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:53

Dees waarom is het KWPN zoveel groter?

En zijn "broodfokkers" geen serieuze fokkers?

is een grootdeel van de NRPS toppers niet KWPN gefokt (zo slecht zijn ze dus bij het KWPN ook weer niet)

bewijs jouw wet van de grote getallen eens met keiharde feiten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:19

Dees schreef:
Hoeveel langer dan het NRPS bestaat KWPN al?
Hoeveel groter in fok-kwantiteit is het KWPN ten opzichte van het NRPS?
Is het dan niet simpel de logica van de grote getallen dat KWPN hoger staat op een lijst waar men enkel met absolute getallen (en dus geen relatieve getallen) werkt?
Het zou een schande zijn als dat niet zo was!

Maak die vergelijking ook eens wanneer je rekening houdt kwantiteit binnen een stamboek en levensduur van het stamboek. NRPS doet het relatief beter.
Zo heel fantastisch doet het KWPN het helemaal niet, wanneer je aspecten als omvang mee gaat nemen in de vergelijking. Ook niet in vergelijking tot vele Duitse stamboeken. KWPN moet het écht hebben van de hoeveelheid.

Ik heb het al eerder aangehaald binnen dit topic:
Zet het aantal te registreren veulentjes van dik 10.000 stuks per jaar binnen het KWPN en dan de verhouding écht presterende paarden dat daar uit voortvloeit, de KWPN-fokker niet tot nadenken? Waar is KWPN dan eigenlijk mee bezig?
Het is een zeepbel.

Broodfokkers heb je nagenoeg niet binnen het NRPS. Hulde de kleine vereniging. Het percentage écht serieuze fokkers binnen het NRPS is hoger dan bij het KWPN. Ook dat is de wet van de grote getallen.

Maar los daarvan: ik vind het vooral een veel leukere club. Daar gaat het mij om :D

Dees _/-\o_ respect!!
Ik ga geheel met je mee. Helaas denk ik dat de 'achterban' van het KWPN vooral met oogkleppen loopt en zich af sluit voor eventuele andere mogelijk goede stamboeken.
Ik vindt het een beetje jammer dat mensen zo vast houden aan hun eigen mening en niet kunnen respecteren en warderen dat andere misschien een andere mening hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:23

ponyparadijs schreef:
Ik ga geheel met je mee. Helaas denk ik dat de 'achterban' van het KWPN vooral met oogkleppen loopt en zich af sluit voor eventuele andere mogelijk goede stamboeken.
Ik vindt het een beetje jammer dat mensen zo vast houden aan hun eigen mening en niet kunnen respecteren en warderen dat andere misschien een andere mening hebben.

Geen oogkleppen en geen op niets gebaseerde mening, we vragen gewoon maak die beweringen eens hard met cijfers.

Nogmaals het gaat dus alleen over de grote paarden binnen het NRPS versus de eventueel te vergelijken KWPN fokkerij

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:04

sarabande schreef:
Een KWPN paard uit een bewezen stam heeft gewoon een hogere verwachtingswaarde en dus handels waarde.

Dus eigenlijk worden er voor nrpsers eerlijkere prijzen betaald?
Want zeg nou zelf... Sommige afstammingen kosten als veulen al handen vol met geld alleen om de verwachtingen :(:)

sarabande schreef:
Het BWP heeft United Elite verklaard, terwijl hij pas een jaar geleden bij hen is goedgekeurd. Dus dat kan nog niet op BWP afstammelingen zijn, maar gebeurt puur op verwachtingswaarde en zijn prestaties en afstammelingen bij het KWPN.

Das erg leuk om te weten want heb toevallig nog een united uit een mooi lijntje te koop :+

sarabande schreef:
Er zijn natuurlijk ook goede tot heel goede NRPS paarden, alleen die worden pas bekend als ze zich bewezen hebben.

Dus kwpners zijn al goed zonder dat ze zich bewezen hebben?

stoffel schreef:

Nou het aantal veulens binnen het nrps per jaar zou ik op kunnen zoeken... Zoek jij die dan van het kwpn op?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:40

Dees schreef:
Het is een zeepbel.

Broodfokkers heb je nagenoeg niet binnen het NRPS. Hulde de kleine vereniging. Het percentage écht serieuze fokkers binnen het NRPS is hoger dan bij het KWPN. Ook dat is de wet van de grote getallen.

Dus het Hanoveraanse stamboek is een nog grotere zeepbel??

Over het tweede is ook nergens op gebasserd. de grote hengstenhouders hebben tegenwoordig ook allemaal NRPShengsten in de aanbieding. (en dat zijn "broodfokkers"..die moeten hun brood ermee verdienen.)

En ja het KWPN is een grote club...daar zitten in verhouding ook wat meer mensen bij die minder kennis hebben.

Mieke

Re: NRPS versus KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:48

Ik snap dat hokjesdenken niet hoor. Sluit je aan bij de club die het beste bij jou en je fokdoel past en heb veel plezier.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:57

Je haalt me de woorden uit de mond Mieke. Ik snap trouwens ook niet goed wat er nou precies 'bewezen' moet worden en waarom.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:58

Mieke schreef:
Ik snap dat hokjesdenken niet hoor. Sluit je aan bij de club die het beste bij jou en je fokdoel past en heb veel plezier.

+:)+

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:02

Karin schreef:
Ik snap trouwens ook niet goed wat er nou precies 'bewezen' moet worden en waarom.

Er kan niks bewezen worden aangezien het 2 hele andere stamboeken zijn ookal hebben ze allebei sportpaarden fokken als doel...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:05

Het gaat hier toch over het vergelijken van twee hokjes?
Namelijk KWPN versus NRPS? Wat zijn de verschillen en overeenkomsten en welke van de twee is beter. Dat was de vraag van de TS.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:05

Karin schreef:
Je haalt me de woorden uit de mond Mieke. Ik snap trouwens ook niet goed wat er nou precies 'bewezen' moet worden en waarom.

Als iemand zijn eigen fantasieën als werkelijkheid verkoopt, zie ik die graag onderbouwd. Anders moet men geen rare dingen roepen over een stamboek waar men zelf niets meer mee te maken wil hebben, en dat is een vrije keuze, maar dat voor anderen belangrijk is.

Het ontkennen van de status van het stamboek dat op alle fronten wereldwijd op de eerste plaats staat, door de prestaties van haar fokproducten, klinkt nogal Donquichotterig

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:10

Rianneke schreef:
Karin schreef:
Ik snap trouwens ook niet goed wat er nou precies 'bewezen' moet worden en waarom.

Er kan niks bewezen worden aangezien het 2 hele andere stamboeken zijn ookal hebben ze allebei sportpaarden fokken als doel...

Maar sportprestaties zijn toch heel goed met elkaar te vergelijken?

Dat is toch wat een jury doet? Het ene proefje met het andere vergelijken? Allemaal over dezelfde hindernisjes en diegene die dat het beste doet krijgt een lintje.

En aan het eind van het jaar kijken ze wie dat het vaakst goed gedaan heeft...

Sportwambloeden kan je dus heel goed met elkaar vergelijken.

Een Tinker en een Arabier niet...die hebben een ander gebruiksdoel.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 26-01-10 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:10

Dees; Is het nu echt nodig om het KWPN op dergelijke (veel onbewezen manieren) af te kraken? Ik zie veel reacties van beide kanten met leuke informatie, waar we wat aan hebben. Maar ik geloof niet dat de KWPN-aanhang hier de intentie heeft het NRPS af te zeiken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:11

stoffel schreef:
Dees waarom is het KWPN zoveel groter?

En zijn "broodfokkers" geen serieuze fokkers?

is een grootdeel van de NRPS toppers niet KWPN gefokt (zo slecht zijn ze dus bij het KWPN ook weer niet)

Volgens mij zijn broodfokkers juist de meest serieuze :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:12

Rianneke schreef:
sarabande schreef:

Dus eigenlijk worden er voor nrpsers eerlijkere prijzen betaald?
Want zeg nou zelf... Sommige afstammingen kosten als veulen al handen vol met geld alleen om de verwachtingen :(:)

Voor bijna geen enkel paard wordt een normale prijs betaald. Het paard is gewoon weinig meer waard dan de slachtprijs :+ Het grootste deel kost meer dan het oplevert... :Y)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:12

NatasjavE schreef:
Dat is toch wat een jury doet? Het ene proefje met het andere vergelijken? Allemaal over dezelfde hindernisjes en diegene die dat het beste doet krijgt een lintje.

Er zijn meer takken van sport dan alleen dressuur en springen. ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:16

NatasjavE schreef:
Maar sportprestaties zijn toch heel goed met elkaar te vergelijken?

Sportwambloeden kan je dus heel goed met elkaar vergelijken.

Een Tinker en een Arabier niet...die hebben een ander gebruiksdoel.

Sportprestaties kun je met elkaar vergelijken als er hetzelfde aantal paarden van verschillende stamboeken aan deelneemt ;) Het nrps is stukken kleiner en dan kan het natuurlijk niet anders dat hun minder toppers hebben...

Janine1990 schreef:
Het grootste deel kost meer dan het oplevert...

Dan ben ik blij dat de mijne tot het kleine deel behoren :+
En anders... Ag een hobby mag geld kosten toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:17

Karin schreef:
NatasjavE schreef:

Er zijn meer takken van sport dan alleen dressuur en springen. ;)

Klopt in de eventing maakt het KWPN ook een enorme opmars.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:19

Dat is fijn voor het KWPN. Maar ik snap nog steeds niet goed het 'wij zijn lekker beter-'gevoel dat hier heerst.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:19

Rianneke; Natuurlijk mag sport/hobby geld kosten. :+ Ik geef er ook handen vol aan uit. Maar in principe zijn paarden niet meer waard dan de slachtprijs, aangezien ze vrijwel niets opleveren, financieel gezien. IMO......

ponyparadijs

Re: NRPS versus KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:22

Met paarden is het net wat de gek er voor geeft! En je moet net eengek vinden die veel wil geven!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:24

Janine1990 schreef:
Maar in principe zijn paarden niet meer waard dan de slachtprijs, aangezien ze vrijwel niets opleveren, financieel gezien. IMO......

Dat ligt er dus aan hoe je er mee bezig bent...
Slachtprijs is een paard zowiezo waard, de rest wat er bij op komt is puur emotie en verwachtingen. Iets waar ik zo min mogelijk voor betaal, maar wel geld voor vraag als ik het verkoop ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:28

Rianneke schreef:
Janine1990 schreef:
Maar in principe zijn paarden niet meer waard dan de slachtprijs, aangezien ze vrijwel niets opleveren, financieel gezien. IMO......

Dat ligt er dus aan hoe je er mee bezig bent...
Slachtprijs is een paard zowiezo waard, de rest wat er bij op komt is puur emotie en verwachtingen. Iets waar ik zo min mogelijk voor betaal, maar wel geld voor vraag als ik het verkoop ;)

Lekker Nederlands :P Voor een dubbeltje op de eerste rij en meer ;)
Zeg niet dat ik niet zo ben, ik ben héél erg kaaskop :Y)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:32

Karin schreef:
Dat is fijn voor het KWPN. Maar ik snap nog steeds niet goed het 'wij zijn lekker beter-'gevoel dat hier heerst.

Je bedoelt de mensen die roepen dat ze Calimero zijn en dat het daarom niet eeeeeerlijk is.

Het gaat over stamboeken en wat doen die die registreren fokproducten. Dus het gaat niet over jouw sportpaard, het gaat over fokkers die hier uitgemaakt worden voor vermeerderaars, broodfokkers etc.
Terwijl iedereen weet dat fokken bijna nooit tot winst leidt, maar dat het een liefde en een passie is, waar de fokker zijn ziel en financiële zaligheid in gooit.
Waarom moet iemand dat zo kleinerend omschrijven?????