KWPN Stamboekkeuring 2010!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:40

Ze moet ext 70 en spr 75 halen voor ster.

Vrijspringen, in Boxtel heb ik een merrie zich over de hekken zien gooien om bij haar roepende veulen te komen (dat buiten de ring uit het zicht werd vastgehouden), sindsdien willen ze niet meer dat er een veulen bij is/mogen merries waar een veulen bij is niet meer vrijspringen en met goede reden dus. Ik weet niet of veulen thuis of op de trailer laten een optie is, maar als je merrie niet al goed gewend is dat ze gescheiden zijn laat ze zich dan wrs ook niet optimaal zien.

Sjoos

Re: KWPN Stamboekkeuring 2010!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 17:44

Misschien toch nog maar een jaartje wachten dan.
Bedankt voor je antwoorden :)

oneway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:10

Bonietta
stm. 1.76

Ik ben ook van plan om te gaan met mijn 4 jarige flemmingh x belisar x amethist merrie!

Vorig jaar heb ik haar zadelmak gemaakt en klaargemaakt voor de keuring maar ze was simpelweg nog te slap en te groot om zich op een goede manier te laten zien.

Ik hoop dat ze dit voorjaar nog wat voller wordt wanneer ze dagelijks even de wei in kan. en verder probeer ik haar zo optimaal mogelijk voor te stellen.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:18

Ik ben alweer bijna twee jaar geleden met mijn merrie naar de merriekeuring geweest, met veulen aan de voet van nog geen week oud. Ging prima!
Die van mij hoefde gelukkig niet te springen maar ging wel los in de baan. Evenals het veulen, paard liet zich prima zien had 75 op ext en 80 op beweging.

Maar met springen moeten ze zich wel concentreren, dus dat is misschien anders. Maar je zou het veulen wel vast kunnen houden in de baan, kan de merrie haar zien en is ze waarschijnlijk rustiger. Zou dit wel oefenen. De mijne was gewoon los evenals tijdens de CK.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:47

uletje: Veulen vasthouden in de baan mag dus niet.

Volgens kwpn:
"Alle paarden in de fokrichting springpaard zullen zich in het vrijspringen tonen.
Zogende merries nemen, mits beoordeelbaar, deel aan het vrijspringen wanneer het veulen niet in de keuringsbaan aanwezig is.
Nemen ze niet deel aan het vrijspringen dan kan in dat geval geen predikaat worden toegekend.
Stamboekopname op basis van exterieur en beweging is echter wel mogelijk."

Beoordeelbaar is dus niet een merrie die alles eraf springt of omver loopt omdat ze alleen maar naar haar kind wil dat buiten de baan staat te roepen. Eigenlijk werkt het meestal gewoon niet goed, al springen ze wel dan is het nog niet optmimaal doordat ze zo afgeleid zijn.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:52

Dat wist ik niet. Ik ben niet thuis in het springen, ben een dressuurmuts..

Of je merrie moet het heel weinig interesseren (ik heb er zo'n 1tje staan) dan zou het wel kunnen, maar anders zou ik ook een jaartje wachten. Als ze zich nu helemaal niet laat zien dan heb je er helemaal niets aan.

anne_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:29

hallo,

ik ga van de zomer met me 3jr merrie naar de stamboekkeuring in gelderland!

ze is ong. 1.69 Van Gogh (numero uno) X indoctro

zijn er nog andere die in gelderland naar de stamboekkeuring gaan?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:13

Even vraagje (aangezien mijn merrie gisteren een klap op d'r hoofd gehad heeft). Iemand enig idee hoe er aangekeken wordt tegen afwijkingen op het hoofd als gevolg van een ongeval als het beestje verder goed in elkaar zit?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:39

Als het geen aangeboren afwijking is, zouden ze er volgens mij niet negatief op mogen beoordelen. Maar de keuringen zijn nog lang niet, hoe erg is het.?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:45

Dat hangt ervan af hoe het geneest, maar er blijft zeer waarschijnlijk een deuk in het jukbeen achter en daar kan nog een botwoekering bijkomen op die hoogte bijkomen. Daar kan gewoon een dierenarts verklaring bij denk ik.

Ze had vorig jaar 60 op exterieur, maar zat toen slecht in de (met name halsbespiering). Springen was 70, dus ik zie er nog wel wat toekomst in. Bedoeling was eigenlijk IBOP in het najaar als ze wat meer in het springwerk staat, maar de vraag is even hoe het nu gaat lopen en hoe ze er dan voor staat.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:06

Manic, als je met een DA-verklaring kunt aantonen dat de deuk in t jukbeen door een trauma komt is er sowieso niks aan de hand.
Daarbij wordt het hoofd van een paard ook niet lineair gescoord dus het mag geen belemmering opleveren voor een mogelijk sterpredikaat!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:10

Top! Dank voor je uitleg... Dan gaan we maar heel hard op herstel en vervolgens bespiering werken :)

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:18

Ja, hopelijk valt het mee en herstelt je merrie goed! Succes ermee!

Ik weet nog niet of we met Cidin (Cantos x Burggraaf) naar de keuring gaan. Ze springt wel erg fijn, maar is nog maar 1.60m. Daarbij is ze nog erg jeugdig...ze wordt dan ook pas in juni 3 jaar.
We kijken het even aan...eerst beter weer zodat we een beetje kunnen longeren. Als ze er niet klaar voor is dan gaat ze volgend jaar of ze gaat voor de IBOP in December.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:28

pajidin schreef:
Ja, hopelijk valt het mee en herstelt je merrie goed! Succes ermee!

Ik weet nog niet of we met Cidin (Cantos x Burggraaf) naar de keuring gaan. Ze springt wel erg fijn, maar is nog maar 1.60m. Daarbij is ze nog erg jeugdig...ze wordt dan ook pas in juni 3 jaar.
We kijken het even aan...eerst beter weer zodat we een beetje kunnen longeren. Als ze er niet klaar voor is dan gaat ze volgend jaar of ze gaat voor de IBOP in December.

Heb je niks uit Penny voor dit jaar??? :D

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 12:01

Voor degenen die weten wanneer ze gaan...
Graag naam paard en datum keuring, dan kan ik die in het overzicht plaatsen :D

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:29

Ontzettend leuk om zo mee te maken wie er allemaal gaan :). Erg jammer dat mijn merrie pas van 1 juli is en dan ook nog zo jeugdig. Hopelijk gaat het lukken, de IBOP in december :).

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 12:41

anne_1988 schreef:
hallo,

Wat is de naam van je paard?

Heb even gezocht op paardenfokken, maar ze heeft een hoop volle zusters en broers... dus kan niet gokken welke het is :D

wanneer ga je?

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 12:46

Anoukie schreef:
Ontzettend leuk om zo mee te maken wie er allemaal gaan :). Erg jammer dat mijn merrie pas van 1 juli is en dan ook nog zo jeugdig. Hopelijk gaat het lukken, de IBOP in december :).

Even volledig off topic... Ik ben zo ontzettend benieuwd hoe je hengst eruit komt te zien! Volgens mij wordt hij echt prachtig! :~

Ik hoop dat de IBOP-ers goede kans maken. Zou leuk zijn als we na alle keuringen een overzicht krijgen wie wat heeft behaald.
Excelletje is in ieder geval bijna klaar... :D

Alleen dan nog de vraag hoe te plaatsen... maar dat volledig ter zijde. :+

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:58

Ha Fiebie, wat leuk dat je dat zegt :D! Ja ik denk/hoop ook dat hij over 1,5 jaar lekker uitgezwaard is, de hoogte hoeft hij van mij iig niet meer in :+. Nu nog bespiering op zn lijf en hals en dan wordt het een heel ander paard :j.

Leuk idd om te lezen wie het allemaal gaan halen, toch wel spannend :D.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 14:39

@ Anoukie; Your welcome. Ik hoop dat inderdaad ook voor je dat hij er mooi uitkomt, maar ik geloof niet dat dat heel moeilijk is. Beetje trainen en een schaar en een borstel doen wonderen.

Heb net het KWPN gebeld Vanaf April kunnen we inschrijven.... :( duurt nog best lang.

Bloem10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:45

Ik wilde dit jaar ook zo graag mijn merrie laten keuren (flemmingh x palfrenier, Z1 dressuur) maar helaas ze blijkt te klein om uberhaupt mee te mogen doen! Anders had ze wel een goeie kans gemaakt. Mijn meisje meet maar 156.8 cm. En dat voor een Flemmingh!!
Had dan wel vrijstelling moeten vragen voor de beweging, want ze heeft een ernistige peesblessure :'( Toch ga ik een veulentje fokken dit jaar, al is het alleen maar om haar een doel in dr leven te geven.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:49

Dat is heel vaak het fijne aan een merrie, als ze even een tijdje niets meer kunnen, kun je er eventueel mee gaan fokken. Wat erg van de peesblessure, komt het niet meer goed?

Bloem10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 15:01

off topic:
Waarschijnlijk niet meer. Ben nu 10 maanden aan het tobben... behandeling zus, behandeling zo.... is voorlopig over!
In de sport zal ze nooit meer kunnen lopen, althans niet op het huidige niveau, hopelijk kan ik dr over 3 jaar weer oppakken voor een buitenritje... merrie is nog maar 11 jaar en wil zo graag!

Dus dit is een tijdelijke oplossing, zodat ze toch het gevoel krijgt dat ze niet nutteloos is.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 15:59

Bloem10 schreef:
off topic:
Waarschijnlijk niet meer. Ben nu 10 maanden aan het tobben... behandeling zus, behandeling zo.... is voorlopig over!
In de sport zal ze nooit meer kunnen lopen, althans niet op het huidige niveau, hopelijk kan ik dr over 3 jaar weer oppakken voor een buitenritje... merrie is nog maar 11 jaar en wil zo graag!

Dus dit is een tijdelijke oplossing, zodat ze toch het gevoel krijgt dat ze niet nutteloos is.

:(:)
Toevallig al eens een bezoekje gebracht aan Erik Laarakker? Weet niet hoe je daar in staat. Maar er zweren een hoop mensen bij.
Een echte aanrader kan ik je zeggen. Voor beide issues... :)

anne_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:31

Fiebie schreef:
anne_1988 schreef:
hallo,

Wat is de naam van je paard?

Heb even gezocht op paardenfokken, maar ze heeft een hoop volle zusters en broers... dus kan niet gokken welke het is :D

wanneer ga je?

ze heet cianne v

weet nog niet wanneer.. ben er nog nooit geweest dus moet nog ff onderzoek doen;)