bloedspreiding in de dressuurfokkerij.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:47

amaze schreef:
s0173957 schreef:
In elk geval ben ik er van overtuigd dat volbloed nodig is in de dressuursport.

Bij welke merries zou je (nu nog )met een volbloed kunnen/willen dekken ?
Ik denk nl ,gezien het gemiddelde type van de merrie stapel, dat je bij het gebruik van XX ,straks geen ''paard'' meer over houdt. :=
Kijk trouwens maar eens op PF ,er is nauwelijks een paard te vinden dat minder dan 25% xx heeft ; het gros zit al rond de 50%...

amaze schreef:
Veel meer bloed hebben we (voorlopig?)niet nodig ; het zit immers al in de paardenstapel verankerd ,en verdwijnt ook niet zomaar ..
Het % xx wordt alleen nog maar meer
,of we moeten zuivere Geldersen, Holsteiners of Oldenburgers gaan gebruiken.(al zijn die er zonder xx ook nauwelijks)

Zo dacht ik er ook altijd over, en het klinkt ook wel heel logisch, maar ik heb ooit (hier op bokt, ik weet niet meer door wie) uitgelegd gekregen dat het getalletje (%) er niet altijd wat toe doet. Dat heeft te maken met de overerving van bepaalde eigenschappen; sommige eigenschappen zijn dominant, andere recessief. Dan kun je op dit moment wel een paard hebben met 50%, dat wil niet meteen zeggen dat het dier ook heel veel volbloedeigenschappen heeft (bijv er 'bloederig' uitziet). Als die 50% bijvoorbeeld afkomstig is uit de 10e generatie, dan kan het zijn dat de (gewenste?) volbloedeigenschappen ondertussen al zijn verdwenen (of er iig fenotypisch niet meer uitkomen) omdat ze recessief vererven en de warmbloedgenen dominant. Dan heb je dus een relatief hoog %, echter je ziet er minder van terug omdat ze er fenotypisch niet uitkomen. Dat betekent dus dat je de volbloedgenen telkens weer zou moeten 'verversen' (wat het % rekenkundig gezien steeds hoger laat worden, terwijl dat dus niet hoeft te betekenen dat de paarden steeds bloederiger worden).

En dit klinkt óók wel weer logisch... Ik ben geen bioloog of geneticus, dus hoe het precies zit met dominantie van welke eigenschappen dan ook weet ik ook niet. Andersom geldt natuurlijk ook: als de volbloedgenen veelal dominant zijn zou dat dus steeds bloederiger paarden opleveren.
(Lastig verhaal blijft het wel).

Wat het onderwerp betreft:
Op dit moment zou ik persoonlijk niet snel volbloed gebruiken. Dat 'voelt' toch als een stap terug. Soms is wellicht een stap terug nodig om daarna 3 stappen vooruit te komen, maar ik ben er nu nog niet van overtuigd dat dat ook zal gebeuren. (En overigens past dat eigenlijk ook niet in het huidige plaatje van 'zo snel mogelijke vooruitgang'; elke generatie weer een beetje beter dan de vorige..)

Noem het 'angst' (kat uit de boom), dat is het feitelijk ook wel een beetje. De fokkerij is zo tijdrovend (het echte resultaat zie je pas na járen) en kostbaar dat een verkeerd gekozen 'experiment' voor een individuele fokker nogal nadelige gevolgen heeft.
Daarnaast is het ook gewoon ratio: ik denk dat volbloeds lang niet altijd alleen maar gewenste eigenschappen meegeven, je zit ook met de minder gewenste eigenschappen, die je er in de generatie erna weer uit moet zien te krijgen. Daarnaast zijn de meeste wél-gewenste eigenschappen (bloed, sensibiliteit ??) wellicht ook wel te verkrijgen middels ándere hengsten dan volboeds... Is het niet binnen het KWPN dan wel binnen andere warbloedstamboeken. Daarmee behoud je m.i. meer (gewenste) rijpaardeigenschappen. Daarnaast denk ik dat de merriestapel over het algemeen al luxe zat is. Dat geldt trouwens evengoed voor de hengsten. (We moeten m.i. eerder oppassen dat we niet te veel aan massa verliezen. Maar dat is ook persoonlijke smaak.)

Voor mij geen volbloed dus. Eerder een (bewezen) halfbloed of een Trakehner. Verder denk ik dat er voor bloedverversing sowieso wat meer over de grenzen gekeken moet worden. Niet alleen door de fokkers maar ook door het KWPN zelf...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:34

MargreetB schreef:
Niet alleen door de fokkers maar ook door het KWPN zelf...

Dat is niet de taak van het KWPN zij registreren en keuren wat ze voorgeschoteld krijgen op geschiktheid, gezondheid etc.

In de tijd dat zij nog wel zelf wervend optraden werden de fokkers min of meer verplicht met die hengsten te dekken, dat lijkt me niet van deze tijd.
Ze kunnen hoogstens een positief advies geven of duidelijk aangeven dat bepaalde bloedlijnen gewenst zijn, maar dat staat al in dit topic dat dat wenselijk zou zijn ter ondersteuning van fokkers die hun nek uitstelen.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:04

sarabande, dat doen ze nu wel, ze hebben bvb gevraagd dat Epleasure naar de keuring zou komen omdat ze het zo een interessante hengst vinden. Is ook niks mis mee, achteraf is het aan de fokkers om te zien of ze er wat mee doen. Je gaat nu afkomen: dat is geen dressurbloed, maar ik ga er vanuit dat dit ook bij dressuurpaarden ook gebeurt.

sarabande

Re: bloedspreiding in de dressuurfokkerij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:07

Ze zullen wellicht wel eens eigenaren benaderen, (of de eigenaar zegt dat hij benaderd is) maar ze trekken niet meer naar Duitse keuringen om daar hengsten aan te wijzen. Dat gebeurde vroeger wel.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:17

amaze schreef:
sarabande schreef:
Amaze die Trakehner is op 3 van de 4 lijnen ingeteeld op de merrie Marke. Zelfs voor een zeer goede merrie als Marke lijkt me dat iets teveel.
..en nog meer in % op Magahoni (zie onderaan de blz)

http://www.sporthorse-data.com/d?z=AqUz ... birthland=

Hier wat meer over de volbloed in het verleden..
Eventueel in een vertaalmachine gooien, dat kom je er wel uit.

Citaat:
Gezüchtet wurde vor allem das edle Reitpferd, wobei man einheimische Pferde mit Vollblütern kreuzte. Im Ergebnis entstanden dadurch Halbblüter mit 25 % einheimischem, 25 % arabischem und 50 % englischem Blut. Vollblüter sind eine Kreuzung von arabischen Hengsten mit englischen Stuten. Die Trakehner Tiere sollten kräftig gebaute Gliedmaßen haben mit wohlgeformtem Kopf, schön angesetztem Hals, geradrückigem Körper, länglichrunder Kruppe und mittelbreiter Brust. Sie sollten ausdauernd, schnell und bedürfnislos sein, gelehrig, folgsam und geduldig. Die ostpreußische Halbblutzucht ergab viele hervorragende Rennpferde, die mit den Vollblütern erfolgreich konkurrieren konnten
.

http://www.ostpreussen.net/index.php?se ... 4&stadt=03

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:22

Wat wil je in hemelsnaam zeggen met die tekst van ver in de vorige eeuw in relatie met het onderwerp :?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:30

Een beetje historie van de roots (paard of mens) is vaak geen overbodige luxe.

Citaat:
sarabande schreef:
Amaze die Trakehner is op 3 van de 4 lijnen ingeteeld op de merrie Marke. Zelfs voor een zeer goede merrie als Marke lijkt me dat iets teveel.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:37

Je ziet inderdaad in de (KWPN)dressuurfokkerij veel dezelfde namen voorkomen.
Ik ben geen dusdanige fokfanaat dat ik een oplossing weet, echter ben ik wel benieuwd naar hoe goed het bloed van mijn jongste merrie is. Hopelijk is dit niet teveel offtopic.
Vinden jullie dit goed en goed vrij bloed? http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=118750
De meeste (hobby-)fokkers die ik ken, wijken uit naar de Duitse hengsten. Alhoewel die ook steeds meer in trek zijn, heb ik het idee.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:49

Je hoeft voorlopig de eerste 40 jaar niet bang te zijn. :D

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:30

amaze schreef:
shan schreef:
Misschien moeten we iets totaal vernieuwends doen! :D
Nou ; vertel... :P

Men neme een hollandse tuiger en een duitse hengst, KWPN goedgekeurd en je krijgt een vol papier en bent qua bloed zo vrij als een vogeltje. :D
(maar het was vragen naar de bekende weg Amaze) :D

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:04

sarabande schreef:
MargreetB schreef:
Niet alleen door de fokkers maar ook door het KWPN zelf...

Dat is niet de taak van het KWPN zij registreren en keuren wat ze voorgeschoteld krijgen op geschiktheid, gezondheid etc.

In de tijd dat zij nog wel zelf wervend optraden werden de fokkers min of meer verplicht met die hengsten te dekken, dat lijkt me niet van deze tijd.
Ze kunnen hoogstens een positief advies geven of duidelijk aangeven dat bepaalde bloedlijnen gewenst zijn, maar dat staat al in dit topic dat dat wenselijk zou zijn ter ondersteuning van fokkers die hun nek uitstelen.

sarabande schreef:
Ze zullen wellicht wel eens eigenaren benaderen, (of de eigenaar zegt dat hij benaderd is) maar ze trekken niet meer naar Duitse keuringen om daar hengsten aan te wijzen. Dat gebeurde vroeger wel.

Ik zou er geen problemen mee hebben als dat nu weer zou gebeuren. Niet simpel alleen aanwijzen hoor, wel gewoon de 'normale' selectiecriteria (dus ook gezondheid etc). De lat mag best hoog liggen, ook al is nieuw bloed heel gewenst, er hoeven niet meteen concessies te worden gedaan. Er worden best veel buitenlandse hengsten aangeboden, maar ja, als de kwaliteit er niet is kún je er niets mee (behalve in eerste instantie nog het voordeel van de twijfel geven). Als je uiteindelijk te weinig nieuw bloed overhoudt, moet je toch wát... Want wachten tot ze worden aangeboden heeft tot nu toe nog niet het gewenste opgeleverd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:26

Dat stuk van ceasario dus, ik keek verkeerd omdat amaze ook geciteerd werd.
Die tekst zie ik geen enkele relatie hebben tot het onderwerp van dit topic

Het gaat over de bloedvoering van Ostpruisische paarden de voorlopers van de huidige Trakehners die toen nog als militaire paarden gefokt werden. Snelheid was toen een belangrijk onderdeel van het fokdoel, bij het huidige dressuurpaard is dat niet aan de orde

Shan ook dat zie ik niet als een relevante optie, al was het alleen al omdat de tuigers al 50 jaar alleen op hun drafvermogen worden gefokt en stap en galop al die jaren verwaarloosbaar waren. Wellicht dat jouw CC goed gelukt is, maar in de praktijk is dat een grotere gok dan een volbloed gebruiken ;) .

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:37

shan schreef:
Men neme een hollandse tuiger en een duitse hengst, KWPN goedgekeurd en je krijgt een vol papier en bent qua bloed zo vrij als een vogeltje. :D
(maar het was vragen naar de bekende weg Amaze) :D
Weet ik ! ;)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:44

Moderatoropmerking:
Er is wat offtopic verwijderd en persoonlijke sneren zijn al helemaal niet nodig. Verder graag ontopic blijven.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:50

MargreetB schreef:
Zo dacht ik er ook altijd over, en het klinkt ook wel heel logisch, maar ik heb ooit (hier op bokt, ik weet niet meer door wie) uitgelegd gekregen dat het getalletje (%) er niet altijd wat toe doet. Dat heeft te maken met de overerving van bepaalde eigenschappen; sommige eigenschappen zijn dominant, andere recessief. Dan kun je op dit moment wel een paard hebben met 50%, dat wil niet meteen zeggen dat het dier ook heel veel volbloedeigenschappen heeft (bijv er 'bloederig' uitziet). Als die 50% bijvoorbeeld afkomstig is uit de 10e generatie, dan kan het zijn dat de (gewenste?) volbloedeigenschappen ondertussen al zijn verdwenen (of er iig fenotypisch niet meer uitkomen) omdat ze recessief vererven en de warmbloedgenen dominant. Dan heb je dus een relatief hoog %, echter je ziet er minder van terug omdat ze er fenotypisch niet uitkomen. Dat betekent dus dat je de volbloedgenen telkens weer zou moeten 'verversen' (wat het % rekenkundig gezien steeds hoger laat worden, terwijl dat dus niet hoeft te betekenen dat de paarden steeds bloederiger worden)En dit klinkt óók wel weer logisch... Ik ben geen bioloog of geneticus, dus hoe het precies zit met dominantie van welke eigenschappen dan ook weet ik ook niet. Andersom geldt natuurlijk ook: als de volbloedgenen veelal dominant zijn zou dat dus steeds bloederiger paarden opleveren.
(Lastig verhaal blijft het wel).

Bij mijn Goodtimes zie je ook weinig xx in haar type terug en zij heeft ook bijna 50% xx, toch zie ik jouw vehaaltje niet zitten al zou ik het fijne ervan wel willen weten!

Citaat:
Wat het onderwerp betreft:
Op dit moment zou ik persoonlijk niet snel volbloed gebruiken. Dat 'voelt' toch als een stap terug. Soms is wellicht een stap terug nodig om daarna 3 stappen vooruit te komen, maar ik ben er nu nog niet van overtuigd dat dat ook zal gebeuren. (En overigens past dat eigenlijk ook niet in het huidige plaatje van 'zo snel mogelijke vooruitgang'; elke generatie weer een beetje beter dan de vorige..)

Noem het 'angst' (kat uit de boom), dat is het feitelijk ook wel een beetje. De fokkerij is zo tijdrovend (het echte resultaat zie je pas na járen) en kostbaar dat een verkeerd gekozen 'experiment' voor een individuele fokker nogal nadelige gevolgen heeft.
Daarnaast is het ook gewoon ratio: ik denk dat volbloeds lang niet altijd alleen maar gewenste eigenschappen meegeven, je zit ook met de minder gewenste eigenschappen, die je er in de generatie erna weer uit moet zien te krijgen. Daarnaast zijn de meeste wél-gewenste eigenschappen (bloed, sensibiliteit ??) wellicht ook wel te verkrijgen middels ándere hengsten dan volboeds... Is het niet binnen het KWPN dan wel binnen andere warbloedstamboeken. Daarmee behoud je m.i. meer (gewenste) rijpaardeigenschappen. Daarnaast denk ik dat de merriestapel over het algemeen al luxe zat is. Dat geldt trouwens evengoed voor de hengsten. (We moeten m.i. eerder oppassen dat we niet te veel aan massa verliezen. Maar dat is ook persoonlijke smaak.)

Voor mij geen volbloed dus. Eerder een (bewezen) halfbloed of een Trakehner. Verder denk ik dat er voor bloedverversing sowieso wat meer over de grenzen gekeken moet worden. Niet alleen door de fokkers maar ook door het KWPN zelf...
Mooi verwoord en helemaal mee eens ! :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:02

Volgens mij willen ze die volbloeds van nu meer gebruiken voor de souplesse. Maar met de huidige vb's krijg je dat ook niet. Wilawander is zo stug als wat.

Is dat niet het juist het verradelijke Amaze.. wat jij aanhaalt? Je ziet het in de type niet terug bij jouw Goodtimes, maar stel dat jij hier een xx op zou zetten, dat je dan dus juist wél een huidige xx type krijgt. Wel bloederig, (souplesse?) maar ook neerwaarts, voorhand gebouwd e.d.. Iets dat in de dressuur nu zeker niet gewenst is. Dus logisch dat niemand zich daar aan brandt. Er zijn ook niet voor niks halfbloedkeuringen in het leven geroepen. Dat is al een teken dat je een stap achteruit doet. Imo voegen de huidige ggk xx niet veel toe bij de dressuurpaarden. Ze verdwijnen ook weer snel uit beeld.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:09

..en daarom ook willen de fokkers hun vingers er niet aan branden ! :n

Ik denk nog steeds dat volbloeden iets zouden kunnen toevoegen/betekenen in de springpaardenfokkerij ,maar bij de dressuurpaarden(waarbij je xx zeker niet omwille van bloedspreiding moet gebruiken) zie ik vooralsnog alleen maar nadelen .
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 10-01-10 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:12

sarabande schreef:
Dat stuk van ceasario dus, ik keek verkeerd omdat amaze ook geciteerd werd.
Die tekst zie ik geen enkele relatie hebben tot het onderwerp van dit topic

Het gaat over de bloedvoering van Ostpruisische paarden de voorlopers van de huidige Trakehners die toen nog als militaire paarden gefokt werden. Snelheid was toen een belangrijk onderdeel van het fokdoel, bij het huidige dressuurpaard is dat niet aan de orde

Shan ook dat zie ik niet als een relevante optie, al was het alleen al omdat de tuigers al 50 jaar alleen op hun drafvermogen worden gefokt en stap en galop al die jaren verwaarloosbaar waren. Wellicht dat jouw CC goed gelukt is, maar in de praktijk is dat een grotere gok dan een volbloed gebruiken ;) .

Persoonlijk denk ik dat de gok juist kleiner is.
volbloeden worden al generaties lang gefokt om hun snelheid, stap is net zo goed nooit naar gekeken en ook de draf is totaal onbelangrijk bij de volbloed.
Het ligt er in grote lijnen zowieso aan wat je wilt verbeteren.
Toch denk ik dat een tuigpaard meer eigenschappen heeft die gewenst zijn bij een dressuurpaard dan een EV van tegenwoordig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:15

Op welke eigenschappen doel je dan precies allemaal? Even ter nieuwschierigheid, want dat de huidige EV niet veel (meer) kan toevoegen ben ik het wel mee eens. Of ze keuren gewoon de verkeerde goed :D

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:16

shan schreef:
Het ligt er in grote lijnen zowieso aan wat je wilt verbeteren.
Toch denk ik dat een tuigpaard meer eigenschappen heeft die gewenst zijn bij een dressuurpaard dan een EV van tegenwoordig.
Me too :j Al denk ik dat je met de gemiddelde Gelderse beter uit de voeten kunt.

*Edit : Sammie ,vermogen tot verzamelen ,aansprekend front ,degelijk beenwerk oa

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:19

ik denk dat ev die in het gewenste type staan, heel moeilijk te vinden zijn, doordat het amerikaanse type overheerst (vluchters)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:21

Ik val hier weer even binnen als meelezer. Ik heb mijn Duitse merrie laten dekken door een Gelder. Mocht dat een merrie worden, kwalitatief goed genoeg om mee door te gaan en ongeveer qua type zoals ik verwacht, dan is een geschikte EV of zelfs AV voor mij zeker een overweging.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:30

Lante schreef:
Ik val hier weer even binnen als meelezer. Ik heb mijn Duitse merrie laten dekken door een Gelder. Mocht dat een merrie worden, kwalitatief goed genoeg om mee door te gaan en ongeveer qua type zoals ik verwacht, dan is een geschikte EV of zelfs AV voor mij zeker een overweging.

En ik zou in dat geval liever op zoek gaan naar een goede Trakehner. ;)
Of misschien een mix van beide: een Anglo
Laatst bijgewerkt door shan op 10-01-10 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:34

Sammie schreef:
Op welke eigenschappen doel je dan precies allemaal? Even ter nieuwschierigheid, want dat de huidige EV niet veel (meer) kan toevoegen ben ik het wel mee eens. Of ze keuren gewoon de verkeerde goed :D

Idd de punten die Amaze al aanhaalde, dus front en het vermogen tot verzamelen, verder uitstraling, go, sterk achterbeen (waar we toch zo naarstig naar op zoek zijn) en een niet te vlak voorbeen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:37

amaze schreef:
..en daarom ook willen de fokkers hun vingers er niet aan branden ! :n

Ik denk nog steeds dat volbloeden iets zouden kunnen toevoegen/betekenen in de springpaardenfokkerij ,maar bij de dressuurpaarden(waarbij je xx zeker niet omwille van bloedspreiding moet gebruiken) zie ik vooralsnog alleen maar nadelen .

Afbeelding
de rousseau uit de volbloed, ik denk nl dat je het wel degelijk mis hebt.. wat zijn voor jou alle nadelen en waarom zou je een volbloed niet bij de dressuurpaarden moeten gebruiken? ik denk nl dat met zo n veulen als ik nu heb, ik zeker goed fokmateriaal heb straks, uit een volbloed moeder, geeft de nodige hardheid, instelling en prachtig type. zoals je kan zien is dat veulen alles behalve neerwaarts, zoals veel kwpners wel hoor ;)
ik denk dat je niet alles zo over 1 kam kunt scheren..