amaze schreef:s0173957 schreef:In elk geval ben ik er van overtuigd dat volbloed nodig is in de dressuursport.
Bij welke merries zou je (nu nog )met een volbloed kunnen/willen dekken ?
Ik denk nl ,gezien het gemiddelde type van de merrie stapel, dat je bij het gebruik van XX ,straks geen ''paard'' meer over houdt.
Kijk trouwens maar eens op PF ,er is nauwelijks een paard te vinden dat minder dan 25% xx heeft ; het gros zit al rond de 50%...
amaze schreef:Veel meer bloed hebben we (voorlopig?)niet nodig ; het zit immers al in de paardenstapel verankerd ,en verdwijnt ook niet zomaar ..
Het % xx wordt alleen nog maar meer,of we moeten zuivere Geldersen, Holsteiners of Oldenburgers gaan gebruiken.(al zijn die er zonder xx ook nauwelijks)
Zo dacht ik er ook altijd over, en het klinkt ook wel heel logisch, maar ik heb ooit (hier op bokt, ik weet niet meer door wie) uitgelegd gekregen dat het getalletje (%) er niet altijd wat toe doet. Dat heeft te maken met de overerving van bepaalde eigenschappen; sommige eigenschappen zijn dominant, andere recessief. Dan kun je op dit moment wel een paard hebben met 50%, dat wil niet meteen zeggen dat het dier ook heel veel volbloedeigenschappen heeft (bijv er 'bloederig' uitziet). Als die 50% bijvoorbeeld afkomstig is uit de 10e generatie, dan kan het zijn dat de (gewenste?) volbloedeigenschappen ondertussen al zijn verdwenen (of er iig fenotypisch niet meer uitkomen) omdat ze recessief vererven en de warmbloedgenen dominant. Dan heb je dus een relatief hoog %, echter je ziet er minder van terug omdat ze er fenotypisch niet uitkomen. Dat betekent dus dat je de volbloedgenen telkens weer zou moeten 'verversen' (wat het % rekenkundig gezien steeds hoger laat worden, terwijl dat dus niet hoeft te betekenen dat de paarden steeds bloederiger worden).
En dit klinkt óók wel weer logisch... Ik ben geen bioloog of geneticus, dus hoe het precies zit met dominantie van welke eigenschappen dan ook weet ik ook niet. Andersom geldt natuurlijk ook: als de volbloedgenen veelal dominant zijn zou dat dus steeds bloederiger paarden opleveren.
(Lastig verhaal blijft het wel).
Wat het onderwerp betreft:
Op dit moment zou ik persoonlijk niet snel volbloed gebruiken. Dat 'voelt' toch als een stap terug. Soms is wellicht een stap terug nodig om daarna 3 stappen vooruit te komen, maar ik ben er nu nog niet van overtuigd dat dat ook zal gebeuren. (En overigens past dat eigenlijk ook niet in het huidige plaatje van 'zo snel mogelijke vooruitgang'; elke generatie weer een beetje beter dan de vorige..)
Noem het 'angst' (kat uit de boom), dat is het feitelijk ook wel een beetje. De fokkerij is zo tijdrovend (het echte resultaat zie je pas na járen) en kostbaar dat een verkeerd gekozen 'experiment' voor een individuele fokker nogal nadelige gevolgen heeft.
Daarnaast is het ook gewoon ratio: ik denk dat volbloeds lang niet altijd alleen maar gewenste eigenschappen meegeven, je zit ook met de minder gewenste eigenschappen, die je er in de generatie erna weer uit moet zien te krijgen. Daarnaast zijn de meeste wél-gewenste eigenschappen (bloed, sensibiliteit ??) wellicht ook wel te verkrijgen middels ándere hengsten dan volboeds... Is het niet binnen het KWPN dan wel binnen andere warbloedstamboeken. Daarmee behoud je m.i. meer (gewenste) rijpaardeigenschappen. Daarnaast denk ik dat de merriestapel over het algemeen al luxe zat is. Dat geldt trouwens evengoed voor de hengsten. (We moeten m.i. eerder oppassen dat we niet te veel aan massa verliezen. Maar dat is ook persoonlijke smaak.)
Voor mij geen volbloed dus. Eerder een (bewezen) halfbloed of een Trakehner. Verder denk ik dat er voor bloedverversing sowieso wat meer over de grenzen gekeken moet worden. Niet alleen door de fokkers maar ook door het KWPN zelf...

.